Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Graag even jullie mening

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Graag even jullie mening

    Ik heb onlangs deelgenomen aan de Argus-Natuurpunt fotowedstrijd.Ik had niets gewonnen.Maar nu krijg ik vandaag een mail van Argus Natuurpunt of ze in de toekomst mijn foto's zouden kunnen gebruiken.Ze vragen gebruiksrecht van mijn foto's voor Natuurpunt ,VLM(Vlaamse Land Maatschappij en Agentschap natuur en bos).Het enige dat dit mij zou opbrengen is mijn naamsvermelding bij plaatsing(geen financiele beloning).Wat is jullie mening hierover,zou dit interessant zijn of zou ik het niet doen.
    Groeten
    jozef13

  • #2
    Re: Graag even jullie mening

    Dat blijft jouw keuze natuurlijk, maar betekent wel dat ze jouw foto's niet slecht vinden, dat is al iets. Wil je publicatie, dan kan je dit overwegen.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Graag even jullie mening

      Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
      Ik heb onlangs deelgenomen aan de Argus-Natuurpunt fotowedstrijd.Ik had niets gewonnen.Maar nu krijg ik vandaag een mail van Argus Natuurpunt of ze in de toekomst mijn foto's zouden kunnen gebruiken.Ze vragen gebruiksrecht van mijn foto's voor Natuurpunt ,VLM(Vlaamse Land Maatschappij en Agentschap natuur en bos).Het enige dat dit mij zou opbrengen is mijn naamsvermelding bij plaatsing(geen financiele beloning).Wat is jullie mening hierover,zou dit interessant zijn of zou ik het niet doen.
      Groeten
      jozef13
      In mijn ogen is een wedstrijd om goedkope wijze om aan foto's te geraken...
      þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
      Freelance bedrijfsfotograaf
      klikerdeklik hier voor mijn website!

      Comment


      • #4
        Re: Graag even jullie mening

        Zie het als een 'goed doel', dan heb je er op zijn minst een goed gevoel bij.

        Als je natuurlijk denkt je foto's elders te kunnen verkopen voor wat geld, dan moet je het niet doen natuurlijk.

        Comment


        • #5
          Re: Graag even jullie mening

          ik zou hen zeggen : geen probleem, maar uit solidariteit met de beroepsfotograferen wiens werk ik niet wil afpakken zou ik het waarderen als U me voor het gebruik van mijn foto betaalt.

          op elke site waar van natuurpunt en dergelijke zie je hun vraag naar geld, dus kunnen ze zelf ook wel betalen voor wat ze willen ?
          mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

          Comment


          • #6
            Re: Graag even jullie mening

            Hmmm, ik kan daar een woordje over meepraten.
            Ik spreek hier niet over die organisatie specifiek maar een vergelijkbare organisatie uit onze buurt.
            Ze krijgen echt heel veel geld van de overheid om overal de boeren van hun veld te jagen en ze uit te kopen en om te zetten naar natuurgebied.
            Ze schooien dan nog eens lang alle kanten.
            En dan moet jij je fotos nog gratis geven ook??? Voor mij geeft dit toch een dubbel gevoel.

            En voor de naamsvermelding moet je het zeker niet doen. Dat brengt geen centjes in de lade. Nu niet, nooit niet.
            Centjes komen er als ze NU betalen.

            Comment


            • #7
              Re: Graag even jullie mening

              Ik ga er nog even over nadenken.Mijn foto's waren blijkbaar niet goed genoeg voor een prijsje,zelfs niet voor de eer.Maar nu zijn ze blijkbaar wel goed genoeg om gratis te gebruiken in een van hun tijdschriften.Ik weet het nog niet.

              Comment


              • #8
                Re: Graag even jullie mening

                Misschien kan je ook toegang vragen voor gebieden waar je normaal niet in mag als "toerist".
                Ik neem aan dat die organisaties nog wel leuke gebieden in beheer hebben waar je wel in zou willen fotograferen, maar eigenlijk geen toegang toe hebt.

                Comment


                • #9
                  Re: Graag even jullie mening

                  Pasop het is wel tof dat ze het vragen...
                  Bij veel wedstrijden doe je al afstand van je foto's die je inzend.
                  Ze maken een prijzenpot van 500 euro (wat mooi in de oren klinkt) zeker als je wint.
                  Maar als ze 100 bruikbare foto's uit zo'n wedstrijd halen... 5 euro per foto... Voor zoveel huur je geen fotograaf in...
                  þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
                  Freelance bedrijfsfotograaf
                  klikerdeklik hier voor mijn website!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Graag even jullie mening

                    Tja, voor elke euro die ze aan foto's uitgeven kunnen ze minder grond kopen...

