Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe formaat maken voor foto op geboortekaartje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe formaat maken voor foto op geboortekaartje

    hallo,

    Ik heb een vraagje en hoop langs deze weg wat hulp te krijgen.
    Een vriendin van mij moet begin oktober bevallen (gaat dus heel snel zijn)

    ze wil op haar geboorte kaartje een foto van de baby hebben en aan de binnenkant een foto met baby en grote zus. en dan wil ze nog in een vierkante kader dezelfde foto's van het kaartje. ze heeft dus 3 vierkante kaders. 1 kader voor de baby alleen, 1 kader voor baby met grote zus, en 1 kader met de naam ed.....
    Nu heeft ze aan mij gevraagd of ik de foto's wil maken. het geboortekaartje laat ze dan ergens maken, dus dan moet ik alleen de foto's maken en deze dan doorsturen.



    nu hebben ze haar een mail gestuurd hoe groot de foto's moeten zijn.

    de langwerpige foto's zou 10x20 cm en 300 dpi moeten zijn
    en de vierkante foto's moet 26 x 26 cm en 300 dpi zijn.

    ze wil de foto's in het zwart wit hebben.

    ik had haar al gezegd dat ik geen ervaring heb met newborn fotografie en dat weet ze ook. Maar ze wil perse dat ik de foto's maak... en deze worden dan ook in het ziekenhuis gemaakt met denk ik toch wel niet zo goed licht???

    dus... wil ik het toch zo goed mogelijk doen natuurlijk!!



    - waar op letten qua belichting? waar op letten voor de zwart wit bewerking?
    en dan nog een vraag over het formaat... (belangrijkste eigenlijk!)

    - waar op letten bij een foto te maken zodat deze in 10x20cm EN in 26x26 (300 dpi) kan gezet worden? (dit is wel zeer belangrijk) (hier heb ik helaas nog niet zoveel ervaring mee)
    hoe kan ik een vierkant maken met de juiste afmetingen? waar op letten? gaat dit in PS?



    de winkel die het geboortekaartje maakt had tegen hun gezegd dat als ze de foto in RAW formaat doorsturen dat zij de bewerking en formaat dan doen.... dat is dan ook nog een optie, (want zij hebben hier dan wel ervaring mee) maar dan zit ik een beetje met een dubbel gevoel dat het mijn foto is die bewerkt wordt... en ik dan nog niet de bewerking heb gedaan en het dan niet echt 'mijn' werk is wat op het kaartje staat..

    sorry voor de vele misschien onduidelijke vragen, maar hopelijk kan iemand me helpen...

    en even ter info: ik doe dit volledig gratis voor mijn vriendin en haar vriend. (een vriendendienst en de ervaring voor mij )


    alvast bedankt
    wendy

  • #2
    Re: hoe formaat maken voor foto op geboortekaartje

    "300 PPI" vertaalt zich in ong 118 pixels per cm ... even vermenigvuldigen en je weet de grootte in benodigde pixels voor de gevraagde maat fotos ..

    Comment


    • #3
      Re: hoe formaat maken voor foto op geboortekaartje

      Zou je me iets meer uitleg willen geven?
      Zoals ik al eerder zei heb ik geen ervaring met die verhoudingen en nog nooit via deze weg een foto aangepast aan zijn grootte...
      Ik heb het gisteren avond nog geprobeerd op een willekeurige foto, maar mijn foto was helemaal vervormd, dus ik die nog steeds iets fout...
      ik had dit gedaan met afbeeldingsgrootte.. Maar heb toch iets mis gedaan...


      En om een mooie kader te krijgen, is het dan beter dat ik wat ruimte laat als ik de foto neem?? dus wat verder van het onderwerp af staan zodat overal wat achtergrond te zien is dan?

      Of is het in mijn geval beter om de foto te maken en ze gewoon door te sturen in RAW versie.......? (waar ik dan jammer genoeg niks kan over zeggen omdat ik de foto niet heb bewerkt...)

      Comment


      • #4
        Re: hoe formaat maken voor foto op geboortekaartje

        Oorspronkelijk geplaatst door wentrix Bekijk bericht
        - waar op letten bij een foto te maken zodat deze in 10x20cm EN in 26x26 (300 dpi) kan gezet worden? (dit is wel zeer belangrijk) (hier heb ik helaas nog niet zoveel ervaring mee)
        hoe kan ik een vierkant maken met de juiste afmetingen? waar op letten? gaat dit in PS?
        Zorgen dat je bij het fotograferen van die baby nog heel wat ruimte errond laat op je foto zodat je kan uitsnijden. Als je net genoeg breedte hebt in je 10*20 formaat, kan je daar geen 20*20 van toveren of je moet een stuk uitsnijden van een deel dat je zou willen houden.

