Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Omnibounce troep of....?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Omnibounce troep of....?

    Ik wil een omnibounce kopen voor mijn flitser.

    Nu hoor ik van sommigen in mijn naaste omgeving dat dit overbodig is. Vreet licht en effect is minimaal.

    Iemand een idee hierover?
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

  • #2
    Re: Omnibounce troep of....?

    De werkelijke oppervlakte van de flitser wordt er niet veel groter mee, en inderdaad, de flitser moet veel harder werken om even veel licht op het onderwerp te krijgen.
    Daardoor zijn de batterijen (of accu's) veel sneller leeg, en bovendien is er veel meer kans dat de flitser te warm wordt als er veel foto's op korte tijd worden gemaakt.

    Het idee achter dat plastieken kapje is dat er ook licht naar boven en onder wordt gestuurd, en dat dat dan weer reflecteert op andere oppervlakken.
    Dat zou goed kunnen werken, maar je staat niet altijd in een volledig witte omgeving met een laag plafond te werken...

    Ik heb mij ooit ook laten verleiden om zo'n ding te kopen (volgens de verkooppraatjes ziet het er veel beter uit dan wat het is), maar het ligt meestal gewoon in de kast als ik een flitser gebruik...
    En eigenlijk vragen ze best wel wat geld voor zo'n stukje plastiek.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Omnibounce troep of....?

      Ik gebruik het bijna altijd. Ofwel gebruik ik de omnibounce en de flitskop onder 45° of ik flits via het plafond met het ingebouwde reflectorke in de flits. Deze laatste methode geeft een nog zachter licht.
      Ik flits zelden direkt op het onderwerp, tenzij buiten voor invulflitsen.

      Comment


      • #4
        Re: Omnibounce troep of....?

        Het is idd troep.

        Er is echter 1 situatie waarbij het ergens zijn nut heeft en dat is bij snelle reportage waarbij je snel door gangen en ruimten moet lopen.
        Ik leg uit...

        Normaal ga je op reportage rechtstreeks inflitsen als er geen plafonds of muren zijn om op te boucen. Buiten is dat ook zo.
        Heb je die optie wel dan ga je bij voorkeur bouncen op die vlakken omdat het licht veel zachter is.
        Daarvoor moet je steeds de kop van richting veranderen en dat is allemaal goed en wel als het onderwerp blijft waar het is +-.
        Dus als je je veel moet verplaatsen bij reportage met een variatie dan wel dan weer niet muren of plafonds ter beschikking te hebben dan is die omnibounce handig.

        Op deze ene uitzondering na is het idd troep.
        Ps: je kan ze vinden op ebay voor 1 euro.

        Comment


        • #5
          Re: Omnibounce troep of....?

          Ok, bedankt. Dus geldklopperij, wat ik al dacht.

          Dit is wel een mooi filmpje over verschillende light modifiers. Zijn advies, gewoon bouncen en niet die rotzooi gebruiken

          http://neilvn.com/tangents/review-be...-camera-flash/
          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

          Comment


          • #6
            Re: Omnibounce troep of....?

            Ik gebruik zo'n "plastiek bakje" al jaren en ben er wel tevreden over.
            Natuurlijk is het resultaat niet altijd optimaal, in heel grote ruimtes (bv. kerk) mag je het niet gebruiken wegens verlies van lichtsterkte maar in kleinere ruimtes geeft het wel resultaat.
            Dit is natuurlijk mijn eigen mening.
            Stephoto
            Nikon D7200 - Nikon D90 - Nikon, Sigma en Tamronlenzen - website - www.stephoto.be

            Comment


            • #7
              Re: Omnibounce troep of....?

              Ik gebruik alleen de groene en oranje nog om te flitsen bij TL- of gloeilampen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment

              Working...
              X