Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meer stemmen gevraagd AUB

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Meer stemmen gevraagd AUB

    Ik heb het al gevraagd in de maandelijkse bevraging ivm het thema van oktober (http://forum.belgiumdigital.com/f13/...-a-538047.html), maar ik zou graag meer mensen vinden die de ingezonden foto's willen scoren.
    Je vindt de inzendingen van de september Challenge (thema: Bruggen) op de Challenge site: http://challenge.belgiumdigital.com/...s.php?album=60
    Op dit moment (maar er zijn nog 3 dd te gaan), zijn er foto's die slechts 10 stemmen halen, terwijl er 35 inzendingen zijn. Da's wat weinig, niet?
    Dank bij voorbaat voor iedereen die door de inzendingen wilt 'wandelen', en alle -of op zijn minst een aantal- van een ernstige score zou willen voorzien!

    Je weet dat de wedstrijd anoniem is, en dat het dus de deelnemers verboden is om zelf stemmen te ronselen. Dus inschrijven (bv als gezinslid, collega of vriend) om één foto de hemel in te prijzen is niet toegelaten, en ik kijk daar streng op toe!
    Last edited by LesC; 27 september 2016, 09:45.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Meer stemmen gevraagd AUB

    Van mij weet je dat ik nooit stem Les.
    Dan kan ik ook niet verkeerd stemmen, beter voorkomen dan genezen .

    Je vraagt een ernstige score, met nadruk op ernstig wellicht. Maar als iemand een foto niks vindt en een één als score geeft dan mag dit niet want..... enz, dat is hier al ten overvloede aan bod gekomen.
    Ik ben er ook tegen dat de punten openbaar gemaakt worden t.e.m de laatste. Je zal daar maar staan... niet prettig toch !
    Geef voor mijn part de winnaar of de top drie en laat de andere scores voor wat ze zijn.
    Daarom vind ik het ook steeds zielig dat sommigen hier de winnaar gelukwensen, ik doe dit gewoon voor alle deelnemers, want soms heeft de laatste meer tijd besteed aan het maken van zijn foto dan de eerste, en toch krijgt de laatste dan de "eer" om als laatste te kijk te staan.
    Familie, vrienden enz mogen niet stemmen, maar als je met een kliekje overeenkomt, dan mag het wel ? En jij weet evengoed als ik dat dit wel degelijk gebeurt.
    Last edited by Guest17; 28 september 2016, 09:48.

    Comment


    • #3
      Re: Meer stemmen gevraagd AUB

      Veel stemmen wil zeggen dat er veel mensen gekeken hebben, dat is een ook vorm van appreciatie !
      De eentjes wegen veel zwaarder door in de eindafrekening dan de tienen maar ik maak mij daar niet(meer) zo druk om.
      Het belangrijkste van de challenge is voor mij te zien hoe andere mensen het thema weten in te vullen op een creatieve manier en daar geeft het ene thema wel meer speelruimte toe dan het andere.
      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

      Comment


      • #4
        Re: Meer stemmen gevraagd AUB

        Les,
        Laat in Chit-Chat af en toe eens weten, in koeien van letters :-) , dat het tijd is om te stemmen voor de maand. Een paar dagen voordat de challenge afgesloten wordt voor de maand.
        Misschien brengt je dat enkele "stemmers" extra.

        My 2€.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #5
          Re: Meer stemmen gevraagd AUB

          Hey,

          Normaal gezien zal ik elke foto punten geven, maar daar wacht ik mee tot alle inzendingen binnen zijn.
          Dus mijn stem komt altijd ergens in de laatste week

          Grts Woody04

          Comment


          • #6
            Re: Meer stemmen gevraagd AUB

            Al herhaaldelijk aan bod gekomen.
            Wil je een iets eerlijker (voor zover het niet eerlijk zou zijn), lees, een iets gelijkvormiger stemming, dan toon je de foto's pas allemaal op de datum van afsluiten. Dan kan er worden gekeken en gestemd. Ook dan ziet iedereen alle foto's indien hij dan wil.
            Nu wordt er al gestemd nog voor afsluiten van de challenge en de eerste beelden worden vaak het meest bekeken (is niet gelijk aan halen van stemmen).
            En zoals Djivan meldt, ook ik zou slechts de podium-plaatsen tonen ( al dan niet met een score). De anderen zou ik zo laten. Geen score (Wel te tonen aan personen die de plaatsen willen weten en ze betwisten, maar ook dat zou ik niet doen).
            Maar spijtig genoeg zullen er altijd weer zijn die verscholen afspraken .... naar voor schuiven om de boel te verzieken.
            Maar het is en blijft een leuke wedstrijd waar deelnemen in feite belangrijker moet zijn dan winnen ... En het zou tevens tof zijn mocht iedere podium-haler zijn foto even toelichten naar themabenadering en de gebruikte techniek(en).
            Dirk, een mooi idee, alleen, een paar dagen voor afsluiten challenge kan vervaarkijk zijn. Men ziet de boodschap, gaat naar Challenge en stemt. Best mogelijk dat potentiële winnaars na de stemming van die persoon gepost worden ...
            Last edited by Wim.Vanmaele; 12 oktober 2016, 06:33.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Re: Meer stemmen gevraagd AUB

