Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe oude afbeeldingen archiveren in samenwerking met Lightroom?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe oude afbeeldingen archiveren in samenwerking met Lightroom?

    Ik zou graag wat oude foto's archiveren. Daarmee bedoel ik, naar een andere interne schijf verplaatsen die louter als archief dient.
    Momenteel heb ik op die schijf wel nog genoeg plaats, maar op termijn zou ik dan de echt oude bestanden (die ik wellicht nooit meer gebruik) willen verplaatsen naar een externe schijf.

    Klinkt eenvoudig, maar wat doe ik met Lightroom? Momenteel werk ik met 1 grote catalogus. Overal lees ik dat dit perfect is en dat Lightroom geen probleem heeft met een grotere catalogus. Anderzijds zie ik ook wel het voordeel om iets terug te vinden later. In plaats van meerdere catalogi te moeten overlopen, kun je gewoon zoeken in 1 catalogus.

    Nu de vraag: wat is de beste manier om met die catalogus om te gaan? Als ik de bronafbeeldingen gewoon verplaats, zal Lightroom deze niet meer vinden. Op zich geen probleem, want dan kun je ze later gewoon terug koppelen, mocht je ze terug willen bewerken. Zou dit wenselijk zijn?
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Hoe oude afbeeldingen archiveren in samenwerking met Lightroom?

    Ik kan enkel zeggen wat ik zelf doe, en dat zal niet voor iedereen werken natuurlijk.

    Ik heb een catalogus per jaar. Elke 1ste januari maak ik een nieuwe aan.
    Bronbestanden houdt ik bij in een mappenstructuur per jaar op datum zoals LR ze aanmaakt. oude jaren archiveer ik op een externe schijf.
    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

    Comment


    • #3
      Re: Hoe oude afbeeldingen archiveren in samenwerking met Lightroom?

      Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
      Ik kan enkel zeggen wat ik zelf doe, en dat zal niet voor iedereen werken natuurlijk.

      Ik heb een catalogus per jaar. Elke 1ste januari maak ik een nieuwe aan.
      Bronbestanden houdt ik bij in een mappenstructuur per jaar op datum zoals LR ze aanmaakt. oude jaren archiveer ik op een externe schijf.
      Die tactiek heb ik ook al overwogen.

      Zelf ga ik echter graag terug naar vorige bewerkingen op oudere foto's (vorig jaar bvb) om bewerkingen op nieuwe foto's te maken. Ik vraag me dus af of ik dat gemak zou missen.
      http://kasper.photography & Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Hoe oude afbeeldingen archiveren in samenwerking met Lightroom?

        Hallo,

        Ik blijf werken met één grote catalogus, de reden is simpel. Metadata & zoekopdrachten kan je dan over verschillende jaren heen doen.
        Hoe ga ik dan te werk om een soort archief te hebben ?

        Op een externe disk maak ik een map aan zelfde naam als waaronder mijn foto's nu staan op mijn interne harddisk.
        Vanuit de library module in lightroom klik je dan op de folder(s) die je wil verplaatsen naar je externe drive. Klik op die folder en sleep hem naar de nieuwe locatie. Nu worden de foto's in windows verplaatst en blijft je lightroom catolog intact.

        (Let op : uit voorzorg zorg dat je jouw foto's zeker op meer dan één locatie hebt. Ook externe disks kunnen crashen.)

        Comment


        • #5
          Re: Hoe oude afbeeldingen archiveren in samenwerking met Lightroom?

          Ik bewaar al mijn raw's op externe harde schijven (dubbel).
          Dat doe ik al bij de import in Lightroom.

          Ik laat LR wel smart Previews maken op de computer.
          Zodanig kan ik zoeken over alle foto's, aanpassingen bekijken enz en zelfs kleien aanpassingen doen.
          Bij het opnieuw aansluiten van de externe HD worden de tags en bewerkingen gesynchroniseerd.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Hoe oude afbeeldingen archiveren in samenwerking met Lightroom?

            Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
            Als ik de bronafbeeldingen gewoon verplaats, zal Lightroom deze niet meer vinden. Op zich geen probleem, want dan kun je ze later gewoon terug koppelen, mocht je ze terug willen bewerken. Zou dit wenselijk zijn?
            Zoals zunoel al aanhaalde, "smart previeuws" (Slimme voorvertoningen) gebruiken voor de bestanden die je wilt verplaatsen.
            Dan maakt lightroom er geen probleem van als hij het bestand niet terugvind.

            Je kunt zelfs nog de "smart previeuw" van foto aanpassen, en als je de foto terug zet, dan worden de aanpassingen van die je op de "smart preview" hebt uitgevoerd ook toegepast op de originele foto.

            Het beste kun je de foto's op een externe harde schijf zetten, en er dan "smart previeuws" van laten maken.
            Koppel de schijf los, en lightroom gaat niet klagen over foto's die hij niet vind want hij gebruikt de "smart previeuws"
            Koppel de schijf terug aan, en hij gebruikt de originele foto's (en de smart previeuws)

            googel maar eens op "smart previeuws" of "Slimme voorvertoningen" en kijk welke voordelen voor jouw gelden.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe oude afbeeldingen archiveren in samenwerking met Lightroom?

              Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
              Zoals zunoel al aanhaalde, "smart previeuws" (Slimme voorvertoningen) gebruiken voor de bestanden die je wilt verplaatsen.
              Dan maakt lightroom er geen probleem van als hij het bestand niet terugvind.

              Je kunt zelfs nog de "smart previeuw" van foto aanpassen, en als je de foto terug zet, dan worden de aanpassingen van die je op de "smart preview" hebt uitgevoerd ook toegepast op de originele foto.

              Het beste kun je de foto's op een externe harde schijf zetten, en er dan "smart previeuws" van laten maken.
              Koppel de schijf los, en lightroom gaat niet klagen over foto's die hij niet vind want hij gebruikt de "smart previeuws"
              Koppel de schijf terug aan, en hij gebruikt de originele foto's (en de smart previeuws)

              googel maar eens op "smart previeuws" of "Slimme voorvertoningen" en kijk welke voordelen voor jouw gelden.
              Momenteel blijft mijn catalogus inderdaad ook werken als ik foto's verplaats. Smart previews moeten dus al gegenereerd worden. Maar dat neemt niet weg dat je origineel bestand losgekoppeld is van je catalogus, wat niet helemaal goed aanvoelt voor mij. Ik zie niet graag foutmeldingen of uitroeptekens die erop wijzen dat er iets niet klopt. Maar goed, misschien moet ik mij daar overzetten.

              Ondertussen heb ik mijn systeem wat gekuist en heb ik nu 1 grotere harde schijf waar al mijn foto's op staan. Zo kan ik er weer een tijdje tegen. Dat in combinatie met meer discipline om afgewezen foto's te verwijderen zou moeten goed zijn.
              http://kasper.photography & Flickr

              Comment

              Working...
              X