Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotoprinter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotoprinter

    Hey samen,

    Ik ben op zoek naar een goede, niet al te grote printer... moet randloos 10x15 kunnen printen, maar ook een formaatje groter mag.
    Ik heb vroeger nog een Epson A3 fotoprinter gehad, met mss wel 7-8 verschillende cartridges. Voorwaarde is hier ook weer zoveel mogelijk verschillende cartrigdges.
    Ik ben ook niet van plan om héél veel te drukken, af en toe eens een foto vervangen in een kadertje, of voor de familie.

    Bedankt voor de tips.
    Mvg,
    Razz
    Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
    Canon G7X Mark II

  • #2
    Re: Fotoprinter

    Zoek je nu een A3 printer?
    De Canon Pixma Pro 1 is een goede printer als je niet groter dan A3 moet printen. Glossy prints zijn zeer goed met dit toestel voor die prijs.
    Ik gebruik zelf Epson's, waar ik ook tevreden mee ben. Als je weinig afdrukt is deze Canon beter. Hij is wel een stuk duurder in niet-gebruik dan een Epson.

    Comment


    • #3
      Re: Fotoprinter

      Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
      Zoek je nu een A3 printer?
      De Canon Pixma Pro 1 is een goede printer als je niet groter dan A3 moet printen. Glossy prints zijn zeer goed met dit toestel voor die prijs.
      Ik gebruik zelf Epson's, waar ik ook tevreden mee ben. Als je weinig afdrukt is deze Canon beter. Hij is wel een stuk duurder in niet-gebruik dan een Epson.
      Een beetje overkill m.i. voor 10x15 en een occasionele A4.

      Als je bedoelt dat de Canon pigment printers langer stil kunnen staan dan de Epsons zonder cloggen, geef je hier een ontluisterende waarheid toe .
      Maar waarop slaat dan dat ze duurder zijn in niet-gebruik ?

      Persoonlijk zou ik geen PRO-1 kopen maar een PRO-10, hiervoor bestaan goede 3th party inks en een resetter.

      Voordeel van pigment printers is dat de kleuren niet vervagen, ook niet met gebruik van compatiebele inkt, wat niet kan gezegd worden van dye (kleurstof) printers.

      Zelf heb ik nog het vorige model PRO 9500 II, maar die heeft (zoals de opvolgers PRO-1, PRO-10 en PRO-1000 wel) geen gloss optimiser patroon, waardoor er glansverschillen kunnen optreden.

      In de long run kan een PRO-10 dus wel rendabel zijn.

      Als je weinig print kan je misschien beter een eenvoudige Canon printer met kleurstofinkt kopen.
      Als je dan braaf met Canon inkt op Canon papier drukt blijven je fotos ook wel een tijdje goed.

      Met compatiebele inkt zijn ze soms na een week of twee in de zon totaal verkleurd.
      Reken dat je ze maximum 1 jaar onbeschermd kan ophangen, maar omdat ze je weinig kosten, wat belet je om ze opnieuw te drukken ?

      Comment


      • #4
        Re: Fotoprinter

        Als je af en toe eens een foto moet afdrukken, is het dan niet goedkoper om die afdruk te bestellen via het internet?
        Dan heb je normaalgezien afdrukken die heel lang goed blijven (bij de meeste afdrukcentrales is dat toch het geval), en je hebt ook geen problemen met printerkoppen die dicht komen te zitten omdat de printer te weinig gebruikt wordt.
        Maar als je ook nog een printer gebruikt om documenten af te drukken, dan heb je er toch een nodig, in dat geval kan je met de meeste printers wel een redelijke foto afdrukken (dat gaat meestal goed als je originele inkt en het juiste fotopapier gebruikt).
        Een foto zelf afdrukken met originele inkt is niet echt goedkoop als je de kostprijs van de inkt, papier en afschrijving van de printer mee telt.
        Hier geldt gewoonlijk wel dat een duurdere printer in verhouding een goedkopere kostprijs per afdruk heeft omdat er meer inkt in de inktpatronen zit.
        Een heel goedkope printer is daardoor dus vrij duur als je die veel gebruikt...

