Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gordijnen en flitsers, het wordt mij allemaal teveel.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gordijnen en flitsers, het wordt mij allemaal teveel.

    Ik heb als leek in de fotografie nog een paar kleine dingetjes die ik nog niet begrijp. (en er zullen er nog wel opduiken! )

    1) Wat wordt bedoeld met first en second curtain synchronisation en waarvoor wordt dat gebruikt?
    2) Heeft de 300D FEC (flitscompensatie)? (En na de firmware hack?)

    Alvast bedankt voor de reacties!
    [COLOR=DarkRed]Canon EOS 300D + EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6

  • #2
    Re: Gordijnen en flitsers, het wordt mij allemaal teveel.

    In de tijd gezien gaat een flitsopname als volgt: sluitergordijn gaat open, flits, sluitergordijn gaat dicht. De belichting wordt voor het grootste deel bepaald door de flits, niet door de hoeveelheid omgevingslicht.

    Nu is de flitstijd veel korter dan de sluitertijd. Normaliter gaat de flits af aan het begin van de sluitercyclus. Dus: gordijn open, flits, rest van de opname, gordijn dicht. Met "sync on second curtain" gaat de flitser af vlak voordat de sluiter dichtgaat.

    Het verschil zie je in deze twee plaatjes:
    Sync op eerste gordijn:


    Sync op tweede gordijn:


    (Beelden "geleend" van vividlight).

    Kortom: synchronisatie op het tweede gordijn is vooral zinvol als je een bewegend onderwerp in beeld hebt waarvan de richting belangrijk is.

    Het nadeel van een "sync on second" opname is dat je niet precies weet wanneer de belichting plaats vindt. Je onderwerp kan dus (in ieder geval in theorie) al uit beeld zijn tegen de tijd dat je flitser af gaat. Of dat in de praktijk ook zo is hangt af van de gekozen sluitertijd en vooral van je onderwerp natuurlijk .

    De 300D heeft standaard geen flitssynchronisatie op 't tweede gordijn. Na de firmware hack wel. Flitscompensatie voor zover ik weet idem dito.
    Last edited by Joost; 28 augustus 2004, 20:34.

    Comment


    • #3
      Re: Gordijnen en flitsers, het wordt mij allemaal teveel.

      Heel duidelijk Joost, bedankt!
      Dit was ook zo één van die dingen die voor mij in het duister gehuld waren.

      Groeten,
      Jeroen
      http://www.jvermeulen.be

      Comment


      • #4
        Re: Gordijnen en flitsers, het wordt mij allemaal teveel.

        Heel hard bedankt Joost! Heel duidelijk uitgelegd!
        Maar wat ik was vergeten te vragen : Waarvoor dient flitscompensatie dan? Om ervoor te zorgen dat je onderwerp niet overbelicht raakt door de flitser?
        [COLOR=DarkRed]Canon EOS 300D + EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6

        Comment


        • #5
          Re: Gordijnen en flitsers, het wordt mij allemaal teveel.

          Oorspronkelijk geplaatst door FransGuelinckx
          Heel hard bedankt Joost! Heel duidelijk uitgelegd!
          Maar wat ik was vergeten te vragen : Waarvoor dient flitscompensatie dan? Om ervoor te zorgen dat je onderwerp niet overbelicht raakt door de flitser?
          Klopt Heb zelf de firmwarehack erop gezet , en je kunt dus idd de intensiteit van de flitser instellen
          Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
          Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

          Comment


          • #6
            Re: Gordijnen en flitsers, het wordt mij allemaal teveel.

            Tip: via de Search-functie (die zeker in deze nieuwe forumsoftware flitsend en uitputtend werk verricht ) vind je verschillende topics, zoals bv

            http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=42987

            En ook info over hack 300D en EV-flitscompensatie is er te vinden

            Comment

            Working...
            X