Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe nikkors

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe nikkors

    Nikon showde vandaag 2 nieuwe lenzen waarbij vooral de prijs van de nieuwe pc 19mm f/4 een forse tegenvaller is: adviesprijs 3999 euro


  • #2
    Re: Nieuwe nikkors

    De nieuwe 70-200 f2.8 durf ik ook een forse tegenvaller noemen
    Wel leuk glas maar geen idee waarom E lenzen plots met meer dan 50% in prijs moeten stijgen.

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe nikkors

      Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
      De nieuwe 70-200 f2.8 durf ik ook een forse tegenvaller noemen
      Wel leuk glas maar geen idee waarom E lenzen plots met meer dan 50% in prijs moeten stijgen.
      En ieder merk doet hier procentueel in mee, 1 reden kan het maar zijn.
      er wordt erg veel materiaal gekocht, er zijn veel hobbyisten die veel geld uitgeven, helaas melken ze dit gigantisch uit!

      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe nikkors

        3179 euro voor de nieuwe 70-200.
        Nikon D750, 24-120mm F4, SB910

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe nikkors

          Tegenwoordig zijn alle nieuwe "professionele" lenzen (van alle merken) heel erg duur als ze pas op de markt gekomen zijn, na een tijdje zakken de prijzen meestal naar een wat meer aanvaardbaar niveau (dat wil dan nog niet zeggen dat ze goedkoop worden).

          Er zijn er altijd die zo snel mogelijk "de nieuwste lens" moeten hebben, en die betalen dan de hoogste prijs.
          In het begin kan de productie de vraag niet volgen (meer vraag dan aanbod), maar na een tijd komt er meer een evenwicht tussen productie en verkoop, of valt de verkoop misschien wat tegen zodat er een overschot ontstaat, op dat ogenblik zullen de prijzen beginnen te zakken om de verkoop wat aan te zwengelen.

          Als bijna niemand die nieuwste 70-200 koopt omdat die te duur is, dan zal de prijs wel moeten zakken...
          De vraag is natuurlijk of de nieuwe versie ook werkelijk zoveel beter is, voor je de "oude" inruilt voor de nieuwe zou je toch duidelijk moeten weten wat je krijgt voor die hoge prijs.

          Bij de Canon 70-200 f2,8 L IS II was het verschil in beeldkwaliteit ten opzichte van de vorige versie duidelijk te zien, maar als ze volgend jaar weer een andere versie zouden uitbrengen, dan zou die al héél erg goed moeten zijn om nog een verschil te kunnen zien tussen die lens en de huidige versie II. (ik denk dan ook niet dat er zo snel een nieuwe versie van de Canon zal komen, deze is er nog niet zo heel lang).
          Last edited by Black B@ndit; 19 oktober 2016, 21:48.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe nikkors

            Mjah, dit opent wel de markt voor Tamron & sigma. Het prijsverschil met hun 70-200/f2.8 is wel erg groot.
            De nikkor is ook veel duurder dan de canon 70-200, die toch een heel erg goede reputatie geniet.

            Het wordt moeilijker en moeilijker voor de hobbiest om dergelijke lenzen te bezitten.
            Als je ziet wat je nu al neertelt voor de nieuwe 24-70/70-200 f2.8 versies .......
            Nikon shooter - Samyang fan

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe nikkors

              Hoi,

              ik heb het al meer geschreven...
              De prijspolitiek van de fabrikanten loopt de spuigaten uit.
              Wil je nú een nieuwe hobby-ist/semi-professionele set aanschaffen, ben je al rap een slordige €10.000 kwijt...
              Body's van €3500; groothoeklenzen van €1500 à €2000; midi tele van €2500-€3000; dikke flitser €500 à €600; statief voor €500 à 1000 + nog enkele honderden voor andere accessoires...
              En dan wil je ook nog een echte tele... oké, misschien een compromis in de vorm van tele zoom (100-400/150-600/200-500) .
              Deze voorbeelden zijn "gewoon realistisch"...
              Het kan nog véél duurder... Prof cam €6500; artistieke prime lenzen in zowel groothoek, midi tele als tele... waar de prijzen voor de tele prime alleen al rond en ver boven de €10.000 kunnen komen.
              Goeie genade, daar gaat je huwelijk... Je moet toch een goed inkomen hebben om dat "over" te hebben, daarnaast ook nog over te hebben voor een behoorlijk solistische hobby.
              Ik denk dat ik héél lang ga doen met m'n huidig setje... Dat was al prijzig genoeg...

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe nikkors

                Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                maar geen idee waarom E lenzen plots met meer dan 50% in prijs moeten stijgen.
                Ze hebben gekeken naar een serieuze concurrent: Canon. Canon was ook al de prijzen verhogen en hierdoor gaat Nikon nu mee. Strakjes zal ook Sony volgen en dan volgt ook Fuij/Pentax/Olympus.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe nikkors

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                  Ze hebben gekeken naar een serieuze concurrent: Canon. Canon was ook al de prijzen verhogen en hierdoor gaat Nikon nu mee. Strakjes zal ook Sony volgen en dan volgt ook Fuij/Pentax/Olympus.
                  Ik zou toch eerder denken dat Nikon een gegronde reden heeft om de prijzen voor nieuwe lenzen zo hoog te zetten en niet zozeer omdat de concurrentie dat doet.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe nikkors

