Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpte controleren nikon d750

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpte controleren nikon d750

    Als ik een foto neem, op statief, met mijn 50 mm lens, sluitertijd 1/500, en ik bekijk de foto
    achteraf op het schermpje, ik kijk gericht naar het punt waar mijn scherpstelpunt is...en ik
    zoom helemaal in...is het dan normaal dat dat niet helemaal scherp is? verwacht ik te veel?
    is helemaal inzoomen meer dan 100% inzoomen?
    Hoe dikwijls mag je dan op de + toets drukken om in te zoomen zodat je de scherpte
    kan beoordelen?
    Ik kom er niet uit pfff....weet hier iemand antwoord op?

    Bedankt alvast!
    groetjes
    hilde

  • #2
    Re: scherpte controleren nikon d750

    Oorspronkelijk geplaatst door tullep Bekijk bericht
    Als ik een foto neem, op statief, met mijn 50 mm lens, sluitertijd 1/500, en ik bekijk de foto
    achteraf op het schermpje, ik kijk gericht naar het punt waar mijn scherpstelpunt is...en ik
    zoom helemaal in...is het dan normaal dat dat niet helemaal scherp is? verwacht ik te veel?
    is helemaal inzoomen meer dan 100% inzoomen?
    Hoe dikwijls mag je dan op de + toets drukken om in te zoomen zodat je de scherpte
    kan beoordelen?
    Ik kom er niet uit pfff....weet hier iemand antwoord op?

    Bedankt alvast!
    om echt te oordelen kijken op je computer op 100%.

    Comment


    • #3
      Re: scherpte controleren nikon d750

      bedankt Stefan, ga ik doen
      groetjes
      hilde

      Comment


      • #4
        Re: scherpte controleren nikon d750

        Je kan altijd een foto hier met een linkje plaatsen op 100%, en vermelden waar je scherpstelde, dan kunnen we meekijken.

        Comment


        • #5
          Re: scherpte controleren nikon d750

          Ik vind dat je de scherpte perfect kunt controleren op je lcd-scherm...ik vergroot deze een paar keer en zie dan of de foto scherp is al dan niet. Als je inzoomt op je schermpje en hij is niet scherp
          is hij op je pc ook niet scherp zeker weten.

          mvg

          Templar
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

          Comment


          • #6
            Re: scherpte controleren nikon d750

            ik weet niet of het zo lukt : linkje naar mijn flickr account...


            Templar, je zegt : ik vergroot deze een paar keer...dus je vergroot ook niet tot het uiterste zo? dan is het bij mij ook inderdaad scherp, ik heb het over
            "volledig" uitvergroten op je schermpje

            ik heb gefocust op het midden van de knoflook, op die draadjes dus
            groetjes
            hilde

            Comment


            • #7
              Re: scherpte controleren nikon d750

              Op je schermpje van je camera zal een foto altijd scherper tonen dan thuis op je computerscherm
              Hetgeen getoond wordt op je camera is een in camera bewerkte jpeg die uit de RAW gehaald wordt, dus deze krijgt sowieso meer scherpte mee
              Dus eigenlijk moet hij op je schermpje zeker scherp zijn op 100%, zoniet zal deze zeker niet scherp zijn op je computer
              Zelf werk ik met Canon, ik heb de vergroting zo ingesteld zodat hij onmiddellijk naar 100+ springt op het gebruikte scherpstelpunt. Op die manier ben je altijd zeker
              Ik weet niet of NIkon ook die mogelijkheid heeft maar dat denk ik wel

              Over je foto die je hier linkt, ik heb het gevoel dat de scherpte iets te ver naar voor ligt, dus net voor je onderwerp

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: scherpte controleren nikon d750

                bedankt Sieg! ik weet niet of ik dat kan instellen bij mijn toestel...die menu's zijn zo omslachtig...

                dus volgens jou ligt de scherpte iets ervoor? dat ligt dan aan het toestel veronderstel ik?
                groetjes
                hilde

