Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

slow sync or not???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • slow sync or not???

    Situatie: Je wilt een foto van een model maken. Achtergrond is ook erg mooi en wil je graag zo op de achtergrond hebben alsof het niet geflitst is.

    Hoe kan ik dit het beste doen?

    Methode A: Je doet je lichtmeting op de achtergrond en stelt dit zo in dat het voor jou perfect is. Model is nu onderbelicht, maar dit ga je
    oplossen met inflitsen. Probleem is dat je achtergrond ook wat van dit flitslicht meepakt en dus er dus geflitst uitziet. Ook al zet je
    de flitssterkte op zijn laagst. En natuurlijk kan je flitser niet pal op je model staan, want dan staat hij in het beeld.

    Methode B: Ik maak gebruik van slow-sync, dus lange sluitertijd voor de achtergrond, maar model wordt wel ingeflitst


    Iemand tips?

    Ik heb altijd studiofotografie gedaan met zwarte en witte doeken en nooit op locatie
    Last edited by danielsl; 25 mei 2016, 12:54.
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

  • #2
    Re: slow sync or not???

    Afstand en richting speelt een grote rol in hoeveel flitslicht je op de achtergrond gaat zien.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: slow sync or not???

      - Laat je model in rust gewoon staan
      - Zet je d7000 is manual mode
      - Stel scherp op je model en pas je settings aan zodanig dat de achtergrond belicht is zoals jij het wil..
      - neem je extern licht.. zet het op je model en zodanig dat het licht niet terug valt op je achtergrond.
      - pas enkel je licht aan qua sterkte of plaats ipv je toestel..
      Mijn materiaal mag misschien gestolen zijn, maar bijdragen kan ik ook op een andere manier

      Comment


      • #4
        Re: slow sync or not???

        De trick om geen spil op de achtergrond te hebben is je hoofdlicht dichter bij je model te plaatsen.
        Door de omgekeerde kwadraatregel zal het licht voldoende hard afvallen zodat het geen extra belichting op de achtergrond zal veroorzaken.

        Het helpt wel om je model voldoende ver van je achtergrond te plaatsen.
        De achtergrond belicht je natuurlijk apart en met zelfde waarde als op je model.

        De kunst zal ook een beetje zijn om rekening te houden met welk diafragma je nodig zal hebben om EN model EN achtergrond scherp te hebben mocht je dit willen.
        Want het een werkt het andere een beetje in de hand.

        Comment


        • #5
          Re: slow sync or not???

          Ik belicht mijn achtergrond altijd 1 tot 2 stops onder.
          Dit zorgt ervoor dat het model (juist belicht) wat meer los komt van de achtergrond
          dit creëerd een gevoel van diepte en geeft diepere kleuren.
          Wanneer je overal gelijk belicht gaat je belichting er echt vlak uitzien.

          Een achtergrond mag intressant zijn maar mag ook de foto niet overheersen (bij modelfotografie primeert het model en is de omgeving ondergeschikt)
          Je kunt je focus naar je model brengen via scherpte (onscherpe achtergrond) of via belichting (lichtverschil met omgeving).
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment

          Working...
          X