Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom sleuren wij nog body's ( bodies) en lenzen mee???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waarom sleuren wij nog body's ( bodies) en lenzen mee???

    Op een reisje in Engeland,nam ik mijn 70d,met de 24 stm mee.Handige setup.(cfr topic 24 stm).Nu krijg ik een hoop foto's doorgestuurd,genomen door een compaan,genomen met een I-phone.
    Kwaliteit is verbazend goed,niet beter dan mijn werk.Maar gewoon klikken.Niets meer.Geen body etc.,onopvallend.
    OK,soms stevige tonvervorming,maar voor routinefoto's en vertoning op scherm,zeer goed.Ook op afdruk zeer aanvaardbaar.
    Niet voor sport,macro etc.,maar voor straatfotografie blijkbaar goed genoeg.
    Waarom zitten wij ons nog uit te sloven met tassen etc??
    Maken wij ons soms niets wijs,dat we met alle mogelijke controles betere foto's maken?
    (Niet in uitzonderlijke omstandigheden,maar de dagdagelijkse fotografie.)
    Het is een hobby,maar misschien ook een tijdverdrijf om de niet gevulde dag door te brengen.Wij maken foto's,soms technisch zeer ingewikkeld,maar wie kijkt ernaar??
    Is even een doordenkertje en zal ongetwijfeld wel reacties losmaken.

  • #2
    Re: Waarom sleuren wij nog body's ( bodies) en lenzen mee???

    Een systeemcamera is al een goede stap in de richting
    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

    Comment


    • #3
      Re: Waarom sleuren wij nog body's ( bodies) en lenzen mee???

      Misschien omdat je met je wilt onderscheiden door je type opnamen? Een telefoon kan niet op tegen een full frame met tilt en shift lens.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Waarom sleuren wij nog body's ( bodies) en lenzen mee???

        OK,voor dit soort fotografie is dit geen sparringpartner,maar voor de alledaagse fotografie,waar je onvoldoende tijd hebt voor dit soort dingen (mn ts),begin ik mij toch de vraag te stellen.
        Mijn MPE-65 ga ik ook niet vervangen door een telefoontje,maar courant gebruik??Op citytrip bv.???

        Comment


        • #5
          Re: Waarom sleuren wij nog body's ( bodies) en lenzen mee???

          Is ook mijn gedacht.

          Nog meer voor de mensen die zich nog een compact willen aanschaffen met het oog op wat citytrips en die al op voorhand zeggen dat ze enkel op auto-stand willen werken, die kunnen tegenwoordig net zo goed een betere smartphone gebruiken, die nu ook al raw opnames aanbieden.

          Comment


          • #6
            Re: Waarom sleuren wij nog body's ( bodies) en lenzen mee???

            Mensen die een compact zouden kopen om die enkel op auto te gebruiken, die gaan niet wakker liggen van raw op GSM hé. Net zoals die mensen niet gaan wakker liggen van tiltshift (als ze er überhaupt al van gehoord zouden hebben).
            Voor de rest akkoord met de stelling. Voor heel veel omstandigheden heb je tegenwoordig meer dan genoeg met een GSM, al zal het niet gelijk welk ene zijn. Om een deftige kwaliteit te verkrijgen zal je toch eerder naar het highend genre moeten gaan. Maar eens je in moeilijke lichtomstandigheden komt of iets speciaals wilt, bots je rap op de limieten.

            Comment


            • #7
              Re: Waarom sleuren wij nog body's ( bodies) en lenzen mee???

              In drukke steden loop ik niet graag te koop met een dure iPhone of andere smartphone.
              Mijn camera zal steeds schuin rondhangen, dus die is minder snel gestolen dan een losse iPhone die zomaar uit je hand te trekken is.

              Los daarvan heb ik toch graag iets meer mogelijkheden wat betreft camera-instellingen enz.

              Comment


              • #8
                Re: Waarom sleuren wij nog body's ( bodies) en lenzen mee???

                Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
                In drukke steden loop ik niet graag te koop met een dure iPhone of andere smartphone.
                Mijn camera zal steeds schuin rondhangen, dus die is minder snel gestolen dan een losse iPhone die zomaar uit je hand te trekken is.
                Waarom koop je dan zoiets? Het eerste probleem moet ik nog tegenkomen in drukke steden. Oh ja, thuis werden we al bestolen door mensen die ons gedrag grondig in de gaten hielden, dat hebben we ondertussen aangepakt.
                Maar in drukke steden heb ik 22n keer een poging to bestelen gezien, in Barcelona, zogezegd om op de foto te staan.
                ...leeg...

