Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe goed is calibratietool SpiderElite...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe goed is calibratietool SpiderElite...

    Ik calibreer mijn monitor al langer met SpyderElite en denk (dacht...) dat ik daarmee over een neutraal monitorbeeld beschik. Omdat de lichtopbrengst van mijn Eizo langzaamaan terugloopt, kocht ik er als proef een tweede monitor van Samsung bij. Dat was een vergissing, een professionele Eizo langs een Samsung (met toch wel een goed paneel daarin) dat past niet bij elkaar. Daarom die boel aan de kant, en twee nieuwe Philips monitoren met IPS-paneel aangeschaft. Prachtig helder beeld, met een heel grote kijkhoek, een hele verbetering. Maar nou komt het.... ik heb beide nieuwe monitoren gecalibreerd met Spyder Elite, en krijg als uitkomst twee verschillende resultaten. Na opnieuw calibreren weer precies hetzelfde. Ze staan naast elkaar met hetzelfde omgevingslicht, en dezelfde basis-instellingen (6500K o.a.). Rara, hoe kan da... Ik heb het calibratiebestand voor de linker monitor nu gekopieerd voor de rechter monitor, en nu zijn de monitorbeelden hetzelfde. Ik ben tevreden met het resultaat, maar ik begin nou wel te twijfelen aan de Spyder Elite. Iemand een idee wat er fout gaat?
    Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
    (BD1383NL)

  • #2
    Re: Hoe goed is calibratietool SpiderElite...

    Het ene scherm is nooit het andere en het kleinste verschil kan een verschil in calibratieresultaat geven. Dat kan zoiets klein zijn als het verschil dat de twee schermen meekrijgen "af fabriek" of zelfs het invallend licht dat anders is.
    Wat jij voorhebt is niet abnormaal. Ik heb twee eizo's staan en heb dat ook voor. Hetgeen ik altijd doe is kalibreren, een print maken, kijken wat er het kortst bij zit en dat bestand gebruiken voor de 2 monitoren.
    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

    Comment


    • #3
      Re: Hoe goed is calibratietool SpiderElite...

      Aha jij hebt dus hetzelfde gedaan als ik. Blij dat ik niet de enige ben, ach en het eindresultaat telt.
      Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
      (BD1383NL)

      Comment


      • #4
        Re: Hoe goed is calibratietool SpiderElite...

        in de les hebben we ook de schermen gekalibreerd, onder Windows 7.

        het resultaat was dramatisch slecht. banding en fletse kleuren à volonté.

        blijkbaar raakt de software (was geen spyder) in de war als er al profielen actief zijn. tip kan zijn om die eerst te verwijderen, en dan pas te kalibreren.

        sommige mensen in de fotohoek reklameren nogal snel op banding, ik moet dan dikwijls alle mogelijke toeren uithalen om die te zien, ik vraag me dus af of het misschien zou kunnen dat ook daar iets verkeerd gelopen is bij de kalibratie. Daarvoor niet zo dramatisch als bij ons in de les, maar het zou wel het één en het ander verklaren.
        mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

        Comment

        Working...
        X