Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ecuador : Amazone & Galapagos

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ecuador : Amazone & Galapagos

    Hallo,

    de titel laat het al vermoeden. In november trekken we voor een drietal weken naar Ecuador. Eerst een trip "langs" de Amazone ten oosten van Quito en daarna met de boot naar de Galapagos eilanden.

    Wat dachten we mee te doen aan materiaal: Canon 7D en 7D MkII , EF-S 10-22, EF-S 15-85, EF 70-300L en EF 100-400 L II. Min of meer het materiaal dat we ook vorig jaar meehadden naar Tanzania. Om stof en vocht problemen te minimaliseren blijft elke lens normaliter altijd op zijn body.

    We hebben ondertussen al heel wat rondgelezen zowel hier op het forum als op andere wwwebsites en we blijven toch nog met wat vragen zitten.

    Voor de Amazone vragen we ons af in hoeverre vochtigheid inderdaad een probleem is. De EF-S lenzen zijn niet spatwaterdicht. geeft dat problemen? Ik heb wel nog een oudere 17-40 L lens liggen die wel spatwaterdicht is, maar die is bijlange niet zo handig als bijv de EF-S 15-85.
    Idem voor de Amazone lezen we hier en daar dat het geen zin heeft om een grote tele mee te nemen in de bossen. Terwijl ik nochtans zou denken dat daar vogels/dieren schuwer zijn en dus verder weg zitten.

    Voor Galapagos vind je zowel adviezen om vooral een goede tele mee te nemen en dan andere die aanraden om vooral een breedhoek of ultrabreedhoek mee te nemen bijv op de site van Thom Hogan ( www.bythom.com ). Breedhoek omdat de dieren totaal niet mensenschuw zijn en vaak tot een meter van een mens blijven zitten.

    Op galapagos moeten we meerdere keren per dag blijkbaar via een dingy/bootje aan wal gaan. De rugzakken die we nu hebben zijn niet echt waterdicht, enkel regendicht. Bestaat hier extra bescherming voor/alternatieven voor? Lowepro heeft blijkbaar een volledig waterdichte fotorugzak gehad maar die is/was ontiegelijk duur. Een alternatief lijken waterdichte zakken voor bijv kano's of zeilboten maar dan moet je daar nog een soort van binnenwerk in krijgen.

    In eerste instantie dus vooral praktische vragen waar we graag de ervaring van de forumleden willen kennen.

    Tips allerhande zijn natuurlijk ook van harte welkom - over Ecuador of het regenwoud of vogelfotografie.

    Alleszins al bedankt

    TWDigit
    EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
    EOS 10 Glas 28-105 70-210

  • #2
    Re: Ecuador : Amazone & Galapagos

    Even voor de goede orde vochtig/warm klimaatomstandigheden staat niet in relatie tot:
    - spatwaterdicht
    - waterdicht
    - regendicht

    Inzake rug-zak-tas:
    - waterdichte fotorugzak: die bestaan niet, zijn water afstotend totop een bepaald niveau.
    - waterdichte zakken voor bijv kano's of zeilboten: niet aan te bevelen in zulks weer daar je spul in te doen, deze "zakken/tassen" zweten onder zulke omstandigheden

    * je kan voor je foto-rug-zak-tas opzoek gaan naar een passende regenhoes, maar die moet je dan ook enkel en alleen gebruiken als het `regent`!
    * je kan voor vervoer over/op water wel z'n `waterdichte zak` aanschaffen waarin je foto-rug-zak-tas past

    Laat je spullen acclimatiseren, dan kan het bijna niet fout gaan en laat het spul ook niet on-geventileerd in je rug-zak-tas- zitten, maar dat spreekt van zich!

    Comment


    • #3
      Re: Ecuador : Amazone & Galapagos

      Ik heb bij mijn materiaal eigenlijk nog nooit problemen gehad met vocht in de tropen.
      Het probleem doet zich meestal voor als je van de airco in de hitte komt. Eventueel enkele silicagelzakjes in je tas steken.
      Voor de rest is het een kwestie van gezond verstand (poncho, regenscherm, regenhoes).
      Tijdens de korte trip met zo'n 'dingy' kan je je cameratas ook even in een vuilzak steken.
      Als het maar droog blijft. Je spaart zo volume en kosten.
      Nog een tip: als je de hoogte in gaat (Cotopaxi ofzo), zorg ervoor dat je batterijen warm blijven.

      Comment


      • #4
        Re: Ecuador : Amazone & Galapagos

        Bedankt voor de tips. Voor ons is het de eerste keer naar tropisch vochtig gebied.

        Nog iemand tips voor het soort van glas dat je best meeneemt?

        Twdigit.


        Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
        EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
        EOS 10 Glas 28-105 70-210

        Comment


        • #5
          Re: Ecuador : Amazone & Galapagos

          Ik heb zelf de 100-400mm en heb geen ervaring met de 70-300mm.
          Maar vanwege het bereik (en omdat het een goede lens is) zou ik de 100-400mm meenemen en de andere thuis laten.
          Het gat van 15mm zal je niet missen.
          Samen met je andere 2 lenzen heb je dan een mooi bereik op zo'n gevarieerde bestemming.

          Comment


          • #6
            Re: Ecuador : Amazone & Galapagos

            Met de boot naar Galapagos? Dat is wel een heel eind varen!
            https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

            Comment

            Working...
            X