PDA

Volledige versie bekijken : Hij komt, hij komt... 5D4 wie staat er te wachten?

buurmanBert
27 juli 2016, 00:22
Canon 5D Mk4 zou eind augustus voorgeteld worden.

Wie kijkt er naar uit?
Wie koopt hem?
Wie wacht nog wat af?

Ik kijk er naar uit, vooral naar de specs dan. En toch wat afwachten voor ik hem zou kopen.

Joris818
9 augustus 2016, 15:40
Ik denk dat ik hem wel koop !

buurmanBert
9 augustus 2016, 19:33
Mijn interesse is ook groot.
Toch zou ik nog wat wachten om 2 redenen.
Eerst zien hoe de specs meevallen en eventueel nieuwe features anders koop ik mij de 5D3.
Maar anderzijds ook een half jaartje wachten na de introductie omdat de prijs dan sterk valt.
Ik verwacht dat de introductieprijs ergens rond de 3700 euro zal komen.
Na een dik jaar zal daar al 1000 euro af gaan. Dus als de eerste prijsdaling er komt denk ik dat het meest interessant is om aan te kopen.

Ik lees net in een ander draadje dat er nu al prijsdalingen zijn op de 5D3 in de tweedehandsmarkt.

Joris818
9 augustus 2016, 19:38
Ik ben vooral zeer benieuwd naar de AF-prestaties.
Momenteel heb ik een 6D en die vind ik eigenlijk echt ondermaats. Het wordt problematisch als ik niet het middelste AF punt gebruik, en het donker is. Ik hoop dat de 5D hier toch echt wel veel beter in is !

Jefzor
9 augustus 2016, 21:41
Het grootste voordeel is dat de tweede hands prijzen van de MKIII omlaag zullen gaan :p.

Black B@ndit
10 augustus 2016, 16:52
Momenteel heb ik een 6D en die vind ik eigenlijk echt ondermaats. Het wordt problematisch als ik niet het middelste AF punt gebruik, en het donker is. Ik hoop dat de 5D hier toch echt wel veel beter in is !

De 5D MKIII heeft al een veel betere autofocus dan de 6D, maar waarschijnlijk zal de AF van de 5D MKIV ook weer een deel van het AF systeem van de 1Dx MKII mee krijgen (vooral een hogere gevoeligheid bij weinig licht, maar dat is bij de 1Dx en 5D MKIII eigenlijk ook niet zo slecht, alleen als het heel donker is komt de AF van die camera's in problemen).
Het AF systeem van de 5D MKIII komt voor een groot deel overeen met dat van de 1Dx, alleen heeft de 1Dx een extra processor die het AF systeem nog wat sneller maakt (dat is vooral als je meerdere AF-punten gebruikt voor tracking).

Voor de rest zal de sensor ook weer wat verbeterd zijn ten opzichte van die van de 5D MKIII (hoeveel beter, dat is ook weer af te wachten).

tundra4ever
10 augustus 2016, 20:06
hier toch ook wel benieuwd,

ik heb in het voorjaar de 6d gekocht , naast de 1dx, en ben van de beeldkwaliteit zeer tevreden, maar komende van de 5d reeks voelt de 6d zo fragiel aan
Ook bij slechter weer , vertrouw ik het niet echt , en wordt de 6d in de tas opgeborgen, waar ik vroeger met de 5dII en III gewoon bleef doorgaan.

afwachten wat de lanceringsprijs gaat zijn, op canonrumors beweren ze dat deze iets lager zou zijn dan bij de 5dIII... en dan gaat de 6d in de verkoop

bvphotography
11 augustus 2016, 10:38

Heb jij dan een andere 6d dan mij :-) ik denk dat je altijd contrast nodig zal hebben om scherp te stellen.

Joris818
11 augustus 2016, 19:51
Heb jij dan een andere 6d dan mij :-) ik denk dat je altijd contrast nodig zal hebben om scherp te stellen.