              Wat zijn momenteel de problemen bij het scoren en commentariëren van de Challenge deelnames?

              - niet iedereen geeft een score op alle foto's
              - er worden lage scores gegeven zonder uitleg waarom
              - er wordt 'strategisch' gescoord
              - ...

              Het basisprobleem: wie scores en commentaren geeft wordt daar niet voor beloond, so why bother?

              Oplossing: motiveren door zicht op een beloning

              Voorstel: scoren en commentariëren blijft zoals het nu is, geheel vrijblijvend. Maar, wie aan een aantal voorwaarden voldoet, maakt kans om bvb dezelfde prijs te winnen als de winnende deelnemer (indien dit met de sponsor kan overeen gekomen worden natuurlijk).

              Voorwaarden om als scoorder te winnen:
              - je hebt ALLE deelnames punten gegeven.
              - jouw terechte winnaar geef je een 10. Dit is de ENIGE 10 die je hebt gegeven
              - je geeft een 9 aan wie je een verdiende 2de plaats gunt. Je hebt MINSTENS TWEE keer een 9 gegeven.
              - de 8 is voor de derde plaats. Ook hier heb je MINSTENS TWEE KEER een 8 gegeven.
              - geef je minder dan 8, dan moet er een gefundeerde uitleg bij staan. Bij scores groter of gelijk aan 8 is commentaar optioneel want aan de score is duidelijk dat je de foto goed vindt.

              Omdat je maar één 10 kunt geven, en dat aan de beste foto, moet je dus wachten tot de afsluitdatum van de challenge. Je hebt dan nog 1 week om te scoren. Om aan alle voorwaarden te kunnen voldoen is dat voor sommigen misschien te weinig tijd. Dus waarom dan niet de scoor-periode met één week verlengen, dus tot einde eerste week van de volgende maand?

              Hoe kan je als scoorder winnen?
              Door ten eerste te voldoen aan de voorwaarden hierboven
              EN
              door ten tweede de top3 correct te hebben. D.w.z., je hebt de uiteindelijke winnaar een 10 gegeven, de 2de heeft van jou een 9 en de 3de een 8 gekregen.

              Besluit: er hoeft niks aan het huidig systeem veranderd te worden (behalve dan mss de scoor-periode verlengen) - iedereen blijft vrij te scoren hoe hij/zij dat wil - wie aan een aantal simpele voorwaarden voldoet kan ook een prijs winnen...

