PDA

Volledige versie bekijken : Waarom sleuren wij nog body's ( bodies) en lenzen mee???

demuro
31 oktober 2016, 17:22
Op een reisje in Engeland,nam ik mijn 70d,met de 24 stm mee.Handige setup.(cfr topic 24 stm).Nu krijg ik een hoop foto's doorgestuurd,genomen door een compaan,genomen met een I-phone.
Kwaliteit is verbazend goed,niet beter dan mijn werk.Maar gewoon klikken.Niets meer.Geen body etc.,onopvallend.
OK,soms stevige tonvervorming,maar voor routinefoto's en vertoning op scherm,zeer goed.Ook op afdruk zeer aanvaardbaar.
Niet voor sport,macro etc.,maar voor straatfotografie blijkbaar goed genoeg.
Waarom zitten wij ons nog uit te sloven met tassen etc??
Maken wij ons soms niets wijs,dat we met alle mogelijke controles betere foto's maken?
(Niet in uitzonderlijke omstandigheden,maar de dagdagelijkse fotografie.)
Het is een hobby,maar misschien ook een tijdverdrijf om de niet gevulde dag door te brengen.Wij maken foto's,soms technisch zeer ingewikkeld,maar wie kijkt ernaar??
Is even een doordenkertje en zal ongetwijfeld wel reacties losmaken.

Ief
31 oktober 2016, 17:29
Een systeemcamera is al een goede stap in de richting :)

Rogier
31 oktober 2016, 18:23
Misschien omdat je met je wilt onderscheiden door je type opnamen? Een telefoon kan niet op tegen een full frame met tilt en shift lens.

demuro
31 oktober 2016, 19:39
OK,voor dit soort fotografie is dit geen sparringpartner,maar voor de alledaagse fotografie,waar je onvoldoende tijd hebt voor dit soort dingen (mn ts),begin ik mij toch de vraag te stellen.
Mijn MPE-65 ga ik ook niet vervangen door een telefoontje,maar courant gebruik??Op citytrip bv.???

Empe
1 november 2016, 00:41
Is ook mijn gedacht.

Nog meer voor de mensen die zich nog een compact willen aanschaffen met het oog op wat citytrips en die al op voorhand zeggen dat ze enkel op auto-stand willen werken, die kunnen tegenwoordig net zo goed een betere smartphone gebruiken, die nu ook al raw opnames aanbieden.

WimBollein
1 november 2016, 07:40
Mensen die een compact zouden kopen om die enkel op auto te gebruiken, die gaan niet wakker liggen van raw op GSM hé. Net zoals die mensen niet gaan wakker liggen van tiltshift (als ze er überhaupt al van gehoord zouden hebben).
Voor de rest akkoord met de stelling. Voor heel veel omstandigheden heb je tegenwoordig meer dan genoeg met een GSM, al zal het niet gelijk welk ene zijn. Om een deftige kwaliteit te verkrijgen zal je toch eerder naar het highend genre moeten gaan. Maar eens je in moeilijke lichtomstandigheden komt of iets speciaals wilt, bots je rap op de limieten.

Jensdh
1 november 2016, 10:00
In drukke steden loop ik niet graag te koop met een dure iPhone of andere smartphone.
Mijn camera zal steeds schuin rondhangen, dus die is minder snel gestolen dan een losse iPhone die zomaar uit je hand te trekken is.

Los daarvan heb ik toch graag iets meer mogelijkheden wat betreft camera-instellingen enz.

Lieven Lema
1 november 2016, 10:38
In drukke steden loop ik niet graag te koop met een dure iPhone of andere smartphone.
Mijn camera zal steeds schuin rondhangen, dus die is minder snel gestolen dan een losse iPhone die zomaar uit je hand te trekken is.

Waarom koop je dan zoiets? Het eerste probleem moet ik nog tegenkomen in drukke steden. Oh ja, thuis werden we al bestolen door mensen die ons gedrag grondig in de gaten hielden, dat hebben we ondertussen aangepakt.
Maar in drukke steden heb ik 22n keer een poging to bestelen gezien, in Barcelona, zogezegd om op de foto te staan.

