Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overbelichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overbelichting

    Hallo,
    pas nieuw en pas lessen aan het volgen ivm digitale fotografie.
    Een opdracht nu is buiten een bewegend object te fotograferen. Op 1 foto moet hij stilstaan op de andere in beweging.

    Had gekozen voor een windmolen. Eerste foto met korte sluiter, groot diafragma en weinig iso lukt perfect.
    Maar de 2e is telkens overbelicht.
    Sluitertijd gebruik ik op 2 sec. Iso sowieso laag en Diafragma zo klein mogelijk (kleine opening)

    Gebruikt toestel is Nikon D7200 met kitlens 18-140

  • #2
    Re: Overbelichting

    Oorspronkelijk geplaatst door Big6230 Bekijk bericht
    Hallo.........
    Maar de 2e is telkens overbelicht.
    Sluitertijd gebruik ik op 2 sec.
    Tja das veel te lang hoor.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Overbelichting

      Oorspronkelijk geplaatst door Big6230 Bekijk bericht
      Hallo,
      pas nieuw en pas lessen aan het volgen ivm digitale fotografie.
      Een opdracht nu is buiten een bewegend object te fotograferen. Op 1 foto moet hij stilstaan op de andere in beweging.

      Had gekozen voor een windmolen. Eerste foto met korte sluiter, groot diafragma en weinig iso lukt perfect.
      Maar de 2e is telkens overbelicht.
      Sluitertijd gebruik ik op 2 sec. Iso sowieso laag en Diafragma zo klein mogelijk (kleine opening)

      Gebruikt toestel is Nikon D7200 met kitlens 18-140
      Waarschijnlijk was 2 sec nog altijd te lang, zelfs icm lage iso en diafragma dichtgenepen. Je moet natuurlijk wel je lichtmeter in het oog houden.
      Misschien eens teruggaan als er minder licht is ('s avonds).
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Overbelichting

        Oorspronkelijk geplaatst door Big6230 Bekijk bericht
        Hallo,
        pas nieuw en pas lessen aan het volgen ivm digitale fotografie.
        Een opdracht nu is buiten een bewegend object te fotograferen. Op 1 foto moet hij stilstaan op de andere in beweging.

        Had gekozen voor een windmolen. Eerste foto met korte sluiter, groot diafragma en weinig iso lukt perfect.
        Maar de 2e is telkens overbelicht.
        Sluitertijd gebruik ik op 2 sec. Iso sowieso laag en Diafragma zo klein mogelijk (kleine opening)

        Gebruikt toestel is Nikon D7200 met kitlens 18-140
        De basis is de belichtingsdriehoek en het tellen in 'stops', elke stop is een verdubbeling of halvering van het opgevangen licht. Die traditionele lijstjes moet je eigenlijk van buiten kennen.
        Bij diafragma is dat f1.4, f2, f2.8, f4, f5.6, f8, f11, f16, f22. Sluitertijden geven dan 1/1000, 1/500, 1/250, 1/125, 1/60, 1/30, 1/15, 1/8, 1/4, 1/2, 1'. Ook bij de iso waarden kan je makkelijk gaan verdubbelen. Op jou camera kan je instellen om in stappen van 1/3de van een stop te kunnen aanpassen.
        Als je de instellingen van je bevroren foto neemt en dan telt hoeveel stops je het diafragma toedraait en de sluitertijd evenveel stops langer maakt krijg je een zelfde belichting.
        VB: F5.6 met sluitertijd 1/250 geeft de zelfde belichting als F22 met sluitertijd van 1/15, dus als jij met een F22 en sluitertijd 2' terug gaat naar f5.6 dan kom je uit op een sluitertijd van 1/8. Aan die sluitertijd zal je nooit iets bevriezen (stil zetten) en zal alles ook overbelicht zijn.
        Last edited by kawaracer; 29 februari 2016, 12:53.

        Comment


        • #5
          Re: Overbelichting

          Zoals gezegd, als je te veel licht hebt overdag kan je best s'avonds terugkeren voor de bewogen foto. Een andere optie is om een speciale filter te kopen die licht weg neemt (Lee Big Stopper bijvoorbeeld), maar ik wil je niet nodeloos op kosten jagen.

