Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor nieuwe camera (compact/systeemcamera?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips voor nieuwe camera (compact/systeemcamera?)

    Ik zou wat extra hulp kunnen gebruiken voor het uitzoeken van een nieuwe camera Momenteel heb ik nog mijn Canon Eos 500D en daarnaast mijn compact camera Canon Ixus 255HS. Aangezien ik mijn spiegelrefexcamera nog amper gebruik (te zwaar, te omslachtig) en mijn compact mij niet het gewenste resultaat oplevert ben ik dus op zoek naar een nieuwe camera. Maar ik zie door het bos de bomen niet meer (mijn kennis van camera's is ook beperkt...). Ben aan het twijfelen tussen een compactcamera en systeemcamera.

    De camera zou vooral ook binnen mooie foto's moeten opleveren: ik verkoop vintage spulletjes, kledij en restaureer kleinmeubels die ik terug verkoop. Hiervan zou ik mooiere foto's willen trekken. Ook hou ik van: portretfotografie, zwart-wit fotografie.

    Ik heb slechts enkele losse cursussen fotografie gevolgd en ben dus echt een amateur

    Merk dat door mijn drukke levensstijl (3 kids en fulltime job), ik toch liever een zo compact mogelijke camera meeneem (en ik neem de camera ook constant mee). Heb de laatste jaren ook opgemerkt dat ik een luie fotograaf ben Switch vaak over naar automatisch omdat het mij in alle drukte niet goed lukt om alles goed af te stellen.

    Hopelijk hebben jullie wat tips voor mij!

  • #2
    Re: Tips voor nieuwe camera (compact/systeemcamera?)

    Wat is je budget
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: Tips voor nieuwe camera (compact/systeemcamera?)

      geen favoriet op dit forum; maar bekijk de Nikon 1 serie eens , met 10 mm en of 18,5 mm lens.

      1/ compact , niet duur, veel tweedehands aan zéér lage prijsjes
      2/ zeer goede vlugge scherpstelling ( kinderen en andere aalvlugge wezens)
      3/ voor uw toepassingen ( opstelling te verkopen goederen) m.i. een voordeel van een relatief kleine sensor : grote scherptediepte bij gemiddeld diafragma ( en dus goed te gebruiken bij daglicht )
      4/ de genoemde lensjes zijn verrassend goed ( zie Photozone ) en 18,5 mm 1.8 vrij lichtsterk ( voor binnen)

      Zelf gebruik ik meestal m43 systeemcamera ; maar gebruik de nikon 1 steeds voor foto's om restauraties (auto's) te documenteren (gemakkelijk in gebruik, ook met vuile handen en liefst alles scherp) en ook nog gebruikt voor foto's van gerechten ( gepubliceerd voor boek voor diëtisten , niet de kwaliteit van een studiofotograaf ; maar goed om met een eenvoudig lichttentje met daglicht en op statief " life" foto's van gerechten te kunnen maken vooraleer ze opgediend werden ( je wilt niet weten wat er in een studio met een gerecht gebeurt om het er smakelijk te doen uitzien ). Ik vermoed dat dat wat aansluit met uw vraag naar (praktische ) productfotografie.

      er zijn natuurlijk tal van andere keuzes.

      hopelijk heb je hier iets aan, grten, Geert.
      Last edited by geert62; 12 juli 2016, 22:31.

      Comment


      • #4
        Re: Tips voor nieuwe camera (compact/systeemcamera?)

        Oorspronkelijk geplaatst door Marieke28 Bekijk bericht
        Ik zou wat extra hulp kunnen gebruiken voor het uitzoeken van een nieuwe camera Momenteel heb ik nog mijn Canon Eos 500D en daarnaast mijn compact camera Canon Ixus 255HS. Aangezien ik mijn spiegelrefexcamera nog amper gebruik (te zwaar, te omslachtig) en mijn compact mij niet het gewenste resultaat oplevert ben ik dus op zoek naar een nieuwe camera. Maar ik zie door het bos de bomen niet meer (mijn kennis van camera's is ook beperkt...). Ben aan het twijfelen tussen een compactcamera en systeemcamera.

