Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe bekom ik een schaduwvrije belichting in een studio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe bekom ik een schaduwvrije belichting in een studio

    Ik heb nog geen enkele ervaring met studiofotografie. Nu zou ik graag een dergelijke fotoshoot houden: link

    Kan er iemand mij op weg helpen hoe ik zo'n mooie, schaduwvrije belichting krijg?
    Ik ga beschikken over een witte achtergrond en ondergrond, da's geen probleem.
    Qua belichting zou ik dit aanschaffen: link ofwel deze
    Hoe krijg ik dat voor mekaar?
    Last edited by Thomas79; 28 september 2016, 12:51.
    https://www.facebook.com/devrieset/

  • #2
    Re: hoe bekom ik een schaduwvrije belichting in een studio

    Toevallig net gezien: https://www.youtube.com/watch?v=RBI6P8zfne8
    Ik denk dat dit je kan helpen.

    Comment


    • #3
      Re: hoe bekom ik een schaduwvrije belichting in een studio

      Ik vrees dat je toch wat meer zal moeten investeren want met die prulletjes kom je er niet.

      Comment


      • #4
        Re: hoe bekom ik een schaduwvrije belichting in een studio

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Ik vrees dat je toch wat meer zal moeten investeren want met die prulletjes kom je er niet.
        Kan je me zeggen wat er dan tekort schiet? Is 2x 80 Ws dan te weinig?
        https://www.facebook.com/devrieset/

        Comment


        • #5
          Re: hoe bekom ik een schaduwvrije belichting in een studio

          Te weinig vermogen en ook te weinig in aantal.
          + je hebt niet de juiste lichtomvormers.

          Het is breed om uit te lichten.
          Je kan dit zeer basic doen met 2 lampen voor de achtergrond. 2 flitskoppen met elk een open reflector op. Reken op toch minimaal 250W/s per kop.
          Dan voor je voorgrond 2 softboxen, twee octa´s kan ook. Neem daar toch om comfortabel te zijn 400W/s per kop. (eentje op links, eentje op rechts) je ziet trouwens de reflecties van de lichtbronnen in de ballen. Plaats die niet te dicht bij je modellen want dan valt het licht te hard af. Dus moet de kracht omhoog.

          Dat is het zo ongeveer.
          Een lichtmeter helpt om dit snel te realiseren maar het kan ook zonder.
          Naar investering toe zit je hier toch al snel boven de 1000 euro als je in goedkoop materiaal gaat zoeken.
          Koop je pro materiaal dan doe je de prijs best x 3

          Comment


          • #6
            Re: hoe bekom ik een schaduwvrije belichting in een studio

            In een andere video uit de reeks die Vonkske vermelde wordt getoond hoe je een grijze achtergrond wit kan maken: https://youtu.be/PIoWwx-elCE?t=4m22s
            Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
            Mijn fotosite: www.verschaeren.org
            Mijn website: www.computerhersteller.be

            Comment


            • #7
              Re: hoe bekom ik een schaduwvrije belichting in een studio

              Als je geen enkele ervaring hebt met studio dan lijkt me die voorbeeldfoto een zware opgave.
              Hoe krachtig je flitsen moeten zijn hangt af van het onderwerp - als je effectief 4 personen tegelijk full body zonder schaduwen wil uitlichten dan zal je een pak licht nodig hebben.
              Peter
              mijn website : klik

              Comment


              • #8
                Re: hoe bekom ik een schaduwvrije belichting in een studio

                In de studio is een mooie egale witte achtergrond de moeilijkste die er is en vereist de meeste lichtbronnen + ervaring in lichtmeting.

                Als dit maar voor een eenmalig iets is zou ik er niet aan beginnen, vereist wel wat investering in materiaal en techniek.

