Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen op feestje met hoog plafond of openlucht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsen op feestje met hoog plafond of openlucht

    Ik vraag me af hoe je best kan flitsen in een zaal met een hoog plafond. Bij lage plafonds (zoals in het voorbeeld op een boot) zet ik de flitser nog iets verder naar achter dan verticaal en flits ik indirect tegen het plafond. Dat geeft resultaten als deze:
    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

    f3.2
    iso 400
    1/40

    Wanneer ik dan naar buiten ging, wist ik niet goed wat te doen met m'n flitser. Ik heb hem op 45°gezet met de horizontaal, omdat ik op een workshop eens heb geleerd dat recht op het onderwerp flitsen geen goed resultaat geeft. En dat gaf het volgende:

    f3.2
    iso 400
    1/40

    Iemand een idee hoe ik dit buiten kan oplossen of in een zaal waar je niet indirect kan flitsen op het plafond?
    Canon 600D / Sigma&Canon Lenses / Flickr

  • #2
    Re: Flitsen op feestje met hoog plafond of openlucht

    Al het licht dat je oneindigheid instuurt, komt nooit meer terug in je camera. Dus recht flitsen of nog beter de flits van de camera en onder een hoek flitsen gericht op het onderwerp.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Flitsen op feestje met hoog plafond of openlucht

      Ik neem aan dat je de flits op TTL zet. Dan heeft het geen zin om de flits onder een hoek te plaatsen als er niets is om tegen te kaatsen.
      Uw flits gaat gewoon harder moeten werken door de TTL.

      Je hebt kleine lichtbron dus hard licht dus harde schaduwen.
      Om die reden gaan we dus bouncen op plafonds of muren. Dan worden het licht zacht en de schaduwen ook.
      Dat doe je goed.

      Buiten heb je niets om tegen te reflecteren en moet je frontaal gaan inflitsen.
      Best is om dit te doen in landschapstand omdat de schaduwen dan achter je model vallen ook als er iets achter je model staat.
      Neem je portretstand dan zit het er dik in dat er harde schaduwen gaan vallen achter je model op een muur of voorwerpen en dat kijkt niet lekker.

      Zelfde probleem als je off camera gaat. Het licht is interessanter maar de schaduwen achter je model zijn vreselijk als er bv een muur achter staat.

      Dus recht inflitsen op TTL en bij voorkeur maximaal in landschapstand werken.
      Wil je toch een portretstand, neem de foto in landschap en knip hem dan later bij naar portret.
      Meer zit er niet op of je moet met een ander lichtbron afkomen en dat lijkt me hier niet echt handig.

      Comment


      • #4
        Re: Flitsen op feestje met hoog plafond of openlucht

        is dit geen oplossing: https://www.cameranu.nl/nl/p13743/jj...ortageflitsers

        Comment


        • #5
          Re: Flitsen op feestje met hoog plafond of openlucht

          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
          Best is om dit te doen in landschapstand omdat de schaduwen dan achter je model vallen ook als er iets achter je model staat.
          zorgen dat er niks is waarop de schaduwen kunnen vallen helpt ook.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Flitsen op feestje met hoog plafond of openlucht

            Zelf gebruik ik meestal een diffuser (kleine softbox) als ik rechtstreeks moet flitsen op mijn onderwerp, dus als ik niet kan kaatsen.
            Ik heb deze al enkele jaren en heel tevreden mee ; http://store.lumiquest.com/lumiquest-softbox/

            grts
            Sieg
            Last edited by Sieg; 24 juni 2016, 11:19.
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Flitsen op feestje met hoog plafond of openlucht

              Ik heb zelf ook een diffuser, maar een iets kleinere/simpelere. Deze geeft vaak nog slechtere beelden, maar ik heb hem nog niet gebruik met de flitser gewoon horizontaal, recht op het onderwerp. Misschien kan ik die inderdaad wel gebruiken.
              Gaat flitsen op 1e of 2e gordijn hier een invloed op hebben of ook niet.
              Gisteren was ik zelf op een feestje en zag daar de fotograaf zijn flitser helemaal roteren naar de andere kant en dan kantelen in 45° ongeveer. Iemand een idee wat hier het nut/effect van is? Vooral tegen de muren kaatsen zeker?