        In PS kan je eens op voorhand experimenteren op een andere foto om uit te snijden.
        Met een selecteer tool kan je de 'aspect ratio' instellen op 1:2 of 1:1, zodat je selectie in hetzelfde formaat blijft.

        Comment


        • #5
          Re: hoe formaat maken voor foto op geboortekaartje

          Oorspronkelijk geplaatst door wentrix Bekijk bericht
          Zou je me iets meer uitleg willen geven?
          Zoals ik al eerder zei heb ik geen ervaring met die verhoudingen en nog nooit via deze weg een foto aangepast aan zijn grootte...
          Ik heb het gisteren avond nog geprobeerd op een willekeurige foto, maar mijn foto was helemaal vervormd, dus ik die nog steeds iets fout...
          ik had dit gedaan met afbeeldingsgrootte.. Maar heb toch iets mis gedaan...


          En om een mooie kader te krijgen, is het dan beter dat ik wat ruimte laat als ik de foto neem?? dus wat verder van het onderwerp af staan zodat overal wat achtergrond te zien is dan?

          Of is het in mijn geval beter om de foto te maken en ze gewoon door te sturen in RAW versie.......? (waar ik dan jammer genoeg niks kan over zeggen omdat ik de foto niet heb bewerkt...)
          10 x20 cm foto .. benodigde pixels voor "300PPI" ... 10 x 118 = 1180, 20 x 118 = 2360 ttz een foto van 1180 x 2360 pixels is OK

          26 x 26 cm .. 26 x 118 = 3068 dus 3068 x 3068 pixels heb je nodig

          omdat fotoformaten in de camera, meestal een verhouding 3:2 (soms nog eens 4:3) hebben valt de maat die u wil niet in deze verhouding.
          Zoals "anonymous" dus zegt zal je de fotos moeten maken met voldoende "ruimte" zodat je een gewenste uitsnede kan maken op de gevraagde maat. Niet zitten proberen om de "maat" aan te passen door "up/down scaling" dat vertekent het beeld altijd omdat de oorspronkelijke camera verhouding "verwrongen" wordt ... Je moet "verplicht" een uitsnede maken wil je geen vervorming invoeren.
          Een RAW bestand opsturen ? geen idee wat ze daar gaan van maken want dat moet op diverse vlakken "aangepast" worden en het resultaat kan best wat zijn wat de eindgebruiker niet mooi vindt ..

          Comment


          • #6
            Re: hoe formaat maken voor foto op geboortekaartje

            Bedankt voor de reacties

            Dus het beste is dan om eerst te foto's uit te snijden met de selctie tool met de verhoudingen 1:1,1:2.
            Moet ik deze daarna met afbeeldingsgrootte nog aanpassen? of hoe weet ik dat deze de maten gaan hebben van 26x26 en 10x20?

            Ik ga vandaag al heel wat oefenen met de foto's, mijn dochter en haar pop zullen model moeten gaan staan :-)
            Dan hoop ik dat de zwart wit bewerking ook zal lukken daar deze een zachte bewerking zal moeten hebben.....


            Wat betreft de RAW foto:
            Mijn vriendin had aan de winkel gevraagd wat de maten moesten zijn van de foto, Zij zeiden dat ik ook het RAW bestand kon opsturen omdat zij hier de ervaring in hebben om de fotos te bewerken. dus mooi zal het zeker wel zijn, mij gaat het er om dat als zij de bewerking doen dat ik de foto's niet meer kan gebruiken voor in mijn portfolio als ik verder wil gaan met de fotografie daar ik de foto's dan niet zelf bewerkt heb....

            Comment


            • #7
              Re: hoe formaat maken voor foto op geboortekaartje

              Oorspronkelijk geplaatst door wentrix Bekijk bericht
              Bedankt voor de reacties

              Dus het beste is dan om eerst te foto's uit te snijden met de selctie tool met de verhoudingen 1:1,1:2.
              Moet ik deze daarna met afbeeldingsgrootte nog aanpassen? of hoe weet ik dat deze de maten gaan hebben van 26x26 en 10x20?

