Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's vormsel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's vormsel

    Vorige week heb ik foto's genomen van het vormsel ( 73 communicanten) bij ons in de gemeente. Dit doe ik al enkele jaren. De mensen kunnen dan bij mij rechtstreeks de foto's aankopen. Dit jaar waren er veel foto's omdat er na de kerkdienst ook gelegenheid was om samen als gezin op de foto te gaan; nu is het de eerste keer dat ik de vraag krijg van iemand of hij een 7tal foto's ook digitaal kan aankopen. wordt dit gedaan voor een vormsel?
    Bij een gewone shoot kunnen de klanten wel de foto's digitaal aankopen aan €15/stuk met een maximum van €150. dit gaat dan wel over een uurtje fotografie met ongeveer een 40tal foto's.

  • #2
    Re: foto's vormsel

    Hier in de kerk zijn er elk jaar ongeveer 20 eerste communiekantjes, en sinds een aantal jaren maak ik daar telkens een fotoreportage.
    De eerste keer dat ik dat deed heb ik afgesproken om de foto's alleen digitaal te leveren op een CD.
    Iedereen kan dan die CD kopen met alle foto's op een voldoende groot formaat zodat ze de gewenste foto's zelf kunnen laten afdrukken.
    Op die manier heb ik er veel minder werk aan, want ik moet er niet op letten wie welke foto's heeft besteld, ze staan toch allemaal op die CD.
    Per CD vraag ik 5 euro, veel is dat niet, maar als ik er meer voor vraag dan verkoop ik er waarschijnlijk maar een paar en maakt de rest er een kopie van (gewoonlijk moet ik ongeveer even veel CD's leveren als dat er communiekanten waren).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: foto's vormsel

      Het gaat hier over een 900 foto's. Ben er een hele dag mee bezig geweest om deze optimaal bij te snijden en soms de kleur nog wat aan te passen. Het fotograferen van het vormsel en tijdens de receptie van 8.00 tot 13.00. Als ik die 73 keer op CD moet zetten en daar maar €5 of €10 voor vraag dan verdien ik daar niets aan. De meeste kopen toch wel een 10 tal foto's en nu ik familiefoto's heb genomen die, al zeg ik het zelf, heel goed gelukt zijn nemen ze daar toch wel wat vergrotingen van.

      Comment


      • #4
        Re: foto's vormsel

        Oorspronkelijk geplaatst door gipsi Bekijk bericht
        Het gaat hier over een 900 foto's. Ben er een hele dag mee bezig geweest om deze optimaal bij te snijden en soms de kleur nog wat aan te passen. Het fotograferen van het vormsel en tijdens de receptie van 8.00 tot 13.00. Als ik die 73 keer op CD moet zetten en daar maar €5 of €10 voor vraag dan verdien ik daar niets aan. De meeste kopen toch wel een 10 tal foto's en nu ik familiefoto's heb genomen die, al zeg ik het zelf, heel goed gelukt zijn nemen ze daar toch wel wat vergrotingen van.
        Versta ik het goed dat je hier 1 dag schoot (van 8 tot 13 u) en dan nog een dag fotobewerking hebt gedaan? Bent u een beroepsfotograaf/fotograaf in bijberoep of doet U dit als hobby?

        Comment


        • #5
          Re: foto's vormsel

          Ben nu 6 jaar bezig als " kleine onderneming, niet btw plichtig". Dus het is wel degelijk mijn beroep.

          Comment


          • #6
            foto's vormsel

            Maw u verdient 730 euro - als u 10 euro per cd vraagt - om een anderhalve dag te werken?


            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

            Comment


            • #7
              Re: foto's vormsel

              Oorspronkelijk geplaatst door indrukwekkend Bekijk bericht
              Maw u verdient 730 euro - als u 10 euro per cd vraagt - om een anderhalve dag te werken?


