Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

WAAROM maken we foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • WAAROM maken we foto's?

    WAAROM maken we foto's?
    Tja, iedereen kan wel enkele goeie redenen opsommen waarom hij of zij foto's maakt. De meeste mensen die ik ken in mijn omgeving maken alleen foto's van de "eigen" kinderen of kleinkinderen, van "hun" vakantie of als herinnering aan een belangrijk of een mooi moment uit "hun" leven.
    WAAROM maken wij (hobbyfotografen / fotoamateurs) dan foto's van "onbekende" mensen, al dan niet werkend, sportend, heel lelijk, heel mooi, gek gekleed of zelfs naakt, of van dieren, bloemen en landschappen, of van allerhande dingen zoals een silo in een of ander veld, of van een oude afgebladderde deur, of een detail van een modern gebouw, enz.
    Maken we deze foto's dan om de kost te verdienen? In de meeste gevallen niet. Is het dan om een "wow, da's knap" te krijgen van buren en vrienden, veel punten van een of andere jury of is het ons te doen om een "goed gedaan" van een beroepsfotograaf of "ancien" BD-er?

    Dit is geen enquete o.i.d. ik ben enkel benieuwd naar "het waarom".
    Ik heb uiteraard zo mijn eigen reden waarom ik foto's maak maar die heb ik hier bewust (nog niet) aan toegevoegd.
    Ik ben benieuwd naar de reacties
    Benny
    Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

  • #2
    Re: WAAROM maken we foto's?

    Een prachtig voorbeeld van dingen die je jezelf niet hoeft af te vragen
    Last edited by Gégé; 31 augustus 2004, 19:56.
    450D en wat prullen

    Comment


    • #3
      Re: WAAROM maken we foto's?

      Om het gevoel dat je krijgt als je naar huis komt met een, naar uw mening, geslaagde foto!
      Simpel

      Homepage= http://users.telenet.be/fotosynthese

      Comment


      • #4
        Re: WAAROM maken we foto's?

        Waarom ?

        Deze vraag kan bij iedere hobby/passies gesteld worden.

        Waarom postzegels verzamelen, waarom 100 kilometers met een motor rijden, waarom op zolder met treintjes spelen, waarom naar muziek luisteren, waarom alle afleveringen van de X-files bekijken, ....

        Nergens een eenduidig antwoord (vrees ik)

        Voor mij omdat het de ideale kruising is tussen informatica en poging tot artistieke uiting. En daarbij ook reizen en kinderen vast te leggen.
        BD0251BE
        Canon EOS 300D, EF-S 18-55 (kit), EF 50 f/1.4 USM, EF 55-200 f/4.5-5.6 USM, Speedlite 220EX, Sandisk ultra II 512 Mb, Ext. Tube EF 25 II, RC-5 remote

        Comment


        • #5
          Re: WAAROM maken we foto's?

          omdat fotografieren altijd een beetje jagen is naar dat perfecte droombeeld dat je met mensen, maar vooral met je zelf, wil delen.

          het is iets artistieks waar je een bepaald gevoel wil delen met de rest.
          en mss is uren in een tentje zitten voor een vlaamse reus perfect te fotograferen ook wel een beetje meditatie.

          aldus mij

          Comment


          • #6
            Re: WAAROM maken we foto's?

            Omdat ik een fototoestel heb
            Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

            Comment


            • #7
              Re: WAAROM maken we foto's?

              1. Omdat het een uitdaging is om steeds nieuwe zaken te vinden om op de plaat vast te leggen of om hetzelfde op een andere manier vast te leggen

              2. Omdat het een hobby is die je ook nog eens met een gezin kunt combineren (fotokes van kinderen weet je wel )
              Canon 10D, glass, flashes & extra's
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

              Comment


              • #8
                Re: WAAROM maken we foto's?

                omdat ik altijd jeuk heb aan mijn rechterwijsvinger!
                grts; M

                Comment


                • #9
                  Re: WAAROM maken we foto's?

                  Omdat ik zelf niet graag op de foto sta............dus zorg ik er altijd voor, dat ik aan de andere kant van het toestel sta
                  To make your dreams come true, wake up

                  Comment


                  • #10
                    Re: WAAROM maken we foto's?

                    Oorspronkelijk geplaatst door jdm
                    Omdat ik zelf niet graag op de foto sta............dus zorg ik er altijd voor, dat ik aan de andere kant van het toestel sta
                    Ook die herken ik
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: WAAROM maken we foto's?

                      geen idee.
                      Prolly om mijn eigenwijze kijk op dingen te kunne bevatten, en te kunne tonen aan anderen.
                      Nu is da wa vervlakt, en zit k precies in het go with the flow ritme
                      Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
                      Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

                      Comment


                      • #12
                        Re: WAAROM maken we foto's?

                        Omdat we
                        - willen laten zien hoe goed we dat wel kunnen
                        - willen tonen hoe een grote (lens) we wel hebben
                        - bij een groep willen behoren
                        - waardering of erkenning zoeken
                        - willen tonen hoe perfect de kinderen en de partner wel zijn
                        - willen tonen hoe perfect onze vakanties wel zijn
                        - willen onthouden voor de toekomst hoe knap we wel zijn

                        Dus omdat we mensen zijn die behalve in onze job en thuis, ook daarbuiten nog een sociale kring en erkenning en bevestiging zoeken.
                        Dat je daarbij voor fotografie koos heeft wellicht te maken met je waarden en wat je zelf belangrijk vindt. Hier ligt dus het verschil tussen de fotograaf en het model.

                        Een beetje filosoferen kan toch geen kwaad zeker,

                        mvg

                        Jos
                        http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: WAAROM maken we foto's?

                          't Zal voor iedereen wel anders liggen en misschien zijn we met z'n allen wel op zoek naar de 'ultieme' foto, maar mijn redenen liggen vervat in wat ik een tijdje geleden in een lyrisch moment eens neerpende... :

                          't Is niet het toestel wat telt, maar de foto !
                          of misschien ook...
                          't Is niet de foto die telt, maar het fotograferen !
                          of eerder ook ...
                          't Is niet het fotograferen wat telt, maar het kijken !

                          Deze wereld is te mooi om niet te "zien"...


                          Even doordenken misschien, maar 'meer' moet da nie zijn...
                          Greetz, Kariboe
                          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                          Comment


                          • #14
                            Re: WAAROM maken we foto's?

                            Ja WAAROM ????

                            Schilderen, tekenen, etsen, schrijven, beeldhouwen, aquarellen, vertellen, dichten, enz, enz.... .

                            Over dit "waarom" kunnen vééél boeken geschreven worden.

                            Hebben we allen niet iets te vertellen over onze leefwereld en hoe wij hem ervaren en of zien?

                            En door dit medium kunnen we de wereld even stilzetten, er van genieten, ons er over verwonderen, kennis nemen, mededelen, er de tijd voor nemen, enz.

                            Uw vraag is met deze zeker niet beantwoord.
                            mvg,
                            Ludo V.

                            Comment


                            • #15
                              Re: WAAROM maken we foto's?

                              Weet ik veel????


                              Ik heb nou eenmaal zo'n ding, en je kunt er niets anders mee.....

                              Wat zou ik er dan mee moeten doen....
                              Groet,
                              Paul

                              Comment

                              Working...
                              X