Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

    Ik zit er al een tijdje over na te denken ... Eigenlijk ligt mijn canon stuff vooral in de kast te liggen wat zonde is. Maar als ik vandaag weer eens voelde hoe zwaar het is dan ben ik zo blij met de lichtere fuji spulletjes.
    En toch heb ik het moeilijk om alles van canon te koop te zetten.

    Zijn er mensen met hetzelfde dilemma? Wat heeft bij jullie de doorslag gegeven om het wel of niet te doen ?

  • #2
    Re: Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

    Ik stond enkele maanden geleden voor hetzelfde keuze. En toch alles van canon verkocht, en dat was dan een 5d III met een 5-tal L lenzen, maar tot op heden nog geen seconde spijt van. De fuji x-t1 bevalt super goed, compact, licht om mee te nemen tov de canon, en topfoto's. Ik heb bij mijn fuji enkele goede lenzen en ben supertevreden. Mijn menig : stap gerust over

    Comment


    • #3
      Re: Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

      Het is vooral dat ik nu enkele goeie lensen heb die fuji niet heeft ...
      17mm tilt shift en 200 mm F2 ... maar als ik dan zie hoe weinig ik ze gebruik. ..

      Comment


      • #4
        Re: Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

        Ik ben ook overgestapt vanaf Nikon dan. Maar. Ik heb mijn materiaal behouden en gebruik het nog steeds: vooral voor snelle onderwerpen, maar ook voor tele en macro. Voor tele beschik ik over een 300 F4 en een.70-200 F2.8 en ik vind ze nog heel goed in combinatie met een D800.

        Ik ken een bd-lid dat de overstap maakte en zijn slr en objectieven verkocht en nadien terug een slr met objectieven kocht.

        Hou je slr materiaal want je zal er zeker nog gebruik van kunnen maken, want voor een aantal onderwerpen schiet de x-t1 voorlopig nog tekort. Maar ik geeft toe: op vakantie neem ik de nikon niet meer mee.

        Sukses

        Peter

        Comment


        • #5
          Re: Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

          Een moeilijke beslissing is het zeker. Je spaart jaren om een set van een bepaald merk te bemachtigen. Tijden veranderen. We zijn van analoog naar digitaal geëvolueerd en nu staat hetzelfde te gebeuren van spiegelreflex naar systeemcamera. Nu werken mensen nog analoog, dus de digitale spiegelrelfex is zeker niet afgeschreven. Maar wat doe je best?
          Zomaar van de ene dag op de andere switchen is als een sprong in het diepe. Het is alles of niets. Voor sommigen lukt dit. Andere moeten na een tijd concluderen dat ze fout hebben gedaan.

          Je geeft zelf al aan dat de Canon spullen een tijd in de kast liggen. Je mist het dus niet echt maar je bent wat verknocht aan het merk hoewel Fuji je veel plezier geeft.
          Eigenlijk heb je in jouw situatie al een stap gezet naar ik kan Canon missen. Voor stap 2 zou je misschien kunnen nagaan. Wat je al zou kunnen missen en dat verkopen en een soort van basis materiaal behouden. Body plus enkele standaard lenzen. Wat je ook misschien de stap kan doen zetten is hoeveel zijn de canon spullen nog waard die in de kast liggen? Die verminderen in waarde, zeker de body. Zijn de lenzen veel waard en is het een recente body dan zou ik eerder neigen naar een verkoop en spaar of koop Fuji materiaal. Is de waarde niet meer zo groot voor u dan zou je het nog kunnen bijhouden tot Fuji ook met een tilt shift en 200 f2 uitkomt

          Ikzelf heb Nikon en neig ook een switch naar Fuji ook al werk ik sinds 2004 met Nikon. Begonnen met de D70 en nu een Full frame.
          Omdat ik een totale switch niet zag zitten heb ik me een Fuji X-E1 gekocht met de 18-55. Gewoon om uit te proberen en na te gaan of een totale switch voor mij zou passen. Kon ik Nikon missen? Ja en neen. Ja voor reisfotografie en neen voor landschappen. Voor reisfotografie is Fuji gewoonweg top. Voor landschappen had ik liever meer dan 16 megapixels. Ik heb ondertussen de X-E1 verkocht en werk momenteel enkel met Nikon. Ik ben Fuji wel blijven volgen en nu met de komst van de nieuwe X-pro2 met 24,3 mp lijkt het probleem ivm met mijn landschaps fotografie ook weggewerkt. En meer dan dat mijn twijfel ontrent full frame vs de crop sensor van Fuji ebt ook weg. Maar da's wellicht een andere discussie