Als ik een openingsdans moet fotograferen moet ik echt wachten tot de focus er goed op zit, ik hoop dat dit bij de 5D beter zal zijn ;-)
Als ik tijdens een mis-viering (vaak donkere lichtomstandigheden) wil scherpstellen met een AF-punt buiten het middelste levert dat problemen op ;-)

Black B@ndit
12 augustus 2016, 15:25
Als ik een openingsdans moet fotograferen moet ik echt wachten tot de focus er goed op zit, ik hoop dat dit bij de 5D beter zal zijn ;-)
Als ik tijdens een mis-viering (vaak donkere lichtomstandigheden) wil scherpstellen met een AF-punt buiten het middelste levert dat problemen op ;-)

Bij de 5D MKIII moet je er wel op letten om de cross type AF punten te gebruiken als er heel weinig licht is, want de andere AF-punten komen ook eerder in de problemen (dat geldt trouwens ook voor de 1Dx).
https://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-5d-mark-iii/14

Joris818
15 augustus 2016, 23:46
Bij de 5D MKIII moet je er wel op letten om de cross type AF punten te gebruiken als er heel weinig licht is, want de andere AF-punten komen ook eerder in de problemen (dat geldt trouwens ook voor de 1Dx).
https://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-5d-mark-iii/14

Maar je kan misschien de niet-cross type AF punten ook wel uitschakelen? Of ze in elk geval als niet-selecteerbaar zetten?

Black B@ndit
16 augustus 2016, 16:13
Maar je kan misschien de niet-cross type AF punten ook wel uitschakelen? Of ze in elk geval als niet-selecteerbaar zetten?

Dat is ook mogelijk, je kan ervoor zorgen dat ze niet selecteerbaar zijn.
Maar als je weet welke punten dat zijn, dan kan je ze zelf ook vermijden in donkere omstandigheden.

NDW
18 augustus 2016, 08:32
Ik heb mijn 5D Mark3 en ben er nog altijd zeer tevreden van.
Geen botje in mijn lichaam dat eraan denkt om nu voor die volgende te gaan.

Black B@ndit
19 augustus 2016, 15:19
Ik heb mijn 5D Mark3 en ben er nog altijd zeer tevreden van.
Geen botje in mijn lichaam dat eraan denkt om nu voor die volgende te gaan.
Ik ben voorlopig ook niet van plan om een camera te vervangen omdat er weer een nieuw model uit komt.
Met het materiaal dat ik nu heb kan ik de foto's maken zoals ik ze wil.
Alleen als er een echt spectaculaire verbetering is (nog een paar stops beter in de hoge iso bijvoorbeeld) zou ik er misschien aan beginnen te denken om toch maar eventueel iets nieuws te kopen.
Maar voorlopig is dat voor mij helemaal niet nodig;).
Ik heb bijna altijd al een "generatie" overgeslagen, alleen de 5D MKII heb ik wel ingeruild voor de 5D MKIII omdat ik niet tevreden was over de autofocus van de 5D MKII.
Van de 1D MKIII ben ik ook naar de 1Dx gegaan, de 1D MKIV heb ik dus nooit gehad.
Dat was vroeger ook met de 20D, die pas vervangen is toen de 40D uitkwam (de 30D heb ik dus ook overgeslagen).
Tegen de volgende Olympische spelen komt de 1Dx MKIII (de nieuwe "1" komt toch altijd net voor de Olympische spelen), tegen dan ben ik mijn 1Dx misschien wel beu, en is het tijd voor een upgrade;).

buurmanBert
19 augustus 2016, 23:04
In mijn geval is het dat ik wil opstappen in FF. Ik ben nu al veel jaren op crop bezig voor portret en ik denk dat FF voor mij een verbetering inhoud tov de 7D die ik nu heb.

Er zijn inmiddels nieuwe rumours rond de specs.
https://tweakers.net/nieuws/114717/canon-eos-5d-mark-iv-krijgt-vermoedelijk-30-megapixelsensor-en-4k-filmfunctie.html

Het ziet er naar uit dat er geen grote aardverschuiving in zit inzake specs. Natuurlijk nog de testen afwachten hoe de ruisprestaties zijn op hoog iso.

tundra4ever
25 augustus 2016, 10:26
de prijs is bekend gemaakt...:B
persoonlijk vind ik dit een serieuze tegenvaller, als je hier nog een batterygrip en 2de batterij bijtelt, ben je +-4500 euro kwijt ;-(

http://www.cameranu.nl/nl/p1201935/canon-eos-5d-mark-iv-dslr-body

buurmanBert
25 augustus 2016, 13:13
De introductieprijs zit idd hoger dan verwacht. Ik denk er een jaar op te wachten dan gaat er al snel 1000 euro af.
Ondertussen zijn ook de eerste reviews te vinden. Vooral 4K en Wifi lijken mooie features.
https://www.youtube.com/watch?v=4RxqJPOjBx0&list=TLbOGeT88AoQEyNTA4MjAxNg
https://www.youtube.com/watch?v=czN3RLhVDWc&list=TLn8qErXgfrjkyNTA4MjAxNg

