Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotostudio thuis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotostudio thuis

    Dag iedereen
    Wij zijn van plan om ons huis te verbouwen. Onze verbouwing staat in het teken zodat ik een fotostudio zou hebben.
    Voorlopig ziet ons plan er uit dat ik een ruimte zou hebben van 5m breedte en 6m lengte. De ruimte zou een hoogte hebben van 3m.
    Is deze ruimte groot genoeg om portretfotografie te doen? Ik bedoel vooral, krijg ik een volwassen persoon fullbody op foto?
    Ik heb een 50mm objectief en en een 28mm-300mm objectief.
    Hopelijk kan iemand me advies geven?

  • #2
    Re: fotostudio thuis

    Dat gaat lukken met een 35mm objectief op aps-C of 50 mm objectief op FF.
    Een volwassen persoon varieert wel van 1,5 m to 2m +, portret gaat van enkel het hoofd tot de volledig lengte, en een 28-300 is niet altijd het beste (behalve de Canonwitte versie, want die is dan weer legendarisch, maar misschien niet in de studio).
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: fotostudio thuis

      5 breed is ok. iets meer zou handig zijn als je comfort voor jezelf wil.
      Ik denk dan aan volgende bv:
      - groepje van enkele personen ben je al snel 3 meter kwijt in breedte.
      rest nog 2 meter om 2 flitsen op te stellen in de achtergrond (wat nog net gaat lukken)
      maar in die zelfde 2 meter moeten ook je hoofdlichten komen op de voorgrond en daar zitten meestal softboxen, paraplus of octa of zo op en nemen dus wat extra plaats in.
      Dan is 5 meter toch juist gepast allemaal.
      Maar voor 1 a 2 personen is het wel voldoende. Of mama, papa en kindje moet zeker lukken.

      Naar diepte toe is 6 meter ook wat krap wil je comfort hebben.
      Je zit met je opstelling om fotos te maken maar de mensen hebben ook nog graag een kleine zithoek, een tafeltje voor de makeup, eventueel een douche en toilet, een kleedhoekje.
      6 meter is wel genoeg om fotos te maken in full body.

      3 meter hoog is ok maar iets meer zou geen overbodige luxe zijn.
      Soms wil je het licht van hoog laten komen, je wil bv een helicoptershot maken en zo van die dingen en dan zit je al snel tegen het plafond.

      Dus in conclusie is het de vraag hoe ver je wil gaan en hoeveel je wil investeren ook.
      Maar voor portretten full body moet het wel lukken. Het kan zelfs met minder nog.

      Om een vergelijk te geven: Ik werk in een studio dat 60 vierkante meter groot is en ik vind het soms maar net gepast als ik met een kleine groep werk. In die 60 meter zit wel een kleine douche, toilet, opmaaktafel, computertafel en zitruimte voor 4 inbegrepen.

      Wat je eventueel kan overwegen is in de buurt een studio te gaan huren voor een paar uur. Dat kost niet veel maar dan ga je snel zien waar de knelpunten zitten in ruimte.
      Niets beter dan het zelf te ervaren voor je begint te verbouwen en veel kosten gaat maken.

      Comment


      • #4
        Re: fotostudio thuis

        bedankt voor jullie reactie. Ik begrijp zeker wat jullie bedoelen. De vraag is natuurlijk hoeveel ik wil investeren, zeker omdat het slechts voor een bijberoep zal zijn! Dus deze afmetingen zijn echt wel het maximum. Met de vraag of ik ergens wat kleiner kan gaan? Ik kan inderdaad terecht bij een fotograaf om zijn studio eens te gebruiken, wat ik zeker zal doen.

        Comment


        • #5
          Re: fotostudio thuis

          Oorspronkelijk geplaatst door Lindsey_tir Bekijk bericht
          Dag iedereen
          Wij zijn van plan om ons huis te verbouwen. Onze verbouwing staat in het teken zodat ik een fotostudio zou hebben.
          Voorlopig ziet ons plan er uit dat ik een ruimte zou hebben van 5m breedte en 6m lengte. De ruimte zou een hoogte hebben van 3m.
          Is deze ruimte groot genoeg om portretfotografie te doen? Ik bedoel vooral, krijg ik een volwassen persoon fullbody op foto?
          Ik heb een 50mm objectief en en een 28mm-300mm objectief.
          Hopelijk kan iemand me advies geven?

          Hou er rekening mee dat bij een kleine studio reflecties mogelijk zijn van de muren. Je kan hem natuurlijk ook zwart verven.
          Je kan één en ander buiten op een parking uitproberen. Gewoon met een krijtje of heksenhoedjes de 4 muren uitzetten en test foto's maken.
          Ook, als ik een studio zou maken voor mezelf, ik zou er een daglicht studio van maken, eventueel met een (schuif)deur naar buiten.
          YMMV
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: fotostudio thuis

            Of zwarte gordijnen hangen.... Het kan nuttig zijn om de muur verschillende kleuren te geven die je dan ook weer als achtergrond kan gebruiken als achtergrond bij protret:

            - https://www.creativebookers.com/nl/l...huur-apeldoorn

            - http://www.nieuwsblad.be/cnt/blgve_20120310_001

            De ruimte die je voorziet is zeker groot genoeg. Voorzie ook dat je ramen kan blinderen als je niet met daglicht werkt.
            Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

            Comment


            • #7
              Re: fotostudio thuis

              Daglicht zal voorzien worden en ook een zwart rolluik.
              Welke vloer zouden jullie kiezen? een tegel of iets van laminaat?
              Moest ik de ruimte nog wat willen kleiner maken. Zou ik dan kiezen om de breedte wat in te korten of de lengte? Of zeggen jullie dat het beter is om die afstanden te behouden?

