Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukken foto's op groot formaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afdrukken foto's op groot formaat

    Hallo iedereen,

    Ik vraag me af wat de beste instellingen zijn voor foto's op grote formaten af te drukken.

    Ik schiet zelf altijd in RAW-formaat en na bewerking sla ik ze op als JPEG.

    Maar tot welk formaat kan afdrukken maken die zeker goed van kwaliteit zijn?

    Ik heb onlangs eentje laten maken met afmetingen 100*50cm of canvas doek geprint en dit is zeer goed uitgevallen.

    Is er een standaardtype of afmeting dat ''moet'' gerespecteerd worden?

    Alvast bedankt voor de antwoorden.

  • #2
    Re: Afdrukken foto's op groot formaat

    Bij de meeste afdrukcentrales kan je wel ergens terugvinden hoeveel pixels het digitale bestand minstens moet hebben om een aanvaardbare afdruk te krijgen.
    Zolang je daar niet te ver onder gaat zal de afdruk er prima uitzien.

    Er zijn er nog altijd die zich vastklampen aan het "300dpi verhaal", maar uiteindelijk zullen er bijzonder weinig afdrukcentrales te vinden zijn die ook werkelijk op 300dpi kunnen afdrukken.
    Het mag dus gerust minder zijn...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Afdrukken foto's op groot formaat

      Bedankt voor het antwoord.

      Weet je toevallig hoe ik dit kan controleren? Hoeveel pixels een foto heeft of kan dit ergens via LR bij het exporteren aangegeven worden welke kwaliteit/ hoeveelheid je wil?

      Ik zet deze nu altijd op hoogste kwaliteit, maar geen idee wat of hoeveel dit is.

      Comment


      • #4
        Re: Afdrukken foto's op groot formaat

        Ik ben PS gewoon ipv LR, maar de kwaliteit gekozen bij save/export gaat geen invloed hebben op de fotoresolutie, die verandert hij normaal niet vanzelf.
        Je kan de resolutie ook gewoon zien in je Verkenner (Windows) of Finder (Mac). Reken je bv. met minstens 150dpi dan is dat voor een foto met breedte 3000px: 3000/150*2.54=50.8cm.

        Comment


        • #5
          Re: Afdrukken foto's op groot formaat

          Ok bedankt, ik heb nu gezien dat een foto die ik had getrokken in RAW, beetje bewerkt in LR en geexporteerd naar JPEG een DPI heeft van 240. Dus zou ik volgens bovenstaande berekening op 31,75cm moeten uitkomen. Deze zou dus niet meer dan dat kunnen afgedrukt worden of heb ik dit volledig verkeerd?

          Is er een manier om te bepalen hoeveel DPI je foto heeft? Instelling in camera, bij export naarJPEG, ...?

          Comment


          • #6
            Re: Afdrukken foto's op groot formaat

            Oorspronkelijk geplaatst door JaCop Bekijk bericht
            Ok bedankt, ik heb nu gezien dat een foto die ik had getrokken in RAW, beetje bewerkt in LR en geexporteerd naar JPEG een DPI heeft van 240. Dus zou ik volgens bovenstaande berekening op 31,75cm moeten uitkomen. Deze zou dus niet meer dan dat kunnen afgedrukt worden of heb ik dit volledig verkeerd?

            Is er een manier om te bepalen hoeveel DPI je foto heeft? Instelling in camera, bij export naarJPEG, ...?
            Toch even opletten: in LR staat DEFAULT dat hij op 240 dpi gaat afdrukken.
            Als je dat uitvinkt kan je aan de INFO tekst van de foto zien op hoeveel hij werkelijk zou afdrukken als je niet 240 "forceert".
            Dpaul
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: Afdrukken foto's op groot formaat

              Bedankt voor de info. Dit wil dus zeggen dat ik daar het DPI omhoog kan krijgen en dus zou kunnen afdrukken op groter formaat zonder kwaliteitsverlies?

              Comment


              • #8
                Re: Afdrukken foto's op groot formaat

                Oorspronkelijk geplaatst door JaCop Bekijk bericht
                Bedankt voor de info. Dit wil dus zeggen dat ik daar het DPI omhoog kan krijgen en dus zou kunnen afdrukken op groter formaat zonder kwaliteitsverlies?
                DPI = aantal pixels per inch, dus meer dpi is in theorie (ik wil zeggen voor zover de drukker zo fijn kan gaan) hogere kwaliteit.

                dus je bekijkt je totaal aantal pixels, vb. 6000:
                aan 150/pixels per inch = 40inch = 101cm
                aan 300/pixels per inch = 20inch = 50cm

                Ik zou eerder omgekeerd rekenen, t is te zeggen ik wil een afdruk maken van xx cm, dan zie ik hoeveel pixels ik heb en dan reken ik hoeveel dpi dat mee overeenkomt, om te zien of het aanvaardbaar is.

                Comment


                • #9
                  Re: Afdrukken foto's op groot formaat

                  Ok bedankt voor de info.

                  Nu zal het hoogstwaarschijnlijk ook afhangen van het type afdruk. Op canvas is het sowieso minder scherp natuurlijk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Afdrukken foto's op groot formaat

                    Oorspronkelijk geplaatst door JaCop Bekijk bericht
                    Ok bedankt voor de info.

                    Nu zal het hoogstwaarschijnlijk ook afhangen van het type afdruk. Op canvas is het sowieso minder scherp natuurlijk.
                    Ja, die canvassen zijn steeds wat ruwer (schilderijachtig zou je t kunnen noemen) dus daar verlies je wat detail als je dichterbij gaat zien. Andere dingen zoals gewoon fotopapier, Alu dibond... zijn echt scherp. Dus ik vermoed dat je canvas iets meer vergevingsgezind is in dat opzicht.

                    Comment

                    Working...
                    X