Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Combinatie Nikon Df - Sigma ringflitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Combinatie Nikon Df - Sigma ringflitser

    Ik fotografeer dikwijls in professioneel verband met de D700 Nikon, de macrolens 105mm2.8 en de ringflitser van Sigma. Altijd goede resultaten gehad. Ik heb ook al enige tijd de Nikon Df. Ik had deze camera nog nooit gebruikt met die macrolens en de ringflits. Ik doe dat nu voor het eerst en alle foto's zijn zwaar overbelicht, ik heb het gevoel dat de camera niet echt kan 'lezen' wat de filts doet. Dikwijls (in de A-stand) krijg ik een belichtingstijd van enkele seconden terwijl de flitser wél afgaat. Ik snap er niets van. Zie ik iets over het hoofd, of is de camera misschien niet compatibel met de flits ? Iemand die raad weet ?

  • #2
    Re: Combinatie Nikon Df - Sigma ringflitser

    Dat zou erop wijzen dat je TTL sync tussen de camera en je flits niet werkt. De camera weet niet wat de flits gaat doen, en doet zijn gewone metering, dus lange sluitertijd.

    Je kan altijd manueel gaan, en alles zelf instellen. Als je een lichtmeter hebt zou dat wel moeten lukken.

    Ik vind helaas geen info op de sigma site over compatibiliteit met nieuwere nikon bodies (de charts stoppen bij de D700).
    Misschien kan je even mailen naar sigma support ?
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: Combinatie Nikon Df - Sigma ringflitser

      Dat is een optie natuurlijk. Ook manueel lukt het niet hoor. Zal nog verder wat instellingen uittesten (meer tijd in het weekend)....

      Comment


      • #4
        Re: Combinatie Nikon Df - Sigma ringflitser

        Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
        Dat is een optie natuurlijk. Ook manueel lukt het niet hoor. Zal nog verder wat instellingen uittesten (meer tijd in het weekend)....
        Manueel zou het wel moeten lukken, maar alles moet dan manueel staan (niet alleen je camera in M mode), ook je flash moet manueel staan, en zelf de sterkte instellen.

        Je sluitertijd moet ook binnen de sync speed blijven (meestal max 1/200-250s), maar zonder externe lichtmeter wordt dat trial and error...
        Nikon shooter - Samyang fan

        Comment


        • #5
          Re: Combinatie Nikon Df - Sigma ringflitser

          Hebben we vroeger natuurlijk gedaan, met het richtgetal van de flitser en de afstand en het omgevingslicht...we zijn dat niet mee gewoon hé !

          Comment


          • #6
            Re: Combinatie Nikon Df - Sigma ringflitser

            Staat de camera niet gewoon ingesteld op de verkeerde flits manier? Dus eerste of tweede gordijn bv, de camera belicht dan zonder flits, dus de langere sluitertijd zorgt voor een goede belichting en dan komt de flits er nog bij.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Combinatie Nikon Df - Sigma ringflitser

              Toch niet, met een Nikon flitser SB800 maakt hij perfect belichte foto's, in elke stand (A of S of P)....Heb ook de lens verwisseld voor een 50 mm 1.4: zelfde verschijnsel.
              ik vraag me af of het niet aan de contactpunten van de flitser kan gelegen zijn, hoewel hij op de D700 goede resultaten geeft. Voor mij een raadsel....

              Comment


              • #8
                Re: Combinatie Nikon Df - Sigma ringflitser

                Waarschijnlijk niet compatiebel,en dan gaat de flits op volle kracht.
                Heb hier een Canon ML-3,een overblijfsel uit mijn analoge periode, geeft dus overbelichte foto's op een digitale camera.Geen TTL digitaal,vroeger analoog wel.(heeft te maken met lichtmeting reflectie op filmoppervlak of op spiegel:analoog versus digitaal)
                Toestel (digitaal:5D,1D,70D) op manueel instellen,zo laag mogelijke ISO,diafragma 16 of meer,geen probleem.Eventueel ND -filter erop.
                Ken Nikon niet,maar die overbelichting doet dus denken dat de camera geen communicatie heeft met de flits, en/of geen TTL-meting kan doen.Flits dus op volle kracht.Weet niet of je daar veel kunt aan veranderen?Ken die flitser ook niet.
                Mijn Canon MT-EX 24,werkt daarentegen perfect,maar is wel voor digitale camera's ontworpen.

                Comment


                • #9
                  Re: Combinatie Nikon Df - Sigma ringflitser

                  Je zou gelijk kunnen hebben wat betreft die mis-communicatie. Alleen, die Nikon Df is een recente digitale camera (met ouderwets uitzicht weliswaar), die perfect communiceert met de Nikon SB800 flitser. Mijn D700 camera is ouder dan de Df en doe het wel goed met die Sigma ringflash.....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Combinatie Nikon Df - Sigma ringflitser

                    Nikon to Nikon ok,maar misschien is Nikon to Sigma niet meer OK nu??Misschien verandering in lichtmeting in nieuwer toestel en niet meer compatiebel.
                    Niet on topic,maar let op met oudere flitsers die analoog werkten.Indien de spanning op de flashvoet boven 20-30 volt gaat,kunnen de meeste of alle digitale bodies dit niet aan.
                    De ML-3 heeft iets van 4.4 volt en is save.Mijn oude Vivitars 283 gaan tot 250-260 volt en blazen dus mijn bodies op.(De 1d zou dit aan kunnen,maar ik ga dat niet proberen.)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Combinatie Nikon Df - Sigma ringflitser

                      Misschien komt ooit een ervaringsdeskundige Nikon Df/Sigma flash hier eens kijken....intussen zal mijn D700 het werk wel verder zetten zeker ? Geen man over boord ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Combinatie Nikon Df - Sigma ringflitser

                        Heb juist een mail gekregen van NIkon: ze maken er zich erg gemakkelijk vanaf met de opmerking dat ze geen 'third party equipment' testen.... Kunnen ze misschien ook wel weten zonder het effectief te testen.....of niet ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Combinatie Nikon Df - Sigma ringflitser

                          Waarom zou Nikon, of wie dan ook, de nagemaakte concurrentie moeten gaan testen?
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Combinatie Nikon Df - Sigma ringflitser

                            Weet Sigma hier niets over te vertellen??

                            Comment


                            • #15
                              Re: Combinatie Nikon Df - Sigma ringflitser

                              Vooreerst, als je als 'groot merk' een bepaalde accessoire niet maakt, en een ander merk maakt dat wél, zou ik heel zeker die dingen testen. Meten is weten. (Of denk je dat zij niet de camera's van andere merken binnenste buiten keren ?) Al was het maar om zich te kunnen verdedigen tegen klachten die eventueel opduiken. Het is dus geen namaak instrument hé. Ik vraag me trouwens af waarom het niet bij Nikon beschikbaar is. Zij hebben wel dat systeem met die kleine flitsertjes die je elk afzonderlijk op een soort ring kunt vastmaken, maar dat is veel minder handig in het gebruik.
                              Bij Sigma hebben ze intussen gereageerd en zeggen dat het probleem bij hen niet bekend is. Ze stellen voor om zowel camera als flitser manueel te gebruiken en enkele instellingen te testen....ik heb geen tijd (en geen zin) om me daarmee bezig te houden. De flash werkt perfect op mijn D700 voor wat ik het nodig heb. Misschien zal ik het nog wel eens uitzoeken, ik had gewoon verwacht dat er een eenvoudige oplossing zou bestaan voor dit probleem(pje) of dat ik iets over het hoofd zou gezien hebben. Als ik het vind, laat ik het hier zeker weten.

                              Comment

                              Working...
                              X