PDA

Volledige versie bekijken : douanekosten bij verzending vanuit hong kong?

brightsight
24 februari 2016, 18:34
eind 2014 heb ik online een lens besteld, bij eglobal.eu, verzending kwam uit hong kong. kostprijs was plusminus 600 euro; ik heb geen douanekosten betaald. heb ik geluk gehad??? ik wil opnieuw een lens bestellen (kostprijs idem, 600 euro) bij eglobal.eu; riskeer ik douanekosten??? iemand hier ervaring mee? thanks

Black B@ndit
24 februari 2016, 19:37
Je hebt geluk gehad, ik heb ooit 60 euro kosten betaald voor een fietslicht van 120 dollar.
Tot 22 euro komen er normaalgezien geen kosten bij, als je geluk hebt, dan geraakt een duurder pakketje er ook wel door, maar het is dus altijd mogelijk dat je veel moet bijbetalen (zeker als je iets van 600 euro wil importeren).

regulus
24 februari 2016, 20:25
Zie invoerkostentellers on-line ... als u pech hebt zult u het in de portemonee voelen ...

Stefan_C
26 februari 2016, 14:29
ik volg met de andere 2, geluk gehad.
Ik heb het ook al paar keer meegemaakt dat het pijn deed (op verzamelobjecten, dus 1 of a kind en geen andere optie...)

Red Falcon
28 februari 2016, 10:20
Ik heb op drie verschillende tijdstippen lenzen gekocht bij eGlobalCentral.eu toen die nog veel goedkoper waren dan in België.
Telkens € 0,00 verzendingskosten noch douanekosten maar wel bij de tweede en derde keer nog een mooie korting erbovenop gehad.

brightsight
28 februari 2016, 15:44
dank voor de verduidelijkingen; heb de lens intussen besteld; let's cross fingers; heb wel via de genoemde calculator berekend dat, als ik douanekosten te betalen zou hebben, dat het 170 euro zou zijn, en dat ik daarmee nog 130 euro uitspaar in vergelijking met aankoop in belgië,
groetjes, brightsight

FrankeeG
28 februari 2016, 17:20
De eerste keer dat ik ooit uit Amerika iets had besteld heeft me dat behoorlijk wat gekost. voor 150 euro een paar schoenen gekocht en 150 euro extra aan kosten moeten betalen aan de douane....ouch
Ik kan me niet voorstellen hoeveel kosten dat gaan zijn voor een dure lens want douane werken met percentages

regulus
28 februari 2016, 19:33
.....
Ik kan me niet voorstellen hoeveel kosten dat gaan zijn voor een dure lens want douane werken met percentages daar de afzetters.

Informeer u vooraleerd domme opmerkingen te maken ... De douane past de algemeen geldende Europese richtlijnen toe. Einde verhaal, man ! :rolleyes:

FrankeeG
28 februari 2016, 22:10
Informeer u vooraleerd domme opmerkingen te maken ... De douane past de algemeen geldende Europese richtlijnen toe. Einde verhaal, man ! :rolleyes:

Jep en die bestaan uit invoerrechten, BTW en Inklaringskosten ALLE DRIE berekent in percentages.
Het is een dure grap als ze het controleren dat is waarover het gaat.
Ik vindt uw opmerking irrelevant ;)

regulus
28 februari 2016, 22:35
Jep en die bestaan uit invoerrechten, BTW en Inklaringskosten ALLE DRIE berekent in percentages.
Het is een dure grap als ze het controleren dat is waarover het gaat.
Ik vindt uw opmerking irrelevant ;)

so what dude, dat zijn nu eenmaal de EUROPSE RICHTLIJNEN, get a reality check ! en sommigen hebben echt een ongelofelijk kort geheugen ... "...want douane werken met percentages daar de afzetters ..." .. juist ja ... :green: :clown:

FrankeeG
28 februari 2016, 22:54
so what dude, dat zijn nu eenmaal de EUROPSE RICHTLIJNEN, get a reality check ! en sommigen hebben echt een ongelofelijk kort geheugen ... "...want douane werken met percentages daar de afzetters ..." .. juist ja ... :green: :clown:

Ja want uiteingelijk betaald ge een hele som meer in vergelijking als ge het zelfde hier zou kopen. Dus ja afzetters.
Het is net de bedoeling om het goedkoper te verkrijgen in het buitenland. En soms dan pech aan uw broek.
Waarom zijt ge zo in uw kont gebeten? Hebt ge vrienden bij de douane die ge moet steunen ofzo :p
Ik vertel mijn ervaring ermee tegen brightsight, want hij vraagt informatie over douane kosten.
Als ge er iets op tegen hebt moogt ge dat in een privé bericht aan me vertellen. Geen zin in moeilijk gedoe sorry hoor mijnheer de agent

buurmanBert
28 februari 2016, 23:52
Ik spreek enkel uit mijn ervaring:

Al meerdere zaken gekocht in de states en ALTIJD had ik douane aan mijn been, ALTIJD. dus vermijd ik daar nog aan te kopen.
Ook al veel gekocht door de jaren in china en heel veel is door de douane geslipt waar ik nooit kosten op betaalt heb.

