Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concerten/festivals/events fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Concerten/festivals/events fotograferen

    Ik ben nog maar pas begonnen met fotografie, ben volop aan het experimenteren en wil nu ook een cursus volgen om toch wat deftig te leren werken met zo'n duur gerief.

    Aangezien ik me vooral ga toeleggen op concert/eventfotografie vraag ik me af hoe moeilijk het is om ergens binnen te geraken om een deftige portfolio te maken.
    In het begin lokale bands in cafés of jeugdhuizen, maar nadien...
    Ik verwacht niet om onmiddellijk in de AB, Werchter Of Pukkelpop te staan maar zalen zoals 013, Dynamo, Trix, Kavka, Muziekodroom etc moet je op voorhand contacteren of je wel binnenmag met je DSLR?
    Als je de kans krijgt om dan foto's te maken, kan je je portfolio uitbreiden, kan je die ergens voorleggen, krijg je weer meer kansen...

  • #2
    Re: Concerten/festivals/events fotograferen

    eerst stappen en dan lopen!

    Jeugdhuizen, gratis concerten, gratis festivallen en zo je portfollie uitbouwen...
    En idd opzoek gaan plaatsen waar je mag gaan fotograferen!
    Foto's kan je overal maken. En als die foto's uitmuntend zijn kan je verder.
    Het wil niet zeggen dat rammstein of ladygaga optreed dat uw foto beter gaat zijn...
    Nu ik kan je nu al zeggen dat het niet makkelijk is... fotopasjes delen ze niet zomaar uit...
    Artiesten, collega fotografen, organisators leren kennen kan deuren openen.

    Succes!
    ţú söngst til mín, svo hljótt... "ég ţakka ţér ţá von sem ţú gafst mér"
    Freelance bedrijfsfotograaf
    klikerdeklik hier voor mijn website!

    Comment


    • #3
      Re: Concerten/festivals/events fotograferen

      Niets zo lastig dan een fotograaf die eigenlijk geen toestemming heeft gekregen, maar toch een volledig optreden lang staat te fotograferen op de eerste rij.
      Terwijl jij probeert te genieten van het concert.

      Nuja, inderdaad eerst kleine concerten en gratis festivals proberen.
      Misschien kan je je dan aansluiten bij een nieuws-magazine ŕ la Snoozecontrol, dan kan je via hun aan fotopassen geraken, en zo weer een groter portfolio maken.

      De kans is zeer klein en zelfs onbestaand dat je als beginner (en zonder medium) een fotopas gaat krijgen voor in bv. Trix, AB, of andere grotere zalen.

      Comment


      • #4
        Re: Concerten/festivals/events fotograferen

        Je moet vooral weten dat je de zaal niet moet contacteren, maar het management van de groep die je wil fotograferen.

        Gr, V.
        http://www.catchlight.be
        Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
        https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

        Comment


        • #5
          Re: Concerten/festivals/events fotograferen

          Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
          Je moet vooral weten dat je de zaal niet moet contacteren, maar het management van de groep die je wil fotograferen.

          Gr, V.
          Voor vele zalen is dat inderdaad het geval, bij sommige zalen kan je ze wel aanvragen en zij geven die dan gebundeld door naar het management of de platenfirma. Nadeel daarvan is dat toelatingen dan meestal pas laat binnen komen, soms zelfs pas de dag zelf. Zonder medium is het zelfs als je al een tijdje mee draait erg moeilijk.
          Ik ben begonnen met de gratis festivals, in de zomer is er elk weekend wel ergens 1. Als je niet tot de zomer wil wachten zijn er volgens mij 2 mogelijkheden of je zoekt je een venue (een zaaltje, café, jeugdhuis, organisator,...) dat regelmatig optredens organiseert waar je probeert 'huisfotograaf' te worden, of je zoekt je een bandje dat je wel mee wil naar optredens, zodat je de andere bands op die avond ook kan fotograferen.
          Zo een kleine optredens zijn er genoeg want alle beginnende bandjes treden in hun ruime regio regelmatig op. Ze hebben wel 1 groot nadeel 'het licht' is daar meestal slecht, dat heeft dan wel weer het voordeel dat je daar direct mee leert omgaan. Je moet dan ook in het achterhoofd houden dat jij en niet je onderwerp de foto maakt. Daarmee wil ik zeggen dat het niet uit maakt wie op die foto staat als die er maar goed opstaat.

          Comment


          • #6
            Re: Concerten/festivals/events fotograferen

            Klopt. Je moet de groep om toestemming vragen niet de zaal.

            Het moet nu lukken dat ik recent in de zelfde zaal 2 evenementen om toestemming heb gevraagd fotos te maken (zonder flits).
            Bij de ene groep was het geen probleem bij de andere was het niet toegelaten omdat ze zelf DVD´s verkochten.

            De eerste groep heeft dan via een omweg mijn foto´s gezien en mij dan gebeld met de vraag of ze mijn foto´s mochten publiceren op hun website.
            Zo zie je maar hoe het snel kan gaan.

            Comment


            • #7
              Re: Concerten/festivals/events fotograferen

              Concert en reportagefotografie is vooral een kwestie van netwerken en contacten maken.
              En niet te bang zijn om eens je stoute schoenen aan te trekken en het te vragen. Zelfs als je denkt: daar raak ik toch nooit binnen. Je zou er van verschieten.
              FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

              Comment

              Working...
              X