Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[monsterjam] hoe foto's nemen in sportpaleis?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [monsterjam] hoe foto's nemen in sportpaleis?

    hoe foto's nemen in sportpaleis?

    Volgende week vrijdag ga ik in het Spotpaleis kijken naar Monsterjam. Zoals jullie wel weten een stuntshow met monstertrucks en motoren.
    Ik ben van plan om daar foto's te trekken...kan er iemand tips geven voor een optimaal resultaat (sluitertijd, diafragma...)?

    Dus foto's
    -binnen in sportpaleis
    -donkere omgeving met lichtflitsen (veronderstel ik)
    -bewegende voorwerpen (>100 km/u)
    -vanop afstand van 50 meter maximum schat ik
    -vanuit de hand genomen

    Ik gebruik een olympus C750 uz (4megapixels - 10x optische zoom...)

    alvast bedankt
    http://www.tonjo.tk

  • #2
    Re: [monsterjam] hoe foto's nemen in sportpaleis?

    Simpel zal het niet zijn om met deze camera geslaagde foto's te nemen. Maar laten we proberen. Misschien valt het licht van de spots nog mee. Veel licht is wel een voorwaarde denk ik.
    Zet eerst je camera op iso 400 (ik denk niet dat een hogere iso waarde beschikbaar is). Kies voor diafragma voorkeuze en zet de camera op de grootst mogelijk diagfragmastand (kleinste waarde). Hopelijk heb je dan nog een sluitertijd van 1/60 of meer over. Is het slechts 1/60, dan zal je tevreden moeten zijn met statische opnamens, en niet met bewegende actiefoto's. Anders is het risico op onscherpe foto's te groot. Kun je 1/125 halen als sluitertijd, dan is een trage actie wel doenbaar. Maar 100 km/uur zeker niet te doen.
    Inzoemen zal weinig goeds opleveren. Tenzij je de sluitertijd hoog kunt houden. Ik zou het vermijden.
    Flitsen is uit den boze, tenzij je het haar van diegenen die voor je staan duidelijk op de foto wilt zien. De flits rijkt waarschijnlijk maar een 5tal meter.
    Zet de camera op auto witbalans, dit lijkt mij nog het beste Tenzij je voor gloeilanmpen (spots) kunt kiezen.
    succes en vergeet niet wat resultaten te laten zien. Ook als ze minder goed zijn. Ben toch benieuwd.

    Comment


    • #3
      Re: [monsterjam] hoe foto's nemen in sportpaleis?

      Eerst even informeren of je mag fotograferen, ik weet dat het sportpaleis daar zeer streng op toekijkt. Met het toestel dat je gebruikt zul je je wel moeten beperken tot totaal beelden; Dan kiezen voor de hoge ISO en grote opening .
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: [monsterjam] hoe foto's nemen in sportpaleis?

        Er mag gefotografeerd worden zelfs met flash. Film/videocameras zullen niet toegelaten worden. Ze beseffen dat veel digitale fototoestellen tegenwoordig ook beperkte MPEG kunnen maken, maar zullen dit wel door de vingers zien.

        De hoofdverlichting (in het dak) zal gebruikt worden om het middenplein uit te lichten. Kleurtemperatuur van deze lampen is 4000°K. Dit wil dus zeggen dat je WB op "White Fluorescent" moet plaatsen, of op "Auto".

        Succes en .... oordopjes meebrengen. Meer dan 1000 pk zonder geluidsdempers maakt een hels lawaai.
        DigiCam

        Comment


        • #5
          Re: [monsterjam] hoe foto's nemen in sportpaleis?

          'k heb onlangs nog een mail gekregen waarin stond dat telelenzen niet toegelaten zijn

          pfffff zwart wit zwart
          ze weten ni wa ze willen

          'k zal 't wel zien op tv

          ocharme er moest ne keer iemand mooie fotookes maken waar ze geen bal aan verdienen

          I give them the finger
          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

          Comment


          • #6
            Re: [monsterjam] hoe foto's nemen in sportpaleis?

            Inderdaad GEEN telelensen !

            Wat is een telelens trouwens ? Alles vanaf 80... 100... 200 mm ?
            Een point en shoot met een zoom tot 135mm ... mag waarschijnlijk, maar een dslr met een 50mm ..bijna zeker dat die niet mee mag !?

            Hadden ze nu geschreven dat ZOOMlenzen niet mochten, dan had ik me snel een vaste 600mm gekocht !

            Maar dus inderdaad, geen flits gebruiken, en desnoods je ISO zo hoog pompen tot je een acceptable sluitertijd krijgt !
            Mocht je canaon gebruiken zou ik zeggen in RAW te trekken om de white balance aan te passen.

