Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mei 2016 Challenge: Groen, afgesloten; zomer Challenge, nog even geduld...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mei 2016 Challenge: Groen, afgesloten; zomer Challenge, nog even geduld...

    De mei Challenge is vannacht afgesloten met 61 groene (en geldige) inzendingen. We moeten al meer dan een jaar teruggaan (tot maart 2015, thema: voorjaar) om een aantal deelnemers te vinden (67) dat deze maand overtrof.
    Stemmen en scoren kan nog tot het einde van de maand, maar hou het netjes, a.u.b.

    Traditioneel worden juni en juli samengenomen, omdat ik er even tussenuit ga. Even traditioneel bepaal ikzelf het zomerthema, en dat zal ik per 1 juni 2016 bekendmaken. Vanaf die datum mag je trouwens beginnen om je foto te maken, al zul je moeten wachten tot 1 juli eer de poort opengaat, en je effectief kunt opladen. Inzenden kan dan -zoals gewoonlijk- t.e.m. 24 juli.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Mei 2016 Challenge: Groen, afgesloten; zomer Challenge, nog even geduld...

    Over je "...maar hou het netjes, a.u.b"...
    Ik had er eventjes aan gedacht om deze maand toch maar eens de foto's van de challenge van een stem/score te voorzien, maar ik ga het toch maar niet doen.
    Reden : ik hou helemaal niet van "in-scene-gezette-opstellingen/foto's" ; omwille van deze mening zou ik deze dus allemaal een lage score geven, maar dan zou dit niet geapprecieerd worden omdat sommigen juist hoge scores geven en/of verwachten voor foto's "waar-veel-werk-werd-ingestoken" of waar (veel) PS aan te pas is gekomen (is dit laatste trouwens niet tegen het reglement....soit).
    Ik begrijp dus niet waarom je, als bvb. mijn geval, in-scene-zetting helemaal je ding niet is, je geen 1 zou mogen geven aan een foto !?!?
    Daarom zal mijn 'voting', zoals gewoonlijk trouwens, weer niet voor deze maand zijn.
    Ik hou het dus netjes .

    Comment


    • #3
      Re: Mei 2016 Challenge: Groen, afgesloten; zomer Challenge, nog even geduld...

      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Over je "...maar hou het netjes, a.u.b"...
      Ik had er eventjes aan gedacht om deze maand toch maar eens de foto's van de challenge van een stem/score te voorzien, maar ik ga het toch maar niet doen.
      Reden : ik hou helemaal niet van "in-scene-gezette-opstellingen/foto's" ; omwille van deze mening zou ik deze dus allemaal een lage score geven, maar dan zou dit niet geapprecieerd worden omdat sommigen juist hoge scores geven en/of verwachten voor foto's "waar-veel-werk-werd-ingestoken" of waar (veel) PS aan te pas is gekomen (is dit laatste trouwens niet tegen het reglement....soit).
      Ik begrijp dus niet waarom je, als bvb. mijn geval, in-scene-zetting helemaal je ding niet is, je geen 1 zou mogen geven aan een foto !?!?
      Daarom zal mijn 'voting', zoals gewoonlijk trouwens, weer niet voor deze maand zijn.
      Ik hou het dus netjes .
      Je kan veel manieren bedenken om toch te stemmen maar gematigd om het 'netjes' te houden, ik denk vb. aan:
      - stem van 10 tot 5, om het gewicht te verminderen, waarbij je ipv een 1 een 5 geeft;
      - stem van 10 tot 5, en indien je voelt dat het door een persoonlijke reden is dat je een 1 zou geven (vb. in scene gezet) dan geef je geen punten aan die foto;

      Veel werk in gestoken is inderdaad geen kwaliteitsindicatie, maar het kan wel vaak samengaan. De wedstrijd verbiedt niet er veel werk in te steken voor en tijdens het nemen van de foto, maar wel erna in photoshop. Voor het 'te gephotoshopt' moeten we denk ik de 'controlecommissie' laten beslissen, soms heb ik ook mijn bedenkingen maar ik ga ervan uit dat indien een foto goedgekeurd is voor indiening, de foto voldoet aan het reglement.

      Er zit veel moois bij zie ik. Ik weet nog niet of ik ga stemmen, als je zelf meedoet voelt dat beetje not done. Maar da's ook persoonlijk ;-)

      Comment


      • #4
        Re: Mei 2016 Challenge: Groen, afgesloten; zomer Challenge, nog even geduld...

        Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
        Je kan veel manieren bedenken om toch te stemmen maar gematigd om het 'netjes' te houden, ik denk vb. aan:
        - stem van 10 tot 5, om het gewicht te verminderen, waarbij je ipv een 1 een 5 geeft;
        - stem van 10 tot 5, en indien je voelt dat het door een persoonlijke reden is dat je een 1 zou geven (vb. in scene gezet) dan geef je geen punten aan die foto;

        Veel werk in gestoken is inderdaad geen kwaliteitsindicatie, maar het kan wel vaak samengaan. De wedstrijd verbiedt niet er veel werk in te steken voor en tijdens het nemen van de foto, maar wel erna in photoshop. Voor het 'te gephotoshopt' moeten we denk ik de 'controlecommissie' laten beslissen, soms heb ik ook mijn bedenkingen maar ik ga ervan uit dat indien een foto goedgekeurd is voor indiening, de foto voldoet aan het reglement.

        Er zit veel moois bij zie ik. Ik weet nog niet of ik ga stemmen, als je zelf meedoet voelt dat beetje not done. Maar da's ook persoonlijk ;-)
        Stefan verwoordt ongeveer wat ik voel. Ik zou toch aanbevelen mee te stemmen, of je nu meedoet of niet. Daarbij reken ik op fair play, maar de meeste mensen weten wel wat ik daarmee bedoel.
        Des te meer stemmen de foto's krijgen, des te nauwkeuriger of betrouwbaarder is de uitslag.
        Let wel: een 1 is perfect legitiem, maar zou ik maar evenveel willen zien toekennen als een 10. Uiteindelijk, denk ik, zou een betrouwbare uitslag een Gauss-curve moeten opleveren.
        Cijfers onder de 5 wijzen m.i. op een technisch slechte of mindere foto; buiten thema; enz.
        In scène gezette foto's behoren ook niet tot mijn favorieten, al kan ik wel achteraf genieten van de uitleg, en leer ik daar vaak wat van.
        Zwart-wit foto's moet ik helemaal niet hebben, maar zelfs dat is geen reden om die foto's met een 1 te scoren.

        Ik ga hier geen richtlijnen geven wat scoren betreft, maar reken altijd op fair play. In die zin bedoel ik "hou het netjes". Mensen die alle foto's (of een meerderheid) met een 1 scoren, zal ik contacteren, en indien nodig (en zeker bij volharding in de boosheid) hun scores schrappen of nog zwaardere maatregelen treffen (nog niet moeten doen, maar de Mod heeft die mogelijkheid).
        Last edited by LesC; 25 mei 2016, 10:26.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Mei 2016 Challenge: Groen, afgesloten; zomer Challenge, nog even geduld...

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          ...Zwart-wit foto's moet ik helemaal niet hebben,........
          zeker niet met de laatste opdracht...?
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Mei 2016 Challenge: Groen, afgesloten; zomer Challenge, nog even geduld...

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            zeker niet met de laatste opdracht...?
            Grt,bouk.
            Grappig!
            (lacht groen)
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Mei 2016 Challenge: Groen, afgesloten; zomer Challenge, nog even geduld...

              één van de opdrachten in de school is toch "kleurenfoto in zwartwit".
              mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

              Comment


              • #8
                Re: Mei 2016 Challenge: Groen, afgesloten; zomer Challenge, nog even geduld...

                Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
                één van de opdrachten in de school is toch "kleurenfoto in zwartwit".
                Is niet moeilijk nietwaar? Een zwarte en een witte schoen of witte eieren op een zwart bord en witte ondergrond ......................
                Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                Comment


                • #9
                  Re: Mei 2016 Challenge: Groen, afgesloten; zomer Challenge, nog even geduld...

                  Trouwens... als ik me goed herinner, ooit een Challenge-onderwerp geweest, wellicht van vóór mijn tijd. Ik heb absoluut niets tegen natuurlijk zwart-wit of, door mijn voorganger Spooky toch zwart-wit kleurenfoto genoemd.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mei 2016 Challenge: Groen, afgesloten; zomer Challenge, nog even geduld...

                    De grootste troef van de Challenge zijn de zeer uiteenlopende invalshoeken die je ziet passeren. Spontaan, geregisseerd, stilleven, abstract,... laat maar komen die witte schoen op een zwart bord.
                    Voor mij is dit de meest interessante hoek van dit platform. Iedereen die creatief bezig is rond één onderwerp zalig.
                    Die punten erbij is fijn maar voor mij niet zo van belang.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mei 2016 Challenge: Groen, afgesloten; zomer Challenge, nog even geduld...