                    Als ik beheerder was, zou ik het ook vragen, en vragen staat vrij.
                    En als fotograaf ben je vrij om te weigeren, niemand verplicht je foto's af te geven of deel te nemen aan wedstrijden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Graag even jullie mening

                      Oh ja,ik heb ze toestemming gegeven om mijn foto's te gebruiken

                      Comment


                      • #12
                        Re: Graag even jullie mening

                        Oorspronkelijk geplaatst door gympie Bekijk bericht
                        Misschien kan je ook toegang vragen voor gebieden waar je normaal niet in mag als "toerist".
                        Ik neem aan dat die organisaties nog wel leuke gebieden in beheer hebben waar je wel in zou willen fotograferen, maar eigenlijk geen toegang toe hebt.
                        Dit vind ik nu eens een goed idee !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Graag even jullie mening

                          Oorspronkelijk geplaatst door gympie Bekijk bericht
                          Misschien kan je ook toegang vragen voor gebieden waar je normaal niet in mag als "toerist".
                          Ik neem aan dat die organisaties nog wel leuke gebieden in beheer hebben waar je wel in zou willen fotograferen, maar eigenlijk geen toegang toe hebt.
                          Dat klinkt idd al interessanter... zo kan je zelf nog fotos maken dat meer waard zijn en misschien nog wel geld aan verdienen ;-)
                          (en zelf als je er geen geld aan verdiend, dan heb je toch de trots van die 'unieke' fotos in je collectie te hebben)
                          "Time isn't money... Time is precious"

                          Comment


                          • #14
                            Re: Graag even jullie mening

                            Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
                            Oh ja,ik heb ze toestemming gegeven om mijn foto's te gebruiken
                            Zou ik ook gedaan hebben.
                            Alleen al de voldoening dat men jouw foto's WIL gebruiken, en het is toch een erkenning van hun.
                            Waarom moet er daar altijd geld, geld, geld aan te pas komen !?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Graag even jullie mening

                              Het blijft een interessante discussie. Geld vragen of niet. Als je tevreden bent met de eer, perfect natuurlijk.

                              Anderzijds kan het geen kwaad om soms eens stil te staan bij het beeld dat gecreëerd wordt van ons fotografen. Organisaties of bedrijven die dergelijke wedstrijden houden hebben ook hun eigen agenda. Een wedstrijd is heus niet altijd liefdadigheid. Zij willen ook geld verdienen (en zo weinig mogelijk uitgeven). Als ze je foto dan toch zo goed vinden, dan zullen ze er wel voor willen betalen. Zoniet, is je foto dan eigenlijk echt wel zo goed? Hij is blijkbaar nog geen euro waard ...

                              Ik heb vaak mijn bedenkingen bij wedstrijden zoals "Bedenk onze nieuwe radio-jingle en je wint een iPhone" (hoorde ik laatst op de lokale radio). Wat ik hoor is: "Wij willen liefst zo weinig mogelijk geld uitgeven aan het bedenken van een jingle, maar willen kunnen kiezen uit meerdere opties. Oja, als het ook even kan, dan gebruiken we die wedstrijd om onszelf te promoten."

                              In de grafische wereld bestaat dit ook. Meerdere bedrijven maken een ontwerp, "pitchen" die aan de klant en die kiest de mooiste. De rest gaat met niets naar huis (integendeel, ze hebben tijd verloren). Als je naar de winkel gaat dan ga je toch ook niet proeven van al hun appels alvorens enkel de beste mee naar huis te nemen.

                              Maar goed, ik wijk af.

                              Ik stel me trouwens ook vaak vragen bij die "eer". De eerste keer dat zoiets gebeurt is dat natuurlijk wel leuk. Je kunt dan tonen aan je familie dat je naam in het klein onder een fotootje staat. Anderzijds, wie van de andere lezers zal die naam ooit onthouden?

                              Waar ik nog mee wil afsluiten: hebben ze gezegd waar dat gebruiksrecht begint en eindigt? Zullen die foto's enkel in een gratis foldertje verschijnen? Op hun website? Op postkaartjes? Op posters die ze zullen verkopen? Op T-shirts, reclamekoppen en koffiekoppen? Ik trek het een beetje in het belachelijke, maar als je je werk gratis uit handen geeft, dan mag je ook niet klagen als zij er geld aan verdienen.
                              http://kasper.photography & Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X