Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5M pixels is eigenlijk maar 2.5M pixels juist?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 5M pixels is eigenlijk maar 2.5M pixels juist?

    Als we spreken van 5Mpixels spreken we eigenlijk over de hoeveelheid pixels met groene filter. juist?
    en aangezien er dubbel zoveel groene zijn t.o.v. blauw of rood hebben we eigenlijk maar de helft zoveel echte RGB pixels?

    Kan iemand dat bevestigen (of verbeteren)?

    (het kan ook zijn natuurlijk dat er 10M groene zijn?)
    Last edited by Kedas; 23 augustus 2004, 21:30.
    Sony DSC-V1 (gekocht 7/2004)

  • #2
    Re: 5M pixels is eigenlijk maar 2.5M pixels juist?

    als we spreken over 5 Miljoen pixels, dan zijn er werkelijk 5 miljoen pixels, die pixels registreren maar 1 ding en dat is de hoeveelheid licht.

    Voor die pixxels zit dan de kleurenfilter, bij de meeste modellen is dit idd 2 keer zoveel groene kleurenfiltertjes, 1 filtertje per pixel.

    Bij de sony 828 is er nog een extra kleurenfilter (magenta als ik me niet vergis)

    de foceon sensor daarintegen, daar heft iedere pixel een rgb filter

    bv een 4 miljoen pix sensor (4 ommakkelik te rekenen) heeft 2 miljoen groene, 1 miljoen rode en 1 miljoen blauwe kleurfiltertjes.

    voor een heel duidelijke uitleg zie
    Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

    Comment


    • #3
      Re: 5M pixels is eigenlijk maar 2.5M pixels juist?

      Oorspronkelijk geplaatst door fredericrom
      bv een 4 miljoen pix sensor (4 ommakkelik te rekenen) heeft 2 miljoen groene, 1 miljoen rode en 1 miljoen blauwe kleurfiltertjes.
      Sorry, maar dit is zeer moeilijk te geloven.
      Hoe ga je een resolutie van 5M = 2592*1944 (RGB) halen als je maar 1.25M rode sensoren hebt?

      De link toont duidelijk het patroon van 2G 1R 1B maar zegt niets over de resolutie.
      Last edited by Kedas; 24 augustus 2004, 19:55.
      Sony DSC-V1 (gekocht 7/2004)

      Comment


      • #4
        Re: 5M pixels is eigenlijk maar 2.5M pixels juist?

        Ik heb juist de sluitel gevonden tot de oplossing maar ik ben een beetje teleurgesteld over het vele software werk dat de camera doet voordat de foto beschikbaar is.
        'demosaicing' each pixel.

        Het is bijna hetzelfde als interpolatie (software resolutie) bij scanners ik vind dat boeren bedrog om zoiets te vermelden. Enkel de optische/werkelijke resolutie is belangrijk de rest kan je zelf well doen.

        Edit:


        en voor de meer wiskundigen onder ons:
        Explore research at Microsoft, a site featuring the impact of research along with publications, products, downloads, and research careers.
        Last edited by Kedas; 24 augustus 2004, 20:23.
        Sony DSC-V1 (gekocht 7/2004)

        Comment


        • #5
          Re: 5M pixels is eigenlijk maar 2.5M pixels juist?

          Oorspronkelijk geplaatst door fredericrom
          (magenta als ik me niet vergis)
          Cyaan

          de foceon sensor daarintegen, daar heft iedere pixel een rgb filter
          Foveon sensor.
          En inderdaad: de conclusie is juist, het is door interpolatie (behalve dus bij de Foveon sensor) dat een 5 MPix sensor inderdaad 5 MPix haalt.
          Dat heet dan ook het principe van Bayer (naar de Zwitserse fysicus die de mathematische principes van de naar hem geheten Bayer sensor neergezet heeft).
          Dat is al zo oud als de straat en niemand die daar wakker van ligt...
          http://www.digifotofreak.nl

          Comment


          • #6
            Re: 5M pixels is eigenlijk maar 2.5M pixels juist?

            Oorspronkelijk geplaatst door Kedas
            Ik heb juist de sluitel gevonden tot de oplossing maar ik ben een beetje teleurgesteld over het vele software werk dat de camera doet voordat de foto beschikbaar is.
            'demosaicing' each pixel.

            Het is bijna hetzelfde als interpolatie (software resolutie) bij scanners ik vind dat boeren bedrog om zoiets te vermelden. Enkel de optische/werkelijke resolutie is belangrijk de rest kan je zelf well doen.

            Edit:


            en voor de meer wiskundigen onder ons:
            http://research.microsoft.com/~malva...g_ICASSP04.pdf

            Vandaar ook termen als 'aliassing, purple fringing, blooming, etc, die in de goede oude tijd gewoon niet bestonden...
            http://www.digifotofreak.nl

            Comment


            • #7
              Re: 5M pixels is eigenlijk maar 2.5M pixels juist?

              Weet er iemand of deze software bewerking omkeerbaar is??
              Ik zou echt wel de werkelijke data willen hebben van de sensors.

              edit:
              oeps found it:
              I should read my own links


              any good software to do that?
              edit:
              http://www.xnview.com/ TIFF to RAW


              Ik heb gelezen dat het raw formaat de ruwe niet bewerkte foto is? correct?
              mijn toestel kan dat niet geven
              Last edited by Kedas; 24 augustus 2004, 21:45.
              Sony DSC-V1 (gekocht 7/2004)

              Comment


              • #8
                Re: 5M pixels is eigenlijk maar 2.5M pixels juist?

                Oorspronkelijk geplaatst door Kedas
                Ik heb gelezen dat het raw formaat de ruwe niet bewerkte foto is? correct?
                Ja en nee. 'Normaal' gesproken wel, er worden enkele camera-instellingen niet op toegepast. Maar in deze discussie zou ik zeggen Nee. Want een 5MP-camera levert je een 5MP-RAW-bestand op. Dus incl de kleurglaasjes op het ccd en de geïnterpreteerde data. Je krijgt in RAW géén Foveon-bestand dus. Of dat een probleem is? Zie volgende alinea

                Mbt je opmerking over je teleurstelling over het softwarewerk dat de camera moet doen: Ik was ooit ook teleurgesteld toen ik de fysische principes van een platenspeler-element en -naald (en de groef van een elpee) beter begreep. Op papier kon dat namelijk toch echt voor geen meter klinken. Toen heb ik maar eens een goed gemasterde elpee (Steely Dan bv) op de pickup gelegd en was ik weer gerustgesteld...

                Comment

                Working...
                X