Black B@ndit
25 augustus 2016, 16:07
Ik denk dat er met die prijzen nog niet meteen een heleboel tweedehands 5D MKIII body's te koop zullen gezet worden.
Alleen wie echt de nieuwste functies nodig heeft, of iemand die altijd al een nieuwe camera koopt omdat er een nieuw model op de markt komt zal waarschijnlijk wel een 5D MKIV kopen, de rest zal wel langer met de "oude" blijven werken.

insider46
25 augustus 2016, 16:12
Beetje afzetterij vind ik persoonlijk. Prijs van US tegenover Europa scheelt dikke 1000euro :B. Wil net overstappen op FF omdat de groothoek op men crop kapot is gegaan zal maar een tijdelijke goedkope oplossing zoeken en wachten tot die prijs eens normaal gaat worden. Eerste gedacht was een 5D3 kopen maar toen ze 200euro bij de prijs deden ben ik ook maar afgehaakt...

Black B@ndit
25 augustus 2016, 17:22
Beetje afzetterij vind ik persoonlijk. Prijs van US tegenover Europa scheelt dikke 1000euro :B. Wil net overstappen op FF omdat de groothoek op men crop kapot is gegaan zal maar een tijdelijke goedkope oplossing zoeken en wachten tot die prijs eens normaal gaat worden. Eerste gedacht was een 5D3 kopen maar toen ze 200euro bij de prijs deden ben ik ook maar afgehaakt...

De winkelprijs van de 5D MKIII zal nu wel wat zakken (dat is altijd het geval als er een opvolger is), maar omdat de 5D MKIV zo'n stevig prijskaartje heeft zal dat waarschijnlijk niet zo heel veel zijn.
Met zo'n groot prijsverschil tegenover de huidige verkoopprijs van de 5D MKIII zullen ze die toch nog verkocht krijgen zonder dat ze een "uitverkoop" moeten houden.
Als er nog in voorraad zijn terwijl de prijs van de 5D MKIV begint te zakken (als dat gebeurt, want de "1" modellen blijven gewoonlijk ook ongeveer even duur als in het begin), dan pas zal de prijs van de 5D MKIII verder naar beneden gaan in de winkels.

Empe
25 augustus 2016, 18:04

Ik zie maar zo'n 350 dollar verschil,

België = 3412 euro of 3848 dollar, VS = 3499 dollar . 350 dollar = 310 euro.

Netto prijzen zonder taks uiteraard.

Als je prijzen op amerikaanse sites bekijkt dan zijn dat prijzen zonder salestax. Wil je dus met belgische prijzen vergelijken dan moet je onze btw eruithalen ook.

Sieg
25 augustus 2016, 18:37

De prijzen in de US zijn prijzen zonder btw en invoertaks
Dus dat moet je er nog extra bijrekenen

grts
Sieg

Sieg
25 augustus 2016, 18:40
De winkelprijs van de 5D MKIII zal nu wel wat zakken (dat is altijd het geval als er een opvolger is), maar omdat de 5D MKIV zo'n stevig prijskaartje heeft zal dat waarschijnlijk niet zo heel veel zijn.
Met zo'n groot prijsverschil tegenover de huidige verkoopprijs van de 5D MKIII zullen ze die toch nog verkocht krijgen zonder dat ze een "uitverkoop" moeten houden.
Als er nog in voorraad zijn terwijl de prijs van de 5D MKIV begint te zakken (als dat gebeurt, want de "1" modellen blijven gewoonlijk ook ongeveer even duur als in het begin), dan pas zal de prijs van de 5D MKIII verder naar beneden gaan in de winkels.

Kan ook zijn dat ze net hetzelfde doen als bij de 1Dx hé Bart
Daar was de 1Dx niet meer verkrijgbaar vanaf de MkIi op de markt kwam

grts
Sieg

buurmanBert
26 augustus 2016, 00:08
https://www.bhphotovideo.com/c/product/1274705-REG/canon_eos_5d_mark_iv.html

prijzen zonder tax?
Er staat toch duidelijk: you pay 3499$

Mis ik iets?

