Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

middenformaat ontwikkelen waar ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • middenformaat ontwikkelen waar ?

    Ben dus op zoek naar een locatie waar dat men nog film(middenformaat ) ontwikkelt én eventueel scant en op cd zet( scannen zou ik misschien nog zelf aan durven beginnen gezien de hoge prijzen €25 /film vind ik nèt iets teveel)
    Zelf ontwikkelen is geen optie en opsturen naar Richards foto lab in The States evenmin!

    Alle info is Welkom,
    Dank
    Groetjes

    Lukathi

  • #2
    Re: middenformaat ontwikkelen waar ?

    Heb vorige week nog 9 rollen bij Foto Schelfhout in Antwerpen binnengedaan. Ontwikkelen al wat je wil: 120/220, z/w, kleur, dia, push/pull. Geen idee hoe het zit met scannen, ik dacht dat het kon maar ofwel een simpele scan direct bij ontwikkelen (relatief duur want 1 cd per film, en als ik me goed herinner zijn niet alle formaten mogelijk) ofwel daarna en dan is het per foto. Ontwikkelen laat ik daar regelmatig doen, scannen heb ik nog niet gedaan.

    Comment


    • #3
      Re: middenformaat ontwikkelen waar ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Heb vorige week nog 9 rollen bij Foto Schelfhout in Antwerpen binnengedaan. Ontwikkelen al wat je wil: 120/220, z/w, kleur, dia, push/pull. Geen idee hoe het zit met scannen, ik dacht dat het kon maar ofwel een simpele scan direct bij ontwikkelen (relatief duur want 1 cd per film, en als ik me goed herinner zijn niet alle formaten mogelijk) ofwel daarna en dan is het per foto. Ontwikkelen laat ik daar regelmatig doen, scannen heb ik nog niet gedaan.
      Dank je Spanik !morgen eens contact mee opnemen!
      thx
      Groetjes

      Lukathi

      Comment


      • #4
        Re: middenformaat ontwikkelen waar ?

        Zwart wit is te duur om het te laten doen vind ik, daarom doe ik het zelf.
        Is niet zo heel moeilijk, en je hebt er niet veel voor nodig, en je hebt zelf de controle over het ontwikkelproces.

        Kleur is dan weer een standaardproces en voor elke C41 film hetzelfde (tenzij je wil pushen/pullen).

        Comment


        • #5
          Re: middenformaat ontwikkelen waar ?

          Neen, moeilijk is het niet om z/w zelf te ontwikkelen. Heb het me al laten voordoen, heb alles staan. Maar het probleem is plaats en tijd. Maar 95% van mijn filmgebruik is dia en daar waag ik me niet aan. Om die paar filmpjes dan zelf te doen als je toch langs het labo gaat is de moeite niet.

          Comment


          • #6
            Re: middenformaat ontwikkelen waar ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
            Zwart wit is te duur om het te laten doen vind ik, daarom doe ik het zelf.
            Is niet zo heel moeilijk, en je hebt er niet veel voor nodig, en je hebt zelf de controle over het ontwikkelproces.

            Kleur is dan weer een standaardproces en voor elke C41 film hetzelfde (tenzij je wil pushen/pullen).
            klopt heb ik vroeger ook gedaan ( zwart /wit ontwikkelen) , maar is jammer genoeg geen optie meer
            thx
            Groetjes

            Lukathi

            Comment


            • #7
              Re: middenformaat ontwikkelen waar ?

              Ik vind kleur ontwikkelen makkelijker dan zwart/wit. Zo lang je de de temperatuur tussen de 38 en 39 graden kunt houden en je aan de tijden houdt is daar niks aan.

              Comment


              • #8
                Re: middenformaat ontwikkelen waar ?

                Dat is bij z/w niet anders enkel is het temperatuursverschil iets groter. Zolang je met 1 soort film/ontwikkelaar werkt is het ook altijd hetzelfde. Natuurlijk kan je eindeloos experimenteren met verschillende combinaties, tijden, verdunningen en temperaturen. Maar is je hobby dan foto's nemen of ontwikkelen?

                Comment


                • #9
                  Re: middenformaat ontwikkelen waar ?

                  Tja, analoge fotografie gaat voor mij veel verder dan enkel het nemen van de foto, en daarna gewoon standaard ontwikkeling.
                  Ik heb hier thuis verschillende ontwikkelaars staan, geschikt voor verschillende filmsoorten (trage en snelle film).
                  Daarnaast heb ik (samen met een vriend) ook nog een donkere kamer staan, waar we ook volop mee experimenteren.

                  Het idee dat je bij zwart/wit zélf bepaald hoe je film uit de tank komt vind ik gewoon super. C41 is een standaardproces, dus daar kan je weinig mee experimenteren (of je moet de lomo-kant op gaan...).

                  Comment

                  Working...
                  X