Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grad ND filters / grijsverloopfilters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grad ND filters / grijsverloopfilters

    Ik trek over anderhalve week naar Ijsland. In mijn fototas is er al plaats gemaakt voor een aantal ND-filters (of grijsfilters, tot 10 stops lichtreductie), maar een grad ND-filter (of grijsverloopfilter) heb ik niet voorzien. Nu lees ik links en rechts wel dat dat toch aan te raden is, maar het aanbod in die markt is nogal verscheiden: soft en hard, verschillende sterktes...

    Wie kan mij daarin advies geven? Wat zouden jullie minimaal meenemen?

    Fuji X-T20, Fuji X-T1, Fuji X100, Sony RX100
    Fuji 56mm f1.2, Fuji 16mm f1.4, Fuji 35mm f1.4, Fuji 18-55mm f2.8-4.0, Fuji 55-200mm f3.5-4.8, Samyang 12mm f2

  • #2
    Re: Grad ND filters / grijsverloopfilters

    Soft medium en hard grijs verloop filters hangt af van welke situatie je in zit.
    Alé het hangt af van de horizon op dat moment
    bvb een zee als einder dan gebruik je een hard grad, staan er rotsen in de zee kan je opteren om een hard of medium grad te gebruiken
    In de bergen is het dan weer aangeraden om een soft grad filter te gebruiken.
    Dus zoals ik schreef hangt het af van hoe het is op dat moment

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Grad ND filters / grijsverloopfilters

      Bedankt voor de feedback Sieg, dat helpt alvast. Welke sterktes zou je aanraden om zeker mee te nemen?

      Fuji X-T20, Fuji X-T1, Fuji X100, Sony RX100
      Fuji 56mm f1.2, Fuji 16mm f1.4, Fuji 35mm f1.4, Fuji 18-55mm f2.8-4.0, Fuji 55-200mm f3.5-4.8, Samyang 12mm f2

      Comment


      • #4
        Re: Grad ND filters / grijsverloopfilters

        Heb je al een merk/uitvoering in gedachte? Je hebt Lee filters, deze zijn echt top kwaliteit. Maar dan betaal je ook wel de volle pont, maar voor goedkoper had je ook nog mooie exemplaren. Zou wel voor een schuif systeem gaan en geen ronde. Want bij gradatie kun je dan niet de horizon aanpassen. Verder zou ik rechthoekige nemen en geen vierkante. Ik zelf zou de 0,3 - 0,6 - 0,9 willen en hierbij dan de softe en harde variant gradatie. Ik had een hele lichte gradatie van Cokin en moet zeggen. Ik heb er nooit niks van gemerkt op mijn 30D op een 50mm 1.4. Misschien is dit op full frame en bredere lens beter effect.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: Grad ND filters / grijsverloopfilters

          Ik heb momenteel al een schuifsysteem (P-systeem) voor mijn grijsfilters, met filters van Stealth Gear. Ik heb nog een extra grijsfilter besteld (ook rechthoekig, om met dit systeem te gebruiken) van 84,5. Nu dus nog de grijsverloopfilters, die ik dan in hetzelfde schuifsysteem wil gebruiken. Ik zal eens rondkijken wat er beschikbaar is!

          Fuji X-T20, Fuji X-T1, Fuji X100, Sony RX100
          Fuji 56mm f1.2, Fuji 16mm f1.4, Fuji 35mm f1.4, Fuji 18-55mm f2.8-4.0, Fuji 55-200mm f3.5-4.8, Samyang 12mm f2

          Comment


          • #6
            Re: Grad ND filters / grijsverloopfilters

            Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
            Heb je al een merk/uitvoering in gedachte? Je hebt Lee filters, deze zijn echt top kwaliteit. Maar dan betaal je ook wel de volle pont, maar voor goedkoper had je ook nog mooie exemplaren. Zou wel voor een schuif systeem gaan en geen ronde. Want bij gradatie kun je dan niet de horizon aanpassen. Verder zou ik rechthoekige nemen en geen vierkante. Ik zelf zou de 0,3 - 0,6 - 0,9 willen en hierbij dan de softe en harde variant gradatie. Ik had een hele lichte gradatie van Cokin en moet zeggen. Ik heb er nooit niks van gemerkt op mijn 30D op een 50mm 1.4. Misschien is dit op full frame en bredere lens beter effect.

            Ik werk al van begin de 70-tiger jaren met allerhande Cokin filters o.a. ook de ND verloop filters.
            Het hangt ook af welk diafragma je gebruikt met deze filters. Hoe groter het diafragma hoe meer effect het filter zal geven.

            Naast Cokin gebruik ik ook het Haida 100 systeem en daarvan gebruik ik maar 2 filters, een 0.3 en een bigstopper.
            De 0.3 is een soft, ik heb nog nooit een hardverloop gebruikt, dus daar heb ik ook geen mening over.
            Mij idee is dat je met een soft overal komt en een hard niet.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Grad ND filters / grijsverloopfilters

              Ik zit zowat in dezelfde situatie, welke merken zijn er naast Lee aan te raden om een filtersysteem mee op te bouwen? Voor IJsland denk ik ook zowel ND als gradiënt nodig te hebben. M'n lenzen hebben trouwens niet allemaal dezelfde diameter.


              Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

              Comment


              • #8
                Re: Grad ND filters / grijsverloopfilters

                Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                Ik werk al van begin de 70-tiger jaren met allerhande Cokin filters o.a. ook de ND verloop filters.
                Het hangt ook af welk diafragma je gebruikt met deze filters. Hoe groter het diafragma hoe meer effect het filter zal geven.
                Ik denk dat de 50mm 1.4 incombinatie met de 30D en relatief zwakke filter ervoor zorgde dat ik geen verschil zag.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Grad ND filters / grijsverloopfilters

                  Zelf totaal geen expert in filters maar landschapsfotograaf Danny Mattys (Dama) heeft onlangs de Lee filters getest en niet goed bevonden (blauwe kleurzweem) maar was dan wel weer enorm te spreken over de filters van Haida (zonder MC).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Grad ND filters / grijsverloopfilters

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                    Zelf totaal geen expert in filters maar landschapsfotograaf Danny Mattys (Dama) heeft onlangs de Lee filters getest en niet goed bevonden (blauwe kleurzweem) maar was dan wel weer enorm te spreken over de filters van Haida (zonder MC).
                    Vincent, een hele tijd geleden heb ik hier iets aangetoond kwestie al die filters en hun prestaties.
                    Lee vond ik zeker de beste niet, Cokin ook niet maar die waren al iets beter.
                    Hi-tech had de grootste afwijking en Haida had omzeggens geen afwijking.
                    Maar Haida heeft geen 'naam' maar ze hebben ook geen pretentie om te zeggen dat ze eigenlijk veruit de besten zijn.
                    Maar soit, als men liever 3 x zoveel uitgeeft om te pronken met Lee filters of dat men enkel met deze filters op de lens plezier kan beleven is iedereen gegund natuurlijk.
                    Ik werkte al met Cokin (A systeem) begin de jaren zeventig), er was toen maar dat ook.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment

                    Working...
                    X