Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jammer dat ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Jammer dat ...

    Jammer dat Belgium Digital nauwelijks aandacht besteedt aan de analoge fotografie, kenmerkend is dat er geen apart forum daarvoor ingericht is. Het is zoiets als de kip en het ei... Zou er een analoog forumhoek zijn dat kwamen er ook wel meer inzendingen in die categorie. Analoge fotografen wijken nu uit naar andere fora. Zo is mijn serie gemaakt met de antieke (maar in perfecte conditie verkerende) Voigtländer Bessa I niet op BD te zien. Maar de liefhebbers van analoge fotografie zullen hem wel weten te vinden. Jammer dat ik er hier geen plaats voor zie....
    groetens, Henk
    Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
    (BD1383NL)

  • #2
    Re: Jammer dat ...

    Persoonlijk vind ik het niet jammer. Analoge fotografie is zoals een oldtimer, iets wat een eigen schare fans heeft maar niet mainstream.
    Voor de enkeling die met analoge fotografie bezig is (een uitstervend ras) kan men deze dus vinden op andere fora en komt er ook nog eens bij dat men hun foto's/negatieven moet inscannen en dus terug een digitaal beeld laat tonen.

    Comment


    • #3
      Re: Jammer dat ...

      Er zijn er hier toch nog die analoge foto's laten zien, zelfs gemaakt met heel oude procedés zoals collodium.
      Maar uiteraard zal je die eerst moeten scannen, anders kan je die hier niet laten zien.
      Er is geen apart forumdeel voor analoge fotografie, maar je kan de gemaakte foto wel in een andere passend forum laten zien (mensen, natuur en landschappen....), en als je wil dan zet je er in de titel al "analoog" bij, dan valt het meteen op voor iedereen die daar specifieke interesse in heeft.
      Het forum is een tijd geleden net simpeler gemaakt, er waren veel teveel aparte forumdelen, en dat maakte de boel onoverzichtelijk.

      Voor elke foto geldt eigenlijk hetzelfde, het maakt niet uit waarmee de foto is gemaakt, het uiteindelijke beeld is belangrijker.
      Maar dat een foto die gemaakt is met bijvoorbeeld collodium er anders uitziet dan een foto die gemaakt is met een digitale camera, dat weet ook iedereen wel.
      En dat het veel moeilijker is om zo'n beeld te maken, dat is ook een zekerheid.
      Je zal geen 100 collodium foto's maken om er achteraf maar ééntje uit te kiezen, als je zo'n foto's maakt, dan probeer je zoveel mogelijk om met de eerste opname het beeld te krijgen dat je wil.
      Dat geldt ook als je foto's maakt met filmrolletjes, die zijn heel wat kostelijker per foto, en achteraf heb je er ook nog veel werk aan om het uiteindelijke beeld tevoorschijn te "toveren"...
      Last edited by Black B@ndit; 23 oktober 2016, 08:06.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Jammer dat ...

        De koppigheid van BD maakt idd dat velen uitwijken naar alternatieven. We vragen al lang naar een apart topic voor analoge lenzen op moderne body en ook een topic voor volledig analoog zou leuk zijn, maar hier is volgens BD geen interesse genoeg voor.... Ik post hier dan ook al een hele tijd geen beelden meer. Andere alternatieven zijn veel flexibeler, toegankelijker en vooral actiever.
        Last edited by Bobb; 23 oktober 2016, 09:00.

        Comment


        • #5
          Re: Jammer dat ...

          Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
          De koppigheid van BD maakt idd dat velen uitwijken naar alternatieven. We vragen al lang naar een apart topic voor analoge lenzen op moderne body en ook een topic voor volledig analoog zou leuk zijn, maar hier is volgens BD geen interesse genoeg voor.... Ik post hier dan ook al een hele tijd geen beelden meer. Andere alternatieven zijn veel flexibeler, toegankelijker en vooral actiever.
          De nieuwe indeling van bd heeft het voorwerp uitgemaakt van een uitgebreide bevraging van de gebruikers. Er werd hier o.a. rekening gehouden met het feit dat als je veel aparte onderverdelingen hebt, je ook weinig reacties hebt in deze onderverdelingen.