Als ik nu even op reis ga naar de states dan is dat een mooi geschenk die ik voor mezelf kan meedoen.

Allesinds, die prijs trekt er beter op want de prijzen die ze er nu voor vragen lijken me toch echt te hoog.

De 5DS kost maar 4000 euro hier.
Als ik dan moest kiezen dan pak ik voor dat geld liever de 5DS.

insider46
26 augustus 2016, 14:07
Ik zie maar zo'n 350 dollar verschil,

België = 3412 euro of 3848 dollar, VS = 3499 dollar . 350 dollar = 310 euro.

Netto prijzen zonder taks uiteraard.

Als je prijzen op amerikaanse sites bekijkt dan zijn dat prijzen zonder salestax. Wil je dus met belgische prijzen vergelijken dan moet je onze btw eruithalen ook.

Hmmm is omdat ik langs B&Hphoto aan het kijken was en daar komt bij de uiteindelijke bestelling niks bij van tax hoor.
Mss als ik effectief bestelling plaats dat er tax bijkomt maar dat lijkt me beetje onnozel dan? Mocht er indd nog tax bijkomen in US dan komt het verschil wat kleiner uit.

insider46
26 augustus 2016, 14:19
Als je natuurlijk geen tax meer moet betalen (zoals ik bij B&H zie) is het nog steeds de moeite als je toevallig naar US gaat eh voor kleine 500euro ben je er al.

Zowiezo technologie kost geld dat snap ik maar deze prijs is er lichtjes over toch. Binnen dik jaartje misschien eens terug kijken dan :-/.

Sieg
26 augustus 2016, 14:22
Ik vind persoonlijk de prijs van de nieuwe 5DIV zeker niet te hoog, en heel verwacht

grts
Sieg

Empe
26 augustus 2016, 17:16
https://www.bhphotovideo.com/c/product/1274705-REG/canon_eos_5d_mark_iv.html

prijzen zonder tax?
Er staat toch duidelijk: you pay 3499$

Mis ik iets?

Als ik nu even op reis ga naar de states dan is dat een mooi geschenk die ik voor mezelf kan meedoen.

Allesinds, die prijs trekt er beter op want de prijzen die ze er nu voor vragen lijken me toch echt te hoog.

De 5DS kost maar 4000 euro hier.
Als ik dan moest kiezen dan pak ik voor dat geld liever de 5DS.

Natuurlijk mis je iets. Die camera moet ook nog naar België komen ... een aankoop te verzenden naar het buitenland (of zelfs een andere amerikaanse staat) is zonder lokale New York tax.

In de VS hebben de staten elk hun eigen % salestax ... om het dus eenvoudig te houden worden prijzen zonder salestax getoond en kan eenieder eenvoudig te eigen te betalen tax uitrekenen.

Als je daar besteld en naar België laat verschepen, dan komt daar dus transportkosten bij en dan 21 % btw over de prijs van de camera + de transportkosten. En dan nog wat administratiekosten van zo'n 15 euro.

http://i64.tinypic.com/ws76mp.jpg

Empe
26 augustus 2016, 17:21
Als je natuurlijk geen tax meer moet betalen (zoals ik bij B&H zie)

Nee, dat zie je niet bij B&H. De prijs is vermeld zonder tax, wat niet wil zeggen dat men geen tax zou hoeven te betalen bij aankoop. De tax in New York is bijvoorbeeld 8,875 %.

The State and City charge sales tax on many services and on retail sales for most goods.

The total sales and use tax rate in New York City is 8.875%.

This includes:

New York City local sales and use tax rate of 4.5%
New York State sales and use tax rate of 4%
Metropolitan Commuter Transportation District surcharge of 0.375%
There is no sales tax on an item of clothing or footwear that costs less than $110. An item of clothing or footwear that costs $110 or more is subject to the full 8.875% tax rate. Sales tax is calculated per item, so even if you buy two or more items that add up to $110 or more, you only pay tax on the items that individually cost $110 or more.

... is het nog steeds de moeite als je toevallig naar US gaat eh voor kleine 500euro ben je er al.

Koop je ginds als reiziger en breng je het naar België dan hoor je dat aan te geven bij de douane ... of smokkelen.

Als reiziger mag je maar 430 euro goederen invoeren zonder de douane in te lichten ... de Canon kost iets teveel. Je zal dan ter plekke in de luchthaven btw moeten betalen.

