Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Station Luik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Station Luik

    Beste,

    In het kort heb ik een shoot op het programma staan in het station van Luik.
    Er zijn al tal van foto's gepasseerd op het forum betreffende deze locatie.
    Ik had graag een idee gehad over welke lenzen hier het best tot hun recht komen?
    In mijn tas gaan mee:
    groothoek 10-20mm
    60mm 2.8AFD Micro
    50mm 1.8G
    70-300mm
    18-200mm
    toestel is een DX sensor.
    Het groothoek bereik lijkt me gezien de strakke lijnen, en de natuurlijke vervorming van de lens niet aangewezen op deze locatie, net als de zoom lenzen die ook wel standaard de nodige vervormingen vertonen.
    Enkel met de 50 en de 60 lijkt me dan weer te krap, aangezien de cropfactor, voor deze locatie, miss nog een 35mm of een 20mm erbij? Iemand enige tips?

    Groetjes

  • #2
    Re: Station Luik

    Mij lijkt een groothoek juist wel aangewezen op zulke locaties
    Snap alleen niet waarom je een macro lens zou meenemen

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Station Luik

      Dag Sieg,

      Bedankt voor je reactie, ik gebruik deze lens niet enkel voor Macro, het is een lens die mooi scherp is zonder enige vervorming en het equivalent is van een 90mm op DX.
      De twijfel die ik een beetje heb met de groothoek is dat die nogal wat vervorming vertoont zeker aangezien er in het station veel strakke lijnen aanwezig zijn.
      Een zoomlens lijkt me hier niet echt nodig te zijn, zou wat minder gewicht willen meenemen.

      Grtz

      Comment


      • #4
        Re: Station Luik

        Oorspronkelijk geplaatst door Dedonatis Bekijk bericht
        Dag Sieg,

        Bedankt voor je reactie, ik gebruik deze lens niet enkel voor Macro, het is een lens die mooi scherp is zonder enige vervorming en het equivalent is van een 90mm op DX.
        De twijfel die ik een beetje heb met de groothoek is dat die nogal wat vervorming vertoont zeker aangezien er in het station veel strakke lijnen aanwezig zijn.
        Een zoomlens lijkt me hier niet echt nodig te zijn, zou wat minder gewicht willen meenemen.

        Grtz
        Ik snap dat je de macrolens als gewone lens gebruikt, maar je hebt al een 50mm 1,8 dus waarom dan nog een 60mm 2,8 meenemen.
        Het verschil tussen 50 en 60mm is echt minimaal, tevens is de 50mm lichtsterker en kan je mooier spelen met die hele kleine dof.

        Met een breedhoek heb je inderdaad wat last van vervorming, maar meestal is dit toch weg te werken.
        Als je met extreme breedhoek werkt moet je proberen om de lens niet te veel naar boven of beneden te richten, op die manier zal de vervorming nogal meevallen.

        Met zoomlens bedoel je waarschijnlijk je télé ? want zelfs je 10-20 is een zoomlens ;-)
        Dat terzijde, soms (meestal) kan het wel eens leuk zijn om op stap te gaan enkel met een langere brandpuntafstand.
        Het dwingt je om op een andere manier naar dingen te kijken, meer in detail eigenlijk
        Je komt soms tot verrassende resultaten op die manier

        Het is altijd moeilijk kiezen uiteraard als je meerdere lenzen ter beschikking hebt.
        Zo'n keuze is altijd een beetje persoonlijk

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Station Luik

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Ik snap dat je de macrolens als gewone lens gebruikt, maar je hebt al een 50mm 1,8 dus waarom dan nog een 60mm 2,8 meenemen.
          Het verschil tussen 50 en 60mm is echt minimaal, tevens is de 50mm lichtsterker en kan je mooier spelen met die hele kleine dof.

          Met een breedhoek heb je inderdaad wat last van vervorming, maar meestal is dit toch weg te werken.
          Als je met extreme breedhoek werkt moet je proberen om de lens niet te veel naar boven of beneden te richten, op die manier zal de vervorming nogal meevallen.