Mijn oordeel is dat ze toch bewust selectief zijn met de oorsprong om al dan niet de wet strenger toe te passen.

Sinds een jaar koop ik duur spul zoveel mogelijk binnen europa.
Je betaald dan per direct iets meer (btw) maar je hebt geen gezever die nog meer kost. En een zeer snelle levering er bovenop.

on4bam
29 februari 2016, 08:21
Ja want uiteingelijk betaald ge een hele som meer in vergelijking als ge het zelfde hier zou kopen. Dus ja afzetters.
Het is net de bedoeling om het goedkoper te verkrijgen in het buitenland. En soms dan pech aan uw broek.
Waarom zijt ge zo in uw kont gebeten? Hebt ge vrienden bij de douane die ge moet steunen ofzo :p
Ik vertel mijn ervaring ermee tegen brightsight, want hij vraagt informatie over douane kosten.
Als ge er iets op tegen hebt moogt ge dat in een privé bericht aan me vertellen. Geen zin in moeilijk gedoe sorry hoor mijnheer de agent

Je hoort de wet te kennen en zou dan perfect kunnen berekenen wat je buitenlandse aankoop + alle taksen zal kosten. Als het niet lukt om de wettelijke heffingen te ontduiken dan maakt dat dat de douane nog niet tot afzetters. Gaat een drugsmokkelaar de douane/politie als dieven bestempelen als zijn spul in beslag genomen wordt?
Je geeft hier openlijk toe dat je bedrog pleegt (lagere waarde laten aangeven) en gaat dan nog wat Calimero spelen ook.

Gegokt en verloren, deal with it. :clown:

Djivan
29 februari 2016, 09:17
In de USA heb ik nog maar één keer iets (onderdeel van een oude garagepoortautomatisatie)aangekocht en heb niks aan bijkomende kosten betaald.
Van de tientallen aankopen die ik reeds deed in China of HongKong, heb ik ook nog nooit iets van bijkomende kosten betaald.
Ik moet er wel bij vertellen dat ik nooit stukken van grote waarde heb besteld, het max bedrag per bestelling zal misschien iets van rond 25 euro geweest zijn.
De laatste maand 7 bestellingen gedaan in China, reeds 6 geleverd zonder kosten, op de 7de wacht ik nog (is nog maar 14 dagen geleden besteld).

palombian
29 februari 2016, 13:06
Het bedrag beneden €22 houden is de enige manier om de inderdaad hoge invoerrechten, BTW en inklaringskosten te vermijden.
Ik bestel daarom mijn printerinkt per flesje, met de gewone post zonder tracking (het kleine risico op verlies neem ik erbij).

Dure lenzen of cameras buiten Europa kopen vind ik ook om andere redenen riskant.
Stel dat er transportschade is, of dat er iets moet afgeregeld worden.
Dan koop ik er liever één tweedehands.

Sommige (nieuwe) lenzen zijn nu zelfs goedkoper bij ons dan in het buitenland (als je alles volgens het boekje wil doen).

FrankeeG
29 februari 2016, 19:48
Nog meer agenten aanwezig :D sorry maar ik heb drie woorden gelezen van jullie en het interesseert me niet wat er voor de rest staat.
Ik ben nog maar een week lid hier en dit is hoe jullie nieuwkomers verwelkomen lol

Een mens mag zijn ervaring nog niet meer vertellen of hij word langs alle kanten erover aangevallen.
Jullie twee zijn nog al gefixeerd op de wet, goed voor jullie zou ik zeggen.

Mij interesseert het geen haar. Als ik geld kan besparen dan doe ik dat.
Het is nog altijd de verkoper zijn beslissing om mij kosten te besparen of niet.
En als ge van China besteld hoeft ge niet eens eens te vragen, daar is het een automatisme om Europese klanten kosten te besparen.
Het is voor mijn eigen gebruik, ik ben gene crimineel die ermee geld wilt verdienen.
Jullie blazen alles op. Niks beters te doen dan mensen lastig vallen?

Gij leeft in een wereldje vol met regeltjes en zoals ik al zei, goed voor jullie als u dat blij maakt.

