Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Productfotografie - materiaal (opnametafels, lichttent, continu licht) - advies?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Productfotografie - materiaal (opnametafels, lichttent, continu licht) - advies?

    Hallo iedereen,

    Ik ben momenteel bezig met het opzetten van een webshop, en zoek wat advies in verband met productfotografie, en meer bepaald welk materiaal ik daarvoor best kan aankopen.
    Ik ben al in het bezit van een DSLR en enkele lenzen, dus ik doel enkel op het materiaal zoals verlichting, lichttent en/of opnametafel.
    Verder is het de bedoeling is het budget wat onder controle te houden (max 300 a 400 euro)

    Ik heb me op internet al wat verdiept in de materie, en heb een hele waaier aan oplossingen gezien (van bouwlampen tot professionele setups).
    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen in de juiste keuzes te maken

    Om te beginnen ben ik aan het twijfelen tussen het gebruik van een opnametafel en een lichttent.
    Beide lijken me nuttig in mijn geval, gezien ik soms reflecterende zaken zal moeten fotograferen, maar soms ook de vrijheid van een opnametafel wel handig kan zijn.
    Ik overweeg dus beide aan te schaffen en afhankelijk van de context te gebruiken.

    Voor een opnametafel denk ik dan wel aan een opvouwbaar model (gezien mijn beperkte ruimte voor een constante fotostudio), a la

    of


    Voor een lichttent denk ik aan een fotocube van 75x75, of


    En dan nu het meest belangrijke aspect waarschijnlijk: de verlichting
    Ik zie volgende sets die mogelijk interessant zijn:




    Verlichting vind ik het moeilijkste punt:
    Een verschil tussen beide is alvast het feit dat 2 sets softboxen zijn, en de andere niet.
    Softboxen lijken me breder inzetbaar (naar andere types fotografie toe)?
    3 verlichtingspunten beter om schaduwen te vermijden?
    Lampen krachtig genoeg?
    ..

    Alvast bedankt voor jullie meningen en adviezen!

    Dirk

  • #2
    Re: Productfotografie - materiaal (opnametafels, lichttent, continu licht) - advies?

    Ik heb vorig jaar een workshop gevolgd bij een ervaren productfotograaf.
    Hij werkte met een grote opnametafel en zweerde bij flitsers ipv continuelicht. Moet zeggen dat het ook wel vlot werkte...
    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
    Mijn fotoalbums

    Comment


    • #3
      Re: Productfotografie - materiaal (opnametafels, lichttent, continu licht) - advies?

      Alles zal afhangen van de producten: auto, scheepsmotor, stukje zee, flesje, die vragen om verschillende aanpakken.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Productfotografie - materiaal (opnametafels, lichttent, continu licht) - advies?

        Alles over productfotografie : https://www.photigy.com/ Voor zowel met speedlights, continu-licht als studiolicht. Een lichttentje gebruiken is trouwens als vloeken in de kerk voor professionele productfotografen.

        Edit: ik zie dat je de oproep plaatst voor een webshop op te richten. Bovenstaande geldt natuurlijk enkel als het je puur om fotografie te doen is.
        Last edited by Leonide; 4 mei 2016, 08:03.

        Comment


        • #5
          Re: Productfotografie - materiaal (opnametafels, lichttent, continu licht) - advies?

          Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
          Ik heb vorig jaar een workshop gevolgd bij een ervaren productfotograaf.
          Hij werkte met een grote opnametafel en zweerde bij flitsers ipv continuelicht. Moet zeggen dat het ook wel vlot werkte...
          Bedankt voor de feedback!
          Ik weet nief of die fotograaf nog steeds workshops aanbiedt? Heeft hij een site?
          Ik kan het maar vragen he

          Comment


          • #6
            Re: Productfotografie - materiaal (opnametafels, lichttent, continu licht) - advies?

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Alles zal afhangen van de producten: auto, scheepsmotor, stukje zee, flesje, die vragen om verschillende aanpakken.
            Het betreft eigenlijk een waaier aan producten, nooit breder of hoger dan 25 cm.
            Denk aan kartonnen verpakkingen, voedingswaren, .. maar ook reflecterende zaken zoals aluminium, glas etc..

            Vandaar ook mijn interesse in zowel een opnametafel als een lichttent (enkel voor de reflecterende objecten)
            Ik las dat het met een lichttent makkelijker is om de reflecties te beperken?
            Alternatief: een polarisatiefilter gebruiken?

            Comment


            • #7
              Re: Productfotografie - materiaal (opnametafels, lichttent, continu licht) - advies?

              Oorspronkelijk geplaatst door Leonide Bekijk bericht
              Alles over productfotografie : https://www.photigy.com/ Voor zowel met speedlights, continu-licht als studiolicht. Een lichttentje gebruiken is trouwens als vloeken in de kerk voor professionele productfotografen.

              Edit: ik zie dat je de oproep plaatst voor een webshop op te richten. Bovenstaande geldt natuurlijk enkel als het je puur om fotografie te doen is.
              Bedankt voor uw feedback! Ik kijk er eens naar!

              In eerste instantie is het inderdaad voor de webshop, en heb ik relatief snel resultaten nodig
              Feit is wel dat er best wel wat foto's genomen moeten worden, dus een goede setup lijkt me belangrijk (om niet te veel tijd met nabewerking te verliezen).

              Dat gezegd zijnde verdiep ik me al een tijdje in fotografie, als interesse/hobby (nog vrij amateuristisch, ik richt me voornamelijk op natuur/dieren en beginnend in macro)..
              Ik wil de zaken dan ook goed aanpakken, en ben niet vies om er wat tijd en energie in te steken gezien ik graag meer kennis en ervaring opdoe, en ik er uiteindelijk ook veel plezier uithaal..

              Comment

              Working...
              X