Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prime of Zoom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Prime of Zoom

    Ik ben erg benieuwd of men de voorkeur geeft aan een zoomlens of juist een prime lens. En waarom dan en welke specifieke lens gebruik je dan graag en is dit dan op een full frame camera of crop.

    Ik zal aftrappen.
    Ik werk tegenwoordige wel graag met primes. Zo vind ik het erg leuk om met een Canon 24mm TS-E II te werken in combinatie met een full frame camera. Lekker prielen aan de lens om zo tot unieke beelden te komen. De lens lenen was vaak het probleem niet, want 99% van de tijd leende geen enkele docent deze lens. Was de enige persoon binnen de opleiding die er ooit serieus mee heeft gespeeld schat ik. Maar jammer genoeg was de 6D en de 5D Mark II vaak uitgeleend (1 exemplaar van elk). Deze waren samen met de lens eigenlijk alleen voor het personeel. Wie volgt.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

  • #2
    Re: Prime of Zoom

    Ik volg: ik volg het 3de jaar fotografie. Op dit moment doen we voornamelijk de module ruimte ttz architectuur, ...
    Omdat ik mijn objectieven tekort kwam, had ik gekeken naar de nieuwe irix 15 mm f/2.8. Op aanraden van een vriendeljke verkoopster van Art&Craft, heb ik dan toch een tweedehands nikon 16-35 f/4 gekocht. Deze zit dus nu constant op mijn nikon D750.

    Comment


    • #3
      Re: Prime of Zoom

      Zelf hou ik het meest van mijn 14-24mm. Die 10mm maakt op die korte mm's heel wat verschil. In veel gevallen is dat mijn 'wandellens', gezien reizen bij ons veel gebouwen /steden inhoudt.

      Voor dansvoorstellingen geeft de zoomvrijheid van de 70-200mm mij het bereik dat ik nodig heb, je kan gemakkelijk full body tot meer close up portretten maken (Ik denk hiernaast ook nog aan het voordeel van de enorm snelle autofocus op die lens).

      Maar voor bv portret kies ik voor m'n prime lens.
      Alles heeft zijn gebruik, ik ga niet prime of zoom afzweren.

      Comment


      • #4
        Re: Prime of Zoom

        Ik heb trouwens ook wel zoomlensjes. Maar heb vandaag eens lekker gespeeld met een 50mm lens. Niet gediafragmeerd, maar vol open. Moet nog bekijken wat voor resultaten eruit komen. De laatste tijd vind ik zoomlensjes mij te weinig dwingen tot creatieve opnamen. En met een prime kan ik nog meer als mijn zoomlenzen spelen met de scherpdiepte. En dat doe ik dan wel graag.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: Prime of Zoom

          Tegenwoordig heb ik nog maar één prime, en dat is de 180mm macro, voor de rest zijn het allemaal zoomlenzen, zelfs de fisheye is een zoomlens (Canon 8-15).
          Ik heb ooit wel meer primes gehad (50mm f1,4 - 85mm f1,8 - 135mm f2), maar omdat de huidige zoomlenzen zo'n goede beeldkwaliteit hebben werden die nog maar heel zelden gebruikt, en heb ik die ondertussen verkocht.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Prime of Zoom

            Die 8-15 lijkt me ook wel leuk stukje gereedschap.

            Is trouwens weer even geleden dat we elkaar tegen kwamen op een SD. Ik herinner me vaag iets van Dinant als oudste SD.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Prime of Zoom

              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
              Zo vind ik het erg leuk om met een Canon 24mm TS-E II te werken in combinatie met een full frame camera. Lekker prielen aan de lens om zo tot unieke beelden te komen.
              Prielen aan een lens? Het enige wat je kan doen is de afstand instellen, maar dat kan ook de camera doen en kom je helemaal niet aan de lens, met een zoomlens kan je tenminste nog aan de zoomring priegelen.....
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Prime of Zoom

                Vergelijk deze lens met de
                Nikon PC-E 24mm f/3.5D ED objectief

                Camera: Canon EOS 6D
                Waarna je zo' n effect kunt bekomen:

                Foto is trouwens wel op een 1,6 crop camera gemaakt. Namelijk de Canon EOS 60D
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Prime of Zoom

                  Prielen aan een lens;jazeker.
                  Gaat om een T(ilt and) S(hift) lens.Knopje tilt,knopje shift,knopje rotatie en afstandinstelling.
                  Tegen dat alles juist staat,ben je wel een tijdje bezig.
                  Verder gebruik ik zoom en prime door elkaar.Maar voor actie liever een zoom,alhoewel ik hiervoor ook een 300mm gebruik.Maar dan moet je wel zoals met andere primes meer zorg besteden aan je positionering.
                  Met een zoom heb ik minder het gevoel nu net HET moment gemist te hebben.Met een prime kan het zijn dat tegen het ogenblik dat je uitsnede, en daarvoor noodzakelijke verplaatsing,juist is,HET moment voorbij is.
                  Bij statische opnames speelt dit natuurlijk geen rol.
                  Kwaliteit van de zooms is ook veel verbeterd.
                  Zoom of prime ??? Ieder zijn meug zeker.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Prime of Zoom

                    Ik gebruik primes EN zooms. Het is geen kwestie van of, maar van en.
                    Hangt een beetje af van omstandigheden en vooral van het onderwerp en waar welke lens het best in is. Meestal is de afweging vooral een kwestie van tijd, werkbaarheid en wat ik kan en wil meesleuren. ik zal bv 2 bodys met elk een prime en verder niks meenemen naar een bedrijfsfeest maar als ik headshots moet gaan doen, gaat alles inclusief de lavabo mee en kies ik afhankelijk van de persoon voor de camera een lens. En dat kan een zotte redenering zijn zoals: "die ziet er creatief uit met zijnen lange baard, daar pakken we de TS lens voor"
                    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                    Comment

                    Working...
                    X