          Met zoomlens bedoel je waarschijnlijk je télé ? want zelfs je 10-20 is een zoomlens ;-)
          Dat terzijde, soms (meestal) kan het wel eens leuk zijn om op stap te gaan enkel met een langere brandpuntafstand.
          Het dwingt je om op een andere manier naar dingen te kijken, meer in detail eigenlijk
          Je komt soms tot verrassende resultaten op die manier

          Het is altijd moeilijk kiezen uiteraard als je meerdere lenzen ter beschikking hebt.
          Zo'n keuze is altijd een beetje persoonlijk

          grts
          Sieg
          Sieg, goed opgemerkt met de Zoom bedoelde ik eigenlijk de 18-200mm beetje slecht verwoord :-)
          Men gevoel zegt om de 10-20, de 50mm 1.8 ivm dof, de 18-55 en dan de 75-300 mee te nemen.
          Statief gaat sowieso mee, blijft een absolute meerwaarde. Bedankt voor het meedenken.
          Ben jij er zelf al geweest?

          Grtz

          Comment


          • #6
            Re: Station Luik

            De locatie staat bij mij ook op het verlanglijstje dus ben benieuwd naar je ervaringen. Ik zou sowieso grijsfilters meenemen om met de beweging van de aanwezige mensen iets te proberen. Geen idee of het nodig is daar met het beschikbare licht maar lijkt me wel leuk en is niet veel extra gewicht. Succes!

            Groetjes Marchristan.

            Comment


            • #7
              Re: Station Luik

              Oorspronkelijk geplaatst door Marchristan Bekijk bericht
              De locatie staat bij mij ook op het verlanglijstje dus ben benieuwd naar je ervaringen. Ik zou sowieso grijsfilters meenemen om met de beweging van de aanwezige mensen iets te proberen. Geen idee of het nodig is daar met het beschikbare licht maar lijkt me wel leuk en is niet veel extra gewicht. Succes!

              Groetjes Marchristan.
              Bedankt voor je tip, we hebben een toelating om 's avonds te gaan, dus het zal behelpen zijn met het aanwezige licht.

              Comment


              • #8
                Re: Station Luik

                De locatie is iets of wat plat gefotografeerd, maar laat dat de pret niet drukken. ;-) Ideaal is een dag met blauwe lucht en witte wolkjes, maar zelfs in de regen moet dat kunnen.
                Er is vlakbij ook een trap naar beneden-Luik, en een parkinggarage ook leuke onderwerpen hoor.
                Gewoon je tijd nemen met een brede lens, en soms wat details van de treinen of de reizigers, of reflecties in de liften, veel te beleven daar.
                ...leeg...

                Comment


                • #9
                  Re: Station Luik

                  Je kan er knappe opmaken maken met ieder type lens. Het is niet het aantal mm dat zal bepalen indien een foto goed of niet goed is,
                  MAAR, ik zou toch eerst even de stationsverantwoordelijke inlichten of vragen indien het kan. Als je er gewoon door loopt en snel wat fotografeert zal het vermoedelijk simpel kunnen. Indien je statief, ... gaat gebruiken wordt het speelveld wel iets meer geregelmenteerd. Een station is immers nog steeds een private plaats en NIET publiek zoals velen denken.
                  Ik merk dat je een toelating hebt, afdrukken en meenemen.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: Station Luik

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                    Je kan er knappe opmaken maken met ieder type lens. Het is niet het aantal mm dat zal bepalen indien een foto goed of niet goed is,
                    MAAR, ik zou toch eerst even de stationsverantwoordelijke inlichten of vragen indien het kan. Als je er gewoon door loopt en snel wat fotografeert zal het vermoedelijk simpel kunnen. Indien je statief, ... gaat gebruiken wordt het speelveld wel iets meer geregelmenteerd. Een station is immers nog steeds een private plaats en NIET publiek zoals velen denken.
                    Ik merk dat je een toelating hebt, afdrukken en meenemen.
                    Nu 2 keer geweest al, ga vroeg, het ochtend licht zorgt voor te gekke schaduwen
                    Ik werk er enkel op groothoek, zoom is leuk met model dan denk ik maar anders zal beperkter zijn tenzij dat echt je ding is...
                    Nog nooit problemen gehad ivm fotograferen in stations in belgie, toch al meerdere dagen in doorgebracht ondertussen, zolang je vriendelijk kijkt en bent stoort niemand je...
                    Voorbeeldfoto's van soms extreme breedhoek-foto's in guillemins vind je op de link in m"n handtekening

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Station Luik

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      om de lens niet te veel naar boven of beneden te richten, op die manier zal de vervorming nogal meevallen.
                      De begrippen vervorming en vertekening blijven toch makkelijk te verwarren. Juist Ken Rockwell heeft op zijn site een pagina om juist de perspectief vertekening te gebruiken bij een UWA om de foto's interessant te maken.