                Je bent goedkoper af door ergens een studio te huren voor een halve dag en je daar laten bij te staan door de eigenaar.
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: hoe bekom ik een schaduwvrije belichting in een studio

                  Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                  In de studio is een mooie egale witte achtergrond de moeilijkste die er is en vereist de meeste lichtbronnen + ervaring in lichtmeting.

                  Als dit maar voor een eenmalig iets is zou ik er niet aan beginnen, vereist wel wat investering in materiaal en techniek.

                  Je bent goedkoper af door ergens een studio te huren voor een halve dag en je daar laten bij te staan door de eigenaar.

                  Het is inderdaad eerder een eenmalig iets. Een creche heeft gevraagd of ik langs kon komen om opnames te maken van de kindjes (al dan niet samen met broers/zussen). Wat (speelse) portretjes dus.
                  Het idee van de witte achtergrond is niet op hun vraag, maar dit was oorspronkelijk wel mijn insteek.
                  Maar als ik dit alles nalees, zou ik het idee van de witte achtergrond dus best opbergen.

                  Enkele jaren geleden is er al eens iemand gekomen om de kindjes te fotograferen (de mijne waren daar toen ook bij). Toen hing er een blauwe achtergrond denk ik. Destijds stond er ook maar 1 paraplu opgesteld denk ik.

                  Ik begrijp dat 2x 80 Ws misschien wat weinig is. Wat ik nu op het oog heb, zijn 2 flitsers met softbox van 2x 200 Ws.
                  Daar moet ik toch iets mee kunnen doen? Welke achtergrond raden jullie me dan aan?
                  https://www.facebook.com/devrieset/

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoe bekom ik een schaduwvrije belichting in een studio

                    Je zou een stuk wit papier van 3x4m kunnen laten schilderen en tekenen door de kindjes en dit als achtergrond gebruiken , dan is een egale belichting van de achtergrond minder belangrijk.
                    Wel voldoende afstand tot de achtergrond nemen en grote diafragma opening zodat de achtergrond wazig is, anders zou de achtergrond wel te druk kunnen overkomen
                    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoe bekom ik een schaduwvrije belichting in een studio

                      Hey,

                      Ik heb zelf thuis een studio en dit is zelfs toch wel haalbaar met lichte flitsen, heb er namelijk 4 van 120w. Zoals men al schreef, 2 op de achtergrond met een reflector, deze staan bijna op vol vermogen bij mij. En dan gebruik ik 1 met een paraplu als hoofd licht en nog 1 met een softbox als invullicht. Denk dat ik voor mijn 4 flitsen samen maar een 400 euro betaald heb inclusief kabels en softboxen en statieven. En ze gaan toch nu al 4 jaar mee, heb denk ik wel al 50 sessies gedaan ermee.
                      Groeten bart
                      Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
                      500px site: https://500px.com/crazy_b

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoe bekom ik een schaduwvrije belichting in een studio

                        Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht
                        Hey,

                        Ik heb zelf thuis een studio en dit is zelfs toch wel haalbaar met lichte flitsen, heb er namelijk 4 van 120w. Zoals men al schreef, 2 op de achtergrond met een reflector, deze staan bijna op vol vermogen bij mij. ....
                        Dan heb je wel niet veel marge meer over als je met een kleiner diafragma wil werken (grotere scherptediepte voor groepen). en je bent je flitsers aan het stressen.
                        Wil je een stopje meer marge heb je al 250Ws nodig, nog een stopje extra betekend al 500Ws.

                        400 Ws is toch een goede gemiddelde wat ik iedereen aanraad wanneer ze comfortabel groepjes op een witte achtergrond willen fotograferen.

                        Je kan altijd met minder maar dit brengt compromissen met zich mee.
                        Je kan het zelfs met reportageflitsers maar dan zit je echt op je tandvlees
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #13
                          Re: hoe bekom ik een schaduwvrije belichting in een studio

                          Ja in extremis kan het allemaal met minder.
                          Maar dan ga je met een hoog iso moeten werken.

                          Comment

                          Working...
                          X