Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

je foto's een naam geven?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • je foto's een naam geven?

    als ik mijn pics van de camera overhevel naar de pc.
    dan staan ze op mijn pc als een code vermeldt b.v 0009845.

    dat is leuk maar na 500 pics weet ik niet meer welke pic welke is en om ze nu allemaal te openen dat zie ik ook niet zitten. je kunt ze wel per b.v 20 bekijken maar toch.

    hoe doen jullie dat geven jullie elke foto een naam of veranderen jullie de code naar iets overzichtelijks?

    ik zoek een makkelijke en overzichtelijke manier om ze duidelijk te beheren.

    gr r.marijnissen
    FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
    Canon EOS600d

  • #2
    Re: je foto's een naam geven?

    Ik verander de naam meestal in iets als vb "20040825 Brussel marollenwijk (1).jpg", dus JaarMaandDag + beschrijving + nummer. En de foto's klasseer ik daarna in folders per datum + beschrijving. Zo vind je iets gemakkelijker terug. Maar er zijn verschillende manieren om foto's te klasseren, sommigen klasseren bvb per thema.
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

    Comment


    • #3
      Re: je foto's een naam geven?

      Als je geregeld een hoop fotos van een of ander evenement hebt: maak een nieuwe map aan met gepaste naam, en zet er de datum bij en download de fotos naar daar.
      bbv.
      - Antwerpen aug 2002
      - Bretagne 24-31 jul 2004


      En voor de rest kan je gebruik maken van programma's als Picasa of ACDSee, die dienen om fotos te beheren. Dan kan je thumbnails bekijken, sorteren op een tijdslijn, zoeken op commentaar, EXIF bekijken...
      Minolta Dimage Z2

      Comment


      • #4
        Re: je foto's een naam geven?

        Ik verdeel alles in mapjes. Korte maar goed beschrijvende titel + datum . Zo vind ik alles snel terug. De namen van de foto's laat ik staan zoals ze uit mijn camera komen.
        http://www.vannecke.be
        Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
        Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

        Comment


        • #5
          Re: je foto's een naam geven?

          Tip voor naamgeving van mapjes: bv.
          2004-08-22 SD Paradisio
          In elk mapje behoud ik de oorspronkelijke naam.

          Als je een datum gebruikt en je begint met jaartal, maand, dag en daarna onderwerp, dan worden je mapjes ook nog chronologisch gesorteerd.
          Persoonlijk vind ik dat erg handig!
          Last edited by lut; 25 augustus 2004, 20:13.

          Comment


          • #6
            Re: je foto's een naam geven?

            Zoiets als 2004Antalya001.nef (of jpg, of...)
            Met Nikon Capture 4 kan je dit via batch perfect instellen
            Canikon 40D - D200, D300

            Comment


            • #7
              Re: je foto's een naam geven?

              1) ik registreer steeds de naam van de foto (kan eventueel een zin zijn tot 250 chars) in de IPTC-gedeelte van de foto zelf.
              Het voordeel hiervan is, dat bepaalde sites, deze info gebruiken om de foto te betitelen.
              2) ander voordeel is dat, indien je per ongeluk je bestandsnaamnaam wijzigt, je nog steeds het originele kan ophalen uit de foto-info.
              3) software om dit te doen is er als freeware van mezelf hier op het forum software gepushed.
              4) indien er interesse voor is, kan ik snel iets in elkaar steken waarbij met via enkele inputvelden (die eventueel als een default kunnen dienen) tot automatisch hernoemen van bestanden kan komen. De vraag moet enkel gesteld en de verwachtingen opgegeven.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment

              Working...
              X