Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto ongevraagd gebruikt voor commerciële doeleinden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto ongevraagd gebruikt voor commerciële doeleinden

    Misschien is er wel iemand in de groep die me hierbij kan helpen?
    Ik heb net ontdekt dat één van mijn foto's (van onze hond) gebruikt is om een sticker/patch mee te maken (http://www.k9-k4.be/nl/154-producten/p/sticker-malinois) dit zonder vraag of toestemming.
    Wat kan ik hier tegen doen? Of, is er automatisch geen copyright op eigen foto's?
    De originele foto heb ik nog steeds in mijn bezit. Wellicht is gebruik gemaakt van : http://i76.photobucket.com/albums/j1...a/IMG_3313.jpg

    alvast bedankt voor de feedback,
    Stephen

  • #2
    Re: foto ongevraagd gebruikt voor commerciële doeleinden

    omdat correcte info niet gewenst is trek ik mijn onzin terug
    Last edited by Empe; 7 november 2016, 17:19.

    Comment


    • #3
      Re: foto ongevraagd gebruikt voor commerciële doeleinden

      Het mag idd niet.
      Maar om ze tot betalen te doen overgaan is een ander paar mouwen.
      Als je ze gaat aanschrijven dan zul je merken dat je foto spontaan zal verdwijnen in het beste geval. Worst case trekken ze zich er niets van aan.
      Het is jammer genoeg schering en inslag.

      Comment


      • #4
        Re: foto ongevraagd gebruikt voor commerciële doeleinden

        zie hoger
        Last edited by Empe; 7 november 2016, 17:20.

        Comment


        • #5
          Re: foto ongevraagd gebruikt voor commerciële doeleinden

          Jama ga je nu weer ruzie maken?

          Je hebt gelijk wat betreft de wettelijk procedures in deze. Daar geef ik je geen ongelijk in. Het recht is aan zijn kant. Dat heb ik trouwens ook gezegd.
          Maar de praktijk is anders.
          Begin maar eens te procederen. En wat gaat je dat niet kosten?
          Je zit al met rolrecht. Dus je moet er al geld tegen smijten om te starten. Ook voor de vrederechter moet je tegenwoordig rolrecht betalen. Dat is de nieuwe wet.

          Bewijsvoering is ook al zo een lastigen. Zou je al moeten laten vastleggen door een deurwaarder dat je foto gebruikt wordt op een website. Een schermafdrukje is echt niet voldoende als bewijs.
          Zelf zie ik de foto bv niet op die website. Ik gebruik wel een adblocker.

          Daar nog een dagvaarding bij. Reken maar op startkosten van rond de 1000 euro en je hebt nog niets.
          Dat is de realiteit.

          En stel dat je het wint. Wat zal je winst zijn? Voor die deurwaarder ga je een slordige 400 euro kunnen verhalen op de tegenpartij. De procedurekosten liggen vast per wet. Reken daar op 1000 euro maar je advocaat zal je een veelvoud gekost hebben.
          Netto 1 groot verlies dat het sop van de kool niet waard is.

          En pas op. Stel je wordt in het ongelijk gesteld. Dan mag je nog de kosten van de tegenpartij zijn advocaat betalen ook.
          Want al dat lawaai maken is nog niet zeker of je wel je gelijk zal halen.

          Recent is daar nog tegenstrijdige rechtspraak over geweest. De rechter oordeelde dat auteursrecht enkel kan berusten op een creatie die zich laat onderscheiden door een bijzondere compositie.
          Bij deze foto lijkt mij dat niet het geval.
          Simpel gezegd zei de rechter: als je maar een snapshot kan maken dan moet je daar geen rechten als fotograaf voor vragen.

          Pas op. Het is iets dat al menig fotograaf is overkomen. Ik heb al foto´s van mijn hand zien verschijnen op kalenders en websites.
          Kan je gewoon weinig aan beginnen. Het is jammer genoeg de realiteit.
          Zet je je werk op internet dan is het beest los en heb je geen controle meer over recyclage en herpublicatie door derden.

          Nu, in deze lijkt het te gaan om een sticker? Je zou de sticker kunnen bestellen en als bewijs naar voor brengen.
          Het aanschrijven per aangetekend lijkt me een goed idee om te starten.
          Maar om verdere procedures te starten zou ik toch eerst goed nadenken over de potentiele kosten.

          Serieuze firmas gaan zich hier niet mee inlaten en consulteren de geijkte kanalen hiervoor waarbij iedereen net vergoed wordt.
          Maar die dubieuze firmas is geen beginnen aan.

          In het ander topic verschillen we idd van mening wat betreft de interpretatie van een bepaalde wetgeving maar dit moet zijn weerslag niet hebben in al de ander topics.
          Het is niet fout om van mening te verschillen. Wij zijn trouwens geen rechters of advocaten. Het is hier een forum dat ruimte geeft aan open debat.
          Je moet het niet eens zijn met mij maar respecteer een ander zijn mening en laat het over aan de lezer om te bepalen wat hij zelf het meest interessant vind.
          Last edited by buurmanBert; 6 november 2016, 01:41.

          Comment


          • #6
            Re: foto ongevraagd gebruikt voor commerciële doeleinden

            Er is een bedrijf wat opkomt voor bedrijven. Ik hoorde dacht ik deze vrijdag bij de Inspecteur (Radio2) dat iemand een foto zonder toestemming had gebruikt voor zijn prive website' je en een flinke rekening kreeg. Dus dat bedrijf kan je misschien wel helpen.


            Zo heb ik een foto op Wikipedia ooit gezet en deze mag alleen worden gebruikt met naamsvermelding en hier wordt ook niet naar gekeken door sommige bedrijven.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: foto ongevraagd gebruikt voor commerciële doeleinden

              .....
              Last edited by Empe; 7 november 2016, 17:20.

              Comment


              • #8
                Re: foto ongevraagd gebruikt voor commerciële doeleinden

                Moderator Warning: Opgepast. TS komt met een legitieme vraag, en jullie beginnen tegen mekaar te discussiëren wie het het beste weet! Nog één zo'n "op de man" en de posts worden verwijderd.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment

                Working...
                X