              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
              Wie zegt er natuurlijk dat iedereen de cd aankoopt. Wanneer er enkele de cd aankopen kan je die makkelijk uitlenen aan anderen om ook aan de foto's te kunnen. Dus hier wil ik niet aan beginnen. Ik heb ook heel mooie gezinsfoto's genomen die ze bij mij kunnen laten afdrukken op mooi kwalitatief fotopapier van ilford. wanneer ze de cd hebben en zelf de foto's laten afdrukken in één of ander labo waar de kwaliteit van de foto teniet wordt gedaan is dat ook zonde.
              De vraag is gewoon of ik aan die persoon de 7 digitale bestanden wil verkopen van hun zoon of dit voor het vormsel toch niet te doen?

              Comment


              • #8
                Re: foto's vormsel

                Oorspronkelijk geplaatst door gipsi Bekijk bericht
                Wie zegt er natuurlijk dat iedereen de cd aankoopt. Wanneer er enkele de cd aankopen kan je die makkelijk uitlenen aan anderen om ook aan de foto's te kunnen. Dus hier wil ik niet aan beginnen. Ik heb ook heel mooie gezinsfoto's genomen die ze bij mij kunnen laten afdrukken op mooi kwalitatief fotopapier van ilford. wanneer ze de cd hebben en zelf de foto's laten afdrukken in één of ander labo waar de kwaliteit van de foto teniet wordt gedaan is dat ook zonde.
                De vraag is gewoon of ik aan die persoon de 7 digitale bestanden wil verkopen van hun zoon of dit voor het vormsel toch niet te doen?
                Klant is koning maar jij bent keizer!
                In een zaak bepaal jij je regels en niemand anders ... je kan dit doen maar dan riskeer je natuurlijk de 72 andere klanten die je op je dak kan krijgen. En 72 mensen die verkeerde reclame kunnen maken over jou. Ofwel doe je dit niet en dan heb je 1 persoon die je slecht kan maken (bij wijze van spreken). Voor iedereen perfect doen kan niet maar het beste is wel iedereen over dezelfde kam scheren en geen uitzonderingen maken. Als je dit nog nooit gedaan hebt - en wel vraag naar gehad - dan moet je dit nu ook niet doen.
                Indien ze de foto's digitaal nodig hebben om bv andere dingen die jij niet kan aanleveren, dan kan je wel als voorstel doen dat die leverancier je altijd kan bellen om het bestand door te sturen. En dan weet je natuurlijk wel altijd waar je foto's heen gaan.

                Comment


                • #9
                  Re: foto's vormsel

                  @ indrukwekkend: Je "verdient" geen 730 euro hoor. Je krijgt 730 euro binnen. Daarvan gaan nog kosten af zoals materiaal, kantoorruimte, verplaatsingenen, relatiekosten, verzekeringen, sociale bijdrage, boekhouder, voorbereidingskosten zoals stroom, kuisproducten enz,... Uiteindelijk schiet van die 730 Euro ongeveer een kwartje over. Van dat kwart komt de belastingen ook nog eens de helft halen. Dus zo gek hoog vindt ik die bedragen eerlijk gezegd niet. Als je officieel werkt moet je het zakelijk bekijken en stop het verhaal "het komt binnen dus ik heb dat verdiend". Geld dat binnenkomt is niet gelijk aan winst. Daar heb je eerst een behoorlijke investering voor gedaan.

                  @ gipsi: ik zit in dezelfde situatie als jij wat betreft bedrijfsvorm en kan je natuurlijk niet zeggen hoeveel je moet vragen, maar wil je wel dit meegeven: Bepaal je prijs op basis waarvoor ze het willen gaan gebruiken en lever het digitaal bestand ook voor dat specifieke doel af.

