Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dia,s digitaliseren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dia,s digitaliseren

    Iemand ervaring met digitaliseren van oude dia's...
    Ik zou graag een scanner kopen om oude dia's en negatieven te scannen

    Iemand ervaring hier mee? welk toestel is goed... Prijs kwaliteit?
    Canon 6D en 7D en een kleine glascontainer

  • #2
    Re: Dia,s digitaliseren

    Ik heb vorig jaar de diascanner Reflecta 6000 gaan huren voor een weekje. Als je een toestel koopt en al uw dia's zijn ingescand, wat doe je er dan nadien nog mee? Heb ongv 5.000 stuks op een weekje ingescand (was wel bijna dag en nacht bezig) Ik weet niet van welke streek je bent maar bij http://www.fotodegreef.com/verhuur.php in Edegem helpt u graag verder. Best uw dia's inscannen in de hoogst haalbare resolutie en zeker de dia's stofvrij maken.

    Comment


    • #3
      Re: Dia,s digitaliseren

      Als je die maar een keer nodig hebt, dan is het huren van een negatief/dia scanner inderdaad geen slecht idee.
      Als de kwaliteit geen rol speelt, dan zijn er nog heel goedkoper scannertjes te vinden, maar zo heb ik er zelf ooit eentje getest, en dat viel erg tegen (dat was er eentje van den Aldi, ik heb het snel terug gebracht en mijn geld terug gekregen).
      Daarna kon ik een professionele scanner lenen, die gaf heel goede resultaten, alleen duurde het vrij lang (die scanner heeft hier toen tijdens mijn verlof bijna continu gewerkt, alleen niet terwijl ik ging slapen).

      Een andere oplossing is de beelden projecteren en daar dan foto's van maken.
      Als je daarvoor een goede setup maakt, dan gaat dat vrij snel, en de resultaten zijn dan ook vrij goed.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Dia,s digitaliseren

        Ik heb daar een paar jaar geleden het zelfgemaakt systeem van (ex-?) forumlid debruri voor mogen gebruiken.
        16000 dia's op een paar dagen. Het betreft een gemodde diaprojector. De qualiteit was voldoende voor mij.

        Groetjes, V.
        http://www.catchlight.be
        Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
        https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

        Comment


        • #5
          Re: Dia,s digitaliseren

          Ik heb een dia scanner afgekocht van een forumlid.
          Een CanoScan FS 4000 US die zogezegd nog enkel onder XP werkte.
          Maar die werkt wel met het scanprogramma VueScan onder W10
          Maar de beste scannersoftware is toch SilverFast
          Op het AFF staat een Canoscan 9000F flatbedscanner te koop voor € 100,00 als je lid bent van het forum.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Dia,s digitaliseren

            De beste diascanners zijn die van Nikon - helaas bijna niet meer te vinden.

            De Canonscan 9000F is zeker geschikt om kleinere hoeveelheden te digitaliseren - heb dezelfde scanner (werkt ook onder linux trouwens!).

            Vuescan is idd. een goeie optie om oudere scanners te laten voortleven onder een nieuwer OS (het werkt wel 't best onder windows - onder linux zijn de aantallen ondersteunde scanners iets minder talrijk, 't zou ook op mac werken - maar ik ben geen apple-fan dus weet ik niet meer dan dat ).

            Reflecta heeft denk ik scanners die grote hoeveelheden aankunnen (ik doe geen uitspraken over de kwaliteit) - alles hangt er van af hoe je dat wil verwerken dus - dan is huren als je een grote hoeveelheid er in één keer wil doorjagen (nu met dat slecht weer is dat een optie) een goeie oplossing (of 2dehands een kopen en nadien doorverkopen - da's een andere optie).