          Dit heeft niks met koppigheid te maken want er ging dus juist een grote bevraging aan vooraf. Alleen moet je keuzes maken.





          Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

          Comment


          • #6
            Re: Jammer dat ...

            Ik ben nogal en fan van het FredMiranda forum. Daar heb je ook een beeldhoek voor wildlife, architectuur, ... maar ook een onderdeel voor de Canon, Nikon, ... shooter.
            Interessant is dat daar ook foto's worden gezet in een draadje specifiek over een lens of body.
            Hun meest populaire draadje bij Nikon is deze waar gebruikers hun foto's tonen gemaakt met MF dat nu bijna aan 6.000 (!!!) zit:
            This thread is devoted to those photographers who have a deep affection for manual focus Nikon lenses, specifically those lenses with either Nikkor...

            Ik nodig jullie uit om te zien of deze forumstructuur iet is waar jullie zich in kunnen vinden of niet.
            Forum: http://www.fredmiranda.com/forum/

            O ja, de site is volledig gratis, enkel als je materiaal wil verkopen moet je een bijdrage betalen.
            Last edited by Sultana; 23 oktober 2016, 11:51.

            Comment


            • #7
              Re: Jammer dat ...

              Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
              De nieuwe indeling van bd heeft het voorwerp uitgemaakt van een uitgebreide bevraging van de gebruikers. Er werd hier o.a. rekening gehouden met het feit dat als je veel aparte onderverdelingen hebt, je ook weinig reacties hebt in deze onderverdelingen.

              Dit heeft niks met koppigheid te maken want er ging dus juist een grote bevraging aan vooraf. Alleen moet je keuzes maken.

              Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
              Sorry, maar daar heb ik persoonlijk en waarschijnlijk nog velen met mij, totaal niks van gezien of gemerkt !
              Wel vele keren gelezen dat je, als betalend lid, met je vragen en voorstellen maar naar de algemene vergadering moest/kon komen... dat wel.
              Als je dan ziet hoeveel betalende leden er naar de algemene vergadering komen...
              Mij is wel verteld (en dat komt uit goed ingelichte bron zoals men pleegt te zeggen) dat de zogezegde vereenvoudiging het voorstel was van zowat één iemand.

              Comment


              • #8
                Re: Jammer dat ...



                Vriendelijke groeten

                Peter

                Comment


                • #9
                  Re: Jammer dat ...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
                  De koppigheid van BD maakt idd dat velen uitwijken naar alternatieven. We vragen al lang naar een apart topic voor analoge lenzen op moderne body
                  Misschien weet de leiding wel dat alle lenzen, oud en nieuw, analoog zijn.......

                  n wat is het verschil tussen digitale fotografie en gescande negatieven? Het moment an de A/D conversie, bij het éne voor de ontwikkeling en bij het andere erna en als j in jpeg werkt is het eigenlijk hetzelfde moment.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Jammer dat ...

                    Zo blijven we natuurlijk weer de zoveelste gekende welles-nietes discussie houden....

                    Feiten spreken voor zich en de mods kennen de cijfers beter dan wij 😉

                    Ik wil er wel bij zeggen dat er nu eenmaal een verschuiving is naar social media en dat is niet enkel de fout van BD. Wel zou het helpen moest BD een beetje dynamischer en flexibeler zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Jammer dat ...

                      Zou het ook leuk vinden moest dat er zijn. Het hoeft geen volledig duplicaat van het forum te zijn, enkel een plek waar je met specifieke film zaken terecht kan. Nu kom ik enkel voor de algemene zaken en de zoekertjes. Nu ja, je gaat toch niet anders kunnen dan minstens splitsen in materiaal (camera's etc) en film (incl chemie en labo). Anders wordt het onoverzichtelijk. Techniek van foto's nemen is eigenlijk hetzelfde als bij digitaal.