                      Vervorming is met LR en PS goed weg te werken zeker als de lens ondersteunt wordt.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Station Luik

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                        De locatie is iets of wat plat gefotografeerd, maar laat dat de pret niet drukken. ;-) Ideaal is een dag met blauwe lucht en witte wolkjes, maar zelfs in de regen moet dat kunnen.
                        Er is vlakbij ook een trap naar beneden-Luik, en een parkinggarage ook leuke onderwerpen hoor.
                        Gewoon je tijd nemen met een brede lens, en soms wat details van de treinen of de reizigers, of reflecties in de liften, veel te beleven daar.
                        Bedankt voor de tips, de parking ook eens opzoeken dan!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Station Luik

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                          Je kan er knappe opmaken maken met ieder type lens. Het is niet het aantal mm dat zal bepalen indien een foto goed of niet goed is,
                          MAAR, ik zou toch eerst even de stationsverantwoordelijke inlichten of vragen indien het kan. Als je er gewoon door loopt en snel wat fotografeert zal het vermoedelijk simpel kunnen. Indien je statief, ... gaat gebruiken wordt het speelveld wel iets meer geregelmenteerd. Een station is immers nog steeds een private plaats en NIET publiek zoals velen denken.
                          Ik merk dat je een toelating hebt, afdrukken en meenemen.
                          Inderdaad zal niet het aantal mm bepalen ofdat de foto's goed zijn of niet, maar het is wel een handigheid om te weten wat er op dergelijke locatie werkt, daar ik ze nog niet heb kunnen bezoek.
                          Een toelating is met statief toch gewenst, de foto's mag je uiteindelijk ook niet publiceren.
                          Bedankt voor je reactie.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Station Luik

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            De begrippen vervorming en vertekening blijven toch makkelijk te verwarren. Juist Ken Rockwell heeft op zijn site een pagina om juist de perspectief vertekening te gebruiken bij een UWA om de foto's interessant te maken.

                            Vervorming is met LR en PS goed weg te werken zeker als de lens ondersteunt wordt.
                            Hoi, bedankt voor het meedenken, een groothoek komt hier dus wel degelijk goed tot zijn recht, en inderdaad men lens wordt ondersteund binnen LR en PS, dus dat mag in principe geen probleem geven.
                            Maakte me gewoon zorgen om dit te doen op zo'n locatie, en om dan achteraf op de pc te zien dat er toch wel redelijk wat buiten zijn proporties is getrokken. Soms is het goed om een locatie al wat verkend te hebben en te weten wat er werkt, of om je te informeren wat anderen al geprobeerd hebben.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Station Luik

                              Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                              Nu 2 keer geweest al, ga vroeg, het ochtend licht zorgt voor te gekke schaduwen
                              Ik werk er enkel op groothoek, zoom is leuk met model dan denk ik maar anders zal beperkter zijn tenzij dat echt je ding is...
                              Nog nooit problemen gehad ivm fotograferen in stations in belgie, toch al meerdere dagen in doorgebracht ondertussen, zolang je vriendelijk kijkt en bent stoort niemand je...
                              Voorbeeldfoto's van soms extreme breedhoek-foto's in guillemins vind je op de link in m"n handtekening

                              Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                              Bulke41,

                              Net je foto's bekeken "knap" denk dat de keuze van de lenzen nu wel gemaakt is voor mij de telezooms blijven thuis of gaan met men vriendin mee :-).
                              Leuke symmetrie in je werk, en zwart wit werkt zo goed in deze contrastrijke omgevingen, hopelijk is het ook 's avonds contrastrijk genoeg.
                              Bedankt alvast voor de informatie en het delen van je werk, wat me opviel waren je sluitertijden uit de hand, daar moet je toch een vaste hand voor hebben lijkt me :-)
                              Voor de rest wel een dijk van een camera en een omgeving waar de megapixels tot hun recht komen.

                              grtz

                              Comment

                              Working...
                              X