              Bedankt voor de handige tips allemaal!
              Canon 600D / Sigma&Canon Lenses / Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Flitsen op feestje met hoog plafond of openlucht

                Oorspronkelijk geplaatst door CrazyIris Bekijk bericht
                Wanneer ik dan naar buiten ging, wist ik niet goed wat te doen met m'n flitser. Ik heb hem op 45°gezet met de horizontaal, omdat ik op een workshop eens heb geleerd dat recht op het onderwerp flitsen geen goed resultaat geeft. En dat gaf het volgende:

                f3.2
                iso 400
                1/40

                Iemand een idee hoe ik dit buiten kan oplossen of in een zaal waar je niet indirect kan flitsen op het plafond?
                Buiten in het donker heb je idd niks om tegen te bouncen. Je flitser naar opzij of naar boven draaien is dan nutteloos, het licht gaat verloren. Best is om dan toch maar rechtdoor te flitsen.
                Wat ik dan wel doe is bvb de zoomstand van de flitser breder zetten dan de lens, bvb flitser op 28 of 35mm bij een 50mm lens. Op die manier licht je de omgeving ook mee uit, ipv enkel het onderwerp.
                Zo'n kleine softbox op de flitser kan ook helpen, maar verwacht er geen wonderen van. Je kan ook best je ISO (400 is te laag) dan heel wat optrekken, zodat je een betere balans krijgt tussen omgevingslicht/flitstlicht, en uiteraard dan ook een lichtsterke lens gebruiken, op grote opening.
                Last edited by dleemans; 25 juni 2016, 12:15.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Flitsen op feestje met hoog plafond of openlucht

                  Die mini softboxjes en zo van die tupperwarepotjes dat je op je reportageflits kan zetten helpen voor geen meter.
                  Ze maken enkel uw flits kapot omdat die harder moet werken voor een zelfde netto output.
                  Naar hardheid van je licht is er geen verschil want uw lichtbron wordt amper iets groter.

                  De flits naar achter richten als daar geen vlak is om tegen te bouncen is ronduit belachelijk?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flitsen op feestje met hoog plafond of openlucht

                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    Die mini softboxjes en zo van die tupperwarepotjes dat je op je reportageflits kan zetten helpen voor geen meter.
                    Ze maken enkel uw flits kapot omdat die harder moet werken voor een zelfde netto output.
                    Naar hardheid van je licht is er geen verschil want uw lichtbron wordt amper iets groter.

                    De flits naar achter richten als daar geen vlak is om tegen te bouncen is ronduit belachelijk?
                    In mijn analoge tijd eens een tip gekregen van een bekende Nederlander, die er wel wat belachelijk uit ziet, maar toch wel werkt.
                    Draag een wit hemd of wat wits, verbind je flits met een ttl kabel en monteer deze onder je camera en richt deze op jezelf,
                    en je hebt de beste en goedkoopste reflector die je kan bedenken.
                    En wil je de kleur wat beinvloeden, dan trek je maar een ander kleur aan, klinkt belachelijk, maar toen je bij analoog
                    nog minder je kleuren kon beinvloeden werkte dat wel hé.
                    Deze tip kwam dan ook van Hans Braakhuis.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flitsen op feestje met hoog plafond of openlucht

                      Buiten, als je niet te ver van het onderwerp staat, kan je zeker een soft box gebruiken, maar voor praktische redenen gebruik ik een reflector want als ingepakt is, wordt die piepklein.

                      Beeld

                      Dan richt ik de flits naar boven en het onderwerp krijgt het licht uit de reflector. Als je geen kans van externe schaduwen hebt (bijv. geen muur van achter), gebruik ik de flits off-camera om mooiere schaduwen te krijgen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Flitsen op feestje met hoog plafond of openlucht

                        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                        Die mini softboxjes en zo van die tupperwarepotjes dat je op je reportageflits kan zetten helpen voor geen meter.
                        Ze maken enkel uw flits kapot omdat die harder moet werken voor een zelfde netto output.
                        Naar hardheid van je licht is er geen verschil want uw lichtbron wordt amper iets groter.
                        Mini-softbox werkt perfect (binnen bepaalde grenzen). En uw flits gaat er zeker niet aan kapot gaan.
                        Amper groter? Zowat een factor 12 zou ik zeggen (zelfde lumiquest als Sieg). En dat is zeker merkbaar op de foto's.