              Comment


              • #8
                Re: fotostudio thuis

                De kleinste studio die ik ooit geweten heb moet iets van 3 op 4 geweest zijn. Dat is echt zeer klein. Voor kinderfotografie lukt dat wel maar voor volwassenen loop je toch echt tegen de grenzen aan.

                Voor de vloer wordt veel een witte vinyl gebruikt of een witte epoxyhars. De epoxy is beter omdat die zeer duurzaam is en gemakkelijk in onderhoud. Kost wel behoorlijk wat meer.
                Als achtergrond gaan ze meestal 1 wand een infiny plaatsten. Dat is een witte vinyl waarbij ze die zo plaatsten dat er geen harde overgang is tussen de wand en de vloer. Dus er zit een soort buiging in de hoek. Je kan dan eventueel op rollen aan het plafond extra kleuren (backdrops) voorzien. Bv zwart, groen, ...

                Comment


                • #9
                  Re: fotostudio thuis

                  De architect is vandaag nog eens langsgekomen. Ik blijf bij een ruimte van 6m-5m om te fotograferen. De ruimte is nog iets groter, maar daar kan ik dan zeteltje, make-uptafeltje,... zetten.
                  @buurmanBert: waarom raad je epoxyhars aan voor de vloer? Ik dacht aan een parket of laminaat, tegel. Onze schrijnwerker ziet het zitten om van 1 wand een 'rondwand' te maken, met welk materiaal moet ik de gyproc dan behandelen? Is dit met een gewone verf? Voor de muren dacht ik er aan om deze in +/-18% grijs te schilderen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: fotostudio thuis

                    Een parket of laminaat is niet noodzakelijk slecht maar je kan dan wel moeilijker op wit gaat schieten.
                    Probleem is ook dat je altijd de zelfde vloer in je foto´s zal zien en dat gaat tegensteken na een tijdje.

                    Witte achtergrond, witte vloer zijn toch veel gebruikt in studiowerk.
                    Stel je neemt iets anders van vloermateriaal zoals tegels dan ga je papier of vinyl moeten gebruiken om in het wit te werken.
                    En uit ervaring is het toch niet 100% dit en dat allemaal.
                    Soms werk je ook met kinderen of kleuters die rondstuiven in de studio, vuile schoentjes, of creative uitspattingen zoals werken met superveel makeup, bodypaint, natuurlijke materialen zoals hout, steen, bladeren,...
                    En wie gaat dat opkuisen allemaal?
                    Een tegel heeft daar een groot voordeel omdat het gemakkelijk poetst maar je zit dan wel met de voegen in beeld.
                    Papier is ok maar ook dat kreukt, wordt snel vuil en gaat ook wat kosten op de duur. Het is een keuze die je maakt.
                    Daarom is het handig om duurzame materialen te hebben voor de vloer zoals epoxyhars. Dat kan alle vuil aan want het materiaal is quasi inert.
                    Je laat gewoon de betonvloer polijsten en daar zet je dan die witte epoxyhars op. Ben het niet 100% zeker maar mogelijks zou dit ook moeten bestaan in witte polyeurethaanhars.

                    Voor de achtergrond kan je best een matte witte vinyl laten plaatsen op de muur en laten overgaan met een ronding in de vloer. Dan heb je een infinity achtergrond.
                    Vinyl is zeer gemakkelijk te poetsen ook maar niet zo geschikt als vloermateriaal op lange duur.
                    Aan een epoxyvloer is er wel 1 nadeel en dat is dat die zeer glad is als je er met kousen op loopt.

                    De andere muren en plafond zou ik matzwart doen. Reken dat je materiaal ook nog de ruimte vullen dus zo doods wordt het niet.
                    Aan een zijmuur kan je ook een achtergrondsysteem ophangen met creatieve achtergronden.

                    Eventueel kan je de ongebruikte muur achter u in een grijstint of zelfs gewoon wit doen maar zeker geen kleur!

                    Bij mij is het zoals ik hier zowat omschreven heb. De luxe die ik heb is dat ik na een shoot van een paar uur even met een swiffer rondloop en alles is klaar voor de volgende shoot.
                    Je zal verschieten hoeveel stof en vuil je wel niet kan maken bij een shoot.
                    In het slechtste geval moet ik al eens met wat kuismiddel strepen uit de vloer halen die van schoenen afkomstig zijn maar dat valt heel goed mee.
                    Last edited by buurmanBert; 30 maart 2016, 23:22.

                    Comment


                    • #11
                      Re: fotostudio thuis

                      Super! Bedankt voor je uitleg buurmanBert!
                      Nu toch bezig ben met mijn vragenrondje.
                      Hebben jullie tips voor studioflitsers? Raden jullie een bepaald merk aan en met mijn ruimte welk vermogen moet ik nemen?
                      Zou dit iets zijn:
                      De Falcon Eyes Studioflitsset TFK-2600L is een zeer complete set voor de profesionele gebruiker. Meegeleverd wordt een harde rolkoffer waarmee u de flits...
                      Last edited by Lindsey_tir; 31 maart 2016, 10:08.

                      Comment


                      • #12
                        Re: fotostudio thuis

                        Elinchrom. Veel kwaliteit voor je geld.
                        Profoto. Nog veel beter maar wel niet goedkoop.

                        Falcon Eyes is om te spelen. Dure rommel.

                        Het komt eigenlijk altijd op hetzelfde neer: if you pay peanuts, you get monkeys.

                        Comment

                        Working...
                        X