Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

L-bevestigingsplaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • L-bevestigingsplaat

    Sinds kort ben ik de gelukkige bezitter van ene uitstekend statief en een eveneens uitstekende kop.
    Ik vraag me af wat het voordeel (of nadeel) is van een L-bracket daar het balhoofd perfect 90° kan kantelen en een gewoon bevestingsplaatje dus zou moeten volstaan. Wat is jullie idee of ervaring?

  • #2
    Re: L-bevestigingsplaat

    1) Je schakelt van landschapsfotografie naar portretfotografie door enkel de body 90° te draaien. Het balhoofd wordt niet losgemaakt en gekanteld.
    2) Wanneer je 90° kantelt met je balhoofd, dan verschuif je de centrale as van de opname.
    3) een 50-500mm lens op een body ... is een zware eenheid. Ga je die nu kantelen met behulp van het balhoofd dan genereer je een zware kracht op het balhoofd en riskeer je creep (zakken van de camera, tenzij je het balhoofd extra aanspant).
    Werk je met een L-bracket, dat belast je het balhoofd niet meer of niet minder.
    4) Compositie en regeling van het balhoofd gaat echt stukken makkelijker indien het zware gewicht van body en lens op de balhoofdbol rusten dan dat ze ernaast hangen.

    Probeer eens bij iemand te gaan die een L-plaat heeft en een balhoofd om te zien en te voelen wat ik hierboven bedoel. Zoiets moet je voelen en ervaren. Wat voor mij een pluspunt is kan eventueel voor jou geen argument zijn, geen noodzaak. Ik kan in ieder geval niet zonder, 't is te zeggen, indien ik kan kiezen dan is het steeds de L-plaat
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: L-bevestigingsplaat

      Als er een lange lens op je camera zit, dan gebruik je best de statiefring van de lens om die te bevestigen op het statief.
      Dan kan je de lens + camera draaien door de statiefring even wat losser te zetten, op die manier blijft alles even stabiel in de "landschap" en "portret" stand.
      Met een kortere lens heb je geen statiefring op de lens zelf, als je dan een vrij zware camera en een zware lens gebruikt, dan komt al het gewicht naast het balhoofd te hangen als je de camera in de portret stand draait.
      Met een L-beugel kan je dan de camera wel boven op het balhoofd monteren omdat er daarvoor schroefdraad voorzien is in de zijkant van de L-beugel.
      Daardoor hangt het gewicht niet aan de zijkant, is het geheel veel stabieler, en zal de camera niet naar beneden draaien terwijl je een foto maakt (het statief zal ook minder gemakkelijk omvallen).

      Als de camera + lens niet zo zwaar is, en je hebt een heel degelijk balhoofd, dan kan je eventueel ook een op maat gemaakt plaatje aan de camera schroeven.
      Zo'n plaatje is dan speciaal gemaakt zodat het niet kan verdraaien, daardoor krijg je ook een stabielere verbinding waardoor de camera niet verdraait terwijl die aan de zijkant van het balhoofd hangt.
      Voor de 5D heb ik zo'n plaatje, en dat werkt heel goed.

      Als je de camera op statief alleen in de landschap stand gebruikt, dan voldoen de meeste standaard plaatjes die bij de statiefkop geleverd zijn als je geen lange lenzen gebruikt.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: L-bevestigingsplaat

        Eigenlijk had ik mijn vraag verkeerd gesteld. Ik vroeg me dus af wat de meerwaarde is van een L-bevesting (€180-€200) tegenover een specifiek plaatje (€50-€70) waarnaar Black B@ndit hier verwijst. Bij mijn statief en kop van absolute topkwaliteit zou dit mijn inzien toch moeten volstaan. Ik maak me trouwens de bedenking dat deze dingen ook wel eens in de weg kunnen zitten wanneer je de camera uit de hand gebruikt. Bovendien stel ik van de prijs van deze attributen gigantisch kan variëren. Zo vind ik bijvoorbeeld een plaatje van Benro voor €70 een visueel identiek op Ebay voor slechts €7. Hoe groot kan het kwaliteitsverschil zijn op een aluminium plaatje om dit te verantwoorden. Met een camera+lens+statief+kop van +€4000 ga je niet op een euro kijken maar soms lijkt me dit toch absurd.
        Last edited by Peter V d B; 21 april 2016, 21:36.

        Comment


        • #5
          Re: L-bevestigingsplaat

          Zo'n op maat gemaakt plaatje zit niet in de weg, ik laat het daarom altijd aan de 5D hangen (een van de voordelen is dat de schroefdraad dan niet verslijt door de schroef er telkens in en uit te draaien).
          Een L-beugel zal wel meer in de weg zitten, en als je er eentje koopt die niet specifiek voor je camera is ontworpen, dan is het mogelijk dat je de accu niet kan wisselen, of dat de aansluitingen niet vrij zitten terwijl de beugel gemonteerd is.

          Een goedkope beugel of plaatje kan ook heel goed zijn, bij de duurdere verwacht je natuurlijk dat je topkwaliteit krijgt.
          Hoe groot het verschil in werkelijkheid is, dat weet ik niet omdat ik nog nooit een L-beugel heb gebruikt (geen goedkope, en ook geen dure).
          Het plaatje dat aan mijn 5D hangt is van Sirui, dat is niet het goedkoopste merk, maar ook lang niet het duurste, het is wel perfect afgewerkt, en het is voldoende stevig om de camera met een 24-70 op zijn plaats te houden als die combinatie in de portretstand aan het Sirui balhoofd hangt.
          Bij de langere lenzen gebruik ik zoals eerder gezegd de statiefring, gemonteerd op het plaatje dat bij het balhoofd geleverd is, en dat werkt ook prima.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: L-bevestigingsplaat

            Euh, het is niet omdat een toestel een pak geld kost, er niet gekeken wordt naar de vaak te absurde kosten van randmateriaal.
            Ik bezie de L-bracket die ik heb als een bijkomende bescherming van mijn toestel.
            Wat prijs betreft, soms kan hehoehel en bezoeken van rommelmarkten en ... soelaas bieden. Dit zijn dingen als ze tweedehands worden aangeboden vaak heel laag scoren. Ik heb er ooit eentje gekocht op de rommelmarkt in Brussel voor 2 Euro ( ik heb nog afgepingeld). De persoon wist trouwens neit waarvoor dat diende en ik zei dat ike r een boekensteun wou van maken ...
            Thuis heb ik wel iets moeten wegschuren en uitzagen om hetpassend te maken. Trouwens dat is dan het tweede heel negaatieve punt. Die L-plaaten zijn maatwerk. Dit betekent dat voor iedere type er een ander afwijkend model bestaat die je niet zomaar kan wisselen. Vandaar dat slijp- en zaagwerk.
            Het aluminium dat gebruikt wordt voor die platen is ook niet het gewone aluminium dat wij kennen. Het is een gehard aluminium.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Re: L-bevestigingsplaat

              Een bijkomend grote voordeel van een L-Bracket is dat wanneer je deze in portretstand gebruikt je een evengrote bewegingsradius hebt dan in horizontale stand.
              Wanneer je een gewoon plaatje gebruikt en de kop kantelt ga fors inboeten in bewegingsvrijheid.

              Omdat het gewicht zijdelings hangt kun je door het gewicht (torsie) ook bijna geen gebruikmaken van de frictiecontrole van je balhoofd en wordt kleine correcties maken niet meer zo makkelijk.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment

              Working...
              X