                      Langs de andere kant zijn er wel een aantal film-foto forums, zelfs nederlandstalige. Maar het heeft me wel enkele pogingen gekost om een forum te vinden dat me ligt. De sfeer of interesse (eerder technisch, over de toestellen, eerder labo, eerder artistiek) is op die forums vaak heel anders. Ik denk dat het beter is om 1 forum te hebben dat stevig op zijn poten staat dan 4-5 stukjes forum verspreid met elk 10 leden. Een forum werkt enkel als het een grote groep is.

                      Het niet mengen van digitaal en analoog is ook wel iets voor te zeggen. Het vermijdt een hoop zinloze discussies. Maar het is hierboven al gezegd dat als je het net op wil moet je toch digitaliseren. En de meeste film fotografen hebben ook wel digitale camera's.

                      Moest het er komen, leuk. Maar of ik daarom veel actiever zou worden weet ik niet. Heb mijn stek voor dat soort dingen gevonden en dat dubbel doen? Zou sterk afhangen van hoe het er aan toegaat.

                      EDIT: ook wel jammer dat de titel niet beter de inhoud beschrijft. Goed dat ik niets beters te doen heb vandaag dan wat rond te klikken.
                      EDIT2: ik dacht even de thread van Heembeek te lezen waar het over de aanpassingen van het forum ging. Zoals ik al dacht: "je hebt niet voldoende rechten..."

                      Comment


                      • #12
                        Re: Jammer dat ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                        Moet ergens diep verborgen gestaan hebben, enkele leesbaar voor betalende vzw leden (zoals door Spanik hierboven ook reeds aangehaald).
                        En zoals zoals de RvB zelfs schrijft in dit artikel, heeft 4.5 % van de betalende vzw leden gereageerd, waarvan dan nog 55 % van de reacties van vijf personen kwamen.
                        De meesten, zelfs de betalende vzw leden komen hier omwille van de fotogerelateerde topics en/of chit chat... maar of er veel naar het onderdeel "Forum - VZW forums - Werking Belgiumdigital en forum" gaan zien....

                        Ik was dus blijkbaar niet de enige die het niet gezien had.
                        Een klein topic in elk van de onderdelen had veel kunnen oplossen, en misschien hadden dan wel 500 personen voor de reacties gezorgd ipv vijf.

                        Maar wanneer U als moderator/beheerder daaronder een "uitgebreide bevraging van de gebruikers" verstaat... wie ben ik dan om dat nog tegen te spreken.
                        Last edited by Guest17; 23 oktober 2016, 16:38.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Jammer dat ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Henk47 Bekijk bericht
                          Jammer dat Belgium Digital nauwelijks aandacht besteedt aan de analoge fotografie, kenmerkend is dat er geen apart forum daarvoor ingericht is. Het is zoiets als de kip en het ei... Zou er een analoog forumhoek zijn dat kwamen er ook wel meer inzendingen in die categorie. Analoge fotografen wijken nu uit naar andere fora. Zo is mijn serie gemaakt met de antieke (maar in perfecte conditie verkerende) Voigtländer Bessa I niet op BD te zien. Maar de liefhebbers van analoge fotografie zullen hem wel weten te vinden. Jammer dat ik er hier geen plaats voor zie....
                          groetens, Henk
                          Is een foto dan geen foto meer, digitaal of analoog? Er is techniek, en er is inhoud.
                          Wat is het verschil tussen abstract en architectuur? Voor mij 1 onderdeel: fotografie. Als de rest is overbodig.
                          ...leeg...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Jammer dat ...

                            Stond in de laatste Shoot geen artikel over de revival ( de renaissance) van de analoge fotografie??

                            Comment


                            • #15
                              Re: Jammer dat ...

                              Ik doe ook veel analoog tegenwoordig maar dit is nu eenmaal belgium digital forum.
                              Op het analoog fotoforum moet je ook niet afkomen met digitale foto's.

                              Volgens mij kan je op dit forum trouwens wel gewoon analoge foto's plaatsen in de categorieën als je dat wil dus ik zie niet zo meteen een probleem. Behoeft een analoge foto een andere beoordeling dan een digitale?
                              FLICKR PHOTOSTREAM
                              Just try to comprehend that which you'll never comprehend

                              Comment

                              Working...
                              X