Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instap in de wereld van de fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instap in de wereld van de fotografie

    Hallo allemaal,

    Ik hoop echt van harte dat ik mijn topic in het juiste subforum heb geplaatst, zo niet mijn excuses.

    Ik ben al heel erg lang enorm gefascineerd door fotografie maar heb helaas nooit de tijd gehad om me er echt in te gaan verdiepen en om het te gaan leren.
    Maar ik heb me nu toch een Nikon D3200 met een 18-55mm lens aangeschaft. Ik sta echt versteld van de prachtige plaatjes die je ermee kan maken want ik heb heel lang zo een compact digitaal cameraatje gebruikt. Maar ik ben er nog lang niet, en daarom zou ik graag een boek kopen. Een boek voor de fotografie in het algemeen, en een boek over mijn specifiek toestel. En daar had ik toch graag even jullie advies over gehad. Hebben jullie suggesties?

    Vele groetjes,
    Zoë

  • #2
    Re: Instap in de wereld van de fotografie

    Ik zal die boeken links laten liggen, principieel zonde van je geld....

    Je toestel leren kennen is gewoon door te doen al aan te leren, misschien een basis cursus volgen ..................

    Comment


    • #3
      Re: Instap in de wereld van de fotografie

      Er is maar 1 boekje dat echt speciaal over je toestel gaat... dat is de handleiding.
      uit een basiscursus ga je veel meer eer uithalen. En anders veeeeeel tutorials bekijken op youtube. En vooral veel zelf fotograferen!
      Zet je toestel op M en speel met de iso/diafragma/sluitertijd. ga eens van het 1 uiterste naar het andere en zie wat effect dit geeft.

      Foto's die je gemaakt hebt, durf die ook te posten. Zet je instellingen erbij. Wij helpen je zeer graag verder.
      þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
      Freelance bedrijfsfotograaf
      klikerdeklik hier voor mijn website!

      Comment


      • #4
        Re: Instap in de wereld van de fotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door appelboom Bekijk bericht
        Er is maar 1 boekje dat echt speciaal over je toestel gaat... dat is de handleiding.
        .
        Zo is het. Als je een boek wil kopen, koop dan een boek (en) over fotografen/onderwerpen die je liggen. Probeer te begrijpen hoe ze dat gedaan hebben en waarom. Heb je veel meer aan, en die boeken bekijk je achter 25 jaar met plezier terug.
        Die technische rommel ligt achter 3 maanden in de kast, zonde van het geld

        YMMV

        NB je kan je favoriete onderwerpen noemen, ik zal wel wat suggesties doen. (zeg nu niet allround want dat werkt niet)
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Instap in de wereld van de fotografie

          De boekjes.... niet teveel van verwachten tenzij je iemand bent die echt een technisch boek kan doorkauwen en daar de volharding voor heeft.
          Er bestaan goede beginnersboeken hoor. Ik denk zelfs dat iemand van het forum hier er heeft uitgebracht en die gebruiken ze in veel scholen als cursusboek.
          Maar mijn inziens is een cursus toch sterk aan te bevelen. Met een boek van de cursus uit.
          Je hebt niet alleen stap per stap de opleiding maar ook de motivatie en zeer veel feedback van de groep en leerkracht.
          Maar je krijgt ook opdrachten in het kader van wat geleerd is en zo.
          Dat geeft toch meer motivatie.

          Wat je toestel zelf betreft heb je niet meer nodig dan de handleiding dat erbij zit.
          Het is enkel bij de zeer geavanceerde instellingen dat je ook weer terug die handleiding nodig hebt maar voorlopig heb je daar geen extra boek voor nodig.
          Canon levert meestal goede handleidingen bij hun toestellen, ik neem aan dat dit bij Nikon ook zo is.

          Los van deze bestaan er ook boeken over fotografie die meer gericht zijn op gemiddeld niveau. En die kan je later eventueel overwegen.

          Zo is het ook dat wij veel fotos niet alleen afwerken met basisprogrammas maar later ook graag bewerken in photoshop.
          Ook daar weer hetzelfde verhaal.
          Met een cursus kom je per direct heel ver.
          Last edited by buurmanBert; 10 februari 2016, 23:22. Reden: bewoording iets beter genuanceerd

          Comment


          • #6
            Re: Instap in de wereld van de fotografie

            Cursussen en workshops vind ik effectiever dan een boek pakken. Ik leer door te doen. En op zo een workshop leer je collega's kennen van wie je best wat kunt leren.
            -- Nieuwe website laten maken? --

            Comment


            • #7
              Re: Instap in de wereld van de fotografie

              Lieve allemaal,

              Ontzettend bedankt voor jullie feedback. Ik ben nu inderdaad de handleiding aan het doorploeteren maar de woorden ISO, diafragma, etc. zeggen me nog niet veel helaas. Daarom dat ik aan een boek dacht. Ja, ik was inderdaad al aan het kijken naar een curus maar jeetje, dat is wel niet zo goedkoop, of misschien heb ik er gewoon de dure uit gehaald hihi.

              Gho, macro-fotografie vind ik echt prachtig, vergrotingen van insectjes en onderdelen van een bloem. Maar ook landschappen en zonsondergangen trekken mijn aandacht. Verder zit ik hier met twee lieve hamstertjes waar ik ook heel vaak fotootjes van probeer te maken. Met de nadruk op proberen want stilzitten kennen ze niet echt. Corneeltje krijg ik dan al iets beter op de foto, ik zal die eens posten in de beginnershoek.

