Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft een modelcontract voor mij?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie heeft een modelcontract voor mij?

    hallo,

    ik ben net mijn 10d aan het leren (kom van G5), en heb af en toe de kans om "modellen" voor de camera te halen.

    omdat dit meer en meer voorkomt, denk ik eraan om een soort contractje op te stellen... vb eigendom foto's, vergoeding model (= bij mij zijn dit de foto's digitaal + enkele exemplaren volledig bewerkt + print naar keuze), etc.

    Wie heeft al zo-iets gemaakt en wat is jullie ervaring ermee ?

    wil iemand zijn/haar voorbeeldje mailen ?

    bedankt voor de respons,
    Tom

    Onduidelijke titel aangepast. j@n, Moderator.
    Last edited by j@n; 26 augustus 2004, 20:36.
    Canon 10D

  • #2
    Re: modelcontractje

    Lees volgende topic eens van op "Dutch Photo Zone" er staan links in voor een modelcontract.Ik hoop dat je er iets aan hebt.


    Zoals: http://marcof.net/contracts/modelcontract_NL.pdf

    Frans
    Last edited by François; 26 augustus 2004, 19:58.

    Comment


    • #3
      Re: modelcontractje

      Of doe even een search op : contract, en je komt van alles tegen

      Comment


      • #4
        Re: modelcontractje

        Oorspronkelijk geplaatst door François
        Lees volgende topic eens van op "Dutch Photo Zone" er staan links in voor een modelcontract.Ik hoop dat je er iets aan hebt.

        http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=5520
        Zoals: http://marcof.net/contracts/modelcontract_NL.pdf
        Hmm... ik heb die van mij volgens mij niet meer op die plek staan. In het kort is mijn contract:

        <briefhoofd>
        Model overeenkomst

        Model
        <model NAW gegevens>

        Fotograaf
        <fotograaf NAW gegevens>

        Fotograaf verklaart:
        • De gemaakte fotos uitsluitend te gebruiken voor zijn eigen portfolio (inclusief publicatie op de website www.photographicmemories.nl)
        • Alleen met toestemming van model de fotos aan derden te verstrekken
        • Op geen enkele wijze verantwoordelijk te zijn voor de gemaakte fotos
        Model verklaart:
        • Vrijwillig te hebben meegewerkt aan de fotosessie
        • De gemaakte fotos uitsluitend te gebruiken voor private, niet commerciele doeleinden
        • Fotos niet openbaar te maken en/of te publiceren zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van fotograaf.
        Indien sprake is van een vergoeding voor model of fotograaf (in geld of fotos) bedraagt deze vergoeding: ......................

        Het copyright, de negatieven dan wel de digitale bestanden zijn en blijven eigendom van de fotograaf.

        Handtekening fotograaf : ..........................
        Handtekening model : .......................
        Handtekeningen ouders / voogden : ....................
        (indien model jonger dan 18 jaar)

        Amersfoort, d.d. ......
        ...................................


        Zoals je ziet probeer ik in mijn contract zowel de fotograaf als het model te vrijwaren van problemen. Je zult uiteraard wel 't een en ander moeten aanpassen aan je eigen situatie

        Hope this helps!
        Last edited by Joost; 26 augustus 2004, 21:36.

        Comment


        • #5
          Re: Wie heeft een modelcontract voor mij?

          hartelijke dank

          ik kan met de voorbeelden één en ander bij elkaar brouwen..

          @ jan: bedankt voor de verandering van titel.

          greetz,
          Tom
          Last edited by TDC; 27 augustus 2004, 17:06.
          Canon 10D

          Comment


          • #6
            Re: Wie heeft een modelcontract voor mij?

            Hoi TDC,

            Ik wil je toch adviseren, vermits je dit echt goed wil doen, ea wel te laten nakijken door een jurist.

            Zelf wat in elkaar zetten is leuk, het kan zowel de bedoeling aan de fotograaf als het model weergeven, maar dat wil nog niet zeggen dat het juridisch houdbaar is.