          Ook al heb ik een Fuji x-pro2, toch zal ik nog enige tijd verder doen met Nikon. Ik heb nog een recente body en gegeerde lenzen die ik vrij makkelijk zou kunnen verkopen. dus een totale switch is zo dringend niet.

          Ben gisteren trouwens naar het fotomuseum van Antwerpen geweest en er de tentoonstelling Photography inc gaan bekijken. Een rondreis door de geschiedenis van de fotografie. Mijn moraal van het verhaal. Veel van ons fotografen, zeker de hobbyisten denk ik zijn vandaag veel te veel gefocust op het nieuwste van het nieuwste. Nieuwste sensoren, beste beeldkwaliteit. Grootte van de sensor en het gaat ons minder om het fotograferen zelf. Ik maak me daar ook schuldig aan. Het internet steekt daar zeker voor iets tussen. Er waren ook heel wat mensen met hun fototoestel van Nikon - Canon dslr tot Fuji systeem camera in een lederen hoes. Vroeger werkten we met wegwerp camera's, kodak, polaroid maar toen waren we zo niet bezig met beeldkwaliteit en lenzen. We maakten gewoon foto's.

          Mijn full frame camera is misschien technisch de betere camera met het hoogste dynamische bereik en hoogste resolutie maar wat als mijn Fuji me nu beter zou bekoren omwille van genot, feeling, compactheid dan mijn full frame . Is dat dan geen betere keuze? Op de tentoonstelling heb ik niemand horen zeggen van wat een slechte beeldkwaliteit, neen iedereen keek naar de foto's en die kwamen uit camera's die vergeleken met de huidige generatie nog erg ver stonden.
          Last edited by Ief; 8 februari 2016, 19:24.
          https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

          Comment


          • #6
            Re: Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

            Heb gisteren mijn X-Pro1 weggedaan, serieus spijt van gehad dat ik die ooit gekocht heb.

            Comment


            • #7
              Re: Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Heb gisteren mijn X-Pro1 weggedaan, serieus spijt van gehad dat ik die ooit gekocht heb.
              Misschien ook handig om te weten waarom je er spijt van hebt gehad die gekocht te hebben. Maar je hebt nog materiaal van een ander merk?
              https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

              Comment


              • #8
                Re: Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

                Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                Het is vooral dat ik nu enkele goeie lensen heb die fuji niet heeft ...
                17mm tilt shift en 200 mm F2 ... maar als ik dan zie hoe weinig ik ze gebruik. ..
                Die 200mm komt er aan, en er zijn de alternatieven van Rokinor/Samyang natuurlijk. Voorlopig geen T/S 17mm, maar er zijn adapters genoeg hoor.
                ...leeg...