                      Oorspronkelijk geplaatst door DPh Bekijk bericht
                      De grootste troef van de Challenge zijn de zeer uiteenlopende invalshoeken die je ziet passeren. Spontaan, geregisseerd, stilleven, abstract,... laat maar komen die witte schoen op een zwart bord.
                      Voor mij is dit de meest interessante hoek van dit platform. Iedereen die creatief bezig is rond één onderwerp zalig.
                      Die punten erbij is fijn maar voor mij niet zo van belang.
                      Dank je. Zo zie ik het persoonlijk ook. Niemand is verplicht mee te doen, maar elke maand opnieuw proberen we je een thema of een opdracht te geven. Die kan en zal ook vaak "buiten je comfortzone" liggen, al tracht ik ernaar te streven dat de foto zowel met een dSLR (met gewone kitlens), als met een smartphone kan gemaakt worden. Nabewerking is beperkt toegelaten, maar denk eraan dat de BD-Challenge geen 'fotobewerkingswedstrijd" is. Dus geen HDR, toepassing van filters, cloning, enz. Ik vraag regelmatig het origineel op als ik twijfel aan bepaalde beelden.
                      Tja, die wedstrijd... We hebben het een tijdje zonder sponsor (en dus ook zonder prijs voor de winnaar) moeten doen, en dat leken de meesten niet eens echt erg te vinden. Want het gaat echt niet om een Ferrari. Toch is die waardebon van €30,- geschonken door onze sponsor CeWe, mooi meegenomen. We hebben intussen wel de jaarrangschikking afgeschaft, dus in principe staat elke maand op zichzelf.
                      We drukken ook op anonimiteit en fair play. Hoe vaak wordt een foto op het forum zelf beoordeeld als 'heel goed', gewoon omdat de naam van de fotograaf erbij/erop/ernaast staat? De Challenge is anoniem: de goede (en vaak ook bekendere) fotografen eindigen vaak vooraan, maar niet altijd. Er eindigen trouwens geregeld 'nieuwkomers' op het ereschavotje. Mooi toch?
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mei 2016 Challenge: Groen, afgesloten; zomer Challenge, nog even geduld...

                        Soms heb ik het ook moeilijk met de CHallenge.
                        Je mag in PS niet oneindig werken. Ok, dat begrijp ik, maar wat is oneindig en wat is een aanvaardbare bewerking ? Helaas, dit zijn items, parameters die je niet kan meten.
                        Ik doe een plukje weg in het haar van een persoon en door de moeilijkheidsgraad heb ik daar 1 uur voor nodig.
                        Ik verwijder een doos in het beeld en dit duurt precies 10 seconden. De tweede heeft een veel grotere impact op het beeld, de eerste is finishing touch ...
                        Wat is nu de waarde van beiden ?
                        Leg ik de foto voor aan een jury dan zegt die dat de eerste foto prachtig is dank zij dat luttele aanpassing die nodig was maar wel heel veel tijd in beslag nam. De tweede foto met de enorme aanpassing ...
                        Je ziet maar.
                        Mijn winnende foto van april vond ik zelf leuk om maken, maar om alle PS-gevoelens eruit te halen, heb ik het docje gegeven over hoe de foto tot stand kwam. Persoonlijk zou ik dat vaker willen zien en dit ook over de uit-de-hand-genomen foto's. Vaak leervol.
                        Soms stel ik me ook de vraag: En wat nu ? Een technisch opgebouwde foto of een foto uit de hand. Natuurgetrouw. Moeilijk in te vullen antwoord. Ik kan er van mee spreken. De zeepbel en de cactus is een studio-foto, maar, die kan in de realiteit ook genomen worden. Er bestaan scherpe cactusdoornen en er bestaan vliegende bellen en er bestaan openspattende bellen tegen cactussen. Je moest eens in de serre gekomen zijn wanneer de dochter 5 was en haar gading in de serre deed. Maar om een zwarte achtergrond te hebben en een geplande botsing te hebben moet je technisch beginnen en heb je een opstelling nodig.
                        Les, en dat respecteer en waardeer ik ten volle, levert ons een woord op wat wij vertalen naar een voor ons herkenbaar item. De ene probeert dat zonder trukken te doen, een ander bouwt een montage op. De toeschouwer beoordeelt en geeft punten. Spijtig dat we bij de punten er niet van op aan kunnen dat er minstens 1000 mensen zijn die kwoteren. Dit geeft gegarandeerd een gelijkmatiger beeld maar of dat beeld correct is ? Bij fotobeoordeling heb je niet echt waardemeters waarop je kan kwoteren.
                        Past de foto bij het thema ? Ik heb al beelden gezien die mooi zijn, maar die je pas aan het thema kon koppelen omdat de titel daar naar wees. Dan zijn er weer andere waar je direct het onderwerp, thema vat. Hoe vat ? Ook dat is een persoonlijke gewaarwording.
                        Je moest eens zien hoeveel foto-ideeën bij het challenge-woord weer te vinden zijn op het internet. Dit getuigt niet echt van originaliteit maar dat kan je ook zeggen over de challenge zelf waar je gedurend nagenoeg een maand kan zien wat aangeleverd wordt, wat je zelf wil gebruiken of verbeteren. Maar dat is andere koek.
                        Een oplossing zou erin kunnen bestaan dat bij het item er een tweede voting werd gevoegd die ons stuurt naar ofwel een puur technische foto, of een puur uit de hand genomen foto uit de rechtstreekse leefomgeving. Delikaat maar dan hebben we misschien niet meer de dualiteit tussen studio-werkers en recht-uit-de-vuist-fotografie. En ik begrijp best die dualiteit. Ook ik heb het vaak moeilijk. Maar, ook bij de recht-uit-de-vuist-fotografie is die grens verduveld wazig.
                        Ik fotografeer een uitsluipende libel die aan een rietstengel hangt met een absurde omgeving erachter met helrode, helblauwe ... tinten ... die maar niet wazig te krijgen is want te dicht bij het odnerwerp.
                        Ik knip die stengel voorzichtig af, zet die in een klamp in een homogene rustige omgeving die een prachtig wazige achtergrond bezorgt waarbij dan iedereen zegt: "Wouw ..." De laatste leunt sterk aan bij de blijkbaar vaak verguisde studiofoto en toch ..
                        Moelijk hé.
                        Maar gelukkig kunnen we erover praten en ik hoop dat iedereen ergens tot een aanvaardbare consensus kan komen. Zelf zie ik het wel om een gesplitste challenge te houden waar je dus het studiowerk kwalificeert en het natuur-getrouwe-uit-de-hand-genomene punten geeft. Eventueel in een zelfde gesplitste challenge, hetzij in een challenge gespreid over twee maanden en waarom eigenlijk niet ?
                        Last edited by Wim.Vanmaele; 26 mei 2016, 09:53.
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mei 2016 Challenge: Groen, afgesloten; zomer Challenge, nog even geduld...

