Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner in de fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginner in de fotografie

    Hey iedereen,

    Ik heb onlangs mijn eerste spiegelreflexcamera gekocht.
    Een Sony Alpha 68 met standaard 18-55 mm lens.

    Heb al redelijk wat gelezen over alle termen in de fotografie en ik ben elke dag met men camera alles zowa aan het uitproberen.
    Echt soms met de meest afschuwelijke foto's als resultaat. Maar daar kan ik uit leren denk ik dan. :-)

    Dit weekend ga ik met men vrouw en 2 kindjes naar Slagharen in Nederland.
    Dit is een atractiepark en ga ik dus mijn camera voor de eerste keer goed kunnen uittesten.
    Ik denk dat ik veel bewegende beelden zal moeten gaan fotograferen. Welke zijn dan de beste instellingen.
    Dit heb ik nog niet onder de knie.
    Als ik foto's neem van men hond op de hondenwei als ze komt aangelopen zijn de foto's altijd bewogen.
    Ik trek dan op F5.6 Zijn er zaken die ik dan beter manueel kan instellen.

    Zijn er ook oefeningen en testjes die ik kan uitproberen om bepaalde technieken onder de knie te krijgen of om bepaalde technieken te ontdekken ?
    Alle raad is welkom.
    Ik ga ook proberen om een aantal foto's van men kindjes en hond hier is op te zetten zodat jullie eens kunnen oordelen of ik goed zit qua scherpte.

    Alvast bedankt voor alle hulp en info.
    Mochten er mensen zijn die ook een Sony Alpha 68 hebben hoor ik het graag.

    Greetz
    Mitchell
    Camera: Sony Alpha 68 / Objectief: Sony 18-55

  • #2
    Re: Beginner in de fotografie

    Beweging bevriezen heeft altijd een korte sluitertijd nodig, dus waarschijnlijk is die te lang (indien je bewegingsonscherpte hebt).

    Onscherpte doordat je focus niet snel genoeg is (dus je scherpstelt en het onderwerp bij het afdrukken al weer buiten het scherpstelgebied is) is een ander ding. Daar ga je al eerder eens moeten zien naar de manier van ja autofocus te gebruiken.

    Comment


    • #3
      Re: Beginner in de fotografie

      Hallo, en welkom op het forum!

      Het is een beetje een brede vraag om te beantwoorden, moet ik wel zeggen. Ik neem aan dat je bekend bent met de belichtingsdriehoek, en de wisselwerking tussen diafragma, sluitersnelheid en ISO?
      Als je die helemaal onder de knie hebt, is fotografie een eitje Er zijn echter geen "beste instellingen" voor eender welke tak van de fotografie. Alles is afhankelijk van het licht op dat moment, en het beoogde effect.

      Maar er zijn natuurlijk wel een aantal stelregels.
      - Een eerste handige is de Sunny 16-regel. Bij zonnig weer, f16. Bij halfbewolkt weer f8, en bij sneeuw en zand f22. Zoek maar eens op, dan vind je er meer over. Er blijft weinig meer over van die regel in de digitale fotografie, maar de basis blijft wel kloppen. Een lens is ook niet op z'n scherpst als het diafragma open staat.
      - Een andere handige vuistregel is: Je sluitersnelheid nooit trager dan je brandpuntsafstand in mm. Klinkt ingewikkeld, maar stel dat je je 18-55 helemaal inzoomt, dan zou ik nooit een sluitersnelheid nemen van trager dan 1/50ste (55, maar 50 is het dichtste bij ). Dan ga je gegarandeerd bewegingsonscherpte hebben, omdat je je hand nooit stil genoeg kunt houden daarvoor. Zoom je in op 200, dan wordt dat 1/200ste.

      Verder kan ik het alleen maar aanraden om halfautomatisch te beginnen, zoals je nu doet. Jij bepaalt de sluitersnelheid, en de camera de rest van de instellingen. Anders kun je nogal eens verdrinken in de instellingen in het begin. Anderen denken daar anders over, maar fout is het in ieder geval niet.

      Dan wat specifieke tips om je foto scherper te krijgen. Dat is wat moeilijker, vooral omdat je alleen maar f5.6 meegeeft. Ik vind het vreemd om daaraan vast te houden, want het hangt vooral af van de hoeveelheid licht. Probeer de sluitersnelheid zo snel mogelijk te krijgen om beweging te bevriezen. En als de hond naar je toe loopt, moet je niet scherpstellen, een seconde wachten en dan afdrukken. Want dan staat het scherp op z'n staart . Het mooiste bij dieren is ook scherpstellen op de ogen, dus het is misschien kwestie van de autofocus op Continuous te zetten (AF.C, vaak), en de ogen te blijven volgen met de zoeker.

      Comment


      • #4
        Re: Beginner in de fotografie

        In conclusie: ISO moet omhoog.

        Comment


        • #5
          Re: Beginner in de fotografie

          Oke,
          Bedankt in ieder geval voor de reacties.
          Ik heb gisteren helaas niet meer de tijd gehad om te experimenteren en verder te lezen op het internet betreft de belichtingsdriehoek.
          De werking tussen diafragma, sluitertijd en ISO begint wel duidelijk te worden.
          Na dit weekend gaat het allemaal wat duidelijker worden gezien ik dan goed kan uittesten.

          Merci in ieder geval.

          Greetz
          Mitchell.
          Camera: Sony Alpha 68 / Objectief: Sony 18-55

          Comment


          • #6
            Re: Beginner in de fotografie

            Neem vooral de tijd om de belichtingsdriehoek "aan te voelen"
            Dat neemt tijd om dat te leren.
            Theoretisch is het niet zo ingewikkeld maar alles komt met gevolgen.
            Zo zeg ik "ISO moet omhoog" maar ook opletten daarmee en daar niet in te overdrijven want anders gaat je foto er in kwaliteit op achteruit.
            En dat is ook zo met diafragma en sluitertijd. Er zijn altijd gevolgen al dan niet gewenst als je aan die instellingen gaat sleutelen.
            En om al die combinaties en gevolgen een beetje aan te leren gaat daar toch een ruime tijd over. Als starter mag je toch al snel rekenen op 1 jaar oefenen voordat je dat een beetje onder de knie krijgt.
            Vooral veel experimenteren is de boodschap.
            En met de tijd ga je zelf aanvoelen welke instellingen goed gaan werken voor een bepaalde opname of welke effecten je wil bekomen.

            Uw specifiek toestel ken ik niet maar ik zou starten in die situatie met ISO 1600 of zelfs ISO 3200. Neem een paar foto´s in die zelfde situatie en kijk of dat beter is.

            Comment

            Working...
            X