Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

10 stops filter en Polarisatiefilter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 10 stops filter en Polarisatiefilter

    Goede middag,

    Ik heb een 10stops nd filter en een Polarisatiefilter. En zou hier graag wat meer info over willen hebben.

    In september vertrek ik naar Mexico en zou deze dus willen gebruiken.

    Vorig jaar in de Dominicaanse had ik deze ook bij, maar had er toen niet echt veel opzoek werk enzo over gedaan. Waardoor ik hem niet echt had kunnen gebruiken.

    Ik heb er nu ook al wat opgezocht op het internet. Maar zou hier graag ook wat meer info er over krijgen.

    Ook bv de 10stops nd filter. Hoe het juist werkt met de sluitertijd en dergelijke.

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: 10 stops filter en Polarisatiefilter

    Wat betreft de ND filter, normaal zou ik verwachten dat je dat weet wanneer je zoiets aanschaft. Maar goed ik ga hierbij kort even uitleggen.

    Zo'n ND filter maakt het dus veel donkerder waardoor je toestel amper nog kan scherpstellen, daarom best eerst scherpstellen en kadrereren. Schrijf op of onthoudt nu wat de belichtingstijd is. Daarna op MF zetten. Je kan dan de filter opdraaien (opgepast dat je niets verschuift) of inschuiven. Je zet de belichting best op manueel of bulb, en je werkt best met draadontspanner. Nu moet je de belichting 10 stops minder nemen. Dit kan je best berekenen met een app en er zijn ook tabellen te vinden op het internet.

    Dit is dus heel beknopt, maar hier op het forum en op het net vind je ongetwijfeld nog meer deskundige uitleg.

    Comment


    • #3
      Re: 10 stops filter en Polarisatiefilter

      Hey Rockfire,

      Omdat ik er een paar speciale foto's mee wou maken op de Dominicaanse, Maar door omstandigheden en serieus drukte op het werk, Was ik er helaas niet aan toe gekomen toen om hier heel veel over op te zoeken.

      Ondertussen heb ik dat wel gedaan, en wat jij schreef was ik inderdaad ook tegengekomen en die tabel heb ik al opgeslagen.

      Mijn vraag was meer als er bv iemand nog extra tips zou hebben gehad.

      Ik zal het forum ook eens grondig doorzoeken

      alvast bedankt,
      Jeroen

      Comment


      • #4
        Re: 10 stops filter en Polarisatiefilter

        Als ik het zo lees had je dus meer dan een jaar de tijd om ermee te leren werken, en dat heb je dus niet gedaan, dat snap ik niet hoor ??

        Je vind makkelijk alles terug op het www


        Soms wil je een langere periode in een foto laten zien dan de fractie van een seconde gebruikelijk in fotografie, bijvoorbeeld om beweging te suggereren. Een Neutral Density filter kun je gebruiken om licht tegen te houden en hierdoor de sluitertijd te vertragen om beweging te suggereren in je foto's.


        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: 10 stops filter en Polarisatiefilter

          Jeroen,

          Extra tips : oefening baart kunst. 't is niet zo makkelijk of het lijkt om goeie resultaten te hebben.
          Een tip die ik soms toepas (op het strand) : Ik neem 3 lichte plaatjes mee (in triplex) om onder de poten van mijn statief te plaatsen. In het begin had ik bij lange sluitertijden een verschoven beeld. Was mooi te zien aan de paaltjes (golfbrekers in zeeland). Door zo'n kleine plaatsjes (10x10) onder de poten te steken, zinkt het statief niet meer in het zand.

          Andere bijzondere tips heb ik niet speciaal. Je zal het zelf wel ontdekken. Soms is het mooier (vb kabbelend beekje) als je geen superlange sluitertijd neemt want dan krijg je zo'n melkachtig gedoe.

          Groeten,

          Comment


          • #6
            Re: 10 stops filter en Polarisatiefilter

            Manfrotto (en anderen) hebben rubberen voetjes met een bevestigingssysteem om eigenlijk in sneeuw te gebruiken - als je vergeetachtig bent zoals ik, is dat misschien ook wel handig dat dit niet achterblijft.

            Comment


            • #7
              Re: 10 stops filter en Polarisatiefilter

              @Sieg, eigenlijk maar iets meer dan een half jaar,
              Door omstandigheden en drukte op het werk, heb ik er eigenlijk niet heel veel tijd aan kunnen besteden. Maar zoals ik al zei had ik wel al wat op gezocht op het internet.

              Bedankt voor de linken



              @rockfire,
              Nee inderdaad, het lijkt gemakkelijk maar dat is het totaal niet.
              wel een goede tip van de pootjes


              @mutley,
              bedankt voor de tip

              Comment

              Working...
              X