                Comment


                • #9
                  Re: Waarom sleuren wij nog body's ( bodies) en lenzen mee???

                  @ demuro : Je had moeten schrijven 'Waarom sleuren sommigen nog body's (bodies) en lenzen mee???

                  Ik heb hier op het forum reeds meerdere foto's geplaatst die genomen werden met een GSM (One+2 en One+3).
                  Ik plaats die dan wel zonder de exifs, want anders is een gsm-foto voor velen sowieso synoniem voor minderwaardig/slecht.
                  Niet dat ik nu ga beweren dat mijn foto's toppers zijn, verre van dat, maar diverse van die foto's met gsm kregen al lovende reacties.
                  Voordeel van gsm-fotografie is dat je je toestel altijd bij hebt .

                  Ik heb ondertussen gans mijn DSLR bazaarke gedeeltelijk verkocht, gedeeltelijk aan één van de zonen gegeven.
                  Heb enkel nog mijn Canon G10 en de GSMs One+2 en One+3, en indien gewenst kan ik altijd eens 'mijn' DSLR van mijn zoon lenen .
                  De tijd van muilezel spelen met al dat gerief heb ik dus achter mij gelaten en er nog geen seconde spijt van gehad.

                  Maar voor bepaalde soorten fotografie (die ik toch niet beoefen) heb je wellicht iets meer nodig...
                  En fotografie is trouwens slechts één van mijn vele hobby's.
                  Voor zij die slechts één hobby hebben en die is fotografie, zal het dan wel weer anders liggen.
                  Last edited by Guest17; 1 november 2016, 11:33.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waarom sleuren wij nog body's ( bodies) en lenzen mee???

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                    Waarom koop je dan zoiets? Het eerste probleem moet ik nog tegenkomen in drukke steden. Oh ja, thuis werden we al bestolen door mensen die ons gedrag grondig in de gaten hielden, dat hebben we ondertussen aangepakt.
                    Maar in drukke steden heb ik 22n keer een poging to bestelen gezien, in Barcelona, zogezegd om op de foto te staan.
                    Waarom?
                    Omdat de functies die zo'n toestel bezitten voldoen aan al mijn wensen, maar voor serieus fotografisch werk verkies ik liever een fototoestel.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waarom sleuren wij nog body's ( bodies) en lenzen mee???

                      Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                      Het is een hobby,maar misschien ook een tijdverdrijf om de niet gevulde dag door te brengen.Wij maken foto's,soms technisch zeer ingewikkeld,maar wie kijkt ernaar??
                      Is even een doordenkertje en zal ongetwijfeld wel reacties losmaken.
                      Het is niet echt de wereldschokkende stelling die je denkt dat het is. Er wordt over dergelijke zaken veel gepraat. Sommigen denken zelfs dat smartphones de gewone camera zullen vervangen.

                      Fotografie is, zoals je zegt, een hobby. Wie ernaar kijkt is niet relevant. De handeling om een foto te nemen, daar gaat het bij velen om. Een stevige camera in de hand, mogelijkheid om groeien en te leren, om de verschillende controles te leren kennen. Met een iPhone heb je dat bvb niet. De "ambacht" is weg.

                      Akkoord, veel mensen kopen een DSLR die daar geen baat bij hebben. Een landschap fotograferen en de flits gaat naar omhoog. Het is reclame die hen heeft overtuigd dat ze een DSLR nodig hebben, want daarmee maak je de beste beelden.
                      http://kasper.photography & Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waarom sleuren wij nog body's ( bodies) en lenzen mee???

                        Een interessante en eveneens oninteressante vraag.
                        Het waarom ? Ik denk dat iedereen die met een hobby bezig is die op zijn eigen manier ervaart en vooral probeert te beleven.
                        Bij dene fotograaf is het kunnen nagenieten van een opgenomen impressie, terwijl bij de andere hobbyfotograaf het vooral rond het opnamemoment zal te doen zijn. Compo opmaken, lenzen kiezen, diafragma wat veranderen ...
                        Zo heb ik maandag toevallig in Antwerpen een hobbyfotograaf ontmoet die precies dezelfde site wou fotograferen als ik. Mijn echtgneote maakte me er nadien attent op dat, niettegenstaande we beiden hetzelfde voorwerp fotografeerden, de ene daar langer over deed dan de andere, de ene meer met knopkes bezig was, terwijl de ander met lenzen bezig was ...
                        Beide echtgenotes waren voral bezig met babbelen met elkaar.
                        Ik heb graag wat gewicht mee als ik wandelen ga en ik maak me er niet druk om. Lenzen worden wel op voorhand uitgekozen naar aanleiding van verwachtingen aangaande de trip. en oh god, sleuren ? Ik heb meer mee dan alleen maar lenzen en een body. Ook drank en ander niet-fotografisch materiaal verzwaren de rugzak.
                        Ik beleef fotografie als een soort jacht, safari en dat stemt me goed. De kilo's die ik sleur maken daar een deel van uit.
                        Is het zinvol ? Voor de ene wel, voor de andere dan weer niet, maar wie heeft het recht daar een uitsluitend antwoord op te geven ? Niemand.
                        Kijk naar de duivenliefhebber.
                        Er zijn er die tot bij de 20.000 Euro over hebben voor een duif. Ze hokken ze dan nog in een duivenhok, een huis waardig terwijl een ander gewoon de duiven houdt in een met nagels bij elkaar gehouden kot. En toch genieten beiden evenveel van de sport. (De eerste zal wel wat meer angsten hebben tegen diefstal, maar dat is niet echt een onderdeel van de hobby).