Ik leef rond mijn regels, niet die van anderen en dat maakt me geen slechte persoon, jullie kennen mij niet en ik ken jullie niet.
De wet van de natuur daarentegen die interesseert me zeer veel.

En nu mogen jullie stoppen met te beledigen en te blijven rammen over wie niet en wel gelijk heeft, het heeft geen nut.
Ik ben niet hier om nutteloze discussies te doen.
Maar ik ben wel hier om mooie foto's te zien en te leren over fotografie van ervaren 'lieve' mensen. (Jullie twee dus niet) ;)

on4bam
29 februari 2016, 23:10
Nog meer agenten aanwezig :D sorry maar ik heb drie woorden gelezen van jullie en het interesseert me niet wat er voor de rest staat.
Ik ben nog maar een week lid hier en dit is hoe jullie nieuwkomers verwelkomen lol

En nu mogen jullie stoppen met te beledigen en te blijven rammen over wie niet en wel gelijk heeft, het heeft geen nut.

Ik zie hier toch tegenstrijdigheden. :rolleyes:
De douane beledigen mag blijkbaar wel.
En BTW, het kan mij geen r**t schelen wat en hoe je probeert geld uit te sparen. Maar gedraag je dan niet verongelijkt als je "gepakt" wordt. Da's het risico van het vak :clown:

BTW2, Welkom op het forum

FrankeeG
29 februari 2016, 23:22
Blijkbaar niks beters te doen, ik heb het voor u aangepast, nu blij? Taptap schouderklopje.
Ik heb net een negeerlijst ontdekt op het forum, handig.

palombian
2 maart 2016, 20:26
... Ik ben nog maar een week lid hier ...

Als binnenkomer kan het tellen :clown:.
Ik denk niet dat er veel fora zijn waar het openlijk verkondigen van onwettige praktijken goed zal onthaald worden.
Het is bovendien oliedom want de douane leest mee.

buurmanBert
3 maart 2016, 00:37
...
Het is bovendien oliedom want de douane leest mee.

Maak je geen zorgen.
Die mensen doen ook maar hun werk en weten verdomd zeer goed dat iedereen wel eens iets probeert te smokkelen. De een al meer dan de andere.

Er zijn verhalen genoeg gekend van mensen die op reis in de states, china,... fotomateriaal, kledij, parfum,... kopen, de verpakking opsturen per post en de lens of whatever gewoon in de bagage stoppen. En zo zijn er nog tricks denk ik.

De douane weet al lang van die praktijken. Maar ze kunnen niet elk pakje controleren. Het is eigenlijk ook zaak dat de koper dit allemaal netjes gaat declareren toch?
Mensen "vergeten" dat wel eens ;)

Monique vdB
4 juni 2017, 21:21
eind 2014 heb ik online een lens besteld, bij eglobal.eu, verzending kwam uit hong kong. kostprijs was plusminus 600 euro; ik heb geen douanekosten betaald. heb ik geluk gehad??? ik wil opnieuw een lens bestellen (kostprijs idem, 600 euro) bij eglobal.eu; riskeer ik douanekosten??? iemand hier ervaring mee? thanks

Ik heb nagekeken in hun voorwaarde. Daar staat dat zij importeren.
Dus volgens mij geen douanekosten meer.
Groet

Monique vdB
4 juni 2017, 21:24
Volgens mij hebben ZE een aanpassing gedaan. Op hun website staat dat zij importeren. Ik heb net een camera besteld. Dus ik ben benieuwd.

Red Falcon
5 juni 2017, 18:33
Ik heb er verleden week een Canon EF 40mm f/2.8 STM besteld en is nu in België aangekomen, zal morgen door DPD afgeleverd worden.
Ik zou niet weten waarom ik kosten zou moeten betalen. Noch douane noch verzendingskosten.

Spanik
5 juni 2017, 21:59
Eigenlijk is het simpel, je ziet wat het binnen de eu kost en vergelijkt dat met wat het ergens anders kost met de invoertaxen en btw erbij. Is dat laatste nog minder dan is het simpel: je bestelt en maakt ofwel een beetje winst ofwel, als je geluk hebt, veel winst. Al de rest is met de lotto spelen. Je kan geluk hebben maar je mag er niet van uitgaan dat je dat ook zal hebben.

Met china heb ik nog nooit kosten gehad maar ik bestel daar ook geen grote en/of dure dingen. De us is altijd prijs maar zelfs dan soms nog de moeite. Japan heb ik nog niet geriskeerd.

