Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statiefkop Manfrotto 804RC2 smeren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statiefkop Manfrotto 804RC2 smeren?

    Ik heb een Manfrotto 804RC2 kop waarvan één as om de kop te kantelen nogal stroef gaat. Ik heb de info gevonden om de kop te demonteren, maar ik vraag me af of en waarmee ik de assen het beste kan smeren.

    Wie heeft er tips?
    Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
    Mijn fotosite: www.verschaeren.org
    Mijn website: www.computerhersteller.be

  • #2
    Re: Statiefkop Manfrotto 804RC2 smeren?

    Oorspronkelijk geplaatst door brunov Bekijk bericht
    Ik heb een Manfrotto 804RC2 kop waarvan één as om de kop te kantelen nogal stroef gaat. Ik heb de info gevonden om de kop te demonteren, maar ik vraag me af of en waarmee ik de assen het beste kan smeren.

    Wie heeft er tips?
    Gewoon wat industriële vaseline vet, bevuild niet en is zeer water bestendig.

    Comment


    • #3
      Re: Statiefkop Manfrotto 804RC2 smeren?

      Ik gebruik voor alle delen van mijn (aluminimum)statief siliconenspray. Is niet echt vet(aan je handen), maar werkt super !
      Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

      Vriendelijke groeten, Johan

      Comment


      • #4
        Re: Statiefkop Manfrotto 804RC2 smeren?

        Jammer genoeg is er meer aan de hand...

        Bij het demonteren blijkt dat de schroefdraad van een van de assen losgekomen is... De schroefdraad zat gewoon rond de inbusbout gedraaid, in de as zat dus geen schroefdraad meer...
        Ik heb deze kop een jaar geleden tweedehands gekocht, was het al van toen of heb ik toch iets verknoeid, ik weet het niet. Ik ben nochtans niet zo onhandig, geef me een laptop of smartphone en ik vervang (bijna) alles...

        Gelukkig heb ik op manfrottospares.com het stuk gevonden voor een redelijke prijs: https://www.manfrottospares.com/inde...product_id=241
        Toch goedkoper dan een nieuwe kop.
        Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
        Mijn fotosite: www.verschaeren.org
        Mijn website: www.computerhersteller.be

        Comment


        • #5
          Re: Statiefkop Manfrotto 804RC2 smeren?

          Oorspronkelijk geplaatst door brunov Bekijk bericht
          Jammer genoeg is er meer aan de hand...

          Bij het demonteren blijkt dat de schroefdraad van een van de assen losgekomen is... De schroefdraad zat gewoon rond de inbusbout gedraaid, in de as zat dus geen schroefdraad meer...
          Ik heb deze kop een jaar geleden tweedehands gekocht, was het al van toen of heb ik toch iets verknoeid, ik weet het niet. Ik ben nochtans niet zo onhandig, geef me een laptop of smartphone en ik vervang (bijna) alles...

          Gelukkig heb ik op manfrottospares.com het stuk gevonden voor een redelijke prijs: https://www.manfrottospares.com/inde...product_id=241
          Toch goedkoper dan een nieuwe kop.
          Dan is er misschien om een of andere reden ooit teveel kracht gebruikt op die bout.
          Is die statiefkop misschien te licht voor de lenzen die je gebruikt?
          Als je er veel kracht op moet zetten om de boel op zijn plaats te houden, dan is het misschien toch beter om uit te kijken naar een degelijkere statiefkop (vooral als je zware lenzen gebruikt).

          Als je iets smeert aan de statiefkop, let dan heel goed op waar het smeermiddel terecht komt, want als dat op de verkeerde plaats komt, dan klemt die niet meer zoals het moet.
          Daarom zou ik er bijvoorbeeld al zeker geen siliconenolie inspuiten met een spuitbusje, want die komt dan zeker op een verkeerde plaats terecht.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Statiefkop Manfrotto 804RC2 smeren?

            Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
            Ik gebruik voor alle delen van mijn (aluminimum)statief siliconenspray. Is niet echt vet(aan je handen), maar werkt super !
            Opletten met siliconespray hoor, als dat op een of andere manier op je objectieven terecht komt, kan je prijs hebben, gaat overal door waar je het niet wil...
            Vul maar eens een glazen fles met silicone olie, sluit ze goed af (mag zelfs een labo fles zijn) zet ze ergens op een tafel of
            bank en neem ze na een maand weg, gegarandeerd heb je een vettige ring op je bank.
            Moet je ook eens vragen aan een autospuiter wat die mensen er van denken, bepaalde mensen gebruiken dat om bv zwarte autobumpers er terug als nieuw te laten uitzien, zo een in je spuitcabine en je kan geen deur spuiten, kan ik je garanderen.