                        EN tenslotte als antwoord naar de TS. Ik neem foto's voor mezelf en NIET voor anderen. Dat anderen mijn foto's goed of slecht vinden is hun zaak. Vinden ze ze mooi, des te leuker voor mij, en krijg ik opbouwende kritiek (kan ook negatieve kritiek zijn) des te beter, maar zoals ik schreef, het is een persoonlijke zaak. En jawel hoor, ik bekijk iedere dag fto's en die ik gemaakt hebt en iedere dag weer geniet ik van de nasmaak, de emotie die in die beelden zit. Vaak zit er meer emotie aan vast dan wat velen zien, omdat zij niet betrokken waren bij de plaats, activiteit waar foto's genomen werden. Je kan die emotie soms wel tot uiting laten komen in je beeld, maar dit zijn subjectieve data en die verschillen nu éénmaal bij iedereen.
                        En heeft die ene nu betere duiven dan de andere ? Geloof me vrij, NEEN.
                        En zo kunnen we doorgaan met iedere hobby. Fietsers, voetbalkijkers, doodsprentenverzamelaars, wagens, horloges
                        Een hobby is wat je er zelf wil van maken en wat er uiteindelijk zelf van maakt. De ene doet het met een simple gsm met fotografische mogelijkheden, de andere met een zwart doosje met een negatief erin en nog een andere heeft een volledige uitzet. En alle drie kunnen terecht genieten van fotografie.

                        Ik geloof echter niet dat diefstalbeperking, gewichtsbeperking echte redenen zijn om te kiezen voor kleiner materiaal of smartphone. Bij gewichtsbeperking heb ik het dan wel niet over die mensen die fysiek beperkt worden en wees gerust, was er die beperking niet, zouden ze het fotograferen vermoedelijk wel anders in vullen.
                        Last edited by Wim.Vanmaele; 2 november 2016, 06:13.
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waarom sleuren wij nog body's ( bodies) en lenzen mee???

                          Ik heb onlangs ook enkel de gsm gebruikt (naar het buitenland voor het werk) maar als je dan plots wat verderaf staat met de zon pal voor je dan denk je toch "had ik maar iets anders bij me". Voor een selfie met de eifeltoren is het echter waarschijnlijk wel genoeg...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Waarom sleuren wij nog body's ( bodies) en lenzen mee???

                            Onder goede lichtomstandigheden presteert een smartphone de dag van vandaag al zeer goed.
                            Doch als je net iets meer wil dan zit je met je smartphone hopeloos vast.
                            Alle lekkers dat op een degelijk fototoestel zit heb je niet bij een smartphone.
                            Denk maar aan flitsen in studio maar ook buiten. HSS??? HDR? en zoveel meer wat niet mogelijk is met een smartphone.
                            Werken met een groot diafragma?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Waarom sleuren wij nog body's ( bodies) en lenzen mee???

                              Ze zijn nog goed scherp krijg ik vaak te horen van hen die denken dat een SmartPhone een volwaardig fototoestel is.
                              Het verwonderd mij dat mensen die op deze site al jaren actief zijn dit ook vinden.
                              Inderdaad: een smartphone maakt scherpe plaatjes van 10 cm tot oneindig: platte zielloze plaatjes, alles is even scherp wat weinig met serieuze fotografie te maken heeft. Kan ook niet anders met een sensor en lensje zo groot als een speldenknop.
                              Ik vraag me af wat zij die nu ineens smartphone fan zijn al die jaren met hun peperdure DSLR's gepresteerd hebben als zij het verschil niet eens zien.
                              Last edited by Eenbes; 6 november 2016, 09:33.

                              Comment

                              Working...
                              X