Djivan
1 november 2016, 11:23
@ demuro : Je had moeten schrijven 'Waarom sleuren sommigen nog body's (bodies) en lenzen mee??? ;)

Ik heb hier op het forum reeds meerdere foto's geplaatst die genomen werden met een GSM (One+2 en One+3).
Ik plaats die dan wel zonder de exifs, want anders is een gsm-foto voor velen sowieso synoniem voor minderwaardig/slecht.
Niet dat ik nu ga beweren dat mijn foto's toppers zijn, verre van dat, maar diverse van die foto's met gsm kregen al lovende reacties.
Voordeel van gsm-fotografie is dat je je toestel altijd bij hebt ;).

Ik heb ondertussen gans mijn DSLR bazaarke gedeeltelijk verkocht, gedeeltelijk aan één van de zonen gegeven.
Heb enkel nog mijn Canon G10 en de GSMs One+2 en One+3, en indien gewenst kan ik altijd eens 'mijn' DSLR van mijn zoon lenen :G.
De tijd van muilezel spelen met al dat gerief heb ik dus achter mij gelaten en er nog geen seconde spijt van gehad.

Maar voor bepaalde soorten fotografie (die ik toch niet beoefen) heb je wellicht iets meer nodig...
En fotografie is trouwens slechts één van mijn vele hobby's.
Voor zij die slechts één hobby hebben en die is fotografie, zal het dan wel weer anders liggen.

Jensdh
1 november 2016, 15:52
Waarom koop je dan zoiets? Het eerste probleem moet ik nog tegenkomen in drukke steden. Oh ja, thuis werden we al bestolen door mensen die ons gedrag grondig in de gaten hielden, dat hebben we ondertussen aangepakt.
Maar in drukke steden heb ik 22n keer een poging to bestelen gezien, in Barcelona, zogezegd om op de foto te staan.
Waarom?
Omdat de functies die zo'n toestel bezitten voldoen aan al mijn wensen, maar voor serieus fotografisch werk verkies ik liever een fototoestel.

Rasper
1 november 2016, 17:36
Het is een hobby,maar misschien ook een tijdverdrijf om de niet gevulde dag door te brengen.Wij maken foto's,soms technisch zeer ingewikkeld,maar wie kijkt ernaar??
Is even een doordenkertje en zal ongetwijfeld wel reacties losmaken.

Het is niet echt de wereldschokkende stelling die je denkt dat het is. Er wordt over dergelijke zaken veel gepraat. Sommigen denken zelfs dat smartphones de gewone camera zullen vervangen.

Fotografie is, zoals je zegt, een hobby. Wie ernaar kijkt is niet relevant. De handeling om een foto te nemen, daar gaat het bij velen om. Een stevige camera in de hand, mogelijkheid om groeien en te leren, om de verschillende controles te leren kennen. Met een iPhone heb je dat bvb niet. De "ambacht" is weg.

Akkoord, veel mensen kopen een DSLR die daar geen baat bij hebben. Een landschap fotograferen en de flits gaat naar omhoog. Het is reclame die hen heeft overtuigd dat ze een DSLR nodig hebben, want daarmee maak je de beste beelden.

Wim.Vanmaele
2 november 2016, 06:09
Een interessante en eveneens oninteressante vraag.
Het waarom ? Ik denk dat iedereen die met een hobby bezig is die op zijn eigen manier ervaart en vooral probeert te beleven.
Bij dene fotograaf is het kunnen nagenieten van een opgenomen impressie, terwijl bij de andere hobbyfotograaf het vooral rond het opnamemoment zal te doen zijn. Compo opmaken, lenzen kiezen, diafragma wat veranderen ...
Zo heb ik maandag toevallig in Antwerpen een hobbyfotograaf ontmoet die precies dezelfde site wou fotograferen als ik. Mijn echtgneote maakte me er nadien attent op dat, niettegenstaande we beiden hetzelfde voorwerp fotografeerden, de ene daar langer over deed dan de andere, de ene meer met knopkes bezig was, terwijl de ander met lenzen bezig was ...
Beide echtgenotes waren voral bezig met babbelen met elkaar. :D
Ik heb graag wat gewicht mee als ik wandelen ga en ik maak me er niet druk om. Lenzen worden wel op voorhand uitgekozen naar aanleiding van verwachtingen aangaande de trip. en oh god, sleuren ? Ik heb meer mee dan alleen maar lenzen en een body. Ook drank en ander niet-fotografisch materiaal verzwaren de rugzak.
Ik beleef fotografie als een soort jacht, safari en dat stemt me goed. De kilo's die ik sleur maken daar een deel van uit.
Is het zinvol ? Voor de ene wel, voor de andere dan weer niet, maar wie heeft het recht daar een uitsluitend antwoord op te geven ? Niemand.
Kijk naar de duivenliefhebber.
Er zijn er die tot bij de 20.000 Euro over hebben voor een duif. Ze hokken ze dan nog in een duivenhok, een huis waardig terwijl een ander gewoon de duiven houdt in een met nagels bij elkaar gehouden kot. En toch genieten beiden evenveel van de sport. (De eerste zal wel wat meer angsten hebben tegen diefstal, maar dat is niet echt een onderdeel van de hobby).