Je betaalde dan bij B&H 3809 dollar ( 3499 + 8,875 % NY tax ), een ticket aan 500 euro, ... en bij de douane in Zaventem nog eens 21 % belgische btw. + kosten ....

Sales Tax

Local Sales Tax

If the order is shipped within New York State , the law requires that local sales tax be added to the order total including the amount of the shipping charge.

We do not collect tax for orders shipped out of New York State.

Purchases in our store are subject to an 8.875% local sales tax. This tax is not a VAT, and cannot be recovered by non-USA visitors when returning home.

Reizigers die terugkeren uit een niet-EU-lidstaat

Wanneer u vanuit een niet-EU-lidstaat een lidstaat binnenkomt langs de weg, per trein, per boot, of met het vliegtuig, moet u rekening houden met grenscontroles.

U dient aangifte te doen van alle artikelen die buiten de EU al dan niet in een taxfreeshop zijn aangekocht. Dit zijn de van belasting vrijgestelde maximumhoeveelheden:

tabak: 200 sigaretten, 100 cigarillo’s, 50 sigaren of 250 gram rooktabak
drank: 4 liter niet-mousserende wijn en 16 liter bier en: 1 liter sterke drank of 2 liter tussenproducten (tot 22°) ofwel 2 liter mousserende wijn
Andere artikelen dan de bovenvermelde: maximaal totaal bedrag per persoon (deze vrijstelling is beperkt tot 175 euro voor reizigers jonger dan 15):

reizigers met het vliegtuig of per boot: 430 euro
andere reizigers (over de weg of reizigers met privévliegtuig of –boot: 300 euro)

Boven dit bedrag moeten invoerrechten en btw worden betaald.

insider46
26 augustus 2016, 18:29
Nee, dat zie je niet bij B&H. De prijs is vermeld zonder tax, wat niet wil zeggen dat men geen tax zou hoeven te betalen bij aankoop. De tax in New York is bijvoorbeeld 8,875 %.

The State and City charge sales tax on many services and on retail sales for most goods.

The total sales and use tax rate in New York City is 8.875%.

Koop je ginds als reiziger en breng je het naar België dan hoor je dat aan te geven bij de douane ... of smokkelen.

Als reiziger mag je maar 430 euro goederen invoeren zonder de douane in te lichten ... de Canon kost iets teveel. Je zal dan ter plekke in de luchthaven btw moeten betalen.

Je betaalde dan bij B&H 3809 dollar ( 3499 + 8,875 % NY tax ), een ticket aan 500 euro, ... en bij de douane in Zaventem nog eens 21 % belgische btw. + kosten ....

Cool thanks alvast voor de info dat wist ik niet van die +/-8% lokale tax :G.

Nog nooit naar de US geweest dus ook nog nooit door hun controles moeten stappen maar denk je dat dit opvalt een 2de body bij je uitgebreide cameragear :confused:.
Niet dat ik het overweeg hoor maar als je de prijs ziet zou je er wel eens aan durven denken :D.

buurmanBert
26 augustus 2016, 22:18
Ja het idee is wel om hem daar te kopen, de doos en handleiding weg te smijten en als gebruikt voorwerp naar belgie te halen.
Lijkt me niets tegen in te brengen en veel mensen die het doen.
Waarom zou je het aangeven? Het voorwerp is reeds gebruikt.

Het zou anders zijn als hij in doos als nieuw naar hier kwam maar belgen zijn toch slimmer dan dat. En de douane mag meelezen ze weten ook dat die dingen dagelijks gebeuren.

Een vriend van me gaat +- 2 keer per jaar naar de states. Die brengt dat zo voor mij mee.

Maar zelfs met de taxen erbij snap ik het zeer groot prijsverschil nog niet.
Ik kan enkel vermoeden dat de verkopers hier er een dik graantje winst op nemen. Net iets teveel want 4000 euro is die camera niet waard. ZOOOOO goed is em nu ook weer niet.

Trouwens wie kent er geen marokaan? Die hebben allemaal familie in hun thuisland. Laat het naar daar opsturen en je betaalt enkel shipping. (+ 170 $) 0 tax.

Empe
26 augustus 2016, 22:57
Tja, als het forum dient om lezers aan te zetten tot onwettelijke praktijken ... dan houdt het hier op ...

buurmanBert
26 augustus 2016, 23:59
Het forum moet ook niet dienen om moraalridders...