            Zo kun je je als fotograaf niet zomaar van alle verantwoordelijkheid ontdoen door dat als een zinnetje in een contract te zetten.
            In every colour there's the light
            In every stone sleeps a crystal
            Remember the Shaman, when he used to say:
            "Man is the dream of the dolphin"

            Comment


            • #7
              Re: Wie heeft een modelcontract voor mij?

              Oorspronkelijk geplaatst door Dolphin
              Ik wil je toch adviseren, vermits je dit echt goed wil doen, ea wel te laten nakijken door een jurist.
              Normaliter een goed idee, maar voor dit soort toepassingen een beetje overdone naar mijn bescheiden mening.
              Zo kun je je als fotograaf niet zomaar van alle verantwoordelijkheid ontdoen door dat als een zinnetje in een contract te zetten.
              Dat klopt, maar meestal is het wel effectief.

              Het belangrijkste is dát er wat aan afspraken op papier staat, dat er een krabbel onder staat en dat het duidelijk is wat er van beide partijen wordt verwacht. Als er betaald wordt voor de shoot door een opdrachtgever, dan wordt het een ander verhaal, maar dat is hier (nog?) niet het geval begrijp ik. Dit is meer TFP en daar voldoet een dergelijk simpel contract prima voor.

              Comment


              • #8
                Re: Wie heeft een modelcontract voor mij?

                Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                Dat klopt, maar meestal is het wel effectief.
                Dat mag je me even uitleggen aub

                Een contract opstellen wat juridisch niet klopt, heeft geen zin. Je stelt een contract niet op 'voor het geval dat alles goed gaat' want dan is er geen probleem, je doet dat juist voor het geval het 'fout' gaat. Dan moet je iets hebben wat klopt en wil je er niet dan pas achter komen dat bepaalde voorwaarden die je gesteld hebt, wettelijk niet door de beugel kunnen.

                Dat je vindt dat dat alllen bij betaalde shoots moet en niet bij TFP shoots ben ik ook niet met je eens, maargoed, ieder zijn mening.
                In every colour there's the light
                In every stone sleeps a crystal
                Remember the Shaman, when he used to say:
                "Man is the dream of the dolphin"

                Comment


                • #9
                  Re: Wie heeft een modelcontract voor mij?

                  ja... een contract opstellen is één zaak, maar het juridisch laten controleren is een andere...

                  maar ik kan jullie wel volgen dat dit een goede zaak zou zijn...

                  kan de vzw geen modelcontract (= in beide "modelvormen") opmaken én laten toetsen door een jurist ???

                  mvg,
                  tom
                  Canon 10D

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie heeft een modelcontract voor mij?

                    Hallo,

                    Een zinnetje trof mij toch als onlogisch ... "DE FOTOGRAAF VERKLAART OP GEEN ENKELE WIJZE VERANTWOORDELIJK TE ZIJN VOOR DE GEMAAKTE FOTOS" ... wie dan wel ??? ... dit zal in geen enkele rechtbank ook maar enige waarde hebben, integendeel ... hetzelfde zou zijn dat ik een geweer koop en er wat mee in het rond schiet en zeg "DE SCHUTTER VERKLAART OP GEEN ENKELE WIJZE VERANTWOORDELIJK TE ZIJN VOOR DE GETROFFEN DOELEN" ... eens kijken wat een rechter daar van zal zeggen ... zoals reeds vermeld, zolang er geen problemen opduiken kan je in je contract schrijven wat je wil ...

                    Groetjes.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie heeft een modelcontract voor mij?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Froto
                      Een zinnetje trof mij toch als onlogisch ... "DE FOTOGRAAF VERKLAART OP GEEN ENKELE WIJZE VERANTWOORDELIJK TE ZIJN VOOR DE GEMAAKTE FOTOS" ... wie dan wel ??? ... dit zal in geen enkele rechtbank ook maar enige waarde hebben, integendeel ...
                      Voordat je bij een rechter bent heb je al heel wat gehakketak achter de rug. Een dergelijke zinsnede kan je nog wel eens helpen om daar niet terecht te komen, c'est tous. Bluf? Ya bet ya! Werkt 't? Soms...

                      Comment

                      Working...
                      X