                  Als het voor facebook of dergelijke is en ze hebben al prints besteld zou ik wat minder vragen dan je nu voor een print vraagt. Je hebt er tenslotte geen (of weinig) werk aan, maar ik zou dan wel in lage resolutie afleveren. Als ze geen prints besteld hebben of ze willen een hoog resolutie beeld zou ik ze dezelfde prijs vragen als je voor prints vraagt. Zo gaan ze sneller bij jou laten printen en heb je de kwaliteit zelf in de hand.
                  FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                  Comment


                  • #10
                    foto's vormsel

                    @ jinkx: er moet dan ook niet op een forum voor hoofdzakelijk hobby-fotografen (hobby betreffende beroep maar niet betreffende kwaliteit) niet gevraagd worden een zakelijke overeenkomst.


                    Verzonden vanaf mijn iPad met Tap
                    Last edited by indrukwekkend; 20 april 2016, 16:41.

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto's vormsel

                      Oorspronkelijk geplaatst door indrukwekkend Bekijk bericht
                      @ jinkx: er moet dan ook niet op een forum voor hoofdzakelijk hobby-fotografen (hobby betreffende beroep maar niet betreffende kwaliteit) niet gevraagd worden een zakelijke overeenkomst.


                      Verzonden vanaf mijn iPad met Tap
                      Wist niet dat dit een forum uitsluitend voor hobby-fotografen was. Wilde gewoon eens weten van anderen wat hun mening hierover was.
                      En het is misschien wel mijn beroep maar ik beschouw dit nog altijd als een uit de hand gelopen hobby die ik ontzettend graag doe.

                      Comment


                      • #12
                        Re: foto's vormsel

                        Waarom zou er op een algemeen fotografieforum niet naar de zakelijke kant van fotografie gevraagd mogen worden? Als je die lijn gaat doortrekken moeten er hier veel posts weg hoor :-)
                        FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                        Comment


                        • #13
                          Re: foto's vormsel

                          900 foto's is gewoon te veel.

                          Uiteindelijk moet jij de keuze maken.
                          Al die vergrotingen bestellen, maken, leveren etc, daar kruipt verschrikkelijk veel tijd in, en dat kost ook geld.
                          Als je CD's verkoopt, dan maak je het jezelf makkelijk, maar je hebt geen controle over het verder gebruik.

                          En die 730€ voor 2 dagen werk is helemaal geen hoog bedrag.
                          Als je alle kosten telt, dan is dat zelfs echt weinig!

                          Comment


                          • #14
                            Re: foto's vormsel

                            Heb dan uiteindelijk een prijs gevraagd voor de digitale bestanden. omdat dit voor een fotoboek was heb ik zelf 3 verschillende groottes voorgesteld met 3 verschillende prijzen waar zijn dan uit konden kiezen.
                            Ze hebben een aantal afdrukken besteld en dan ook nog de digitale bestanden waar hun zoon op stond en waren zeer tevreden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: foto's vormsel

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              900 foto's is gewoon te veel.

                              Uiteindelijk moet jij de keuze maken.
                              Al die vergrotingen bestellen, maken, leveren etc, daar kruipt verschrikkelijk veel tijd in, en dat kost ook geld.
                              Als je CD's verkoopt, dan maak je het jezelf makkelijk, maar je hebt geen controle over het verder gebruik.

                              En die 730€ voor 2 dagen werk is helemaal geen hoog bedrag.
                              Als je alle kosten telt, dan is dat zelfs echt weinig!
                              900 ???
                              Ik ben ieder jaar hoffotograaf op de Karate Kata Beker van Oostkamp en kom na een hele dag terug met max 750 foto's (als het goed gaat). Vroeger in NEF maar dat klaarde ik zelfs niet op een week. Sinds verleden jaar geef ik die recht uit de camera aan de trainer in JPG (gratis) en dan doen ze daar mee wat ze willen. Mijn eigen foto's zijn wel degelijk in NEF maar ik heb daar monsterachtig veel werk aan. Alleen al het selecteren van 1500 IS-foto's naar een uiteindelijke 50 voor op de site :-(

                              Comment

                              Working...
                              X