        Als je die afdruk meteen nodig hebt, dan is zelf afdrukken de enige optie, als je een paar dagen kan wachten, dan kan je ze net zo goed laten afdrukken.
        Voor 10x15cm bestaan ook speciale printertjes die heel goede afdrukken maken, maar daar heb je niet veel aan als je af en toe ook nog een A4 moet afdrukken.
        Een A3 printer is vooral interessant als je geregeld grote afdrukken moet maken, ik ken een paar fotoclubs waar ze grote printers (A3 en zelfs groter) gebruiken om zelf de afdrukken te maken.
        Daardoor wordt de afschrijvingskost van de printer lager per afgedrukte foto omdat die printer veel meer wordt gebruikt dan bij iemand die maar een paar keer per jaar eens een A3 moet afdrukken.
        De kostprijs van die printer wordt dan ook betaald door de club, en de leden betalen een bepaalde prijs per afdruk voor het gebruikte materiaal naargelang het formaat van de afdruk.
        Last edited by Black B@ndit; 7 augustus 2016, 11:28.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Fotoprinter

          Als je zo weinig print zal de kostprijs van die enkele printjes een groot veelvoud zijn van de kostprijs van prints in een afdrukcentrale.
          Om niet te spreken van de kennis en ervaring die je moet opdoen om je foto's kleurecht af te drukken. (monitorcalibratie, printerprofielen installeren per papiersoort, etc....)

          Ik zou je aanraden om af te drukken via bv. profotonet.nl en zelf niet te investeren in een printer, tenzij je veel en vaak gaat afdrukken, dan is de investering om alles zelf onder controle te hebben de moeite waard.
          Straatfotograaf in Antwerpen

          Comment


          • #6
            Re: Fotoprinter

            Ik print redelijk veel documenten voor professioneel gebruik, en ik voorzie ook een aantal familieleden van inkt, op die manier zijn de kosten gespreid.
            Het is eigenlijk een aparte hobby, en per foto gerekend waarschijnlijk niet rendabel (zelfs met tweedehands materiaal en compatiebele inkt).

            Printen is niet zo eenvoudig, als je er niet de nodige tijd wil insteken begin er niet aan, er staan veel fotoprinters stil te staan.
            Alhoewel je de calibratie van je monitor en printerprofielen ook onder de knie moet hebben als je je prints uitbesteed.

            Comment


            • #7
              Re: Fotoprinter

              A3 afdrukken zijn mooi meegenomen, maar het hoeft niet echt. Ik heb ietwat ervaring met profielen en calibratie van toen ik nog zo'n grote epson A3+ printer had, maar laat ons zeggen dat het allemaal niet zo professioneel hoeft zijn. Neemt niet weg dat er hier mensen zijn die er professioneel mee bezig zijn, en dus ook dito advies geven, geapprecieerd, maar das overkill voor wat ik er mee wil doen.

              Ik begrijp trouwens niet waarom men mij printers van 900€ aanbeveelt voor een sporadische afdruk In dat geval ben ik idd beter om via een centrale te werken zoals sommigen zeggen. Het hoeft ook niet helemaal rendabel te zijn. Anders koos ik wel een andere hobby die minder kost dan fotografie. Ik zoek gewoon een goede printer met meer dan die twee 2 klassieke cartrigdes om toch ietwat te bezuinigen op inkt, die goede resultaten geeft met een redelijke houdbaarheid, en die er tegen kan om soms eens een paar weken stil te staan (wat ik dus niet wist, bedankt voor de tip!).

              Hoe kan ik weten of printer x pigment of 'gewone' inkt gebruikt? Ik veronderstel dat alle goedkopere modellen de 'gewone' inkten gebruiken.
              Bedoeling is toch om sommige foto's langer dan 1 jaar te laten hangen. Indertijd had ik op mijn epson nog een cartridge die een soort van film over de foto zette, om die langer te kunnen houden.
              Ook dit is veronderstel ik, niet mogelijk bij de goedkopere printers.
              Last edited by Razzmatazz; 9 augustus 2016, 07:22.
              Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
              Canon G7X Mark II