          Comment


          • #6
            Re: Overbelichting

            Je bent starter dus zou het niet te ver zoeken om dat in manueel op te lossen.
            Zet uw toestel in sluiter mode. (Tv of S naar gelang het merk)

            Voor de eerste foto neem je een korte sluiter bv 1/500.
            Voor de tweede foto neem je een langer sluiter bv 1/15.

            In de twee gevallen zal uw toestel het bijpassende diafragma nemen. En hou uw lichtmeter in de gaten om te zien of je eventueel nog verder kan.
            Dit zal vooral afhankelijk zijn van de mogelijkheden van uw toestel en uw lens.

            Comment


            • #7
              Re: Overbelichting

              Ja, waarom dan niet in 'sport scene' en 'landschap scene', daar leer je helemaal niets mee. In manueel modus moet je aan alles zelf denken en leer je de achterliggende logica en dat is het toch waar over zo een oefening gaat en dan moet je niet alles aan de camera overlaten. Ik blijf bij het idee als je in het begin manueel leert fotograferen dat het dan makkelijker is om in alle omstandigheden de juiste instellingen te vinden of dat je dan in sluiter of diafragma voorkeuze wil werken of gewoon manueel wil blijven werken.

              Comment


              • #8
                Re: Overbelichting

                Als ik zijn vraag lees denk ik dat hij in manueel alles goed doet om het mogelijk te maken (kleinste diafragma, laagste iso) maar dat hij dan nog niet tot een sluitertijd komt die traag genoeg is, omdat er teveel licht is. Enige correcte antwoord op de vraag is dan een filter om een aantal stops licht tegen te houden lijkt me.

                Comment


                • #9
                  Re: Overbelichting

                  Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                  Als ik zijn vraag lees denk ik dat hij in manueel alles goed doet om het mogelijk te maken (kleinste diafragma, laagste iso) maar dat hij dan nog niet tot een sluitertijd komt die traag genoeg is, omdat er teveel licht is. Enige correcte antwoord op de vraag is dan een filter om een aantal stops licht tegen te houden lijkt me.
                  Voila, dat zou ik ook zeggen.

                  Misschien lukt het wel met een sluitertijd van 1/2 of 1/4s? Dat scheelt alweer een paar stops en zal normaal toch ook wel beweging laten zien.
                  Alternatief: de windmolen gaan fotograferen bij valavond, zodat zowel de korte als de lange sluitertijd haalbaar zijn. Dat uur van de dag levert bij redelijk weer ook nog fraaie kleuren op als bonus.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overbelichting

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                    Alternatief: de windmolen gaan fotograferen bij valavond, zodat zowel de korte als de lange sluitertijd haalbaar zijn.
                    Kan ook maar de oefening klinkt beetje als onder dezelfde omstandigheden (wat niet wit zeggen dat je bij vanavond geen stilstaande molen gaat kunnen trekken, t is mss ook een oefening in iso)



                    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overbelichting

                      Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                      Als ik zijn vraag lees denk ik dat hij in manueel alles goed doet om het mogelijk te maken (kleinste diafragma, laagste iso) maar dat hij dan nog niet tot een sluitertijd komt die traag genoeg is, omdat er teveel licht is. Enige correcte antwoord op de vraag is dan een filter om een aantal stops licht tegen te houden lijkt me.
                      Je hebt toch geen belichting van 2 sec nodig de beweging van een windmolen vast te leggen. Als je toch naar die belichtingstijd wil moet je inderdaad naar minder licht.
                      Last edited by kawaracer; 1 maart 2016, 16:52.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overbelichting

                        Bedankt voor de vele reacties. Het is inderdaad een eerste oefening in volledig manuele stand. Vorige 3 lessen was appart Sluiter, diafragma en iso.
                        Nu moesten 2 identiek dezelfde foto nemen met een onderwerp in beweging op de foto en 1 in bevroren toestand.
                        Ben gisteren tegen de avond teruggekeerd en toen is het gelukt met een sluiter 1/6.

                        Comment

                        Working...
                        X