            Groetjes
            Lukathi
            Groetjes

            Lukathi

            Comment


            • #7
              Re: [monsterjam] hoe foto's nemen in sportpaleis?

              tja, inderdaad, wat is tele... dat is zo vaag, en zoveel aanleiding tot discussie.

              Dan krijg je situaties waarbij ik met m'n Sigma 55-200 mm bvb wel binnen zou geraken wegens compacte lens en makkelijk aanzienbaar als "standaard lens" (slechts 8cm lang) maar iemand met een Nikon 70-200/F2.8 geweigerd zou worden (lens is 20cm lang en dus duidelijk "tele")

              Langs de andere kant zal iemand met een Canon S1 IS zonder problemen binne geraken want "toch maar een compact" toestel, hoewel die tot 380mm gaat!!

              Duidelijk slechte richtlijnen!! De website bied zeer weinig info, en de mensen aan de ingang zullen niet veel beter op de hoogte zijn vrees ik. Sommigen zullen ook makkelijker iets door de vingers zien dan anderen dus ja....
              Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

              Comment


              • #8
                Re: [monsterjam] hoe foto's nemen in sportpaleis?

                Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                Eerst even informeren of je mag fotograferen, ik weet dat het sportpaleis daar zeer streng op toekijkt. Met het toestel dat je gebruikt zul je je wel moeten beperken tot totaal beelden; Dan kiezen voor de hoge ISO en grote opening .

                Op de website staat vermeld dat fotograferen is toegestaan, dus ik verwacht daar geen probleem om...

                Ivm met telelenzen...het is inderdaad vaag om te zeggen dat dit niet is toegestaan.

                Bedankt voor alle informatie...hopelijk ga ik een paar leuke (totaal)beelden kunnen bezorgen!
                Last edited by Tonjo; 3 september 2004, 15:44.
                http://www.tonjo.tk

                Comment


                • #9
                  Re: [monsterjam] hoe foto's nemen in sportpaleis?

                  eerlijk/oneerlijk...

                  wel kijk:

                  hoeveel mm equivalenten je hebt doet er niet toe... hoe groot je geschut is zal eerder de doorslag geven.
                  foto als spiegel of als venster?

                  Comment


                  • #10
                    Re: [monsterjam] hoe foto's nemen in sportpaleis?

                    morgen is het zover....als er nog iemand tips heeft?...
                    http://www.tonjo.tk

                    Comment


                    • #11
                      Re: [monsterjam] hoe foto's nemen in sportpaleis?

                      Laat aub weten hoe het is afgelopen, dan kunnen een aantal mensen hier misschien toch nog besluiten om te gaan op zaterdagavond ? Of kunnen anderen beter thuisblijven !?
                      Voor diegenen die een spiegelreflex meenemen, zorg dat je auto vlakbij de ingang staat zodat je je DSLR nog snel kan gaan terugleggen !

                      veel succes en mooie foto's gewenst !
                      Lukathi
                      Groetjes

                      Lukathi

                      Comment


                      • #12
                        Re: [monsterjam] hoe foto's nemen in sportpaleis?

                        post maar een paar gelukte!!
                        kunnen de mensen die niet mee konden toh nog een beetje meegenieten
                        [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

                        Comment


                        • #13
                          Re: [monsterjam] hoe foto's nemen in sportpaleis?

                          Oorspronkelijk geplaatst door tonjo
                          morgen is het zover....als er nog iemand tips heeft?...
                          EEN TIP. Oordopjes meebrengen

                          Vandaag is de brandweer op bezoek geweest om eea voor veilig te verklaren. Ik ga niet in details treden - de verrassing moet blijven natuurlijk - maar er zijn een paar van die tuigen die hallucinante geluidsniveaus halen. En als je op een van de eerste rijen zit dan hoop ik dat je over stalen zenuwen beschikt.
                          DigiCam

                          Comment


                          • #14
                            Re: [monsterjam] hoe foto's nemen in sportpaleis?

                            die oordopjes zitten al in mijn rugzak...
                            mijn kodak is gereed...

                            hopelijk nu mooie foto's...ik ga zeker enkele foto's posten, al dan niet gelukt...op hoop van zegen

                            spannend.........

                            Tonjo
                            http://www.tonjo.tk

                            Comment


                            • #15
                              Re: [monsterjam] hoe foto's nemen in sportpaleis?

                              Jawel, de show is afgelopen.
                              Ik heb veel foto's genomen, de kwaliteit is wel minder (veel ruis, beweging)
                              Ik ga zo snel mogelijk enkele foto's posten, maar eerst nog wat noise verwijderen, croppen...

                              Post ik de foto's nu best hier of in de showcase (3stuks)?

                              Een off-topic vraagje...hoe crop ik volgens de verhoudingen in photoshop 7.0?

                              alvast bedankt!
                              http://www.tonjo.tk

                              Comment

                              Working...
                              X