        De camera zou vooral ook binnen mooie foto's moeten opleveren: ik verkoop vintage spulletjes, kledij en restaureer kleinmeubels die ik terug verkoop. Hiervan zou ik mooiere foto's willen trekken. Ook hou ik van: portretfotografie, zwart-wit fotografie.
        Misschien nogal cru, maar ik zou zeggen: leer je camera gebruiken. Met die 500D en een 18-55 IS kitlens kan je prachtige product shots maken. Investeer in 1 of 2 parapluutjes, een paar statiefjes, een stel manuele flitsers, een paar radiotriggers, en je bent vertrokken. Vergeet het blinde geloof in een nieuwe camera, en de hoop dat het daarmee allemaal wel vanzelf zal lukken.
        Als je niet wil of kan leren hoe het allemaal werkt, dan kan je om het even wat aanschaffen: het zal dan toch nooit lukken, tenzij af en toe per ongeluk.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Tips voor nieuwe camera (compact/systeemcamera?)

          Als je echt compact wil blijven en budget speelt geen rol dan zijn deze 3 echte aanraders
          -Sony RX100 MI,MII,MIII de MIII heeft als voordeel dat de groothoek start vanaf 24mm maar je hebt maar 2.9 x optische zoom dus 24-70mm wat voor sommigen tekort zal zijn plus je hebt er een mooie EVF bij en een flits waar je met kunt bounchen(naar plafond richten voor minder harde schaduw) de RX100 Mi en MII beginnen vanaf 28mm en gaan tot 100mm dus daar heb je minder groothoek maar iets meer zoom. Er is ook al een RX100MIV maar die is redelijk duur en buiten een paar veranderingen qua video 4K is die nagenoeg hetzelfde als de MIII. De RX100MII en MIII kun je nog gewoon nieuw kopen van de MI ben ik daar niet zeker van.
          -Panasonic LX100 ook een zeer goede compact maar wel iets groter dan de sony!
          -Canon G7X MII heb ik ook zelf en deze is ook een aanrader voor binnen ge moet deze maar eens googlen en zo de specificaties en eventueel reviews eens lezen.
          -Sony a6000 en de nieuwe a6300 dit zijn systeemcamera's waar je de lenzen kan wisselen..prachtige toestellen.
          -Er zijn nog prachtige toestellen zoals de fuji reeks maar ik weet niet wat je budget is.
          Grtz

          Templar
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

          Comment


          • #6
            Re: Tips voor nieuwe camera (compact/systeemcamera?)

            Mijn budget is max 1000EUR. Bedankt voor de vele tips!

            Comment


            • #7
              Re: Tips voor nieuwe camera (compact/systeemcamera?)

              Momenteel twijfel ik tussen een Fujix70 en Canon G7X Mark II...

              Comment


              • #8
                Re: Tips voor nieuwe camera (compact/systeemcamera?)

                Als 'luie fotograaf' zou ik de X70 negeren, want hier ga je toch af en toe eens een stap (of meerdere zelfs) naar voor of achteren moeten zetten met zijn vast brandpuntafstand :-)

                Heb je de G7X als eens vast genomen en er wat mee gespeeld? Al eens door het menu gewandeld? Ik heb ook een Sony RX100m3 (vergelijkbaar met de G7X) gehad en als hoofdtoestel was deze net iets te klein en onhandig in gebruik als het héél snel moet gaan.
                Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

                Comment


                • #9
                  Re: Tips voor nieuwe camera (compact/systeemcamera?)

                  Ikzelf heb de Canon G7X MII en ik ben daar ruim tevreden van...geeft mooie foto's zowel binnen als buiten. Ge kunt dat natuurlijk niet vergelijken met een DSLR op gebied van snelheid!
                  Ik heb ook de Sony RX100MIII en deze is ook een toffe camera deze beschikt dan weer over een EVF dat mooi is weggewerkt in de compacte body!
                  Qua beeldkwaliteit hangen ze wat samen...eigenlijk weinig verschil in...misschien ietsje beter bij de Sony!
                  Inderdaad de Fuji X70 heeft een vast brandpunt al denk ik dat je wel 3 standen kan kiezen 24mm 35mm en 50mm maar ik weet niet of je dit kan zoomen of op voorhand moet instellen!

