Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervaldatum fotorolletjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vervaldatum fotorolletjes

    Hoelang over datum kan men 35mm fotorolletjes gebruiken? Blijft de kwaliteit nog hetzelfde voor een periode na vervaldatum of wordt deze praktisch onmiddelijk aangetast?

  • #2
    Re: Vervaldatum fotorolletjes

    Oorspronkelijk geplaatst door flashmode Bekijk bericht
    Hoelang over datum kan men 35mm fotorolletjes gebruiken? Blijft de kwaliteit nog hetzelfde voor een periode na vervaldatum of wordt deze praktisch onmiddelijk aangetast?
    Mits koel en droog opgeslagen gaan die nog jaren mee na vervaldatum (zelfs belicht)

    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Vervaldatum fotorolletjes

      Geen probleem, gewoon optrekken die handel.

      De kleuren worden minder in kwaliteit na de vervaldatum. Fletser.

      Je kan ze inderdaad in de koelkast bewaren, zeker voor diafilms zou ik dat doen.

      Mocht de kleur echt niet meer zijn wat je wou, kan je de films nog steeds gebruiken om mee te experimenteren, zoals de verkeerde ontwikkeling gebruiken (cross processing), waarmee je alsnog leuke effecten kan hebben die je dan als 'verrassing' hebt achteraf.

      Comment


      • #4
        Re: Vervaldatum fotorolletjes

        Zojuist nog 4 rolletjes fujichrome sensia 100 gevonden in een schap van de diepvties met datum,februari 2003.Weet er iemand wat een dia ontwikkeling kost tegenwoordig.Ik heb nog mijn oude minolta 700 si liggen.Misschien eens uitproberen.

        Comment


        • #5
          Re: Vervaldatum fotorolletjes

          Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
          Weet er iemand wat een dia ontwikkeling kost tegenwoordig.
          3-4 euro?

          Misschien 5 als de winkelier nog iets wil verdienen.

          Comment


          • #6
            Re: Vervaldatum fotorolletjes

            6-tal euro dacht ik. Als niet koel/diepvries worden de kleuren minder en na lange tijd ook minder gevoelig.

            Comment


            • #7
              Re: Vervaldatum fotorolletjes

              Ik heb eens 5 rolletjes Kodacolor 100ASA gekocht in Guatemala. Ze waren 1 jaar verlopen, maar het was dit of anders niets.
              Bij ontwikkeling bleken de foto's allemaal zeer contrastloos met zeer zwakke kleuren.
              Ik had niet veel anders kunnen verwachten van verlopen filmpjes die bij een hoge temperatuur waren gestockeerd.

              Comment


              • #8
                Re: Vervaldatum fotorolletjes

                Chemische processen zijn sterk afhankelijk van de temperatuur.
                Als je filmpjes koopt die altijd bij een hogere temperatuur zijn gestockeerd, dan is het best mogelijk dat ze al minder goed zijn terwijl de vervaldatum nog niet bereikt is.
                Bij een veel lagere temperatuur blijven ze een heel stuk langer goed.

                Eigenlijk zouden ze er op moeten vermelden hoe lang zo'n filmpje bruikbaar blijft bij een bepaalde temperatuur.
                Waarschijnlijk nemen ze 20°C als "referentietemperatuur", maar dat zou je aan een fabrikant moeten kunnen vragen om er zeker van te zijn.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Vervaldatum fotorolletjes

                  mits goed bewaard zal het best wel meevallen. Maar je gaat met dia film niet erg veel kunnen bijwerken, dat lukt beter bij kleur filmpjes en nog beter bij zwart-wit films.
                  Reken idd maar op een dikke 6 euro voor de ontwikkeling, misschien nog meer...

                  Tom
                  De gustibus et coloribus non est disputandum
                  Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vervaldatum fotorolletjes

                    Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                    Reken idd maar op een dikke 6 euro voor de ontwikkeling, misschien nog meer...
                    Is het intussen al zo duur geworden?
                    Toen ik 12 jaar terug nog in een fotowinkel werkte, en er nog een overvloed aan rolletjes te koop was, was dat soms nog € 2,5 à € 3 voor ontwikkeling.
                    Intussen zijn er zoveel fotowinkels en vakhandels gestopt en/of failliet gegaan...
                    De tijd dat je nog heel wat 1-uur fotolab winkels had. Zalige tijd...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vervaldatum fotorolletjes

                      Bij CostCo is het $ 1,59 voor de ontwikkeling van een rolletje:
                      I recently stopped into the Costco in Mountain View, California with 164 rolls of Kodak Portra 400. You should’ve seen the look of the staff -- it was a


                      Comment

                      Working...
                      X