                          Ik denk dat de photoshop grens vooral ligt in het wezenlijk aanpassen van de oorspronkelijke foto, al is dat niet altijd controleerbaar geef ik toe. Een storend element wegpoetsen is ok, maar bijvoorbeeld collagewerk (daarbij reken ik ook de achtergrond uitknippen en veranderen) is er dan weer over. De grens? Ik denk dat Les_C daarin z'n taak doet, en bij twijfel de oorspronkelijke foto opvraagt, en wij vertrouwen erop dat als hij z'n goedkeuring geeft de foto voldoet aan de 'regels'.

                          En dan is de vraag voor onszelf wat is de grens? Is het in photoshop het groen versterken om het thema er sterker te doen uitkomen teveel nabewerken? Ik heb destijds met 'mijn' zwerver de verzadiging van de kleuren naar beneden getrokken, voor de rest kwam hij zo uit de camera (ook qua kadrering), is dat ook teveel bewerking? Is het bijsnijden waarbij de helft van de foto gecropt wordt teveel nabewerking (je kon immers bij het nemen je kader beter kiezen)?

                          Ik heb geen probleem met in scene gezette foto's, en als het zoals in het geval met de zeepbel op timing en beetje geluk (onvoorspelbare elementen) aankomt geeft t niet dat iemand er 200 pogingen voor genomen heeft of dat het er na 5 keer pal op zat.

                          (en tenslotte: Los van alles mogen we niet vergeten: het blijft een spelletje, er is geen auto, reis of ... mee te winnen. Ok, winnen is leuk, maar zie de Challenge als een 'uitdaging' om misschien eens te doen wat je anders niet zou doen).

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mei 2016 Challenge: Groen, afgesloten; zomer Challenge, nog even geduld...

                            Inderdaad en zo zie ik het ook. Challenge zet me aan het denken, bedenken en vooral, het geeft me nadien een leuk discussieplatform hier tussen collega's op het werk.
                            En studiowerk is ook niet mijn alledaagse ding, maar via Challenge toch wel al veel gedaan, herdaan en eveneens weg gegooit.
                            't komt er uiteindelijk op aan dat je er zelf plezier aan beleeft en dat het je wereld iets ruimer maakt.

                            En laat Les nu aub verder zijn begeesterend werk doen zoals het is.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                            (en tenslotte: Los van alles mogen we niet vergeten: het blijft een spelletje, er is geen auto, reis of ... mee te winnen. Ok, winnen is leuk, maar zie de Challenge als een 'uitdaging' om misschien eens te doen wat je anders niet zou doen).
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment

                            Working...
                            X