              Comment


              • #8
                Re: Fotoprinter

                Oorspronkelijk geplaatst door Razzmatazz Bekijk bericht
                Ik begrijp trouwens niet waarom men mij printers van 900€ aanbeveelt voor een sporadische afdruk In dat geval ben ik idd beter om via een centrale te werken zoals sommigen zeggen. Het hoeft ook niet helemaal rendabel te zijn. Anders koos ik wel een andere hobby die minder kost dan fotografie. Ik zoek gewoon een goede printer met meer dan die twee 2 klassieke cartrigdes om toch ietwat te bezuinigen op inkt, die goede resultaten geeft met een redelijke houdbaarheid, en die er tegen kan om soms eens een paar weken stil te staan (wat ik dus niet wist, bedankt voor de tip!).
                Je zei dat je nog een A3 printer hebt gehad en dan je niet héél veel zal afdrukken (het verschil tussen dit en een sporadische afdruk is wel enorm hé...). De Pro 1 en Pro 10 zijn goed omdat ze zelfs wanneer ze enkele weken stilstaan nog steeds zullen werken.

                De Pro 1 is soms te krijgen voor minder dan 400 euro in combinatie met een camera als de G7X II die je hebt. Bijna iedereen die ik ken met zo'n printer heeft hem gekocht voor 400 euro of minder. De Pro 100 kan je kopen voor 40 euro, gloednieuw en zonder deze te combineren met een andere aankoop.
                Kijk ook eens naar de Epson printers met hervulbare inktreservoirs, hierbij betaal je in het begin een stuk meer, maar dit heb je terugverdient in minder dan 2000 A4's. Deze: http://www.epson.com/cgi-bin/Store/j...okie=yes&oid=0

                Comment


                • #9
                  Re: Fotoprinter

                  En ongelooflijk tof printertje voor 100/148 (en niet groter) is de Canon Selphy CP1000 (of z'n broertjes) met Dye Sublimation technologie. En hij doet er nog een beschermlaagje (folie) bovenop.
                  Ik heb hier al zowat 1000 printjes meegemaakt: zonder haperingen of verlies aan inkt en papier.
                  Geen cartridges die verstopt geraken.
                  1 nadeel: de lege inkthouders zijn niet zo milieu vriendelijk
                  https://efbeo.wordpress.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotoprinter

                    Ik heb net (december 2016) zo'n Canon Selphy CP1200 (allerlaatste model) gekocht omdat in de reclame gemeld werd dat de printer probleemloos werkt met Windows en Mac.
                    Mijn vorige Selphy, en CP900 heb ik moeten verkopen wegens geen drivers meer beschikbaar voor iMac.

                    Ik heb de CP1200 terug naar de winkel gebracht.
                    Er zijn ook voor dit recente model geen drivers voor iMac, noch voor El capitan, noch voor Sierra.
                    Een telefonisch contact met de customers service van Canon bevestigde dit.
                    Druk maar af via WiFi of Airprint, zei men, en toen ik vroeg of ik dan ook al de printopties van het apparaat zou kunnen aansturen was het antwoord negatief.
                    Tegenwoordig kan je uit 3 opties kiezen i.v.m. de afwerking van de foto, het laatste laagje dat erop gelamineerd wordt, en dat was dus niet mogelijk.
                    Als je met printerprofielen werkt kan je op die manier het kleurbeheer van de printer zelf ook niet uitschakelen.
                    Goe bezig bij Canon.

                    ps: Ook nog even zeggen dat ik meer dan 20 minuten moest wachten voor men mij te woord stond en dat de klantenservice bellen niet gratis is, ook niet tijdens je garantieperiode. De telefoontijd wordt gewoon aangerekend. En dan ook nog al mijn gegevens noteren, serienummer van het toestel, enfin, de hele reutemeteut. Dan wachten zodat hij op de website kon gaan kijken om te checken dat wat ik zei ook juist was. En inderdaad, meneer. U heeft gelijk. Er worden geen drivers meer gemaakt voor deze toestellen. Zoals ik reeds zei: Goe bezig, Canon. Toch even goed nadenken wanneer ik opnieuw een printer nodig heb of een DSLR.
                    Straatfotograaf in Antwerpen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotoprinter

                      Voor de Canon marketing afdeling is het vanzelfsprekend dat iemand met een iMac een dure professionele printer koopt.
                      Die kleine printertjes, dat is voor de alledaagse Windows gebruiker .

                      Comment

                      Working...
                      X