                  Grtz

                  Templar
                  D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                  Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips voor nieuwe camera (compact/systeemcamera?)

                    Ik had de G7X inderdaad gisteren nog in mijn handen, even getest Qua opties bevalt het toestel mij, maar ik kan je volgen dat het nogal klein in gebruik is. Het model van bvb de Olympus Stylus 1S beviel mij meer...Nu weet ik het helemaal niet meer

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips voor nieuwe camera (compact/systeemcamera?)

                      Ik weet niet of die gaat voldoen aan de beeldkwaliteit die je wilt hebben omdat deze een relatief kleine 1/1.7 sensor heeft oke hij heeft dan wel een lichtsterke lans over het hele bereik maar toch denk ik dat je rap tegen de beperkingen gaat aanlopen van de kleinere sensor! En je geeft zelf aan dat je de 500D die je nu hebt te omdlachtig vindt wel dan vind ik dit bij deze ook...dan ben je beter af met een bridge als alleen het gewicht je parten speelt. Als je goede beeldkwaliteit wil voor binnenshuis dan kun je best opteren voor een camera met een 1 inch sensor!! Geloof me ik spreek van ondervinding.
                      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips voor nieuwe camera (compact/systeemcamera?)

                        Kijk ook eens naar de Powershot G3X
                        1" sensor - 24 - 600mm - f2,8 tot 5,6

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips voor nieuwe camera (compact/systeemcamera?)

                          Ben deze middag nog even compacts gaan bekijken in een andere winkel en deze keer de Panasonic LX100 even vastgenomen. Voorlopig is dit mijn favoriet

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips voor nieuwe camera (compact/systeemcamera?)

                            De Panasonic LX 100 is een goede keuze
                            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips voor nieuwe camera (compact/systeemcamera?)

                              De lx100 is idd een goede keuze, vooral qua ergonomie (wel groter dan de g7xii). De vele knoppen vormen een volwaardig alternatief voor de ontbrekende PASM presets die je quasi bij alle andere merken ziet. Een ander voordeel is ook de zoeker. Daarnaast, heb je een grotere sensor. Die levert nettere beelden, maar het kleiner aantal pixels levert wel iets minder ruimte om bv te croppen maar laat dat vooral geen beperking zijn en probeer je compo goed te maken van de eerste keer.

                              De G7xII daarentegen heeft meer pixels (20mp tov 12.8), en een groter zoombereik (tot 100mm tov 75), waardoor je mits zoomen en croppen wel gemakkelijker iets veraf kan dichterbij brengen.

                              De lx100 heeft verder wel een uitstekende lichtsterke lens waar de G7XII jaloers mag op zijn, vooral naar de hoeken toe. Ik zou misschien nog even wachten op de opvolger ervan, want dit toestel is nadert zijn einde. De opvolger zou mogelijk aangekondigd worden in september op Photokina. De prijs ervan zal wel beduidend hoger liggen dan de huidige gemiddelde prijs van de lx100, maar je hebt dan een camera met actuele technologie (wsl zal de sensor een serieuze upgrade krijgen) waarmee je nog jaren verder kan. Als je nu een lx100 koopt, koop je welliswaar (goedkoper) een knap toestel, maar niet meer het neusje van de zalm.

                              De reden waarom ik mijn LX100 terug gebracht heb naar de winkel , en geruild met G7XII is een (gekend) probleem waarbij er in de lens of op de sensor (of beide) stof kruipt (zowel rechtstreeks uit fabriek, of na verloop van tijd). Panasonic lost dit welliswaar gratis op, ook buiten garantie, maar dan moet je telkens opnieuw je camera insturen, wat ik niet zag zitten. Het is misschien uitzonderlijk, maar het risico is er wel. Google maar eens.
                              Last edited by Razzmatazz; 15 juli 2016, 06:57.
                              Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
                              Canon G7X Mark II

                              Comment

                              Working...
                              X