                Comment


                • #9
                  Re: scherpte controleren nikon d750

                  Oorspronkelijk geplaatst door tullep Bekijk bericht
                  bedankt Sieg! ik weet niet of ik dat kan instellen bij mijn toestel...die menu's zijn zo omslachtig...

                  dus volgens jou ligt de scherpte iets ervoor? dat ligt dan aan het toestel veronderstel ik?
                  Ik weet het niet zeker maar volgens mij kan je bij de Nikon D750 ook wel autofocus correctie doen

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: scherpte controleren nikon d750

                    Hoi,

                    "controleer je foto op je scherm op 100%"...
                    Lees aandachtig je manual, daar vind je een gemakkelijke instelling daarvoor (je vind er eigenlijk álle instellingen...)
                    Ik zal het je verraden...
                    Instelmenu -->"Persoonlijke Instellingen"--> "F bediening"--> "f1: OK knop". (vanaf blz 354 in Manual).
                    Blz 355 "weergavestand". Daar kun je kiezen uit "miniatuur aan/uit" of "Histogrammen weergeven" of Zoom aan/uit" of "Sleuf en map selecteren".
                    Kies daar "zoom aan/uit".
                    Als je daarna een gemaakte foto bekijkt, je drukt op de "OK" knop, dan heb je een gedeelte van je prent op 100%
                    Druk je weer op "OK", dan heb je de volledige foto weer.
                    Een handige instelling, succes.

                    Adrie

                    Comment


                    • #11
                      Re: scherpte controleren nikon d750

                      bedankt Adrie! bespaart me veel zoekwerk ;-)
                      groetjes
                      hilde

                      Comment


                      • #12
                        Re: scherpte controleren nikon d750

                        Geen dank... Graag gedaan.
                        Ook hiervoor zitten we toch met z'n allen op dit mooie forum.
                        Om elkander een helpende hand te bieden bij moeilijkheden en onduidelijkheden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: scherpte controleren nikon d750

                          Oorspronkelijk geplaatst door tullep Bekijk bericht
                          dus volgens jou ligt de scherpte iets ervoor? dat ligt dan aan het toestel veronderstel ik?
                          Ik ben ook van mening dat het scherpstelvlak ergens voor het onderwerp ligt, maar dat de scherpte wellicht nog net aanvaardbaar is omdat de knoflook helemaal aan het achterste eind van de scherptediepte zit.
                          AF finetuning kan een oplossing zijn, maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan calibratie door een Nikon servicepunt, als je materiaal nog in garantie is.

                          Dit soort van onzorgvuldige calibratie komt tegenwoordig weer veel te vaak voor naar mijn idee. Met al die megapixels zouden de toleranties een stuk strenger moeten worden gecontroleerd, maar men gaat er blijkbaar van uit dat heel veel consumenten denken dat het aan hun techniek ligt (wat uiteraard ook kan) of niet zo kritisch naar hun foto's kijken. Helaas ben ik ervaringsdeskundige en kan ik ook bevestigen dat het bij een ander merk niet beter is...
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #14
                            Re: scherpte controleren nikon d750

                            Focus is niet 100% correct, je kunt dit trachten de corrigeren door micro-AF bijsturing, als dat niet lukt zelfde opname maken in live-view mode, als AF dan wel ok is, is de AF-sensor waarschijnlijk niet in lijn met de beeldsensor
                            Lichte AF afwijkingen met DSLR zijn niet zeldzaam als PDAF gebruikt wordt, de spiegel is er de oorzaak van dat er nog altijd een aparte sensor dient gebruikt te worden voor AF, als die AF-sensor iets verschoven is toz vd beeld sensor krijg je minder nauwkeurige AF welke enkel zichtbaar wordt bij grote diafragma opening. Nauwkeurige AF heb je als je CDAF gebruikt, en dat is zo in live view mode. Dan is de spiegel opgeklapt en dan kan AF rechtstreeks op beeldsensor gecontroleerd worden.

                            Comment

                            Working...
                            X