                        (Door een andere discussie met bedenkelijke redeneringen, wou ik wat foto's van je zien (niet gevonden) om me een gedacht te vormen van je 'kennis en kunnen', maar helaas botste ik op deze discussie... Zonde om mensen, die op zoek zijn naar informatie, telkens weer op het verkeerde been te zetten).


                        Gr, V.
                        http://www.catchlight.be
                        Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                        https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                        Comment


                        • #13
                          Re: Flitsen op feestje met hoog plafond of openlucht

                          Onzin Vincent.
                          Al dat kleine speelgoed om op een speedlite te zetten werkt gewoonweg niet. Dat is ook de reden dat je een pro er nooit mee zal zien rondlopen.
                          Enkel hopeloze beginners doen dat. En je ziet het ook bij reportage omdat ze dan prepared zijn voor omstandigheden waarbij ze kunnen mengen tussen bouncen en direct invullen.

                          Heb me daar eens intensief wiskundig mee bezig gehouden samen met studiotesten om in kaart te brengen wanneer een goede lichtomvormer wel zin heeft.
                          De conclusie was dat al die rommel geen zoden aan de dijk brengt. De verschillen zijn wiskundig zo minimaal dat ze onmogelijk zichtbaar kunnen zijn op foto.
                          Ik bedoel hiermee het effect van de omvang van de lichtbron en hoe zich dat gaat vertalen in zachte halfschaduwen. Het zo gekende zachte licht wat we allemaal willen.
                          Je spreekt van een factor 12. Dat klopt maar het is nog steeds peanuts. Uw licht is nog steeds even hard.

                          Er zijn echter een paar uitzonderingen die natuurlijk de regel moeten ontkrachten zoals nieuwsreportage.
                          Zo zal zoeen pispotteke op je speedlite een gemend licht geven daar waar plafonds en muren zijn. Je krijgt dan een deel direct en een deel reflected.
                          Dus in die situatie heeft het zin doch je kan bijna hetzeflde realiseren door je flits op 45 graden te richten naar het plafond..

                          Stel we volgen een politieker die een gebouw binnen loopt en wij lopen mee ZONDER potteke. Resultaat is dat we steeds onze omgeving in de gaten moeten houden daar waar muren zijn om op te bouncen. We moeten de kop dus veel bijstellen in richting wat niet snel werkt.
                          Doen we hetzelfde met een potteke er op dan kunnen we de flits gewoon voorwaarts richten en toch het voordeel van het bouncen behouden als er muren in de omgeving komen. Dat is dan ook de reden dat je dit ook ziet in nieuwsverslaggeving.


                          Maar als we vertrekken van wat de TS in gedachten heeft dan lost dat niets op. Totaal niets en uw flits moet zwaar overuren kloppen want de verliezen op die omvormers is zeer groot.

                          Ben blij dat je interesse hebt in mij Vincent.
                          Last edited by buurmanBert; 7 juli 2016, 22:49.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Flitsen op feestje met hoog plafond of openlucht

                            Die mini softboxjes zijn inderdaad rotzooi eerste klas. Blijft een kleine lichtbron, dus heb je allemaal niets aan.

                            Mocht je er toch een willen, dan heb ik er een te koop voor je
                            Ik heb het over de LumiQuest Softbox III
                            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: Flitsen op feestje met hoog plafond of openlucht

                              Over het 'potteke' ga ik me niet uitlaten. Nooit mee gespeeld.
                              Maar de mini softbox werkt wel voor mij. Die dient dan ook niet om een scene uit te lichten, maar om de schaduwen wat op te lichten in combinatie met het omgevingslicht, dus zoveel flitskracht heb je niet nodig. Op korte afstand is er echt een wezenlijk verschil tussen bare flits en softbox. Het vergt uiteraard enige oefening en je moet geen superzacht licht verwachten (dat is waar).

                              En wiskunde... dat is niet alles. Een grote softbox op grote afstand is ook snoeihard licht.

                              buurmanBert: de interesse was van zeer korte duur hoor
                              danielsl: dank je voor het aanbod, maar ik heb alles wat ik moet hebben.

                              groetjes, Vincent
                              http://www.catchlight.be
                              Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                              https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                              Comment

                              Working...
                              X