              Ik ga vandaag al heel wat oefenen met de foto's, mijn dochter en haar pop zullen model moeten gaan staan :-)
              Dan hoop ik dat de zwart wit bewerking ook zal lukken daar deze een zachte bewerking zal moeten hebben.....


              Wat betreft de RAW foto:
              Mijn vriendin had aan de winkel gevraagd wat de maten moesten zijn van de foto, Zij zeiden dat ik ook het RAW bestand kon opsturen omdat zij hier de ervaring in hebben om de fotos te bewerken. dus mooi zal het zeker wel zijn, mij gaat het er om dat als zij de bewerking doen dat ik de foto's niet meer kan gebruiken voor in mijn portfolio als ik verder wil gaan met de fotografie daar ik de foto's dan niet zelf bewerkt heb....
              Je moet een uitsnede maken met grootte gebaseerd op het aantal pixels dat ik u voorgerekend heb ... als men die afrukt op 300PPI dan krijgt men automatisch de juiste grootte in cm .. tenminste al u controlleert of ik mij niet ergens vergist heb

              Comment


              • #8
                Re: hoe formaat maken voor foto op geboortekaartje

                dat rekenen is niet voor iedereen zo simpel.
                Als je een 14Mpixel camera hebt, dan kun je deze op 26 x 26cm afdrukken op 300dpi.

                maar het kan ook zonder tellen. vb mijn 24Mp foto
                Open een foto in PS, en ga naar "afbeelding" en kiest daar "afbeeldingsgrootte"
                dan zie je de afmeting van je foto. vb 6000 * 4000 pixels (24 Mp camera)
                De centimeters die aangegeven worden hangen af van je pixels per inch.

                vink "nieuwe beeldpixels berekenen" uit
                Kijk bij resolutie en maak daar 300 van als dit er nog niet staat.

                dan zie je hoe groot de foto wordt als je hem uitprint op 300 dpi. in dit voorbeeld is dit 50,8cm x 33,87cm

                Tot nu is er eigenlijk niets veranderd aan de foto,
                maar je kunt nu wel zien dat er in dit geval overschot is om te kroppen.

                open je crop tool en stel een vierkant in en je kunt het gewenste croppen.
                zorg dat je meetlatten in ps zichtbaar zijn zodat je kunt zien dat je minstens een vierkant cropt van 26 cm.

                crop je groter, kun je nog altijd resizen.

                Hopelijk kun je er aan uit.

                Comment


                • #9
                  Re: hoe formaat maken voor foto op geboortekaartje

                  Oorspronkelijk geplaatst door wentrix Bekijk bericht
                  Bedankt voor de reacties

                  Dus het beste is dan om eerst te foto's uit te snijden met de selctie tool met de verhoudingen 1:1,1:2.
                  Moet ik deze daarna met afbeeldingsgrootte nog aanpassen? of hoe weet ik dat deze de maten gaan hebben van 26x26 en 10x20?

                  Ik ga vandaag al heel wat oefenen met de foto's, mijn dochter en haar pop zullen model moeten gaan staan :-)
                  Dan hoop ik dat de zwart wit bewerking ook zal lukken daar deze een zachte bewerking zal moeten hebben.....


                  Wat betreft de RAW foto:
                  Mijn vriendin had aan de winkel gevraagd wat de maten moesten zijn van de foto, Zij zeiden dat ik ook het RAW bestand kon opsturen omdat zij hier de ervaring in hebben om de fotos te bewerken. dus mooi zal het zeker wel zijn, mij gaat het er om dat als zij de bewerking doen dat ik de foto's niet meer kan gebruiken voor in mijn portfolio als ik verder wil gaan met de fotografie daar ik de foto's dan niet zelf bewerkt heb....
                  Wanneer je de foto gaat uitsnijden kies je niet voor 1:1 of 1:2.
                  Ga naar het uitsnijgereedschap en kijk bovenaan waar je ook 1:1 ziet staan. Helemaal onderaan in die lijst klik je op grootte en resolutie. Vul hier je grootte en resolutie in die je nodig hebt en snij dan pas de foto uit.
                  Wanneer je nu bij afbeeldingsgrootte gaat kijken heeft deze het formaat die jij wil.
                  Ik zou de foto zelf eerst bewerken en indien je het zelf goed vind stuur je deze door in jpg. Lukt het je niet om de foto goed te krijgen dan kan je deze nog altijd doorsturen in raw.
                  Een tip voor zwart-wit. Doe dit via nik software ( silver efex pro)deze is nu gratis te downloaden en je gaat waarschijnlijk een mooier resultaat.