Zo onwettig is dat allemaal niet mijn inziens.
Het zou een andere zaak zijn als je gesloten dozen over de grens probeert te smokkelen. Daar ga ik idd niet toe aanzetten want dat mag niet.
Dat is zuivere import en moet je aangeven.

Maar stel nu dat je op reis bent in de states met uw camera en uw onderbroek is versleten of verloren gegaan :D.
Je koopt ter plaatse een nieuwe onderbroek. Moet je dat aangeven bij de douane bij terugkomst? Ik dont think so.
We gaan verder en je koopt tevens een nieuwe lederen jas van 1000 euro om zelf te dragen. Moet je die aangeven?
Nog wat verder geeft uw camera het op en je koopt ter plaatse een nieuwe en stelt die direct in gebruik. Moet je dat aangeven?

Trouwens hoe zal de douane onderscheid maken tussen een toestel dat je al mee had tijdens vertrek en eentje die van ginder achter komt?

Hoe de wetgeving hieromtrent exact is weet ik niet. Maar ik weet wel dat ZEER veel mensen dit doen als ze op vakantie zijn.

Sieg
27 augustus 2016, 14:00

Het zou een andere zaak zijn als je gesloten dozen over de grens probeert te smokkelen. Daar ga ik idd niet toe aanzetten want dat mag niet.

Maar stel nu dat je op reis bent in de states met uw camera en uw onderbroek is versleten of verloren gegaan :D.
Je koopt ter plaatse een nieuwe onderbroek. Moet je dat aangeven bij de douane bij terugkomst? Ik dont think so.
We gaan verder en je koopt tevens een nieuwe lederen jas van 1000 euro om zelf te dragen. Moet je die aangeven?
Nog wat verder geeft uw camera het op en je koopt ter plaatse een nieuwe en stelt die direct in gebruik. Moet je dat aangeven?

Trouwens hoe zal de douane onderscheid maken tussen een toestel dat je al mee had tijdens vertrek en eentje die van ginder achter komt?

Hoe de wetgeving hieromtrent exact is weet ik niet. Maar ik weet wel dat ZEER veel mensen dit doen als ze op vakantie zijn.

Héél juist Bert !
Maar "zogenaamde" moraalridders moeten er overal zijn.

Trouwens hoeveel mensen brengen er geen wijn en andere sterke dranken mee vanuit het buitenland

grts
Sieg

Empe
27 augustus 2016, 18:41

Het is en blijft import, of het nu in een doos zit of niet. Aangeven moet je alles wat 430 euro overschrijdt.

Een enkele onderbroek niet, meerdere onderbroeken die in totaal de 430 euro te boven gaan moet je aangeven.

Jazeker, 1000 euro is meer dan 430 euro en bovendien is leder sowieso onderhevig aan speciale aandacht van de douane.

Ja, die moet je aangeven, als die meer kost dan 430 euro.

Dat hoeft de douane niet te doen, dat moet JIJ doen. Bij twijfel houden ze gewoon je toestel in ... JIJ moet dan bewijzen dat het om een toestel gaat dat je al bij je had bij je vertrek. Er bestaan trouwens speciale formulieren die je kan invullen en laten valideren bij de douane op de dag van je vertrek, speciaal om discussies te voorkomen.

Dat staat los van wat je HOORT te doen. ZEER veel mensen rijden auto met teveel pro-mille in het bloed ... wil niet zeggen dat het dan niet fout zou zijn of sociaal aanvaarbaar. Hoe noem je dan iemand die mensen aanspoort om toch maar meer alcohol te drinken dan toegestaan en toch te rijden, want ..... ZEER veel mensen doen het ....

Empe
27 augustus 2016, 18:44
Héél juist Bert !
Maar "zogenaamde" moraalridders moeten er overal zijn.

Trouwens hoeveel mensen brengen er geen wijn en andere sterke dranken mee vanuit het buitenland

grts
Sieg

Geen kwestie van moraalridder, maar gewoon slechte raad als slechte raad aantonen.

Er is toch niets tegen wijn, sterke drank of sigaretten uit het buitenland mee te brengen ? Zolang je maar binnen de wettelijke beperkingen blijft en niet gaat smokkelen.