            Comment


            • #7
              Re: Statiefkop Manfrotto 804RC2 smeren?

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Opletten met siliconespray hoor, als dat op een of andere manier op je objectieven terecht komt, kan je prijs hebben, gaat overal door waar je het niet wil...
              Vul maar eens een glazen fles met silicone olie, sluit ze goed af (mag zelfs een labo fles zijn) zet ze ergens op een tafel of
              bank en neem ze na een maand weg, gegarandeerd heb je een vettige ring op je bank.
              Moet je ook eens vragen aan een autospuiter wat die mensen er van denken, bepaalde mensen gebruiken dat om bv zwarte autobumpers er terug als nieuw te laten uitzien, zo een in je spuitcabine en je kan geen deur spuiten, kan ik je garanderen.
              Bedankt voor de waarschuwing .
              Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

              Vriendelijke groeten, Johan

              Comment


              • #8
                Re: Statiefkop Manfrotto 804RC2 smeren?

                Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
                Bedankt voor de waarschuwing .
                Ik spreek alleen uit ervaring Johan, wij hadden een vacuum impregneer instalatie met cilicone olie bij Philips.
                En geloof het of niet, maar de cilicone olie zat tot binnen tussen het dubbel glas van de werkruimte waar deze
                instalatie stond, zeer goed spul indien met verstand gebruikt.

                Comment


                • #9
                  Re: Statiefkop Manfrotto 804RC2 smeren?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Dan is er misschien om een of andere reden ooit teveel kracht gebruikt op die bout.
                  Is die statiefkop misschien te licht voor de lenzen die je gebruikt?
                  Als je er veel kracht op moet zetten om de boel op zijn plaats te houden, dan is het misschien toch beter om uit te kijken naar een degelijkere statiefkop (vooral als je zware lenzen gebruikt).
                  Het gaat niet om de klemmen waarmee de kop ingesteld wordt, maar om een schroef waarmee de as voor de verticale instelling op zijn plaats gehouden wordt. Deze schroef wordt niet zwaarder belast met een zwaardere combinatie. Het is dus zeker niet omdat de combinatie D3100 en 70mm macro (zwaarste lens) te zwaar is. Waarschijnlijk is ooit met het opnieuw monteren inderdaad te veel kracht gezet.

                  Het stuk is onderweg, ik zie wel als het aankomt. En anders moet ik terug beginnen twijfelen tussen een nieuwe 3-weg of een balhoofd...
                  Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
                  Mijn fotosite: www.verschaeren.org
                  Mijn website: www.computerhersteller.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Statiefkop Manfrotto 804RC2 smeren?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Ik spreek alleen uit ervaring Johan, wij hadden een vacuum impregneer instalatie met cilicone olie bij Philips.
                    En geloof het of niet, maar de cilicone olie zat tot binnen tussen het dubbel glas van de werkruimte waar deze
                    instalatie stond, zeer goed spul indien met verstand gebruikt.
                    En in de longen van de werknemers?
                    Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
                    Mijn fotosite: www.verschaeren.org
                    Mijn website: www.computerhersteller.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Statiefkop Manfrotto 804RC2 smeren?

                      Oorspronkelijk geplaatst door brunov Bekijk bericht
                      Het gaat niet om de klemmen waarmee de kop ingesteld wordt, maar om een schroef waarmee de as voor de verticale instelling op zijn plaats gehouden wordt. Deze schroef wordt niet zwaarder belast met een zwaardere combinatie. Het is dus zeker niet omdat de combinatie D3100 en 70mm macro (zwaarste lens) te zwaar is. Waarschijnlijk is ooit met het opnieuw monteren inderdaad te veel kracht gezet.

                      Het stuk is onderweg, ik zie wel als het aankomt. En anders moet ik terug beginnen twijfelen tussen een nieuwe 3-weg of een balhoofd...
                      Beste dat je kan gebruiken is Teflon vet, is water bestendig, verdampt niet, droogt niet op en smeert uitstekend.
                      Wel niet echt goedkoop.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Statiefkop Manfrotto 804RC2 smeren?

                        De dag voor mijn vertrek op verlof is de as de statiefkop aangekomen.
                        Hierbij zit een inbusboutje dat je in de as moet draaien en dient als aanslag voor de bevestigingsbout van de as. Op die manier kan de bout niet te vast gedraaid worden. (Het loskomen van de bout wordt verhinderd door de sticker met het Manfrotto-logo). Waarschijnlijk is die aanslag ooit verdraaid waardoor er toch te veel kracht op de as gezet is.

                        De kop roteert nu veel soepeler als voordien :-)

                        Op het schema is de as onderdeel R804,20
                        Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
                        Mijn fotosite: www.verschaeren.org
                        Mijn website: www.computerhersteller.be

                        Comment

                        Working...
                        X