Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat als het serieuzer wordt?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat als het serieuzer wordt?

    Er zijn waarschijnlijk al veel topics over het 'zijn' van een fotograaf en geld mogen vragen, maar ik zit met een specifieke vraag.

    Ik ben geboren in 1996, momenteel dus 19 jaar. Als hobby doe ik momenteel shoots, hier en daar eens foto's gaan maken.
    Maar toch zou ik dit graag veel serieuzer gaan doen; foto's maken voor onbekenden, maar er toch voor betaald worden (ik denk aan 20€/shoot). Ik ben trouwens intussen 5 jaar bezig met fotografie, waarvan 2 serieus. 2 jaar geleden heb ik 2 cursussen gevolgd.

    In Nederlands zou je blijkbaar veel simpeler fotograaf kunnen 'zijn', maar in België ligt dit volgens mij iets complexer.
    Aangezien ik momenteel nog studeer (nog 1 jaar na dit, en dan misschien nog extra) heb ik niet de mogelijkheid om als bijberoep op te starten. Dit wil ik na mijn studies en bij een zekere vaste job wél doen.

    Dus concreet: Is er een manier om mij officieel in te schrijven? Zodat ik een beetje geld kan verdienen? Maar zonder een hoop kosten, waar ik met die enkele shoots sowieso niet aan kom? Of kan dit echt énkel in bijberoep/hoofdberoep hier in België?

    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Het is niet mijn bedoeling om de 'echte' fotografen hier hun job af te nemen, want later wil ik zelf opstarten in bijberoep.
    Alvast bedankt?!

  • #2
    Re: Wat als het serieuzer wordt?

    Vraag eerst een normale prijs en als ze je dan nog vragen ben je goed bezig (en vragen ze je niet omdat het goedkoop is). Want met 20euro neem je wel mensen hun broodwinning af omdat je tegen (bijna) gratis minder goed kan concurreren.

    Misschien dat het nu kan via kunstenaarstatuut.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Wat als het serieuzer wordt?

      Hoeveel zou ik dan moeten vragen? Voor iemand van mijn leeftijd zou ik ook niet meer geven dan bv 30€ moest ik zelf een fotoshoot doen.
      Mijn foto's zelf zijn wel oké, maar ik vind dat mijn foto's niet afgewerkt zijn. Ik kan totaal niet werken met Photoshop etc voor nabewerking. Ik heb dat inzicht niet.

      Comment


      • #4
        Re: Wat als het serieuzer wordt?

        Oefenen. Met mensen die je kent, met modellen, gratis. Portfolio opbouwen. En zeker photoshop/lightroom of iets les volgen of zelfstudie. Voor 20 euro/shoot moet je al 4 shoots doen voor je ook maar het filtertje op je lens kan betalen. (bij wijze van spreken). Als je serieus wil zijn, moet je ook backupspullen hebben (camera,lenzen,....).
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Wat als het serieuzer wordt?

          Oorspronkelijk geplaatst door xtinne Bekijk bericht
          Mijn foto's zelf zijn wel oké, maar ik vind dat mijn foto's niet afgewerkt zijn. Ik kan totaal niet werken met Photoshop etc voor nabewerking. Ik heb dat inzicht niet.
          Photoshop heb je niet nodig, tenzij je zwaar wil gaan retoucheren of composities maken. Het meeste kun je in Lightroom doen tegenwoordig. Veel gemakkelijker om mee te werken aangezien het voor fotografen gemaakt is (Photoshop is niet enkel voor fotografen). Ook gemakkelijker om te leren. Volg op YouTube eens wat Lightroom tutorials. Met nabewerking kun je je foto's echt naar een hoger niveau krijgen. Willekeurig voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=C8Yt40sNd-I
          http://kasper.photography & Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Wat als het serieuzer wordt?

            Als je er serieus aan wil beginnen dan ga je best eens langs bij een boekhouder om te bekijken hoe je dat wettelijk in orde kan brengen en wat de eventuele kosten zijn die daar aan vast hangen. Ook rekening houden met verzekeringen, sociale bijdragen, belastingen,...
            Die boekhouder gaat je dat allemaal kunnen uitleggen.

