Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opklappen spiegel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opklappen spiegel

    Heb al wat zitten zoeken maar helaas nog geen antwoord gevonden.
    Stel me de vraag of bij een opname van 10 foto's/sec zoals bij de D500 of dan ook telkens de spiegel wordt opgeklapt.
    Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

  • #2
    Re: Opklappen spiegel

    Ja, die blijft opklappen http://petapixel.com/2013/03/05/what...r-slow-motion/
    Een klein wonder dat zo'n precisie mechanisme dat 100.000den keren kan overleven
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

    Comment


    • #3
      Re: Opklappen spiegel

      Als de spiegel tijdens het maken van 10 foto's per seconde niet voor elke foto terug zou opklappen, dan zou je niets zien door de zoeker.
      Het zou dan ook bijna onmogelijk zijn om een onderwerp te blijven volgen (bijvoorbeeld bij panning).
      Maar ook de autofocus moet elke keer nog wat kunnen "bijsturen", dat gaat ook niet met een opgeklapte spiegel (tenzij er dan de live-view AF zou gebruikt worden, maar die is doorgaans wat minder goed om te blijven scherpstellen op bewegende onderwerpen).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Opklappen spiegel

        Hangt er vanaf, niet altijd klapt de spiegel , is maar hoe je instellingen zijn en welke mode je gebruikt

        Canon 1DxMkII, gewoon aan 14fps https://www.youtube.com/watch?v=kPW7IQnQAiU

        Canon 1DxMkII met locked-up spiegel aan 16fps https://www.youtube.com/watch?v=Cq6gbPrxSXo

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Opklappen spiegel

          Hou er ook rekening mee dat je sluitersnelheid kort genoeg moet zijn om die snelheid te halen.

          Johan

          Comment


          • #6
            Re: Opklappen spiegel

            Leuke filmpjes
            Ik sta er wel van versteld dat bij de slomo je duidelijk kan zien dat de spiegel stevig dendert (natrilt) zowel bij het op als bij het neerklappen.
            Die AF moet toch precies weten wanneer de spiegel stil staat? Anders komt er een verkeerde meting uit voort.

            Comment


            • #7
              Re: Opklappen spiegel

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Leuke filmpjes
              Ik sta er wel van versteld dat bij de slomo je duidelijk kan zien dat de spiegel stevig dendert (natrilt) zowel bij het op als bij het neerklappen.
              Die AF moet toch precies weten wanneer de spiegel stil staat? Anders komt er een verkeerde meting uit voort.
              Neen hoor Bert, dat is niet het natrillen wat je ziet, kijk nog eens heel goed
              De slomo is niet traag genoeg om het frame per frame weer te geven !
              Dus hetgeen jij denkt te zien als natrillen is het tussendoor nogmaals op en neer klappen van de spiegel ;-)

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Opklappen spiegel

                Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
                Hou er ook rekening mee dat je sluitersnelheid kort genoeg moet zijn om die snelheid te halen.

                Johan
                Uiteraard iets waar je rekening mee moet houden, daar heb je gelijk in Johan
                Doch door de hoge iso die deze nieuwe generatie toestellen aankan haal je toch meestal wel die fps hoor

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Opklappen spiegel

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Uiteraard iets waar je rekening mee moet houden, daar heb je gelijk in Johan
                  Doch door de hoge iso die deze nieuwe generatie toestellen aankan haal je toch meestal wel die fps hoor
                  Er is nog een factor waar vaak geen rekening mee wordt gehouden: het diafragma. Ook dat moet telkens sluiten naar de gekozen f-waarde en terug open gaan voor lichtmeting en autofocus.
                  Het toestel is dus op zijn snelst met de lens wijd open. Bij mijn Fuji - die geen snelheidswonder is maar dus ook geen spiegel heeft - merk ik een verschil met de lens 2 stops dichtgedraaid.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Opklappen spiegel

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                    Er is nog een factor waar vaak geen rekening mee wordt gehouden: het diafragma. Ook dat moet telkens sluiten naar de gekozen f-waarde en terug open gaan voor lichtmeting en autofocus.
                    Het toestel is dus op zijn snelst met de lens wijd open. Bij mijn Fuji - die geen snelheidswonder is maar dus ook geen spiegel heeft - merk ik een verschil met de lens 2 stops dichtgedraaid.
                    Geen verschil te merken hier Pieter
                    Of ik nu f4 of f8 gebruik; de camera blijft even snel

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Opklappen spiegel

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Neen hoor Bert, dat is niet het natrillen wat je ziet, kijk nog eens heel goed
                      De slomo is niet traag genoeg om het frame per frame weer te geven !
                      Dus hetgeen jij denkt te zien als natrillen is het tussendoor nogmaals op en neer klappen van de spiegel ;-)

                      grts
                      Sieg
                      Nope, het is echt de spiegel die na trilt

                      Hier nog eentje waar je ook het diafragma ziet 'flapperen'
                      Nikon D3の最大撮影コマ数11fpsの動きをハイスピードカメラで撮影しました。AFが連写中に作動させられない原因が、サブミラーの振動である事がよくわかります。絞りのシーケンスはまだ余裕ですね。難しいでしょうが、もう少しミラーの制振と速度アップができれば、11fpsでもAFを機能させることができそうなんですが...
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Opklappen spiegel

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Geen verschil te merken hier Pieter
                        Of ik nu f4 of f8 gebruik; de camera blijft even snel
                        Maar ja Sieg... zo een monster van een camera heeft niet iedereen he Na enkele jaren heb ik ook nog eens een 1D in mijn handen gehad, en het is telkens weer even schrikken.
                        Hoeveel processoren heeft dat ding nu voor al zijn verschillende functies? Meer dan de gemiddelde pc...
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Opklappen spiegel

                          Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                          Nope, het is echt de spiegel die na trilt

                          Hier nog eentje waar je ook het diafragma ziet 'flapperen'
                          https://www.youtube.com/watch?v=fG5QedhroYQ
                          Is ook al een ouder toestel hé
                          Ik weet niet hoe het bij Nikon zit maar bij de Canon 1Dx werkt die spiegel niet meer met een veertje om terug te keren
                          Daar wordt de spiegel opengeduwd en toegeduwd, dus zonder veer !
                          Net om het natrillen van de spiegel te vermijden werd dat systeem ingevoerd
                          Er zal uiteraard altijd wel wat trilling zijn, lijkt me ook moeilijk om dat totaal uit te sluiten aan 14fps

                          Maar veel trilling kan er op deze moderne spiegels niet zitten hé, aangezien het toestel perfect blijft focussen en de belichting blijft meten

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Opklappen spiegel

                            Heeft de AF soms geen aparte spiegel die op de bodem gemonteerd zit? Veel kleiner en lichter?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Opklappen spiegel

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Heeft de AF soms geen aparte spiegel die op de bodem gemonteerd zit? Veel kleiner en lichter?
                              Achter de spiegel zit een extra kleine spiegel die naar beneden projecteerd voor de AF. Je kan mooi zien in de vertraagde beelden dat die mee opklapt en zich verstopt achter de grote spiegel.
                              Toch een mooi stukje techniek, nee?

                              Comment

                              Working...
                              X