                Comment


                • #9
                  Re: Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

                  Heb de FujiFilm X-T1 gekocht met tal van lenzen. Toptoestel dat neigt om je zwaarder materiaal van de hand te doen.
                  NIET DOEN.
                  Ik heb gelukkig alles gehouden wat ik had. Na een jaar werking, ernstig en veelvuldig werken met de Fuji (Nikon lag precies in de diepvries) merk ik dat het omgekeerde zich voor doet.
                  Fuji is experimenteel werken en meer bezig zijn met knopjes. Maar, ik had tot 35% slechte foto's omdat ik steeds in grenswaarden diende te werken, daar waar de DSLR zich als eerder standaard gedroeg en gedraagt. En het is juist, adapters en ... en ... om de hiaten aan Fuji-materiaal op te vangen, maar dat is in feite boerenbedrog. Als ik dan toch Nikon-lenzen moet gebruiken omdat Fuji dat niet invult en ik er nog een adaptor bij moet kopen waardoor ik dan nog eens inboet op gebruikersgemak, dan laat ik liever de adaptor en de Fuji thuis en gebruik ik dan liever materiaal dat geschikt is om die Nikon-lenzen te gebruiken. En het is misschien wel waar dat morgen er voorzien wordt in andere lenzen ter aanvulling maar dat is morgen en het is vandaag dat ik fotografeer.
                  Nu, wat je met je materiaal doet is een subjectieve zaak. Laat je vooral niet leiden door uitspraken en gedachtengoed van anderen. Het is iets waar je zelf moet achter staan en zelf moet over beslissen. Fuji is zeer goed, maar niet allesvullend voor mij, vandaar. Ik zweer niet bij de systeemcamera evenmin bij de DSLR.
                  En er zijn er evenveel die tevreden zijn met hun DSLR, met hun Systeemcamera, met beiden zoals er evenveel zijn die nooit content zijn.
                  En met de DSLR kan ik ook met knopkes bezig zijn en kan ik ook prutsen aan instellingen indien ik dat wil. En met een systeemcamera kan je ook alles automatisch zetten zodat je nergens meer moet aan komen.
                  We mogen ook eens eerlijk zijn.
                  Last edited by Wim.Vanmaele; 8 februari 2016, 19:49.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

                    En nadeel van adapters bij canon ... je kunt je diafragma niet veranderen.
                    Ik zal er nog eens goed over nadenken.

                    Waarschijnlijk zal het de tip hierboven zijn dat ik toepas ... een soort basis set behouden en het overbodige materiaal verkopen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
                      Misschien ook handig om te weten waarom je er spijt van hebt gehad die gekocht te hebben. Maar je hebt nog materiaal van een ander merk?
                      Lichtmeting onbetrouwbaar, scherpstelling pokketraag, stabilisatie pover. Bijna 2-3 seconden vertraging tussen ontspanner indrukken tot de foto nemen als hij al schergesteld geraakte. En dat gewoon met personen rond de tafel, dus zeker geen sport. De paralax is enorm (groter dan met de G690BL van 40 jaar oud), de evf die bij het minste flikkert en smeert, de belichting totaal verkeerd voorstelt evenals de kleuren. Ook als je de ovf gebruikt is er een witte waas over het beeld door de projectie van de info. De exp comp knop die zo opgesteld is dat die bij het minste aangeraakt wordt en verdraait. Allemaal met laatste softw.

                      Ik blijf bij mijn 5DII en als ik meer tijd heb de DP2m voor digitaal.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

                        Hallo,

                        Je zal mij geen kwaad of slecht woord van Fuji horen vertellen - integendeel - maar ik kan nu eenmaal niet zonder DSLR en heb afscheid genomen van mijn Fuji-uitrusting.
                        Wat ik wel heb gemerkt is dat een systeemcamera onder bepaalde omstandigheden toch wel z'n voordelen heeft - en dus heb ik de Sony A6000 aangeschaft (met lenzen van 12mm - 200mm) wegens snellere AF dan de Fuji's.

                        Jaja
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

                          Ik zit in exact dezelfde situatie
                          Ik gebruik echter een sony (a6000) 90% van de tijd
                          Sinds ik deze heb ligt mijn canon en nikon spul te verstoffen
                          Ben al enige tijd aan het overwegen om dat allemaal de deur uit te gooien, maar ik kan de knoop ook niet definitief doorhakken.
                          De D800 komt soms van pas voor de hoge resolutie, dynamisch bereik en enkele leuke snufjes die erop zitten (Dubbele belichting, time lapse...)
                          De canon EFS 10-22 is dan weer de enige UWA die ik heb
                          En van de EF 70-200/2,8 kan ik ook moeilijk afscheid nemen
                          En de sony tegenhangers zijnzo duur
                          Last edited by !Karen; 8 februari 2016, 21:24.
                          FLICKR PHOTOSTREAM
                          Just try to comprehend that which you'll never comprehend

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

                            Bedankt om je mening te delen Spanik
                            https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

                              Geen probleem, let wel dit is mijn persoonlijke mening. Anderen kunnen er anders over denken. Spijtig genoeg kan je enkel je besluit vormen als je een toestel zelf gebruikt hebt.

                              Comment

                              Working...
                              X