Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe monitor anno 2016

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe monitor anno 2016

    Hallo,

    Ik werk tot op heden met een apple 21,5 inch imac. Ik heb echter van plan om een pc aan te schaffen met een bijhorend scherm.

    De bedoeling is hoofdzakelijk om te werken met Lightroom, Photoshop en konsoorten om foto's te bewerken en af te drukken.

    Qua grootte zou ik graag voor een 27inch willen gaan. Ik ben er echter totaal nog niet over uit welk scherm en welke resolutie.

    Het scherm dient relatief robuust te zijn, daar ik er zowel thuis (op bureau) als op verplaatsing ga mee werken (events).

    Budget is om en beiden 750euro.

    Ik las hier onlangs veel goeds over de Asus PA279Q, maar heb ik heb geen idee of ik dit wel nodig heb.

    Alvast heel erg bedankt voor de gemotiveerde tips en uitleg.
    Last edited by BoTJe; 15 juli 2016, 14:18.

  • #2
    Re: Nieuwe monitor anno 2016

    Ik zag vandaag een tweedehands LG 29UB67B passeren. 3 maand oud, dus nog volop in garantie.

    Het is een IPS scherm van 2560x1080. Is dit echter een goed fotografiescherm?

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe monitor anno 2016

      Het ligt er volgens mij aan wat je er aan wil spenderen.
      Ik heb een maand of 2 terug een Dell Ultrasharp U2515H gekocht, aan de hand van zeer positieve commentaren op verschillende fora. Deze is (in deze prijsklasse) waar voor zijn geld naar kleurcorrectheid. Zijn er betere? Natuurlijk, maar die zitten dan ook in een hogere prijscategorie.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe monitor anno 2016

        ik heb hier sinds een kleine twee jaar een Samsung U28D590, 28inch, resolutie 3840x2160, in gebruik en heb daar veel plezier van. Is bij mij ook al enkele keren mee op verplaatsing geweest voor een theaterfestival .
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe monitor anno 2016

          Voor 862 Euro koop je de EIZO CS270- BK ( bij shopeizo.be)
          Een fantastische monitor voor fotografie

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe monitor anno 2016

            Ik vraag me echt af wat te nemen qua resolutie.

            Is 2560 x ... genoeg, of ga je echt wel beter voor een 3440 x ... scherm (in 27inch).

            Ik ben even langs geweest in de lokale mediamarkt om de verschillen eens echt te zien, maar daar was het niet mogelijk om 27" monitoren te zien.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe monitor anno 2016

              Zijn er nog geen 4K O-LED monitors?
              Dat zal waarschijnlijk toch wel de volgende stap worden in de monitortechnologie (maar ik denk dat ze op dit ogenblik alleen maar grote panelen maken, te groot voor de meeste computergebruikers).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe monitor anno 2016

                Zelf heel tevreden van de Eizo Foris fs2434. Dit is een goedkoper model dat ook op gaming gericht is, maar Eizo is sowieso een topmerk wat kleurechtheid betreft. Ik heb het nog niet vergeleken met de professionele modellen van Eizo, maar het moet in ieder geval niet onderdoen voor Apple retina schermen.

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe monitor anno 2016

                  Heb redelijk dringend mijn scherm nodig, maar twijfel toch nog tussen 2 zaken:

                  + Koop ik ofwel een echt dedicated fotoscherm (Asus PA279Q) in 27" voor meer dan 800 euro.

                  Voordelen:

                  - Een "echte" fotomonitor.
                  - Goeie bedienknoppen.
                  - Excelente reviews.
                  - Tiltbaar/draaibaar scherm.
                  - Diversiteit aan bijgeleverde aansluitkabels, waaronder rechtstreeks DVI! Dus geen geklooi met omvormers van DVI naar displayport (zie hieronder).

                  Nadelen:

                  - 27"
                  - Prijs voor "maar" 27"

                  + Of koop ik een 34" variant voor geen €700 (LG 34UM88C-P: http://www.monitorstore.be/product/7...g-34um88c.html)

                  Voordelen:

                  - Groot scherm
                  - Betere prijs

                  Nadelen:

                  - Is dit een echt "fotoscherm"?
                  - Displayportaansluiting ipv DVI. Naar ik lees kan dit soms voor problemen zorgen?

                  Graag nogmaals jullie visie op beide monitoren.

                  mvg

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe monitor anno 2016

                    Oorspronkelijk geplaatst door BoTJe Bekijk bericht
                    Heb redelijk dringend mijn scherm nodig, maar twijfel toch nog tussen 2 zaken:

                    + Koop ik ofwel een echt dedicated fotoscherm (Asus PA279Q) in 27" voor meer dan 800 euro.

                    Voordelen:

                    - Een "echte" fotomonitor.
                    - Goeie bedienknoppen.
                    - Excelente reviews.
                    - Tiltbaar/draaibaar scherm.
                    - Diversiteit aan bijgeleverde aansluitkabels, waaronder rechtstreeks DVI! Dus geen geklooi met omvormers van DVI naar displayport (zie hieronder).

