Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

In opdracht fotograferen, welke gebruiksrechten geven jullie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • In opdracht fotograferen, welke gebruiksrechten geven jullie?

    Die vraag kwam in mij op nadat een offerte werd goedgekeurd en de klant vroeg of er een meerprijs te bepalen was voor het gebruik van de foto's. Met andere woorden, ze wilden zeker zijn dat ze voor die prijs ook effectief het gebruiksrecht hadden over de foto's. Ik heb ze gerustgesteld dat ik daar inderdaad vanuit ging, maar ik wil wel nog even de nuances aan hun toelichten. Het komt erop neer om die zaken zo volledig mogelijk te beschrijven, dus ik ben gaan nadenken over de verschillende vormen waarop foto's kunnen overgedragen worden aan een klant.

    Omdat iemand een fotograaf betaalt om foto's te nemen, heeft die fotograaf op dat ogenblik in feite nog geen toestemming gegeven om de foto's effectief ook te mogen gebruiken. Dat gebruiksrecht moet expliciet verleend worden aan de klant. Dat betekent echter niet dat de klant een exclusief-gebruiksrecht heeft. De fotograaf kan aan anderen ook het gebruiksrecht geven over die foto's, aangezien hij de auteur en eigenaar van de foto's blijft. Dat gebruiksrecht kan ook nog eens onderverdeeld worden in 2 categorieën: "beperkt" en "onbeperkt", waarbij de beperkingen kunnen gaan over het het type media of het aantal oplagen waarin de foto's verschijnen.
    Omdat de fotograaf de auteur en eigenaar is, heeft enkel hij trouwens ook het recht om die foto's te gaan verkopen. Omdat een klant het gebruiksrecht heeft, mag hij die dus nog niet gaan verkopen (bvb door t-shirts te drukken, postkaartjes te verkopen, ...). Dat recht zou ook wel weer kunnen verworven worden.
    Tenslotte kan er ook nog gesproken worden over het recht op naamsvermelding. Tenzij anders vermeld moet de naam van de fotograaf telkens vermeld worden bij een publicatie.

    Dat is een beetje een samenvatting van wat erop volgende pagina staat: http://beeldkracht.blogspot.be/2012/...hebben-we.html

    Nu vroeg ik mij af hoe jullie die gebruiksrechten definiëren wanneer jullie in opdracht fotograferen?

    Waar ik aan denk in dit huidige geval:
    - Ik blijf eigenaar
    - Klant heeft een niet-exclusief gebruiksrecht (anderen mogen de foto's ook gebruiken mits mijn toestemming)
    - Klant mag de foto's gebruiken in hun jaarverslag, website en andere publicaties zoals print en nieuwsbrieven
    - Klant mag de foto's niet gebruiken op publicaties die groter zijn dan A3 formaat
    - Klant mag de foto's niet doorverkopen, tenzij de foto gebruikt wordt in een publicatie waarbij de foto louter een ondersteunende functie heeft voor het product of de publicatie.
    - Klant moet telkens mij naam vermelden bij een publicatie

    Je zou nu kunnen argumenteren dat dergelijke bepalingen niet zo belangrijk zijn. Zeker in dit concreet geval gaat het over een evenement dat ik mag fotograferen. De kans dat er daarvan foto's zullen gebruikt worden op reclamepanelen of door zullen verkocht worden op T-shirts of koffiekoppen is klein. Maar, bij wijze van oefening en om voorbereid te zijn in de toekomst, wil ik er nu wel over nadenken.
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: In opdracht fotograferen, welke gebruiksrechten geven jullie?

    Iets wat ik in je lijstje niet zie, en volgens mij een belangrijk punt is, is het verder bewerken van de foto's.
    Mag men de foto verder nabewerken (bijvoorbeeld ook voor collagewerk)? Mag men de foto bijsnijden of moet men je kader respecteren?

    Comment


    • #3
      Re: In opdracht fotograferen, welke gebruiksrechten geven jullie?

      Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
      Iets wat ik in je lijstje niet zie, en volgens mij een belangrijk punt is, is het verder bewerken van de foto's.
      Mag men de foto verder nabewerken (bijvoorbeeld ook voor collagewerk)? Mag men de foto bijsnijden of moet men je kader respecteren?
      Goed punt! Bedankt
      http://kasper.photography & Flickr

      Comment

      Working...
      X