                    Oorspronkelijk geplaatst door Snowy Bekijk bericht
                    Ik zou toch eerder denken dat Nikon een gegronde reden heeft om de prijzen voor nieuwe lenzen zo hoog te zetten en niet zozeer omdat de concurrentie dat doet.
                    Reden is dat de DSLR markt enorm aan het verkleinen is. Ofwel doe je hoog volume met lage marge ofwel doe je laag volume met hoge marge om je bedrijf in leven te houden. Nu zitten we een beetje tussen die twee als je het mij vraagt. Binnen 10 jaar zullen DSLRs ofwel niet meer bestaan ofwel evenveel kosten als de huidige mediumformaat camera's.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe nikkors

                      Japanse Yen is op 2jaar tijd zo'n 30% duurder geworden tov Euro.
                      Hun productie is 2 jaar op rij getroffen door natuurrampen.
                      Een van de grooste transporteurs in Asia is over de kop gegaan waardoor de transportkosten sterk gestegen zijn.
                      Vraag neemt af dus ze kunnen niet dezelfde schaalvoordelen realiseren.
                      Winst staat onder druk, vooral door krimpende compact camera markt (ze moeten het ergens terugverdienen hé)

                      Etc etc...
                      Niet zo verrassend dat de prijzen stijgen.

                      Bij concurrenten zie je het hetzelfde. Kijk bij Sony maar naar de a6x00 reeks of de RX100 Mk 1 > IV ... zo lang ze mensen vinden die dat willen betalen gaan ze door zeker...


                      De Sigma's en Tamrons van deze wereld kunnen er maar wel bij varen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe nikkors

                        Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
                        Reden is dat de DSLR markt enorm aan het verkleinen is. Ofwel doe je hoog volume met lage marge ofwel doe je laag volume met hoge marge om je bedrijf in leven te houden. Nu zitten we een beetje tussen die twee als je het mij vraagt. Binnen 10 jaar zullen DSLRs ofwel niet meer bestaan ofwel evenveel kosten als de huidige mediumformaat camera's.
                        Inderdaad niet onjuist, de DSLR-verkoop evolueert beetje bij beetje naar een nichemarkt.
                        Gevolg zijn hogere prijzen door de steeds lagere afzet. De ontwikkelings- en onderzoekskosten blijven daarentegen hoog.
                        Ik ben blij dat mijn collectie niet meer hoeft te veranderen, een gloednieuwe f2.8 zoom zal zeker niet dubbel zo goed zijn als zijn voorgangers. Reuzesprongen hoef je niet meer te verwachten, enkel kleine verbeteringen inzake snelheid en uniforme kwaliteit.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe nikkors

                          Oorspronkelijk geplaatst door RobC83 Bekijk bericht
                          Japanse Yen is op 2jaar tijd zo'n 30% duurder geworden tov Euro.
                          Hun productie is 2 jaar op rij getroffen door natuurrampen.
                          Een van de grooste transporteurs in Asia is over de kop gegaan waardoor de transportkosten sterk gestegen zijn.
                          Vraag neemt af dus ze kunnen niet dezelfde schaalvoordelen realiseren.
                          Winst staat onder druk, vooral door krimpende compact camera markt (ze moeten het ergens terugverdienen hé)

                          Etc etc...
                          Niet zo verrassend dat de prijzen stijgen.

                          Bij concurrenten zie je het hetzelfde. Kijk bij Sony maar naar de a6x00 reeks of de RX100 Mk 1 > IV ... zo lang ze mensen vinden die dat willen betalen gaan ze door zeker...


                          De Sigma's en Tamrons van deze wereld kunnen er maar wel bij varen
                          De sigma's en tamrons zijn ook sterk duurder aan het worden hoor!
                          Kijk maar een naar de laatste 3 art lenzen die gaan uitkomen...

                          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe nikkors

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                            Inderdaad niet onjuist, de DSLR-verkoop evolueert beetje bij beetje naar een nichemarkt.
                            Gevolg zijn hogere prijzen door de steeds lagere afzet. De ontwikkelings- en onderzoekskosten blijven daarentegen hoog.
                            Ik ben blij dat mijn collectie niet meer hoeft te veranderen, een gloednieuwe f2.8 zoom zal zeker niet dubbel zo goed zijn als zijn voorgangers. Reuzesprongen hoef je niet meer te verwachten, enkel kleine verbeteringen inzake snelheid en uniforme kwaliteit.
                            Heb je de 24-70E als eens gebruikt naast de "oude" 24-70? Ik vind dat toch een zeer grote verbetering.
                            Ik blijf voorlopig wel bij mijn oude 24-70 aangezien dit gewoon mijn "walk around" lens is of voor opdrachten waarbij ik niet echt weet wat ik moet verwachten. Anders gebruik ik toch primes.
                            Sigma's f/1.4 lenzen waren een reuzesprong, net zoals hun 18-35 1.8. Nikon's 200-500 was ook een reuzesprong qua prijs/kwaliteit. Al de Nikon FL tele's zeer innovatief. Ik heb onlangs de 300 F/4.0 in mijn handen gehad op Photokina zonder het te beseffen. Nooit gedacht dat ik een 300mm in mijn handen had!
                            Nikon's 105mm 1.4 is gewoon ongelooflijk op elk vlak.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe nikkors

                              Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
                              Ik heb onlangs de 300 F/4.0 in mijn handen gehad op Photokina zonder het te beseffen. Nooit gedacht dat ik een 300mm in mijn handen had!
                              Hoe bedoel je nooit gedacht?
                              Waar een wil is, is een weg
                              ---------------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X