              Zijn er cursussen die jullie kunnen aanbevelen? Of misschien moet ik maar eens meedoen met zo een Shooting Day? Lijkt me ook heel leerrijk en interessant.

              In ieder geval nog eens hartelijk bedankt voor jullie hulp en adviezen.


              Groetjes,
              Zoë

              Comment


              • #8
                Re: Instap in de wereld van de fotografie

                Je moet wel even doorbijten om de basisprincipes (brandpunt, diafragma, sluitertijd, heel saai) te begrijpen.
                Die zijn nog altijd dezelfde als vroeger, in de plaatselijke bibliotheek vind je daar zeker iets over (ik heb nog altijd Fototechniek van Peter Charpentier, Prisma 1966 in mijn kast staan, maar neem toch maar iets recenter en luchtiger).

                Doe dat boek dan terug, kijk veel naar foto's van anderen die je aanspreken en probeer dat ook te doen.

                Workshops vind ik ook nogal duur, maar als je na de beginfase snel verder wil gaan kan dat erg helpen.

                Hier posten kan ook, ze zijn hier streng, maar dat is voor je eigen goed .
                Last edited by palombian; 10 februari 2016, 11:47.

                Comment


                • #9
                  Re: Instap in de wereld van de fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Zoë C. Bekijk bericht
                  Lieve allemaal,

                  Ontzettend bedankt voor jullie feedback. Ik ben nu inderdaad de handleiding aan het doorploeteren maar de woorden ISO, diafragma, etc. zeggen me nog niet veel helaas. Daarom dat ik aan een boek dacht. Ja, ik was inderdaad al aan het kijken naar een curus maar jeetje, dat is wel niet zo goedkoop, of misschien heb ik er gewoon de dure uit gehaald hihi.

                  Gho, macro-fotografie vind ik echt prachtig, vergrotingen van insectjes en onderdelen van een bloem. Maar ook landschappen en zonsondergangen trekken mijn aandacht. Verder zit ik hier met twee lieve hamstertjes waar ik ook heel vaak fotootjes van probeer te maken. Met de nadruk op proberen want stilzitten kennen ze niet echt. Corneeltje krijg ik dan al iets beter op de foto, ik zal die eens posten in de beginnershoek.

                  Zijn er cursussen die jullie kunnen aanbevelen? Of misschien moet ik maar eens meedoen met zo een Shooting Day? Lijkt me ook heel leerrijk en interessant.

                  In ieder geval nog eens hartelijk bedankt voor jullie hulp en adviezen.


                  Groetjes,
                  Zoë
                  Zoals beloofd: een aantal suggesties

                  macro


                  nikon 3200 / huisdieren


                  landschappen


                  YMMV
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Instap in de wereld van de fotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Zoë C. Bekijk bericht
                    Ontzettend bedankt voor jullie feedback. Ik ben nu inderdaad de handleiding aan het doorploeteren maar de woorden ISO, diafragma, etc. zeggen me nog niet veel helaas. Daarom dat ik aan een boek dacht. Ja, ik was inderdaad al aan het kijken naar een curus maar jeetje, dat is wel niet zo goedkoop, of misschien heb ik er gewoon de dure uit gehaald hihi.
                    Bij het CVO kost een cursus € 135 voor één semester. Je start met basisfotografie (Foto A), waar alle technische aspecten van de camera worden uitgelegd.
                    Op het einde van deze cursus heb je voldoende kennis om manueel te werken.
                    Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

                    Comment


                    • #11
                      Re: Instap in de wereld van de fotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door rumble101 Bekijk bericht
                      Bij het CVO kost een cursus € 135 voor één semester. Je start met basisfotografie (Foto A), waar alle technische aspecten van de camera worden uitgelegd.
                      Op het einde van deze cursus heb je voldoende kennis om manueel te werken.
                      De Basiscursus fotografie kost hier bij het CVO 120 Euro(één semester). BIj jou in de buurt zelfs 165Euro, zie link

                      Last edited by Guest22; 10 februari 2016, 16:50. Reden: toevoeging link.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Instap in de wereld van de fotografie

                        Dag Zoë,

                        je kan ook en Shooting Day voor beginners volgen.
                        In West/Oost-vlaanderen doet Riho dat, in Brabant doe ik dat.
                        Het is nu wel vroeg op het seizoen, maar er komen zeker aankondigingen voor de volgende sessie's.
                        ...leeg...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Instap in de wereld van de fotografie

                          @ Lieven Lema: Heel graag, hou ik dan gewoon het subforum Shooting Day in de gaten voor de eventuele data?

                          En wat denken jullie van deze cursus? Voor mij is afstandsonderwijs ideaal om het te combineren met mijn andere studies.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Instap in de wereld van de fotografie

                            dat is een cursus op afstand, weet niet in welke mate jij op die manier er iets van kan opsteken... (nadeel is dat je niet een directe response verkrijgt op vragen, je zult dus moeten wachten op een bereidwillige "docent" om je antwoord te geven....) M.a.w. ik heb niet al te beste ervaringen met zulks instituten... dus ik trek er liever een dag op locatie vooruit.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Instap in de wereld van de fotografie

                              Daar heb je een punt ja, maar het is voor mij echt niet evident om van 18u tot 22u in de les te zitten, de meeste campussen zijn zelfs vrij ver van mijn woonplaats verwijderd.
                              Naast een zware opleiding en een moeizame gezondheid is dat niet te doen.

                              Comment

                              Working...
                              X