EN tenslotte als antwoord naar de TS. Ik neem foto's voor mezelf en NIET voor anderen. Dat anderen mijn foto's goed of slecht vinden is hun zaak. Vinden ze ze mooi, des te leuker voor mij, en krijg ik opbouwende kritiek (kan ook negatieve kritiek zijn) des te beter, maar zoals ik schreef, het is een persoonlijke zaak. En jawel hoor, ik bekijk iedere dag fto's en die ik gemaakt hebt en iedere dag weer geniet ik van de nasmaak, de emotie die in die beelden zit. Vaak zit er meer emotie aan vast dan wat velen zien, omdat zij niet betrokken waren bij de plaats, activiteit waar foto's genomen werden. Je kan die emotie soms wel tot uiting laten komen in je beeld, maar dit zijn subjectieve data en die verschillen nu éénmaal bij iedereen.
En heeft die ene nu betere duiven dan de andere ? Geloof me vrij, NEEN.
En zo kunnen we doorgaan met iedere hobby. Fietsers, voetbalkijkers, doodsprentenverzamelaars, wagens, horloges
Een hobby is wat je er zelf wil van maken en wat er uiteindelijk zelf van maakt. De ene doet het met een simple gsm met fotografische mogelijkheden, de andere met een zwart doosje met een negatief erin en nog een andere heeft een volledige uitzet. En alle drie kunnen terecht genieten van fotografie.

Ik geloof echter niet dat diefstalbeperking, gewichtsbeperking echte redenen zijn om te kiezen voor kleiner materiaal of smartphone. Bij gewichtsbeperking heb ik het dan wel niet over die mensen die fysiek beperkt worden en wees gerust, was er die beperking niet, zouden ze het fotograferen vermoedelijk wel anders in vullen.

Spanik
5 november 2016, 11:12
Ik heb onlangs ook enkel de gsm gebruikt (naar het buitenland voor het werk) maar als je dan plots wat verderaf staat met de zon pal voor je dan denk je toch "had ik maar iets anders bij me". Voor een selfie met de eifeltoren is het echter waarschijnlijk wel genoeg...

buurmanBert
5 november 2016, 22:52
Onder goede lichtomstandigheden presteert een smartphone de dag van vandaag al zeer goed.
Doch als je net iets meer wil dan zit je met je smartphone hopeloos vast.
Alle lekkers dat op een degelijk fototoestel zit heb je niet bij een smartphone.
Denk maar aan flitsen in studio maar ook buiten. HSS??? HDR? en zoveel meer wat niet mogelijk is met een smartphone.
Werken met een groot diafragma?

Eenbes
6 november 2016, 09:29
Ze zijn nog goed scherp krijg ik vaak te horen van hen die denken dat een SmartPhone een volwaardig fototoestel is.
Het verwonderd mij dat mensen die op deze site al jaren actief zijn dit ook vinden.
Inderdaad: een smartphone maakt scherpe plaatjes van 10 cm tot oneindig: platte zielloze plaatjes, alles is even scherp wat weinig met serieuze fotografie te maken heeft. Kan ook niet anders met een sensor en lensje zo groot als een speldenknop.
Ik vraag me af wat zij die nu ineens smartphone fan zijn al die jaren met hun peperdure DSLR's gepresteerd hebben als zij het verschil niet eens zien.

Spanik
6 november 2016, 11:09
Inderdaad: een smartphone maakt scherpe plaatjes van 10 cm tot oneindig: platte zielloze plaatjes, alles is even scherp wat weinig met serieuze fotografie te maken heeft. Kan ook niet anders met een sensor en lensje zo groot als een speldenknop.
Ik vraag me af wat zij die nu ineens smartphone fan zijn al die jaren met hun peperdure DSLR's gepresteerd hebben als zij het verschil niet eens zien.