Red Falcon
12 juni 2017, 12:34
Lenske binnen uit China, € 0,00 verzendingskosten en € 0,00 douanekosten/invoertaxen.
Lens kost in België € 199,00 uit China is dit € 114,00 (Verzekerd verstuurd.). Dit vind ik geen klein beetje winst en zo heb ik ook de rest van mijn Fuji materiaal gekocht.
Met uitzondering van mijn X-T1 die heb ik gekocht van iemand hier op het forum, hijzelf had die ook in China heeft gekocht.

opapol
20 juni 2017, 10:38
Het kan wel zijn dat dit de wet is maar bij bepaalde zaken stel ik me persoonlijk wel vragen. Jaren geleden kocht ik voor de vrouw een Lapponia armband via de VS (2e hands). Dit soort juwelen wordt gemaakt in de EU, meer bepaald in Finland. Nu is die armband terug in de EU maar er zijn wel 2 keer importrechten geheven, naast de andere kosten

opapol
20 juni 2017, 10:39
Een vriendin kocht een paar jaren geleden een leica uit de VS, die kwam perfect door de douane.

kawaracer
20 juni 2017, 18:36
Mijn ervaring als koerier bij Fedex is dat de VS meestal strenger en beter gecontroleerd wordt dan Aziatische landen en dat ligt niet aan de Belgische douane maar aan de Amerikaanse. Vaak worden zaken aangegeven als 'sample/no commercial value' om invoerrechten te ontduiken. Maar ik heb trouwjurken weten toekomen met in het groot 'sample' op gedrukt dus dat is ook een risico. Ik dacht dat Eglobal in GB gebaseerd is en dus zelf naar daar invoert, dus binnenkort als de brexit rond is terug invoerrechten.
@ FrankeeG
't is altijd de scheidsrechter zijn fout als uw favoriete ploeg verliest zeker. Een maatschappij draait nu eenmaal op afspraken en regels je kan proberen deze te buigen maar je moet niet komen klagen als ze je pakken. Maar niemand zegt dat je niet mag proberen.

zibro
21 juni 2017, 08:30
Even dit topic kapen.
Ik heb onlangs wat items van lage waarde via aliexpress gekocht.
De meesten zijn vlot toegekomen maar eentje blijft precies steken.
Ik weet niet zeker of het nu bij de douane is blijven hangen, of dat er iets mis gegaan is bij overdracht van douane naar belgische post.
Dit is de laatste tracking:

2017-05-18 19:29

Arrival at Processing Center (Country code: BE)

Held by Custom
2017-05-18 09:40

Arrival at Destination Post (Country: BE)
2017-05-14 13:17

Despatched to overseas (Country code: BE)

wanneer ik een andere tracker gebruik krijg ik dit:

Belgium, Awaiting presentation to Customs

Belgium, Arrival from abroad
2017-05-14 12:43

Singapore, Departure to country of destination

Iemand een idee?

LPO
5 juli 2017, 21:12
In de verkoopsvoorwaarden bij euglobal staat DUIDELIJK dat er GEEN extra kosten of taxen bijkomen.
Ik vermoed dat te maken heeft met internationale overeenkomsten (hongkong is misschien om een of andere reden nog deel van het Gemenebest of mss.zelfs nog van de zone 'UK' als het om handel gaat.

Ik heb overigens al een fx camera en een smartphone via deze website gekocht, en nooit taks betaald.

Djivan
6 juli 2017, 08:38
Vorige week mijn zoveelste bestelling geleverd gekregen van ginderachter, deze keer uit Singapore.
Besteld op 15 juni en hier geleverd op 27 juni.
Nog nooit douane- of ander kosten betaald.
Wel nooit grote (niet qua volume en niet qua bedrag) bestellingen gedaan.

Snoeksken
22 november 2017, 09:12
Hallo bij deze wil ik binnenkort ook een camera bestellen met lens uit China(Hong Kong), de canon 80d.
Ik heb mij al redelijk geinformeerd en het enigste dat ik nog zou willen weten is wat als het toestel moet hersteld worden na de garantieperiode kan men dan gewoon naar een winkel gaan en hem daar binnensteken?
Thanks.

on4bam
22 november 2017, 09:47
Hallo bij deze wil ik binnenkort ook een camera bestellen met lens uit China(Hong Kong), de canon 80d.
Ik heb mij al redelijk geinformeerd en het enigste dat ik nog zou willen weten is wat als het toestel moet hersteld worden na de garantieperiode kan men dan gewoon naar een winkel gaan en hem daar binnensteken?

Waarschijnlijk zal dat geen probleem zijn maar het zou mij niet verwonderen dat ze er "rekening mee houden" dat je je voordeel deed door de reguliere handel hier te vermijden. Denk aan de witgoed herstellers en de apparaten gekocht in de Makro vroeger.