Empe
27 augustus 2016, 18:48

Natuurlijk weet je dat niet, je wil het niet weten.

Hier een kort overzichtje :
Reizigers die terugkeren uit een niet-EU-lidstaat

Wanneer u vanuit een niet-EU-lidstaat een lidstaat binnenkomt langs de weg, per trein, per boot, of met het vliegtuig, moet u rekening houden met grenscontroles.

U dient aangifte te doen van alle artikelen die buiten de EU al dan niet in een taxfreeshop zijn aangekocht. Dit zijn de van belasting vrijgestelde maximumhoeveelheden:

tabak: 200 sigaretten, 100 cigarillo’s, 50 sigaren of 250 gram rooktabak
drank: 4 liter niet-mousserende wijn en 16 liter bier en: 1 liter sterke drank of 2 liter tussenproducten (tot 22°) ofwel 2 liter mousserende wijn
Andere artikelen dan de bovenvermelde: maximaal totaal bedrag per persoon (deze vrijstelling is beperkt tot 175 euro voor reizigers jonger dan 15):

reizigers met het vliegtuig of per boot: 430 euro
andere reizigers (over de weg of reizigers met privévliegtuig of –boot: 300 euro)
Boven dit bedrag moeten invoerrechten en btw worden betaald.

De vrijstelling voor tabak en alcohol geldt slechts voor reizigers vanaf 17 jaar.

http://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/Bijkomende_reisinformatie/douane

Wat extra :

Douane

De in- en uitvoer van goederen is internationaal geregeld.

De onderstaande informatie heeft alleen betrekking op goederen voor persoonlijk gebruik. Op handelswaar is een specifieke regelgeving van toepassing.

Persoonlijke bezittingen (toiletgerief, camera, juwelen,…) mogen worden meegenomen op reis zonder dat bij de terugkeer invoerrechten moeten worden betaald. Wat bepaalde toestellen of luxeartikelen betreft, kan het gebeuren dat de douane u vraagt het bewijs te leveren dat ze niet op reis werden aangekocht. Houd daarom altijd de aankoop- of garantiebon van deze artikelen bij u.

Bij de informatiediensten van de douane, waarvan de gegevens aan het eind van dit hoofdstuk vermeld staan, zijn meer informatie verkrijgbaar.

Nog wat, luchtvaartpolitie die info geeft over douaneformaliteiten :

Totale waarde van de andere goederen mag maximaal zijn: € 430

De waarde van 1 artikel mag niet worden gesplitst over meer personen. Als u dus 1 artikel meeneemt met een waarde van meer dan € 430, dan moet u over het hele bedrag belasting betalen.

Voorbeelden:

U koopt een camera van € 500. U moet over het volledige bedrag belasting betalen.

U koopt een horloge van € 400 en een vulpen van € 55. Het totaalbedrag is € 455. U hoeft alleen belasting te betalen over de vulpen.

bron : http://www.luchtvaartpolitie-oostende.be/Reizigersinformatie.pdf

Maar dat zijn uiteraard allemaal moraalridders ...

Mensen die de douane willen verschalken door truuken uit te halen dat zijn allemaal fraudeurs, a-socialen, enz.

buurmanBert
27 augustus 2016, 23:16
Bedankt voor je toelichting Empe.
Is duidelijk zo.

buurmanBert
3 september 2016, 17:36
Zeer interessant filmpje gevonden over de nieuwe 5D4.
https://www.youtube.com/watch?v=l-57O3cpzPs&index=7&list=TL3ipRzfU2B7MwMzA5MjAxNg

Je moet het wel allemaal met een korrel zout nemen want het lijkt meer op een promo.

Ik blijf hem wel veel te duur vinden. Aan die prijs koop ik hem niet. Ik denk mijn FF aan te kopen bij Nikon.

RobC83
5 september 2016, 15:32
Kwa prijs kan je het ook iets minder ver zoeken dan de US.
Net over de plas kan je door de goedkope Britse Pond ook al zaakjes doen.

Zelf naar de D500 aan het kijken, hier 2300€ daar 1612£, wat vandaag 1922€ is, dus das toch al een mooi verschil. is ook met 2j Europese garantie etc... En zolang de UK in Europa is, is er vrij verkeer van goederen...
Als ik betaal met Mastercard moet ik zo'n 5€ kosten betalen dacht ik (dat was toch zo toen ik in Hong Kong was).