Eerlijk gezegd snap ik niet de obsessie dat enkel een flinterdun vlakje scherp mag zijn niet. Voor mij heeft het klakkeloos volgen van zo'n modetrend ook weinig met fotografie te maken.

Tommie1
6 november 2016, 12:01
En apple heeft dat ook mogelijk gemaakt.

Eenbes
6 november 2016, 12:33
Eerlijk gezegd snap ik niet de obsessie dat enkel een flinterdun vlakje scherp mag zijn niet. Voor mij heeft het klakkeloos volgen van zo'n modetrend ook weinig met fotografie te maken.
Dat is geen modetrend dat is al sinds het ontstaan van de fotografie in 1839. Met uw ogen ziet u ook niet alles scherp. Wanneer u naar de voorgrond kijkt is deze scherp en de achtergrond onscherp, wanneer u naar de achtergrond kijkt stelt uw oog zich op de achtergrond scherp.
Met scherpte of onscherpte (scherpte diepte) creëer je diepte werking in een tweedimensionale afbeelding zodat de aandacht van de kijker net zoals in de werkelijkheid zich op het onderwerp richt. Triest dat je dat op een website van fotografen nog uit moet leggen.

dbr
7 november 2016, 09:21
Gewoon een ervaring meegeven zonder standpunt in te nemen : onlangs verjaardagsfeestje van onze kleinzoon en niemand had aan een foto-apparaat gedacht, dus wat foto's gemaakt met een Iphone6 voornamelijk buiten bij niet al teveel zonlicht.
Bij het bekijken van de onbewerkte foto's merkte mijn echtgenote, die een totale foto-leek is, op dat de foto's toch minder waren dan anders. Anders is meestal genomen met een Nikon D5500 met de kitlens 18-55 of een tamron 18-300.

Groeten,
Danny

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Djivan
7 november 2016, 10:40
Gewoon een ervaring meegeven zonder standpunt in te nemen : onlangs verjaardagsfeestje van onze kleinzoon en niemand had aan een foto-apparaat gedacht, dus wat foto's gemaakt met een Iphone6 voornamelijk buiten bij niet al teveel zonlicht.
Bij het bekijken van de onbewerkte foto's merkte mijn echtgenote, die een totale foto-leek is, op dat de foto's toch minder waren dan anders. Anders is meestal genomen met een Nikon D5500 met de kitlens 18-55 of een tamron 18-300.

Groeten,
Danny

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ligt er ook aan wie die foto's met de smartphone neemt. Ik heb reeds op veel feestjes gezien dat er verschillende mensen zijn die foto's gaan nemen met smartphone en de meesten zijn nog hun smartphone aan het bewegen, aan het zoeken naar de juiste compo, wanneer ze reeds afdrukken. Dus veelal wanneer ze volop aan het bewegen zijn.
Stop iemand die gewoon is met DSLR te fotograferen een goeie smartphone in de handen, en de foto's zullen mooier zijn dan deze genomen door een uitsluitend-smarphone-fotograaf ;).
Maar die laatste zal dan ook niet wakker liggen van de mindere/slechte kwaliteit van zijn foto's. Het is hun gewoon om het moment te doen, niet om de hoogst mogelijke kwaliteit van de foto.
Je kan ook reeds allerhande instellen bij de smartphone, maar die uitsluitend-smartphone-fotografen hebben daar meestal zelfs geen weet van.
En je moet van de bekomen foto's natuurlijk ook geen posters laten afdrukken, dat weet je ook, of zou je toch moeten weten.

buurmanBert
7 november 2016, 23:13
Daar heb je een punt Djivan.

Ik ben niet zeker maar ik dacht dat Jeanot hier eens een fashion foto geplaatst had gemaakt met een smartphone.
Toegeven dat die foto echt wel goed was.

Het is zeker zo dat onder goede lichtomstandigheden EN een bekwame hand er zeker veel moois uit te halen is.

Echter, je blijft vast zitten aan beperkingen welke je veel minder hebt op een SLR. En het is juist in moeilijkere omstandigheden dat het met een smartphone hopeloos wordt daar waar je met een SLR je nog steeds uit de brand kan redden.

charlemagne
31 oktober 2017, 18:43
waarom gaan sommige mensen gastronomisch gaan dineren als je ook met een pak friet met frikandel je maag kan vullen.

...

Duh!