              Comment


              • #8
                Re: Meer stemmen gevraagd AUB

                Sorry, maar lijkt me echt te ver lopen, laat staan gaan.
                1) het is niet omdat ik de voor mij drie beste foto's hoog scoor, die ook als winnaar op het podium komen. Dit betekent dat, indien ik volgens mijn inzicht en gevoel kwoteer en merendeel van de deelnemers heeft er een andere kijk op, dan zit ik in zak en as, niettegenstaande ik misschien aan alle voorwaarden voldaan heb, uitgezonderd de eindrangschikking.
                Ik heb in januarie een soort coup gedaan waar ik nog altijd achter sta. Maar, niet iedereen is gediend met commentaar en dat is ook heel duidelijk geworden en ook niet iedereen wil commentaren geven ofwel uit vrees, ofwel omdat men het niet durft.
                Het geven van een commentaar staat ook niet gelijk aan het scoren van een beeld. Ik heb beelden positieve commentaren gegeven die soms een lage score van mij krijgen. De reden, argumentatie kan je helaas niet kwijt in de beoordelingen zelf (beperkt tot 512 chars). Een foto kan mooi opgebouwd zijn, het thema duidelijk en ongekunsteld tonen, maar het kan een foto zijn die niet echt je lijn volgt. Dergelijke foto kan bij mij wel hoog scoren, omgekeerd kan ook.
                Les heeft al werk genoeg met het inbrengen van de kandidaten en het volgen van de commetnaren en scores om er dan nog een ander klassment op bij te houden .... Het huidige pakket laat dit niet toe en voor mij hoeft dat ook niet.
                Willen we naar een correctere beoordeling komen dan moeten we, ofwel verplichten alle foto's een kwotering te geven (volgens de verdeling van Gauss), of slechts 10 punten waarbij ieder punt slechts éénmaal kan gegeven worden en ook moet gegeven worden.
                MAAR, kom, het is een leuke wedstrijd en laat het ons zo houden. Er zijn maar gelukkig een 40-tal inzendingen. Indien het er 100 zouden zijn, gaf ik helemaal geen commentaar meer want daar kruipen momenteel al een paar uur werk in. Het toekennen van punten aan alle 100-beelden wordt dan eveneens een onmogelijk opvolgbare opdracht.
                Ik zou ook liever meer mensen zien die punten geven, ook meer mensen die commentaren geven (niet enkel mooie foto), maar wel geen discussies. Kennis dat de foto gemaakt is van een zelfgemaakt afgietsel in siliconen kan en mag de beoordeling van een foto niet beïnvloeden. Dat je een zaklamp als belichting gebruikt ipv een flash is leuk om weten maar geeft voor mij geen min- of meerwaarde aan de te beoordelen foto.
                Vandaar dat ik nooit over opbouw, vorm spreek van mijn foto's. WEL zou ik graag meer uitleg krijgen na de challenge van hoe een foto is tot stand gekomen. Naast de commentaren leer ik er dan ook nog iets bij.

                Om even af te sluiten:
                Hoe kan je als scoorder winnen?
                Door ten eerste te voldoen aan de voorwaarden hierboven
                EN
                door ten tweede de top3 correct te hebben. D.w.z., je hebt de uiteindelijke winnaar een 10 gegeven, de 2de heeft van jou een 9 en de 3de een 8 gekregen.

                Besluit: er hoeft niks aan het huidig systeem veranderd te worden (behalve dan mss de scoor-periode verlengen) - iedereen blijft vrij te scoren hoe hij/zij dat wil - wie aan een aantal simpele voorwaarden voldoet kan ook een prijs winnen...
                Helaas, zo eenvoudig is het niet. Je moet eens op papier zetten wat je allemaal moet bijhouden, weten, tellen en controleren eer je weet dat iemand op alle foto's heeft gestemd (buiten zijn eigen foto), of hij alle punten gebruikt heeft, of hij volgens de door jou aangegeven quota komt (1x10, 2x9, ...) Dit wordt een hel om bij te houden. En dan nog eens zien of hij het podium heeft gekozen (betekent dat hij de 10 aan de winnende foto heeft gegeven, de 9 aan de tweede, de 8 aan de derde) ... en dit allemaal met het huidige beschikbare pakket.
                Last edited by Wim.Vanmaele; 4 april 2017, 13:27.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: Meer stemmen gevraagd AUB

                  Mannekes, mannekes, precies of het commentaar geven en het scoreverloop is het grootste probleem op BD hier !?!?!?

                  Ook al eens gedacht dat niet alle mensen even rap van tong/pen zijn als sommigen hier ?????
                  Niet iedereen kan even goed/slecht onder woorden brengen wat hij/zij van een foto vindt hoor.

                  En het kunnen evengoed mensen zijn die fantastische foto's kunnen maken... so what !?

                  En vooral, je spreekt hier over hoop en al een veertigtal mensen (als we de laatste challenge als voorbeeld nemen).

                  Maar ja, ik begrijp het, als mensen geen (andere) proble(e)m(en) hebben maken ze hier graag van een mug een olifant.

                  Als jullie nu nog steeds niet begrijpen/beseffen dat het hele scoreverloop in de challenge één en al bullsh.t is, dan weet ik het niet meer hoor.
                  En daar kunnen noch Les, noch het systeem, noch BD iets aan veranderen, maar alleen de mensen die scores uitdelen, en die kan je nooit of te nimmer veranderen.

                  Amen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Meer stemmen gevraagd AUB

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Mannekes, mannekes, precies of het commentaar geven en het scoreverloop is het grootste probleem op BD hier !?!?!?
                    Het onderwerp van deze thread is: 'meer stemmen gevraagd' voor de Challenge, opgestart door Les. Het gaat dus niet over een probleem op BD maar een probleem van de maandelijkse Challenge.
                    En ik heb een - denk ik toch - constructief voorstel proberen te doen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    En vooral, je spreekt hier over hoop en al een veertigtal mensen (als we de laatste challenge als voorbeeld nemen).
                    Juist daarom. Ik zie regelmatig oproepen om meer deelnemers te krijgen... Wat met het huidig concept precies moeilijk lukt?