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoe formaat maken voor foto op geboortekaartje

                    ok, iets gemakkelijker, maar vooral sneller.
                    Weer wat bijgeleerd.

                    @wentrix: wel opletten dat je pixels/inch selecteert, en niet pixels/cm
                    anders moet je de 300 dpi nog omrekenen naar cm.

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoe formaat maken voor foto op geboortekaartje

                      Normaal gezien kijk je altijd eerst bij afbeeldingsgrootte hoe groot je foto nu is die je moet uitsnijden. Bij deze formaten die je nodig hebt ( 26x26 en 10x20) zal dit normaal geen probleem zijn maar wanneer je de foto groter gaat uitsnijden dan hij werkelijk is verlies je veel detail en bij heel grote uitsneden ga je de pixels zien.
                      Zoals @mlap hierboven aangeeft wel pixels/inch aanduiden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoe formaat maken voor foto op geboortekaartje

                        Oorspronkelijk geplaatst door gipsi Bekijk bericht
                        Normaal gezien kijk je altijd eerst bij afbeeldingsgrootte hoe groot je foto nu is die je moet uitsnijden. Bij deze formaten die je nodig hebt ( 26x26 en 10x20) zal dit normaal geen probleem zijn maar wanneer je de foto groter gaat uitsnijden dan hij werkelijk is verlies je veel detail en bij heel grote uitsneden ga je de pixels zien.
                        Zoals @mlap hierboven aangeeft wel pixels/inch aanduiden.
                        Wat een eindeloos geklooi ! .. De bedoeling moet zijn om 100% crops te maken op de goede printmaat anders zit men zonder eind te rommelen met te_veel/te_weinig pixels ! Kan zijn dat men gelooft dat men er niet bij hoeft te rekenen maar dat is voor dommerikken, voor niets schijnt de zon ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: hoe formaat maken voor foto op geboortekaartje

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Wat een eindeloos geklooi ! .. De bedoeling moet zijn om 100% crops te maken op de goede printmaat anders zit men zonder eind te rommelen met te_veel/te_weinig pixels ! Kan zijn dat men gelooft dat men er niet bij hoeft te rekenen maar dat is voor dommerikken, voor niets schijnt de zon ...
                          Wilde alleen maar helpen hoor. En waarom het moeilijk maken als het ook makkelijk kan. Photoshop rekent wel uit hoe groot je foto moet zijn.

                          Comment


                          • #14
                            Re: hoe formaat maken voor foto op geboortekaartje

                            Oorspronkelijk geplaatst door gipsi Bekijk bericht
                            Wilde alleen maar helpen hoor. En waarom het moeilijk maken als het ook makkelijk kan. Photoshop rekent wel uit hoe groot je foto moet zijn.
                            ja, lekker gemakkelijk, geen probleem met afrondingen, en sneller zodat we langer in de zon kunnen liggen

                            We proberen allemaal te helpen, en de TS moet de verschillende mogelijkheden maar uitproberen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: hoe formaat maken voor foto op geboortekaartje

                              sorry voor de late reactie!!

                              maar dank je voor de hulp!!
                              ik heb de uitsnede geprobeerd zoals gipsi had uitgelegd ( was voor mij het makkelijkste )
                              de 1:1 zie ik niet staan, maar heb bij breedte en hoogte de formaat ingegeven wat ik wou.

                              als ik dan bij afbeeldingsgrootte ga kijken kom ik voor de maat 26x26 op: 3071pixels voor hoogte en breedte
                              en voor 10x20cm op: 1181x2362 pixels
                              op 300 resolutie dan.

                              klopt dit dan? voor als ik het moest doorsturen voor te laten afdrukken?


                              Vraagje: als ik de foto bewerk en in jpg door stuur, zodat zij ze nog moeten uitsnijden, gaat dit ook? of moet die foto echt in raw doorgestuurd worden?
                              voor het geval het toch niet goed is

                              voor de zwart wit bewerking ga ik de nik software proberen, bedankt voor de tip hopelijk lukt het me

                              Comment

                              Working...
                              X