Tommie1
31 oktober 2017, 21:34
Ik leer bij.
:D

Om nog een dooddoener te posten: de beste camera is degene die je bij hebt.

opapol
1 november 2017, 08:56
Ze zijn nog goed scherp krijg ik vaak te horen van hen die denken dat een SmartPhone een volwaardig fototoestel is.
Het verwonderd mij dat mensen die op deze site al jaren actief zijn dit ook vinden.

Ik denk er ook zo over. Zo heb ik nog niet bijzondere macro gezien met GSM, ook die shutterlag is een bron van ergernis en bovendien : als de zon een beetje verkeerd zit zie je geen moer op dat scherm, ik toch niet.

Djivan
1 november 2017, 09:25
Mij gaat het er niet over dat je met een smartphone platte zielloze plaatjes schiet, maar wel over het feit dat je n ALTIJD en OVERAL een fototoestel bij de hand hebt met je smartphone.
Ik zie mij toch niet dag in dag uit en op elk uur met een DSLR en bijhorende tas lenzen rond te lopen om toch maar dat ene toevallige moment vast te kunnen leggen.

Daarom ook dat ik zelfs op verlof niet elke dag met m'n toestel rond loop.
Wanneer ik een plaats ga bezoeken waar ik al tig keren was, ga ik ook mijn plan trekken met de smartphone voor die eventueel toevallige momenten.

Daarom een dikke hoera voor de smartphone op die momenten.

Mauritsius
1 november 2017, 10:38
Ondertussen al de discussie's gelezen en hieruit kan ik slechts één ding besluiten: iedereen kan zalig worden in zijn geloof.
Of je nu op stap gaat met een smart-phone ; een spiegelreflex of een oude balgcamera : als je het graag doet en je hebt er plezier aan... dat is het voornaamste .

demuro
1 november 2017, 12:53
En als TS-starter kan ik dat alleen maar beamen.
Ondertussen sleur ik nog altijd mijn kilo's materiaal mee,beleef nog altijd plezier in pogingen tot HDR,en het nadien verwerken,macro,rally etc.
Maar voor een uitstapje,niet gepland voor foto,toch mijn smartphone.Alleen neem ik daar bijna nooit een foto mee,omdat mijn reflex om een foto te nemen zonder een body,er niet is.
Ik ben namelijk geen smartphone-mens.

hjanssen
1 november 2017, 14:52
Ik zou graag alles met een smartfoon of MFT fotograferen, maar als je geen scherptediepte wil, snelbeweegt ed, dan moet het toch nog met een DSLR. Ook vind ik zon ding moeilijker te bedienen dan een DLR, draaien is makkelijker zoomen dan met 2 vingers op schermpje en zon ding vast houden en geen knop of het schermpje raken(en dus weer iets anders instellen) is voor mij bijna onmogelijk.

Spanik
1 november 2017, 20:14
Ik zou de smartphone van het werk verschillende keren per dag door het raam gooien omdat dat onding nu weer net niet doet wat ik wil dat het doet, de batterij leeg is of dat die niks wil doen omdat die nu eenmaal niet reageert op mijn vingers. Ja, het is soms handig en het is soms als camera ook handig en meestal "goed genoeg". En als je snel enkele draden wil losmaken om iets te testen is het reuze handig om daar eerst een foto van te maken. Maar om een uitstap te maken en enkel dat onding mee te nemen? Ik denk er niet aan. Ga ik nog liever zonder camera de deur uit.

demuro
1 november 2017, 21:43
Ik ben tevreden dat er nog iemand is wiens smartphone niet reageert op zijn vingers.
(ook de kookplaat niet,bankautomaat etc..Oplossing :je vinger nat maken maar dat is verre van hygienisch voor de mensen die jou volgen.)
Zal zeker aan ons olifantenvel liggen ?????

Rudy
2 november 2017, 05:24
Waren vorig weekeind met het kleinkindje in Plopsa indoor Hasselt. Foto's gemaakt met Iphone 7, en Fuji X100T. En of er een verschil was!!! Zowel in snelheid, gebruiksgemak, en vooral in beeldkwaliteit. Waarmee ik niet zeg dat je met een goede smartphone geen mooie foto's kunt maken. Maar eens je wat kritischer gaat kijken, is er nog steeds een verschil.
Wat natuurlijk wel in het nadeel van de Fuji uitviel, was het niet direkt beschikbaar zijn voor social media. En daar zijn we tegenwoordig gevoeliger aan dan aan de kwaliteit?