                    Nadelen:

                    - 27"
                    - Prijs voor "maar" 27"

                    + Of koop ik een 34" variant voor geen €700 (LG 34UM88C-P: http://www.monitorstore.be/product/7...g-34um88c.html)

                    Voordelen:

                    - Groot scherm
                    - Betere prijs

                    Nadelen:

                    - Is dit een echt "fotoscherm"?
                    - Displayportaansluiting ipv DVI. Naar ik lees kan dit soms voor problemen zorgen?

                    Graag nogmaals jullie visie op beide monitoren.

                    mvg
                    Ik heb een 34" Dell en ga binnenkort een 32" 4K monitor aankopen voor fotobewerking. De 34" is uitstekend voor fotobewerking, zelfs een stuk beter dan een 27" omdat je bij fotobewerking en videobewerking vaak je functies aan de zijkanten hebt staan (het is eigenlijk een 27" met een extra stuk erbij aan de zijkanten). De 34" modellen hebben wel vaak last van backlight bleeding (de hoeken en uiteinden van de monitor zijn meer belicht dat het centrum), hierdoor moet je echt goed uitkijken naar het model dat je aankoopt (mijn Dell heeft hier zeer weinig last van).
                    Heeft jouw Grafische kaart geen DP aansluiting misschien? DP is namelijk de nieuwe standaard sedert enkele jaren. Ik heb zelfs een grafische kaart uit 2009 die enkel Displayport aansluitingen heeft.
                    De Asus ProArt series zijn inderdaad uitstekende monitors, maar 800 euro is deze totaal niet waard.
                    Dit is bijvoorbeeld het Dell equivalent:


                    Deze kost dus minder dan 500 euro, voor een monitor die 100% AdobeRGB ondersteunt ipv 99% (in de praktijk niet merkbaar) en er in levende lijve veel beter uitziet qua design (ik gebruik ook een U2515 die hetzelfde design heeft). Het is een veel nieuwere monitor dan de Asus en heeft dus nog niet zoveel reviews.
                    Persoonlijk heb ik wel geen ervaring met de Asus, maar op papier zijn deze zeer gewaagd aan elkaar. De laatste 5 jaar heb ik meer dan 10 Dell modellen geïnstalleerd (en meer dan 50 stuks dus), waarvan er slechts 1 kapot is gegaan na 5 jaar (een 23 inch Dell uit 2011 die na een vervoer van 1000km in een vrachtwagen niet meer aan wilde gaan).
                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Zijn er nog geen 4K O-LED monitors?
                    Dat zal waarschijnlijk toch wel de volgende stap worden in de monitortechnologie (maar ik denk dat ze op dit ogenblik alleen maar grote panelen maken, te groot voor de meeste computergebruikers).
                    Dell en Asus komen binnenkort uit met een 32" OLED monitor. Prijs is rond de 5000 euro.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe monitor anno 2016

                      Ik zag altijd die 2 grote DVI poorten zitten en dacht dat de andere 2 hdmi's waren. Maar het is idd één Displayport en één HDMI (GTX 770).

                      Welke dell 34" hebt u dan momenteel?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe monitor anno 2016

                        Oorspronkelijk geplaatst door BoTJe Bekijk bericht
                        Ik zag altijd die 2 grote DVI poorten zitten en dacht dat de andere 2 hdmi's waren. Maar het is idd één Displayport en één HDMI (GTX 770).

                        Welke dell 34" hebt u dan momenteel?
                        Deze beauty: http://www1.la.dell.com/content/prod...bsd&cs=vcbsdt1
                        Gekoppeld aan een GTX 770 . Het is namelijk mijn gaming systeem, voor sommige games is deze wel niet voldoende voor deze resolutie, dan moeten we richting de medium settings gaan op volledige resolutie om 60fps te halen.
                        Fotobewerking doe ik op een ander systeem met een Quadro 2000 die zal worden vervangen door een Quadro M2000. Deze heeft momenteel 2x Dell U2515k's, zeer goede monitors voor hun geld als je goede ogen hebt (op 100% vinden sommige mensen deze monitor te klein voor de resolutie). Deze zijn 100% sRGB en worden gebruikt voor publicaties op het web. Nu wil ik er nog 1 bij die ook 100% AdobeRGB doet.
                        Ik ga de UP2716D, UP3216Q en UP2715K bestellen samen met de Quadro M2000 om te beslissen welke ik zal houden (online bestellen zodat ik ze binnen de twee weken kan terugsturen).

                        Voor fotobewerking zou ik dus de 34" niet aanraden, alhoewel deze fantastisch is voor films en games (met een groter buget is en 34" aan 100Hz en met Gsync natuurlijk nog veel beter, maar ik heb deze Dell sinds de dag dat deze uit was en toen bestonden deze andere nog niet).

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe monitor anno 2016

                          Kogel is door de kerk. Kheb een UP2716D besteld. Ook gekeken naar die UP3216Q, maar 1000+ euro is mij teveel.

                          Laat maar weten wat die 32" doet als je hem hebt. Ben benieuwd.

                          gr

                          Comment

                          Working...
                          X