            Wat vraagprijs betreft zijn er een aantal prijsstellingen die je kan volgen. Er zijn er die werken met pakketten, per shoot of per uur, maar je moet natuurlijk wel zien dat je uit de kosten komt. A rato van 20 euro (in of ex btw?) ga je er niet komen.
            Ikzelf reken per uur omdat mijn doelpubliek dat liever heeft dan per shoot (werk zelden voor particulieren) en zit op 65 euro/uur. Daarmee zit ik iets onder het marktgemiddelde maar ik ben dan ook geen Stefaan Van Fleteren of Marco Mertens :-)
            Van die 65 euro hou ik na aftrek van vaste kosten en afschrijving van mijn materiaal ongeveer 30 euro over. Die wordt dan nog eens door 2 gedaan door de belastingen. Dus uiteindelijk schiet er een 15 euro over die in mijn zak gaat. Afhankelijk van welke kosten je gaat hebben en welke investeringen je moet doen kan dat voor jou anders liggen, maar tenzij je in het zwart met een canon ixus gaat werken ga je aan 20 euro per shoot het zout op de patatten niet verdienen denk ik.

            Als je kwalitatief nog niet in staat bent om die prijzen te verantwoorden dan begin je er idd beter niet aan, maar je zal dat snel genoeg ondervinden. Als je werk zijn prijs niet waard is ga je gewoon geen werk hebben :-)

            Hou er trouwens ook rekening mee dat van zodra je geld vraagt voor je werk er bepaalde dingen van je verwacht worden. Een kapotte camera is dan geen excuus meer om niet af te leveren, en je klanten boeit het echt niet wat de reden is dat je alle foto's van de comunnieshoot kwijt bent nadat je sd kaartje kapot ging. Dat moet je ondervangen met backups van vanalles en nog wat.
            Last edited by Jinkx; 19 mei 2016, 12:37.
            FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

            Comment


            • #7
              Re: Wat als het serieuzer wordt?

              Bedankt! Dat vind ik een zeer duidelijke uitleg!
              Mijn nonkel is boekhouder dus kan altijd bij hem eens uitleg gaan vragen

              Momenteel ben ik nog niet echt van plan om superveel te fotograferen; ik studeer nog en heb ook nog paarden die gereden moeten worden. Ik doe het dus echt af en toe eens een keer.
              Ben ook vooral van plan om te werken in de IT, en als bijberoep (uiteindelijk) te starten als fotograaf. Maar dat is dus zeker nog niet voor nu.

              Comment


              • #8
                Re: Wat als het serieuzer wordt?

                Oorspronkelijk geplaatst door xtinne Bekijk bericht
                Bedankt! Dat vind ik een zeer duidelijke uitleg!
                Mijn nonkel is boekhouder dus kan altijd bij hem eens uitleg gaan vragen

                Momenteel ben ik nog niet echt van plan om superveel te fotograferen; ik studeer nog en heb ook nog paarden die gereden moeten worden. Ik doe het dus echt af en toe eens een keer.
                Ben ook vooral van plan om te werken in de IT, en als bijberoep (uiteindelijk) te starten als fotograaf. Maar dat is dus zeker nog niet voor nu.
                Goed om ambitieus te zijn maar de beste raad die hier is gegeven is nog steeds gratis shoots doen en een portfolio opbouwen. Voor een fotograaf die dit ten broode doet is iets als een Lightroom toch iets onontbeerlijks om die foto net iets meer punch te geven en te laten schitteren.
                Gewoon even mijn mening van een amateurke

                Comment


                • #9
                  Re: Wat als het serieuzer wordt?

                  Ik heb Lightroom hoor, moet er alleen nog mee leren werken
                  Portfolio heb ik al, maar ik blijf er aan werken. Bedankt voor de feedback!

                  Comment

                  Working...
                  X