Stefan_C
3 november 2017, 08:25
Wat natuurlijk wel in het nadeel van de Fuji uitviel, was het niet direkt beschikbaar zijn voor social media. En daar zijn we tegenwoordig gevoeliger aan dan aan de kwaliteit?

Hangt ervanaf wie 'wij' is, en wat de situatie is.
Bij (amateur)fotografen zal je niet snel iemand vinden die alleen met een iPhone rondloopt, maar de 'gemiddelde' FB gebruiker heeft meer nood aan snel een moment delen dan een goede foto. Het gaat daar ook niet over een goede foto of niet, maar gewoon het moment/activiteit/... tonen aan anderen. Erg kritisch wordt er daar niet omgegaan met kwaliteit :-)

Tommie1
3 november 2017, 14:41
Die foto's op FB of Whatsapp hebben ook maar een attention span van hoogstens een dag.

Deze week in het SMAK geweest, vooral voor de werken van Richter.
Op de benedenverdieping was er een fototentoonstelling, en eerlijk, ik vond er niks aan.
Er leek mij bij de helft van die foto's absoluut niet nagedacht. Slordig, nietszeggend, en konden met een telefoon gemaakt zijn. Dat haalt dan een museummuur.

Djivan
3 november 2017, 14:58
Die foto's op FB of Whatsapp hebben ook maar een attention span van hoogstens een dag.

Op de benedenverdieping was er een fototentoonstelling, en eerlijk, ik vond er niks aan.
Er leek mij bij de helft van die foto's absoluut niet nagedacht. Slordig, nietszeggend, en konden met een telefoon gemaakt zijn. Dat haalt dan een museummuur.

Dat idee heb ik hier ook soms over bepaalde foto's die de HOF halen.
Tsja, goesting en smaak zeker ?
Maar wanneer ik een foto in de HOF zie met x-aantal echte 'fouten', dan frons ik toch meer dan alleen mijn wenkbrauwen hoor.
Ik maak dat hier niet (meer) openbaar, anders doe je toch maar negatief :rolleyes:, maar stuur dan wel een berichtje naar de leiding via het uitroepteken.
Idem dito in de Challenge : bepaalde foto's krijgen een 10 en tegelijkertijd van iemand anders een eentje of een twee.

Stefan_C
3 november 2017, 15:50
Elders op internet vaak ook, maar dat willen we misschien niet zo geweten hebben :-)

Off topic: was het de moeite? Staat ook op mijn to see-lijstje, vandaar.

Djivan
4 november 2017, 10:00

Dat is hier op het forum ook zo hé Tommie. Je kijkt naar een foto, je schrijft een reactie (of niet) en de kous is af... dat is nog veel minder dan een dag, misschien zelfs maar een paar seconden/minuten ;).

schorrie
1 januari 2018, 00:50
Aan de ene kant heb je wel een punt, want ook ik ben zo iemand die de hele verlof met toch wel wat gewicht rondsleurt, terwijl de madam tussendoor kiekjes maakt met haar Oneplus 3T, die eigenlijk ook wel mooi zijn

maar mij gaat het ook om het moment, proberen er het meeste uit te halen... en als ik dan achteraf de foto's toon en ik krijg opmerkingen als van 'wauw, die zouden in een boekje kunnen', dan ben ik weer klein beetje fier op mezelf

wat vooral voor mezelf ook telt, is dat ik graag ook 'eigen werk' in mijn woonkamer of elders in huis hang op bvb 75x50 cm... en laat nu net dat zijn wat iets moeilijker is met die smartphone foto...
want als je die wat groter gaat bekijken, dan loopt het meestal mank

ik moet wel toegeven, dat ook ik mijn laatste reizen begon op te zien tegen het gewicht dat na dagenlang stappen toch begon tegen te steken...thuisgekomen de combinatie 70d-batterygrip-17-50f2.8 eens op de weegschaal gelegd en kwam op 1,76 kg...

daarom dat ik toch wat ga uitkijken naar iets anders...
omdat ik toch kwaliteit wil behouden, ook voor grotere afdrukken, valt een compact met superzoom of dergelijke zeker af, want teveel zoom in 1 lens levert niet direkt kwaliteit

daarom is mijn zoektocht thans naar een goede systeemcamera, die niet al te zwaar is, waar goed glas voor beschikbaar is, enz....
moest er iemand aanbevelingen hebben....