            Zoek evt. ook 's in de andere discussies - we riskeren veel te herhalen (er is een zoekfunctie op't forum).

            groeten

            Ivo

            Comment


            • #7
              Re: Dia,s digitaliseren

              Diaprojector,matglas voor hittefilter,25w lampje erin,objectief eruit,camera met macrolens ervoor,draadontspanner,en dan alternerend op ontspanner van toestel en projector duwen.
              Razend snel.Tjack..tjack...tjack.Met goede lens en juiste wb,practisch niet te onderscheiden van een scanner.
              LET OPIT IDEE KOMT NIET VAN MIJ,MAAR VAN DE REEDS VERMELDE "DEBRURI"

              Comment


              • #8
                Re: Dia,s digitaliseren

                Ik ben ook een tijdje terug begonnen met het digitaliseren van (duizenden) dia's uit mijn kindertijd. Ik zocht ook een snelle manier en heb zelf maar iets in elkaar gestoken met enkele dingen die ik hier nog had liggen (m.u.v. van de omkeerring). De set-up:
                - Body op statiefje + omkeerring + 50mm-objectief
                - Houder voor de dia's
                - Een stuk plexiglas
                - Flash

                De flash wordt getriggerd door de body, die op zijn beurt rechtstreeks vanop mijn pc bestuurd wordt. Gaat toch wel redelijk vlot en de kwaliteit is aanvaardbaar (de originele dia's waren toch niet al te best qua kwaliteit). Het was in ieder geval goedkoop .

                Een paar foto's ter illustratie


                Groetjes, Dries.
                http://driesap.smugmug.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Dia,s digitaliseren

                  Oorspronkelijk geplaatst door embi Bekijk bericht
                  Ik ben ook een tijdje terug begonnen met het digitaliseren van (duizenden) dia's uit mijn kindertijd. Ik zocht ook een snelle manier en heb zelf maar iets in elkaar gestoken met enkele dingen die ik hier nog had liggen (m.u.v. van de omkeerring). De set-up:
                  - Body op statiefje + omkeerring + 50mm-objectief
                  - Houder voor de dia's
                  - Een stuk plexiglas
                  - Flash

                  De flash wordt getriggerd door de body, die op zijn beurt rechtstreeks vanop mijn pc bestuurd wordt. Gaat toch wel redelijk vlot en de kwaliteit is aanvaardbaar (de originele dia's waren toch niet al te best qua kwaliteit). Het was in ieder geval goedkoop .
                  Dat is ook een goed idee, maar ik denk dat je het nog kan verbeteren door er bijvoorbeeld een "buis" aan te maken waar de lens ongeveer in past (kartonnen koker of iets dergelijks, liefst mat zwart gemaakt aan de binnenkant).
                  Op die manier vermijd je dat er flitslicht langs komt, want dat kan voor contrastvermindering zorgen als dat op het frontelement van de lens komt.
                  De beeldkwaliteit van de "scans" kan er nog wat door verbeteren.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dia,s digitaliseren

                    Ik heb hier nog een dia duplicator liggen van Panagor.
                    Deze op uw fototoestel bevestigen via adapter, dia inschuiven licht meten en foto nemen.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dia,s digitaliseren

                      Ik heb enkele jaren terug het 'systeem debruri' nagebouwd en op één of was het nu twee dagen (telkens slechts een paar uur), duizenden dia gescand.
                      Je scant ze even rap als je diaprojector de dia kan wisselen, dus hééééél rap.
                      Ik heb het ooit nog eens uitgeleend, ik denk aan Yves23 oa. hier van het forum, en die vond het ook heel rap werken.
                      Een lader in de projector en afwisselend op het knopje van de diaprojector en de afstandsbediening van je camera duwen.
                      De bewerking achteraf is een ander paar mouwen.

                      Wanneer je dus een nog werkende diaprojector (en best een macrolens) hebt is het heel eenvoudig.
                      Gaat veel vlugger dan bij veel scanners waarbij je de dia uit hun laders moet halen.
                      Enig nadeel (volgens mij) ze moeten wel (voor het gemak) allemaal in landschapsformaat in de lader zitten, dus je moet er soms al eens enkele gaan draaien in de lader, zodat je je fototoestel niet moet gaan draaien.
                      Last edited by Guest17; 2 augustus 2016, 08:31.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dia,s digitaliseren

                        Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                        Ik heb hier nog een dia duplicator liggen van Panagor.
                        Deze op uw fototoestel bevestigen via adapter, dia inschuiven licht meten en foto nemen.
                        Deze heb ik ook liggen en ik was helemaal niet tevreden met het resultaat, vooral om de juiste belichting te vinden.
                        Sony RX10 Mark IV
                        nog een fijne dag verder!
                        Guido

                        Comment

                        Working...
                        X