                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Maar ja, ik begrijp het, als mensen geen (andere) proble(e)m(en) hebben maken ze hier graag van een mug een olifant.
                    Ook ik stap soms met het verkeerde been uit bed, maar dan probeer ik die dag niet te reageren op berichten die mij in eerste instantie niet aanstaan want dan krijg je dergelijke uitspraken die nergens op slaan.


                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Als jullie nu nog steeds niet begrijpen/beseffen dat het hele scoreverloop in de challenge één en al bullsh.t is, dan weet ik het niet meer hoor.
                    En daar kunnen noch Les, noch het systeem, noch BD iets aan veranderen, maar alleen de mensen die scores uitdelen, en die kan je nooit of te nimmer veranderen.
                    Waarom dan nog een challenge houden? Er zijn genoeg plaatsen op het forum of elders waar je je foto's kunt laten beoordelen. En dat zou Les wat meer vrije tijd geven.
                    Of je kan de Challenge opwaarderen, het huidig concept aanpassen, ... en daarom mijn bescheiden bijdrage (of was het een olifant ??).

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Amen.
                    Ik ben blij dat je het zelf beseft

                    Comment


                    • #11
                      Re: Meer stemmen gevraagd AUB

                      Oorspronkelijk geplaatst door VQB Bekijk bericht
                      Het onderwerp van deze thread is: 'meer stemmen gevraagd' voor de Challenge, opgestart door Les. Het gaat dus niet over een probleem op BD maar een probleem van de maandelijkse Challenge.
                      En ik heb een - denk ik toch - constructief voorstel proberen te doen.


                      Juist daarom. Ik zie regelmatig oproepen om meer deelnemers te krijgen... Wat met het huidig concept precies moeilijk lukt?



                      Ook ik stap soms met het verkeerde been uit bed, maar dan probeer ik die dag niet te reageren op berichten die mij in eerste instantie niet aanstaan want dan krijg je dergelijke uitspraken die nergens op slaan.



                      Waarom dan nog een challenge houden? Er zijn genoeg plaatsen op het forum of elders waar je je foto's kunt laten beoordelen. En dat zou Les wat meer vrije tijd geven.
                      Of je kan de Challenge opwaarderen, het huidig concept aanpassen, ... en daarom mijn bescheiden bijdrage (of was het een olifant ??).


                      Ik ben blij dat je het zelf beseft
                      U formuleert uw gedacht, ik het mijne... mag het ?
                      Maar ik begrijp dat sommigen het hier graag alleen voor het zeggen zouden hebben, dan zouden ze altijd gelijk hebben .

                      Comment


                      • #12
                        Re: Meer stemmen gevraagd AUB

                        Hi All

                        Ik ben compleet nieuw hier en ken dus (nog) niet alle problemen en perikelen die er heersen ivm de stemming en het punten aantal,
                        maar ik begrijp uit de commentaren hierboven dat het puntensysteem en de eindscore al dan niet makkelijk te beïnvloeden is door "groepering" van de stemmen en deelnemers.

                        een simpele oplossing voor dit probleem is niet evident anders was ze waarschijnlijk al lang doorgevoerd.
                        maar een idee om deze misbruiken te verminderen (in één keer uit de wereld helpen ;-) zal moeilijk zijn) laat de leden stemmen zoals nu gebeurd en geef deze stemming, punten aantal, een 50% score aandeel.

                        laat de moderators, bestuursleden, stemmen in een aparte en tot de uitslag bekend gemaakt wordt anonieme groep (ik neem aan dat zij enige kennis van zake hebben)
                        en zich niet inlaten met het soort "groeperingen" en dus een eerlijk oordeel zullen vellen.
                        geef deze score ook een 50% aandeel en maak een eindresultaat met deze 2 scores.

                        een bijkomende mogelijkheid zou zijn dat "winnaars" slechts om de x tijd opnieuw kunnen beloond worden met hun winnende foto
                        deelnemen blijft mogelijk en zij kunnen nog steeds punten behalen maar deze zijn voor de x-tijd fictief de beloning en publicatie gaat naar nr2.

                        tot slot,

                        deelnemen blijft belangrijker dan winnen...

                        Comment

                        Working...
                        X